Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB6/4510-344/16-2/AG
z 15 lipca 2016 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 4 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko – przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2016 r. (data wpływu 13 czerwca 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • rozpoznania przychodu z tytułu sprzedaży premiowej – jest prawidłowe;
  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych ze sprzedażą premiową – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 13 czerwca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie rozpoznania przychodu z tytułu sprzedaży premiowej oraz możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych ze sprzedażą premiową.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest podatnikiem podatku CIT oraz podatnikiem podatku VAT w Polsce. Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej planuje m.in. oferować wysokiej jakości produkty mające na celu przyniesienie jej klientom szeroko rozumianych korzyści zdrowotnych. W tym celu, Wnioskodawca zamierza budować rozpoznawalność swojej marki (jak i oferowanych pod nią towarów) przede wszystkim w oparciu o Towar A, który będzie dominującym towarem w ofercie Wnioskodawcy i tzw. „znakiem rozpoznawczym”. Towar A będzie oferowany klientom w szerokiej gamie rodzajów, wariantów kolorystycznych, rozmiarów, itp. Sprzedaż Towaru A opodatkowana będzie obniżoną stawką VAT w wysokości 8%.


Spółka zaznacza, że możliwość stosowania obniżonej stawki podatku VAT dla Towaru A nie jest przedmiotem zapytania, jest to jedynie element opisu rozpatrywanego zdarzenia przyszłego.


Wnioskodawca będzie sprzedawać swoje towary przede wszystkim na rzecz osób fizycznych (nieprowadzących działalności opodatkowanej). Głównym kanałem sprzedaży będzie sprzedaż bezpośrednia, tj. sprzedaż towarów podczas prezentacji, na których przedstawiane będą zalety poszczególnych towarów oferowanych potencjalnym klientom. Każda z zaproszonych na daną prezentację osób będzie miała możliwość skorzystania z oferty Spółki przedstawianej na danym spotkaniu (w zależności od spotkania, oferta może się różnić). Uczestnicy spotkania, którzy wyrażą zainteresowanie ofertą Spółki, będą mieli możliwość zawarcia umowy na zakup wybranych przez siebie towarów (umowy będą podpisywane na zakończenie danego spotkania). Pomiędzy Spółką a jej klientami nie będą istnieć powiązania, o których mowa w art. 32 Ustawy o VAT.

Specyfika opisanej powyżej sprzedaży bezpośredniej charakteryzuje się tym, że w celu osiągnięcia zakładanych poziomów sprzedaży, Wnioskodawca musi skłonić potencjalnych klientów do uczestnictwa w prezentacji. Dlatego też, klienci uczestniczący w spotkaniach mają możliwość nabycia towarów po cenach istotnie niższych niż ceny katalogowe, korzystając z różnego rodzaju ofert promocyjnych, które są dostępne wyłącznie na tych spotkaniach. W szczególności, Spółka planuje podczas spotkań promować towary, wchodzące dopiero na rynek, które oferowane będą w bardzo atrakcyjnych cenach (w stosunku do ceny katalogowej), m.in. w celu: (i) jak najszybszego wprowadzenia ich na rynek, (ii) osiągnięcia określonego poziomu zainteresowania klientów tymi towarami oraz (iii) rozpowszechnienia dobrej opinii o tych towarach.

W związku z powyższym, Spółka planuje wdrożyć model sprzedaży premiowej, w ramach którego dzięki podjęciu decyzji o zakupie Towaru A na warunkach przedstawionych podczas spotkania, klient uzyska rabat, co przełoży się na możliwość zakupu na tym samym spotkaniu towaru B (dalej: „Towar B”) po znacznie obniżonej cenie. Nabycie towarów na warunkach sprzedaży premiowej będzie dobrowolne. Klient będzie mógł zrezygnować z oferty zakupu w ramach sprzedaży premiowej i dokonać nabycia towarów (A i B) po cenach katalogowych. Ponadto, w celu zapewnienia dodatkowej zachęty dla klienta, oferta sprzedaży premiowej może zostać rozszerzona o kolejne towary. Przykładowo, gdy klient zdecyduje się na nabycie zarówno Towaru A, jak i Towaru B na warunkach przedstawionych na spotkaniu, wówczas uzyska on kolejny rabat, dzięki któremu będzie mógł nabyć towar C (dalej: „Towar C”) po symbolicznej cenie (może to być np. 1 zł brutto).


Towar A, Towar B i Towar C mogą się zmieniać w czasie w zależności od aktualnej oferty Wnioskodawcy. Sprzedaż Towaru B oraz Towaru C może być opodatkowana podstawową lub obniżoną stawką podatku VAT.


Wspomniane powyżej rabaty nie mogą być wykorzystane w żaden inny sposób niż opisany powyżej. W szczególności klient dokonujący zakupu towarów A i B w ramach sprzedaży premiowej nie może przenieść uzyskanego rabatu dotyczącego towaru B na towar A czy też wykorzystać uzyskany rabat w ramach zakupu towaru C. Rabat nie może być również przekazany osobie trzeciej i może zostać wykorzystany wyłącznie przez klienta dokonującego zakupu w ramach sprzedaży premiowej.


Zasady sprzedaży premiowej zostaną zawarte w przygotowanym przez Wnioskodawcę regulaminie, który będzie dostępny dla klientów Spółki uczestniczących w spotkaniach z przedstawicielami Wnioskodawcy.


Towary A, B i C mogą zostać przez Spółkę nabyte lub wytworzone w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.


  1. Czy zgodnie z przepisami Ustawy o CIT przychodem z tytułu sprzedaży Towarów A, B i C w ramach sprzedaży premiowej będzie kwota faktycznie należna od nabywcy, pomniejszona o należy podatek VAT?
  2. Czy zgodnie z przepisami Ustawy o CIT Spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione przez Spółkę na nabycie lub wytworzenie Towarów A, B i C, które będą przedmiotem sprzedaży premiowej?
  3. Czy po stronie klienta nabywającego towary Spółki w ramach sprzedaży premiowej powstanie przychód z tytułu nieodpłatnego świadczenia opodatkowanego podatkiem PIT, i czy dokonując sprzedaży Towarów A, B i C w ramach sprzedaży premiowej Spółka będzie zobowiązana do sporządzenia informacji, o której mowa w art. 42a Ustawy o PIT?
  4. Czy w przypadku sprzedaży Towarów A, B i C w ramach sprzedaży premiowej, podstawą opodatkowania podatkiem VAT będzie kwota faktycznie zapłacona za te towary przez klientów, tj. cena uwzględniająca przyznane im rabaty, pomniejszona o kwotę należnego podatku VAT?
  5. Czy Spółka będzie mieć prawo do odliczenia kwoty podatku VAT od wydatków poniesionych na zakup lub wytworzenie Towarów A, B i C, które będą następnie przedmiotem sprzedaży premiowej?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania nr 1 i 2, dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych. W części dotyczącej podatku dochodowym od osób fizycznych (pytanie nr 3) oraz podatku od towarów i usług (pytania nr 4 i 5) wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.


Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1


Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r., poz. 851, z późn. zm.; zwana dalej „Ustawą o CIT”), podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22 i art. 24a, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 7 albo art. 7a ust. 1 ww. Ustawy, po odliczeniu m.in. darowizn.

Art. 7 ust. 1 i 2 Ustawy o CIT wskazuje natomiast, że przedmiotem opodatkowania podatkiem CIT jest dochód, tj. nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania; w przypadku, gdy koszty uzyskania przychodów są większe niż suma przychodów, różnica stanowi stratę.


W myśl natomiast art. 14 ust. 1 Ustawy o CIT, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie.


Powyższe oznacza, że w przypadku planowanej przez Spółkę sprzedaży premiowej, przychodem na gruncie Ustawy o CIT będzie cena określona w umowie z danym klientem. Dotyczy to również przypadku, gdy klient skorzysta z oferowanej na danym spotkaniu sprzedaży premiowej, tj. dokona zakupu Towaru A, a następnie Towaru B (lub kolejnych oferowanych towarów) po znacznie obniżonej cenie. W takim przypadku bowiem, ustalona z klientem cena (potwierdzona stosowną umową podpisywaną podczas spotkania) obejmuje Towar A, oraz towary oferowane w cenach promocyjnych.

Wnioskodawca podkreśla, iż cytowana regulacja art. 14 ust. 1 Ustawy o CIT wskazuje m.in., że w przypadku gdy cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej, organy podatkowe określają przychód w wartości rynkowej danych towarów. Zdaniem Spółki, w opisanym stanie faktycznym nie występują okoliczności uzasadniające oszacowanie przychodu w wysokości odpowiadającej wartości rynkowej towarów. Jak zaznaczono bowiem w opisie stanu faktycznego powyżej, Spółka planuje podczas spotkań promować m.in. towary, wchodzące dopiero na rynek, które oferowane będą w bardzo atrakcyjnych cenach (w stosunku do ceny katalogowej), w szczególności w celu: (i) jak najszybszego wprowadzenia ich na rynek, (ii) osiągnięcia określonego poziomu zainteresowania klientów tymi towarami oraz (iii) rozpowszechnienia dobrej opinii o tych towarach.

Zdaniem Wnioskodawcy, intencja Spółki, tj. promowanie Towarów B i C, która w założeniu ma skutkować zwiększeniem wolumenu sprzedaży tych towarów (jak również towarów podstawowych, których zakup staje się atrakcyjniejszy z punktu widzenia klienta, który może kupić Towar A, a jednocześnie Towar B po obniżonej promocyjnej cenie), stanowi wystarczające uzasadnienie oferowania promowanych towarów w cenach znacznie obniżonych w stosunku do cen katalogowych. W konsekwencji, w takim przypadku brak jest podstaw do szacowania przychodu z tytułu sprzedaży Towarów B i C, w opisanym powyżej modelu sprzedaży premiowej istnieje biznesowe uzasadnienie obniżenia ceny promowanych towarów poniżej ich wartości rynkowej.


Dodatkowo, Spółka zwraca uwagę, że zgodnie z art. 12 ust. 3, za przychody uważa się „należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont”.


Ustawa o CIT nie zawiera definicji bonifikaty i skonta. W efekcie, należy odwołać się do definicji słownikowej tych pojęć, zgodnie z którą bonifikata (rabat) to zmniejszenie ustalonej ceny towaru lub usługi, podczas gdy skonto to procentowa zniżka od ustalonej ceny towaru przyznawana nabywcy, gdy płaci gotówką za towar objęty sprzedażą kredytową lub ratalną, albo wnosi opłatę przed ustalonym terminem (Słownik internetowy PWN).

Jak zaznaczono powyżej, Spółka planuje wdrożyć model sprzedaży premiowej, w ramach którego dzięki podjęciu decyzji o zakupie Towaru A na warunkach przedstawionych podczas spotkania, klient uzyska rabat, co przełoży się na możliwość zakupu na tym samym spotkaniu Towaru B lub Towaru C po znacznie obniżonej cenie. W praktyce zatem Spółka sprzedawać będzie Towar B lub C po cenie uwzględniającej bonifikatę (rabat) określony w regulaminie danej sprzedaży premiowej. Odnosząc powyższe na przywołane brzmienie art. 12 ust. 3 Ustawy o CIT, w takim przypadku przychodem Spółki będzie przychód po wyłączeniu wartości udzielonych bonifikat, czyli w tym przypadku przyznanych rabatów.

Wnioskodawca zaznacza, że podobne stanowisko potwierdzają liczne interpretacje indywidualne organów podatkowych, w tym interpretacje wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (i) z 30 grudnia 2015 r., sygn. nr ILPB3/4510-1-466/15-5/AO, oraz (ii) z 18 sierpnia 2015 r., sygn. nr ILPB3/4510-1-231/15-3/JG.


Ad. 2


Art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. Ustawy.


W świetle cytowanej regulacji, aby dany wydatek mógł być zaliczany do kosztów uzyskania przychodów muszą być łącznie spełnione następujące warunki:

  • wydatek musi zostać poniesiony,
  • celem jego poniesienia powinno być osiągnięcie przychodów lub zachowanie źródła przychodów albo zabezpieczenie źródła przychodów,
  • wydatek nie może znajdować się w katalogu wydatków, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów zawartym w art. 16 ust. 1 Ustawy o CIT.


Wnioskodawca zaznacza, że planowana sprzedaż premiowa bez wątpienia stanowi działanie służące zachowaniu i zabezpieczeniu źródła przychodu, jak również uzyskiwaniu przychodu. Planowane modele sprzedaży premiowej mają bowiem na celu zwiększenie wolumenu sprzedawanych towarów (A, B i C), budować rozpoznawalność firmy oraz oferowanych marek towarów wśród docelowych grup potencjalnych klientów, a w efekcie korzystnie wpływać na osiągane przychody. Technika taka jest znana i powszechnie stosowana w ramach gospodarki rynkowej, w celu skutecznego intensyfikowania sprzedaży, co wpływa na zwiększenie przychodów.

Co więcej, wydatki jakie Wnioskodawca będzie ponosić na nabycie lub wytworzenie towarów sprzedawanych w ramach planowanych modeli sprzedaży premiowej będą bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółki, tzn. zakupione/wytworzone towary będą w dalszej kolejności sprzedawane (w promocyjnych cenach), a w efekcie będą skutkowały powstaniem przychodu po stronie Spółki.

Wobec powyższego, opisane wydatki na zakup lub wytworzenie towarów objętych promocją, jako że nie znajdują się w katalogu negatywnym wydatków niestanowiących kosztów podatkowych (art. 16 ust. 1 Ustawy o CIT), stanowić będą dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodów. W konsekwencji, Spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na nabycie lub wytworzenie Towarów A, B i C, które będą przedmiotem sprzedaży w ramach planowanych modeli sprzedaży premiowej.

Wnioskodawca zaznacza, że takie stanowisko zostało potwierdzone m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 30 grudnia 2015 r., sygn. Nr ILPB3/4510-1-466/15-4/AO oraz z 18 sierpnia 2015 r., sygn. nr ILPB3/4510-1-231/15-2/JG, a także Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 8 września 2015 r., sygn. Nr IPPB6/4510-90/15-3/AK.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj