Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-510/09-2/AS
z 7 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-510/09-2/AS
Data
2009.07.07


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
czasopisma
dostawa
opodatkowanie
prezent
przekazanie nieodpłatne


Istota interpretacji
opodatkowanie nieodpłatnego przekazania prezentów o małej wartości dołączonych do czasopism



Wniosek ORD-IN 321 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2009r. (data wpływu 11 maja 2009r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania prezentów o małej wartości dołączonych do czasopism - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania prezentów o małej wartości dołączonych do czasopism.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest podatnikiem VAT czynnym. Spółka prowadzi działalność wydawniczą, tzn. wydaje i sprzedaje czasopisma zaliczane do grupowania „Gazety, dzienniki i czasopisma, ukazujące się rzadziej niż cztery razy w tygodniu” (PKWiU 22.13). Powyższa sprzedaż podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W ramach prowadzonego przez Spółkę przedsiębiorstwa przekazuje ona swoim prenumeratorom nieodpłatnie prezenty, które są dołączane do prenumeraty i których jednostkowa cena nabycia nie przekracza 10 zł. Przekazywane są towary, które zostały uprzednio nabyte przez Spółkę i stanowią jej własność. Przy zakupie w/w prezentów Spółka odlicza wykazany na fakturach podatek VAT naliczony. Prenumeratorami czasopism wydawanych przez spółkę, którzy otrzymują nieodpłatnie prezenty są: osoby fizyczne (nie prowadzące działalności gospodarczej oraz prowadzące działalność gospodarczą), osoby prawne oraz inne podmioty m.in. szkoły, fundacje.

Spółka nie prowadzi ewidencji, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dokonywane w ramach prowadzonego przez Spółkę przedsiębiorstwa nieodpłatne przekazywanie należących do Spółki prezentów, co do których przysługiwało Spółce prawo do odliczenia podatku naliczonego i których jednostkowa cena nabycia nie przekracza 10 zł, prenumeratorom którymi są: osoby fizyczne (prowadzące działalność gospodarczą i nie prowadzące działalności gospodarczej), osoby prawne i inne podmioty m.in. szkoły, fundacje, stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT i powoduje powstanie dla Spółki obowiązku wykazania podatku należnego VAT od takich czynności...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stosownie do przepisu art. 7 ust. 3 ustawy o VAT, nie stanowi dostawy towarów przekazywanie prezentów o małej wartości. Przez prezenty o małej wartości zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy o VAT rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176, ze. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku) a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Zdaniem Spółki wszystkie nieodpłatnie przekazywane prenumeratorom w ramach prowadzonego przez Spółkę przedsiębiorstwa prezenty, należące do Spółki, których jednostkowa cena nabycia nie przekracza 10 zł, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Takie przekazania nie stanowią dostawy towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT i na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy o VAT korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem należnym VAT, ponieważ stanowią zgodnie z art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o VAT prezenty o małej wartości.

Skoro ustawodawca w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje możliwość braku ewidencji osób obdarowanych, to bez znaczenia, zdaniem Spółki, pozostaje rodzaj podmiotu otrzymującego prezent. Nie jest istotne, czy prezent otrzymuje osoba fizyczna, osoba prawna, czy inny podmiot m.in. szkoła, fundacja.

Stanowisko Spółki w części dotyczącej ewidencji osób obdarowanych znajduje potwierdzenie w Postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego wydanym przez Urząd Skarbowy Łódź - Śródmieście w piśmie z dnia 07.09.2005 roku, sygnatura lll-2/443-147/05/JP, w którym to postanowieniu Urząd odpowiadając na pytanie, jakie dane powinna zawierać ewidencja osób obdarowanych prezentami, stwierdził iż „wystarczające jest umieszczenie w tej ewidencji (...) imienia i nazwiska, adresu zamieszkania lub miejsca wykonywania działalności gospodarczej dla kontrahenta osoby fizycznej albo imienia nazwiska, a także nazwy i siedziby w przypadku kontrahenta osoby prawnej reprezentowanej przez osobę fizyczną”. Z powyższej interpretacji wynika, iż dopuszcza się nieodpłatne przekazywanie prezentów osobom prawnym skoro wskazano elementy ewidencji dla osoby prawnej. Należy zatem stwierdzić, iż analogicznie jak w przypadku osób prawnych dopuszcza się przekazanie prezentów innym podmiotom m.in. szkołom, fundacjom, które to podmioty nie są osobami fizycznymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Do czynności traktowanych na równi z dostawą towarów, w myśl art. 7 ust. 2 ww. ustawy, ustawodawca zaliczył również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
  • jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub części.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ww. ustawy wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów (tj. nie podlegają opodatkowaniu) przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Ust. 4 tego przepisu definiuje prezenty o małej wartości, przez które rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

  1. o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;
  2. których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Z kolei przez próbki, w rozumieniu art. 7 ust. 7 ww. ustawy, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega zatem przekazanie towarów, których cena nabycia (bez podatku) lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazywanego towaru nie przekracza 10 zł. Nie jest również opodatkowane przekazanie prezentów, których łączna wartość mieści się w przedziale od 10,01 zł do 100 zł, jednak pod warunkiem prowadzenia dodatkowej ewidencji osób obdarowanych. Jeżeli wartość przekazanego towaru przekracza 100 zł podatnik ma obowiązek opodatkować wartość nieodpłatnego świadczenia.

Wynika z powyższego, że ustawodawca wyłączył z opodatkowania czynności, które generalnie ściśle związane są z prowadzonym przedsiębiorstwem – drukowane materiały reklamowe i informacyjne, próbki towarów, prezenty o małej wartości. Skoro art. 7 ust. 3 ww. ustawy zawiera wyłączenia związane z prowadzoną działalnością z ust. 2, prowadzi to do wniosku, że ust. 2 dotyczy nieodpłatnego przekazania towarów bez wynagrodzenia na cele zarówno związane, jak i nie związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Przeciwne twierdzenie oznaczałoby, że ustawodawca w art. 7 ust. 3 wyłączył z opodatkowania czynności, które i tak nie podlegają opodatkowaniu. Mając na uwadze racjonalność i celowość działania ustawodawcy, nie można uznać, że przepis art. 7 ust. 2 ww. ustawy dotyczy wyłącznie przekazań nie związanych z przedsiębiorstwem.

Zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega co do zasady każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towaru stanowiącego drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniającego warunki do uznania go za prezent o małej wartości lub próbkę. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tego towaru pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać jego opodatkowania).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności wydaje i sprzedaje czasopisma, do których dołączane są bezpłatne prezenty, których jednostkowa cena nabycia nie przekracza 10 zł.

Zatem w świetle powołanych wyżej regulacji prawnych należy stwierdzić, iż nieodpłatne przekazywanie do czasopism prezentów, spełniających definicję prezentu o małej wartości (art. 7 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług) nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ww. ustawy i nie rodzi obowiązku opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Odnośnie kwestii dotyczącej podmiotów, którym wręczane są prezenty o małej wartości, organ podatkowy stwierdza, iż jest to nieistotne kogo Spółka obdarowuje przedmiotowymi prezentami dołączonymi do czasopism.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj