Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1338/12/AW
z 24 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2012 r. (data wpływu 2 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia od opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazywania prezentów o małej wartości oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 listopada 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wyłączenia od opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazywania prezentów o małej wartości oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Spółka jest producentem wyrobów spożywczych. W ramach prowadzonej działalności sprzedaje własne produkty bądź towary do dystrybutorów (podmiotów gospodarczych) zajmujących się ich dalszą odprzedażą. Sprzedaż do dystrybutorów jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Spółka przekazuje również nieodpłatnie część własnych wyrobów lub towarów (zwanych dalej „prezentami”) na rzecz dystrybutorów bezpośrednio nabywających wyroby i towary od Spółki oraz na rzecz tych, którzy nabywają je u innych dystrybutorów. Omawiane działanie ma na celu wsparcie procesów sprzedaży u dystrybutorów, a co za tym idzie, stymulowanie popytu dystrybutorów na produkty i towary Spółki. W konsekwencji nieodpłatne przekazywanie prezentów dystrybutorom wpływa na zachowanie ciągłości zakupów produktów i towarów, a także zapewnia utrzymanie sprzedaży na odpowiednim poziomie. Spółka przeznacza na prezenty m.in. te spośród należących do niej produktów lub towarów, których jednostkowa cena nabycia (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia - jednostkowy koszt wytworzenia, wynosi poniżej 10 zł według wartości określonej na moment przekazania danego prezentu. Prowadzi obecnie ewidencję podmiotów otrzymujących prezenty i ujmuje w niej przekazywane prezenty (jednak nie wyklucza odstąpienia od prowadzenia ewidencji w przyszłości). Łączna wartość przekazanych prezentów w danym roku dla jednego dystrybutora, co do zasady, przekracza (łącznie) wartość 100 zł.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy nieodpłatne przekazywanie prezentów o wartości jednostkowej (bez podatku) niższej niż 10 zł podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
  2. Czy Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z zakupu towarów przeznaczonych na prezenty o wartości jednostkowej (bez podatku) niższej niż 10 zł, bądź o kwotę podatku naliczonego wynikającego z zakupu towarów lub usług zużytych do wytworzenia produktów Spółki przeznaczonych na takie prezenty?


Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazywanie prezentów nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż wartość jednostkowa przekazywanego prezentu (bez podatku) jest niższa niż 10 zł. W ocenie Spółki, powyższa kwalifikacja podatkowa, tj. nieopodatkowanie podatkiem od towarów i usług przekazywania prezentów o wartości poniżej 10 zł (bez podatku), jest niezależna od:


  1. prowadzenia, bądź nieprowadzenia przez Spółkę ewidencji, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, i ewentualnego ujmowania, bądź nieujmowania w niej przekazania prezentów,
  2. ilości prezentów i ich łącznej wartości przekazywanych w ciągu roku danemu podmiotowi,
  3. rodzaju podmiotu otrzymującego prezent.


Spółka ponownie wskazała, iż czynności nieodpłatnego przekazywania towarów, których jednostkowa cena nabycia (bez podatku) lub jednostkowy koszt wytworzenia nie przekraczają 10 zł, nie podlegają podatkowi od towarów i usług niezależnie od faktu prowadzenia bądź nieprowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy. Dodała, że potwierdzają to interpretacje Ministra Finansów i zacytowała fragment interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 21 listopada 2011 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, nr ILPP1/443-1132/11-3/MS, w której wskazano: „Uznać więc należy, że konstrukcja przewidziana w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy zakłada, że jeżeli wartość jednostkowa wydawanego towaru nie przekracza 10 zł, jego wydanie nie będzie podlegać opodatkowaniu niezależnie od tego komu zostały wydane towary i czy podatnik prowadzi ewidencję obdarowanych, o której mowa w pkt 1 analizowanego przepisu.” Nadmieniła, iż podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej wydanej 20 grudnia 2011 r. nr IPPP2/443-1144/11-2/JO, w której stwierdzono: „Brak obowiązku naliczania podatku od towarów i usług dotyczy zatem następujących wydań dokonywanych nieodpłatnie:


  • wydania o łącznej wartości do 100 zł w skali roku - na rzecz jednego podmiotu (zgodnie z prowadzoną ewidencją) lub
  • wydania o jednostkowej wartości nieprzekraczającej 10 zł - bez względu na łączną kwotę wydań takich towarów dokonanych w danym roku na rzecz konkretnego podmiotu.


Spełnienie zatem, którejkolwiek z powyżej wskazanych przesłanek pozwala na nieopodatkowywanie nieodpłatnych wydań. Uznać więc należy, że konstrukcja przewidziana w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy zakłada, że jeżeli wartość jednostkowa wydawanego towaru nie przekracza 10 zł, jego wydanie nie będzie podlegać opodatkowaniu niezależnie od tego komu zostały wydane towary i czy podatnik prowadzi ewidencję obdarowanych, o której mowa w pkt 1 analizowanego przepisu. Co więcej, samo zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania ma na celu uniknięcie konieczności weryfikowania, czy dana osoba otrzymała przedmioty o łącznej wartości powyżej 100 zł, gdyż charakter wydań często uniemożliwia taką weryfikację (np. przy masowych akcjach marketingowych). Nie można zatem zgodzić się, aby pkt 1 i 2 ust. 4 art. 7 ustawy o VAT należało interpretować łącznie jako jeden dwuelementowy warunek, którego spełnienie jedynie w całości pozwala na nieopodatkowywanie dokonywanych nieodpłatnych wydań prezentów o małej wartości. Odmienna interpretacja oznaczałaby bowiem, że podatnik, który nie prowadzi ewidencji, może korzystać z przywileju braku opodatkowania podczas gdy podatnik, który rozpocznie prowadzenie takiej ewidencji byłby karany koniecznością opodatkowania VAT dokonywanych nieodpłatnych wydań.” Spółka zwróciła również uwagę na interpretację wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 10 lutego 2012 r. nr IPPP1/443-1668/11-2/EK. Zgodnie z treścią ww. interpretacji, podatnik przekazywał nieodpłatnie towary o jednostkowej cenie nabycia netto, określonej w momencie przekazywania towarów, nieprzekraczającej 10 zł. Wydania następowały zarówno na rzecz konsumentów, jak i klientów biznesowych. Podatnik nie prowadził ewidencji obdarowanych konsumentów, ewidencjonował natomiast przekazania na rzecz klientów biznesowych. Organ uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, iż jedynym warunkiem wyłączenia od opodatkowania jest jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia do 10 zł; nieodpłatne przekazania towarów przez podatnika nie podlegają zatem opodatkowaniu (a więc także te do klientów biznesowych, tj. ewidencjonowane), a samo zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania ma na celu uniknięcie konieczności weryfikowania, czy dana osoba otrzymała przedmioty o łącznej wartości powyżej 100 zł. Ponadto Spółka wskazała, że analogiczne stanowiska prezentują następujące interpretacje indywidualne: Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 sierpnia 2011 r. nr ILPP2/443-792/11-2/EN oraz nr ILPP2/443-793/11-4/MR, a także z dnia 7 października 2011 r. nr ILPP2/443-1049/11-3/AD; Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 września 2011 r. nr IPPP1/443-980/11-2/ ISz, z 17 stycznia 2012 r. nr IPPP2/443-1327/11-2/KAN, z 19 stycznia 2012 r. nr IPPP2/443-1401/11-2/KAN, z dnia 30 stycznia 2012 r. nr IPPP2/443-72/12-2/KAN, z dnia 18 czerwca 2012 r. nr IPPP3/443-328/12-2/MPe.

Zdaniem Spółki, przekazywanie prezentów o wartości poniżej 10 zł nie podlega podatkowi od towarów i usług niezależnie od ilości i łącznej wartości prezentów przekazanych jednemu podmiotowi. Tego rodzaju nieodpłatne wydania nie podlegają opodatkowaniu nawet wtedy, gdy ich łączna wartość w roku podatkowym przekroczy kwotę 100 zł (w stosunku do jednego podmiotu). Wskazała, iż stanowisko to potwierdzają interpretacje indywidualne wydane przykładowo przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie: z dnia 7 lipca 2009 r. nr IPPP2/443-510/09-2/AS, z dnia 1 grudnia 2010 r. nr IPPP3/443-898/10-4/SM, z dnia 16 września 2011 r. nr IPPP1/443-980/11-2/ISz, z dnia 20 grudnia 2011 r. nr IPPP2/443-1144/11-2/JO, z dnia 17 stycznia 2012 r. nr IPPP2/443-1327/11-2/KAN, z dnia 19 stycznia 2012 r. nr IPPP2/443-1401/11-2/KAN, z 7 lutego 2012 r. nr IPPP1/443-1623/11-2/JL, z dnia 10 lutego 2012 r. nr IPPP1/443-1668/11-2/EK, z dnia 18 czerwca 2012 r. nr IPPP3/443-328/12-2/MPe, Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu: z dnia 10 sierpnia 2011 r. nr ILPP2/443-793/11-4/MR i ILPP2/443-792/11-2/EN, z dnia 7 października 2011 r. nr ILPP2/443-1049/11-3/AD, Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi: z dnia 14 marca 2012 r. nr IPTPP1/443-34/12-4/MW, z dnia 18 czerwca 2012 r. nr IPTPP4/443-213/12-2/OS.

W ocenie Spółki, wyłączenie od opodatkowania przekazania prezentów o małej wartości (o cenie jednostkowej poniżej 10 zł) nie zależy również od tego, jakiemu podmiotowi zostaną one przekazane. W szczególności nie ma znaczenia, czy otrzymującym jest osoba fizyczna, osoba prawna, bądź jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej. Powyższe potwierdzają m.in. następujące interpretacje: Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie: z 7 lipca 2009 r. nr IPPP2/443-510/09-2/AS, z 1 grudnia 2010 r. nr IPPP3/443-898/10-4/SM, z 16 września 2011 r. nr IPPP1/443-980/11-2/ISz, z 20 grudnia 2011 r. nr IPPP2/443-1144/11-2/JO, z 17 stycznia 2012 r. nr IPPP2/443-1327/11-2/KAN, z 19 stycznia 2012 r. nr IPPP2/443-1401/11-27KAN, z 7 lutego 2012 r. nr IPPP1/443-1623/11-2/JL, z 10 lutego 2012 r. nr IPPP1/443-1668/11-2/EK, z 18 czerwca 2012 r. nr IPPP3/443-328/12-2/MPe; Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu: z 10 sierpnia 2011 r. nr ILPP2/443-793/11-4/MR i ILPP2/443-792/11-2/EN, z 7 października 2011 r. nr ILPP2/443-1049/11-3/AD; Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 18 czerwca 2012 r. nr IPTPP4/443-213/12-2/OS.

W odniesieniu do pytania drugiego Spółka stoi na stanowisku, iż ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z zakupu towarów przeznaczonych na prezenty o wartości jednostkowej (bez podatku) niższej niż 10 zł, bądź o kwotę podatku naliczonego wynikającego z zakupu towarów lub usług zużytych do wytworzenia produktów przeznaczonych na prezenty o wartości jednostkowej (bez podatku) poniżej 10 zł. Podkreśliła, że wydanie prezentów ma bezpośredni związek z działalnością gospodarczą, w ramach której wykonuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług (sprzedaż produktów i towarów podlega opodatkowaniu tym podatkiem), a zatem wydatki na nabycie, bądź wytworzenie prezentów mają związek z tymi czynnościami. Z tego powodu Spółka uważa, iż przysługuje – stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z zakupu prezentów o wartości jednostkowej niższej niż 10 zł (bez podatku). Dodała, że analogiczne stanowisko wynika z wielu interpretacji indywidualnych wydanych w podobnych stanach faktycznych, np. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu: z dnia 13 grudnia 2010 r. nr ILPP2/443-1482/10-14/MN oraz nr ILPP2/443-1482/10-26/MN, Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie: z 16 maja 2012 r. nr IPPP2/443-149/12-6/MM, z dnia 18 czerwca 2012 r. nr IPPP3/443-456/12-3/RD.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj