Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.237.2017.2.ISK
z 20 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2017 r. (data wpływu 19 lipca 2017 r.) uzupełnionym w dniu 10 października 2017 r. (data wpływu 12 października 2017 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 28 września 2017 r. (skutecznie doręczone 4 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego o kwoty wynikające z faktur korygujących wystawionych na rzecz konsultantek w poprzednich latach, które to faktury nie zostały jeszcze uwzględnione w rozliczeniach Spółki z tytułu VAT - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony w dniu 10 października 2017 r. (data wpływu 12 października 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 28 września 2017 r. (skutecznie doręczone 4 października 2017 r.) dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do do obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego o kwoty wynikające z faktur korygujących wystawionych na rzecz konsultantek w poprzednich latach, które to faktury nie zostały jeszcze uwzględnione w rozliczeniach Spółki z tytułu VAT.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) prowadzi działalność gospodarczą polegającą głównie na sprzedaży produktów kosmetycznych i innych (towarów). Dystrybucja produktów opiera się na systemie sprzedaży bezpośredniej, w ramach którego osoby fizyczne współpracujące ze Spółką (dalej: „konsultantki”) nabywają produkty:

  • na własne potrzeby lub
  • w celu odsprzedaży finalnemu odbiorcy (konsumentowi), co do zasady w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


Ze względu na stosowaną politykę wewnętrzną Wnioskodawcy, niezależnie od celu nabycia produktów przez konsultantkę (na potrzeby własne/do odsprzedaży), jak i jej statusu (osoba fizyczna/przedsiębiorca), Spółka w każdym przypadku dokumentuje sprzedaż fakturą VAT wystawianą na konsultantkę na wartość danego zamówienia. W zależności od przyjętego w relacjach z daną konsultantką sposobu przesyłania/udostępniania faktur, faktura jest:

  • drukowana w momencie realizacji zamówienia i umieszczana w paczce wraz z zamówionymi produktami oraz blankietem dowodu wpłaty, która to paczka po skompletowaniu jest wysyłana do konsultantki na podany przez nią adres do kontaktów (z reguły jest to adres zamieszkania), za pośrednictwem firmy kurierskiej/przewozowej lub poczty,
  • generowana w formie elektronicznej (plik PDF), opatrywana podpisem cyfrowym i umieszczana w stosownej zakładce na koncie konsultantki na platformie internetowej/elektronicznej (dalej: „e-platforma”) - w przypadku akceptacji przez konsultantkę przesyłania/udostępniania jej faktur w formie elektronicznej, zgodnie z odrębnymi przepisami.


Z chwilą otrzymania paczki lub zalogowania się przez konsultantkę do swojego konta na e-platformie i otwarcia pliku zawierającego fakturę Spółka uzyskuje pewność otrzymania/zapoznania się przez konsultantkę z treścią faktury - w pierwszym przypadku, w formie zwrotnej informacji uzyskanej od firmy kurierskiej/poczty (np. listy przesyłek doręczonych w danym okresie), w drugim, w formie komunikatu z systemu informatycznego o otwarciu dokumentu.

Przy tym wszystkie konsultantki - niezależnie od tego, czy wyraziły zgodę na otrzymywanie faktur w formie elektronicznej - posiadają osobiste konto/profil na utrzymywanej przez Spółkę platformie internetowej (dalej: e-platforma), do którego mają one dostęp za pośrednictwem sieci po zalogowaniu się (podaniu login i hasła). Celem e-platformy jest zapewnienie Spółce kontaktu z konsultantkami (i vice versa). Po pierwsze, poprzez e-platformę konsultantki składają zamówienia na zakup produktów. Na swoim koncie na e-platformie każda konsultantka ma również w szczególności dostęp do salda rozliczeniowego, dzięki czemu jest w stanie na bieżąco sprawdzać status swoich zamówień oraz stan rozliczeń ze Spółką oraz weryfikować, czy i jakie kwoty ono uwzględnia: wpłaty, kwoty należne (do zapłaty) z wystawionych przez Spółkę faktur oraz kwoty do zwrotu, wynikające z korekt.

W szczególności informacje dostępne konsultantce poprzez konto na e-platformie zawierają:

  1. numer i datę zamówienia/dostawy,
  2. aktualny status zamówienia (np. zafakturowane, odebrane etc.),
  3. numer faktury/faktury korygującej,
  4. kwotę obciążenia/uznania „rachunku” konsultantki w Spółce,
  5. saldo po każdej operacji oraz końcowe (bieżące).

Dane te pozwalają w sposób jednoznaczny przyporządkować rozliczenie do konkretnego dokumentu/dokumentów. Z tych względów profil konsultantki na e-platformie stanowi podstawowy i najszybszy sposób uzyskiwania przez nią informacji o jej zamówieniach i rozliczeniach ze Spółką, prowadząc w praktyce niejednokrotnie do sytuacji, iż nie jest ona zainteresowana zapoznaniem się z dokumentami źródłowymi (np. fakturami, ich korektami), gdy już dotrą one do niej (np. w paczce lub pocztą), w szczególności dotyczy to konsultantek, które nawiązują współpracę ze Spółką w sposób doraźny lub dokonują zamówień o niskich wartościach. Za pośrednictwem e-platformy, zakładka „wiadomości”, Spółka komunikuje się z konsultantkami, m.in. przekazując im różnego rodzaju informacje czy wiadomości (w formie tekstowej).

O powyższym trybie procedowania, zarówno jeżeli chodzi o sposób realizacji zamówień, zawartość paczek, sposób przekazywania dokumentów (faktur, faktur korygujących, blankietów dowodu wpłaty etc.), jak i zasad komunikacji za pośrednictwem e-platformy, konsultantki są informowane w momencie nawiązywania współpracy ze Spółką, kiedy to przydzielany jest im również login pozwalający na korzystanie z indywidualnego konta na platformie.


Przedstawiony schemat obiegu informacji i dokumentów między Spółką a konsultantkami pozostaje co do zasady aktualny również w przypadku faktur korygujących wystawianych przez Spółkę. Główną przyczyną, dla której Spółka dokonuje korekt jest zwrot/wymiana produktów wynikająca z:

  1. Niespełnienia oczekiwań finalnego nabywcy - prowadzona przez Spółkę polityka sprzedaży zakłada możliwość dokonania zwrotu towarów przez klientów w przypadku, gdy zakupiony produkt nie spełnia ich wymagań/oczekiwań (jest to tzw. Gwarancja). Wynika to z faktu, iż klient dokonując zakupu produktów Spółki opiera się przede wszystkim na informacjach zamieszczonych w katalogu, a nie na bezpośrednim kontakcie z produktem przed jego zakupem. Spółka wprowadziła jednak obostrzenia w zakresie dokonywania zwrotów, wprowadzając m.in. maksymalny okres na jego dokonanie - liczony od daty zakupu produktu przez klienta, czy stopień zużycia/wykorzystania produktu;
  2. Zafakturowania i wysłania niezamówionego lub uszkodzonego produktu;
  3. Braku odbioru zamówionych produktów przez konsultantkę;

Innymi przyczynami korekt in minus są:

  1. Wydanie mniejszej ilości towarów, niż wynikało to z zamówienia;
  2. Korekty wartościowe.

Wystawienie faktury korygującej poprzedzone jest przeprowadzeniem przez Spółkę procedury reklamacyjnej, zgodnie z ustalonymi i znanymi konsultantkom zasadami, w ramach której dochodzi do weryfikacji zgodności zwrotu z określonymi przez Spółkę warunkami przyjmowania zwrotów oraz kompletności przesyłki zwrotnej - dopiero uznanie reklamacji przez Dział Zwrotów Spółki pozwala dokonać korekty i uznać „rachunek” konsultantki korygowaną kwotą.

W przypadku zwrotu produktów (zgodnie z pkt 1-2 powyżej), będącego najczęstszą przyczyną korekt, konsultantka - w celu zainicjowania procedury reklamacyjnej - obowiązana jest postępować zgodnie z ustalonymi wymaganiami. W szczególności, obowiązana jest wypełnić internetowy formularz zwrotu (dalej: „Formularz”), podając m.in.: datę i numer faktury potwierdzającej zakup produktu przez konsultantkę, kod i ilość (liczbę sztuk) produktu. Po kliknięciu przycisku „wyślij” informacje dotyczące zwrotu zostają przesłane do systemu rozliczeniowego.


Zasady zwrotów są dostępne w strefie konsultantki (na jej stronie znajdującej się na e-platformie). W strefie znajduje się też instrukcja jak korzystać z funkcjonalności zwrotów. Należy nadmienić, iż Formularz zawiera również wyjaśnienia dotyczące sposobu realizacji zwrotów, obejmujące informacje nt.:

  1. korekty salda rozliczeniowego;
  2. wymiany produktów czy
  3. nieuwzględnienia zwrotu.


W tym ostatnim przypadku konsultantka jest informowana na piśmie (wg ustalonego wzoru) o przyczynach odmowy, produktach, których to dotyczy (istotne w przypadku zwrotu większej ich ilości), możliwości odbioru produktów - osobiście lub za pośrednictwem poczty, terminie na dokonanie odbioru, po którego bezskutecznym upływie produkt jest utylizowany.

Tym samym poprzez konto na e-platformie, na którym Spółka zamieszcza informacje (poprzez udostępnienie wystawionej faktury korygującej i pomniejszenia salda) wskazujące na sposób załatwienia reklamacji konsultantka uzyskuje wiedzę/pewność, co do stanu swoich rozliczeń z tytułu dokonanych w Spółce zakupów oraz ostatecznym przebiegu/kształcie tych transakcji.

Następstwem uwzględnienia reklamacji, jak była już o tym mowa, jest zwrot konsultantce kwoty wynikającej z korekty. Z uwagi na co do zasady stałą współpracę z konsultantkami zwrot ten, w celu uproszczenia rozliczeń, odbywa się poprzez potrącenie (kompensatę) z bieżącymi należnościami przypadającymi od danej konsultantki; kwota wynikająca z korekty pomniejsza kwotę do zapłaty wynikającą z wystawianego i przesyłanego do konsultantki w paczce blankietu dowodu wpłaty za najbliższe, złożone przez nią po dacie korekty, zamówienie. Jeżeli kwota wynikająca z korekty jest wyższa niż wartość najbliższego zamówienia dokonanego przez daną konsultantkę, dowód wpłaty za to zamówienie nie jest wystawiany, a o pozostałą do rozliczenia kwotę pomniejsza się należność w dowodzie wpłaty za kolejne zamówienie, aż do pełnego rozliczenia kwoty faktury korygującej.

Jeśli jednak konsultantka nie złoży kolejnego zamówienia w określonym przez Spółkę czasie, wówczas powstała w następstwie korekty kwota nadpłaty może być odesłana do konsultantki przelewem bankowym na jej własne konto (jeśli konsultantka przedstawi Spółce numer takiego rachunku) lub przekazem pocztowym na jej adres (jeśli Spółka nie dysponuje numerem konta konsultantki). Spółka dokonuje każdego zwrotu niezwłocznie po zgłoszeniu stosownego żądania przez konsultantkę.

Ponadto, Spółka realizuje zwrot z własnej inicjatywy zgodnie z obowiązującymi procedurami wewnętrznymi (tj., jak wskazano powyżej, na rachunek bankowy konsultantki lub przekazem pocztowym). W praktyce, większość takich nadpłat zostaje zwrócona, choć mogą występować także nieliczne sytuacje, gdy mimo dwukrotnego nadania przekazu pocztowego, konsultantka nie podejmie ostatecznie przekazywanych środków. Kwestia zgłoszenia się po środki należne konsultantce pozostaje jednak poza jakąkolwiek kontrolą Spółki.


Sama natomiast faktura korygująca jest doręczana konsultantce na jeden z dwóch sposobów w zależności od formy, w której została ona wystawiona. Mianowicie:

  • faktura korygująca papierowa jest:
  • co do zasady, drukowana i dołączana do paczki z produktami wysyłanymi do konsultantki w wyniku realizacji jej najbliższego, kolejnego zamówienia (przy czym samo to zamówienie jest dokumentowane odrębną fakturą VAT sprzedaży, która także jest umieszczana w tej paczce, podobnie jak blankiet dowodu wpłaty za to zamówienie);
  • jeśli jednak w określonym czasie (tj. zgodnie z obowiązującymi w Spółce procedurami w okresie 30 dni) konsultantka nie złoży kolejnego zamówienia, a tym samym nie jest wysyłana do niej paczka z zamówionymi produktami, faktura korygująca, po upływie 30 dni, jest drukowana i wysyłana do konsultantki na jej adres listem zwykłym, za pośrednictwem poczty;
  • faktura korygująca elektroniczna (w przypadku konsultantek, z którymi uzgodniono taką formę dokumentowania sprzedaży przez Spółkę) - począwszy od dnia jej wystawienia jest udostępniona i widoczna dla konsultantki na e-platformie, w postaci pliku PDF, do którego konsultantka ma dostęp po zalogowaniu się do swojego konta.


W konsekwencji, Spółka uznaje co do zasady, iż dysponuje potwierdzeniem odbioru faktury korygującej przez nabywcę (konsultantkę), jeżeli:

  • w przypadku faktur papierowych, gdy faktura korygująca została dołączona do paczki z kolejnym zamówieniem - posiada otrzymane od przewoźnika/kuriera lub z poczty potwierdzenie odbioru paczki;
  • w przypadku faktur elektronicznych - doszło do otwarcia przez konsultantkę, po jej zalogowaniu się do swojego konta, pliku PDF zawierającego dokument korekty, umieszczony na platformie internetowej; wówczas następuje rejestracja potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez konsultantkę.


W praktyce zdarza się, iż po złożeniu reklamacji i jej uwzględnieniu przez Spółkę, konsultantka zaprzestaje (przejściowo bądź definitywnie) kontaktów ze Spółką. W szczególności nie składa kolejnych zamówień, nie kontaktuje się ze Spółką poprzez e-platformę, ani też w jakikolwiek inny sposób. Jej konto/profil pozostaje jednak aktywne, tak iż może ona uzyskać/zaktualizować swoją wiedzę na temat stanu rozliczeń ze Spółką oraz dokumentów, z których stan ten wynika (Spółka wskazuje przy tym, że konto pozostaje aktywne przez ustalony okres czasu, po czym następuje jego blokada - odblokowanie konta następuje, gdy konsultantka wznawia składanie zamówień). Jednocześnie, jak była o tym już wyżej mowa, w takim przypadku Spółka przesyła fakturę korygującą wystawioną w następstwie uwzględnienia reklamacji:

  • listem zwykłym za pośrednictwem poczty na podany przez konsultantkę adres – w przypadku gdy jest to faktura papierowa (wybór przesłania listu tą formą, a nie np. listem poleconym za potwierdzeniem odbioru, jest podyktowany kosztem nadania takiej przesyłki, a podatkowymi skutkami dokonania korekty, tj. w wielu przypadkach koszt wysyłki faktury listem poleconym, byłby wyższy, niż kwota odzyskanego VAT wynikająca z korekty),
  • udostępnia w ramach konta konsultantki na e-platformie - w przypadku gdy jest to faktura elektroniczna.


Dodatkowo, celem poprawy efektywności procesu doręczenia konsultantkom faktur korygujących i zapewnienia, że każda konsultantka każdorazowo poweźmie informacje o wystawieniu przez Spółkę faktury korygującej, Wnioskodawca wprowadził zmiany do regulaminu współpracy pomiędzy Spółką a konsultantką, a w konsekwencji również do procesu doręczania konsultantkom faktur korygujących.


Prawo do obniżenia podstawy opodatkowania w świetle zmienionych zasad współpracy z konsultantkami w związku z wystawianymi na bieżąco przez Spółkę fakturami korygującymi zostało potwierdzone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 30 listopada 2016 r. (sygn. 1462-IPPP1.4512.707.2016.1.BS). Zmiany te polegają przede wszystkim na wprowadzeniu postanowień, mówiących o tym, że:

  • wszystkie faktury korygujące są udostępniane konsultantkom w formie elektronicznej na platformie internetowej w następujący sposób:
    • e-faktury korygujące, tak jak dotychczas, w dacie ich wystawienia,
    • faktury korygujące wystawiane, co do zasady, w formie papierowej, są również w dacie ich wydruku i wysyłki (wraz z nowym zamówieniem bądź w drodze listu zwykłego), udostępniane w formie elektronicznej na platformie internetowej,
  • jednocześnie obrazy faktur i faktur korygujących, wystawiane co do zasady, w formie papierowej, udostępnione w formie elektronicznej na platformie, w przypadku kompletowania wysyłki do konsultantki są drukowane i dołączane do przesyłki, zaś w przypadku braku kolejnego zamówienia w terminie 30 dni, po upływie tego terminu są drukowane i wysyłane pocztą listem zwykłym,
  • Spółka i konsultantki zgadzają się na przyjęcie domniemania, że brak uzyskania przez Spółkę potwierdzenia otwarcia faktury korygującej, w terminie 7 dni od jej udostępnienia, potwierdza automatycznie, iż konsultantka zapoznała się z treścią dokumentu,
  • w każdym momencie dane dotyczące historii zamówień i rozliczeń między konsultantką a Spółką są dostępne po zalogowaniu na platformę.


Powyższe w praktyce ma zapewnić, że konsultantka zapoznała się z treścią wystawianych przez Wnioskodawcę faktur korygujących - bądź to poprzez uzyskanie potwierdzenia od kuriera/przewoźnika/poczty doręczenia przesyłki lub elektronicznego otwarcia danego pliku bądź przez realizację domniemania, iż po upływie określonego terminu strony uznają, iż konsultantka zapoznała się z treścią dokumentu.


Wątpliwości Spółki budzi jednak znacząca liczba faktur korygujących wystawionych w poprzednich latach, które to faktury nie zostały jeszcze uwzględnione w rozliczeniach Spółki z tytułu VAT (dalej: „Nierozliczone faktury”) - tj. Wnioskodawca nie pomniejszył podstawy opodatkowania o kwoty korekt w stosunku do podstawy określonej na wystawionych fakturach pierwotnych. Zdecydowana większość Nierozliczonych faktur to faktury wynikające ze zwrotu towarów przez konsultantki. Zgodnie z opisanymi powyżej zasadami procedowania (w kształcie obowiązującym jeszcze przed dokonaną niedawno modyfikacją zasad współpracy), Nierozliczone faktury zostały już:

  • dostarczone konsultantkom wraz z kolejnymi zamówieniami lub
  • w przypadku braku kolejnego zamówienia,

- w odniesieniu do faktur papierowych, przesłane listem zwykłym,

- a w odniesieniu do faktur elektronicznych, opublikowane na portalu konsultantki,

niemniej jednak Spółka nie jest w posiadaniu bezpośredniego potwierdzenia otrzymania przez konsultantki Nierozliczonych faktur.


W związku z tym, dla zapewnienia, że konsultantki powezmą wiedzę o wystawionych uprzednio fakturach korygujących, Spółka postanowiła w ramach szeroko zakrojonej akcji jeszcze raz poinformować konsultantki o wystawionych w przeszłości fakturach korygujących (tj. Nierozliczonych fakturach).


Ze względu na fakt, że Nierozliczone faktury dotyczą okresów przeszłych, mogą one być skierowane do następujących grup konsultantek:

  • konsultantek aktywnych - tj. takich, które regularnie składają kolejne zamówienia i posiadają stały dostęp do e-platformy;
  • konsultantek nieaktywnych - tj. takich, które nie składają od pewnego czasu kolejnych zamówień, ale mających nadal dostęp do strefy konsultantki na e-platformie;
  • konsultantek nieaktywnych i niemających już dostępu do strefy konsultantki na e-platformie.


I tak, w przypadku konsultantek aktywnych, obrazy Nierozliczonych faktur wystawionych na ich rzecz, podobnie jak w przypadku bieżących faktur korygujących w nowym modelu rozliczeniowym, zostaną udostępnione konsultantkom w ich strefie konsultantki na e-platformie. Warunki techniczne przyjęte przez e-platformę pozwalają, aby obrazy Nierozliczonych faktur były dostępne (widoczne) w strefie konsultantki przez okres co najmniej 3 miesięcy. Dla dodatkowego zwrócenia uwagi konsultantek na zamieszczenie na e-platformie obrazów Nierozliczonych faktur, Spółka zamieści w strefie konsultantki wiadomość o udostępnieniu obrazów Nierozliczonych faktur. Z treści wiadomości wynikać będzie, że brak uzyskania przez Spółkę potwierdzenia otwarcia Nierozliczonych faktur w terminie 30 dni od daty ich udostępnienia zostanie uznany za potwierdzenie, iż konsultantka zapoznała się z treścią tychże faktur.


W odniesieniu do konsultantek nieaktywnych, ale nadal mających dostęp do e-platformy, obrazy Nierozliczonych faktur korygujących również zostaną zamieszczone na okres co najmniej 3 miesięcy w strefie konsultantki, w której - analogicznie jak w przypadku konsultantek aktywnych - zamieszczona zostanie też wiadomość informująca o możliwości zapoznania się przez konsultantki z tymi fakturami. Z treści wiadomości wynikać będzie, że brak uzyskania przez Spółkę potwierdzenia otwarcia Nierozliczonych faktur w terminie 30 dni od daty ich udostępnienia zostanie uznany za potwierdzenie, iż konsultantka zapoznała się z treścią tychże faktur. Dodatkowo konsultantki zostaną powiadomione o zamieszczeniu obrazów Nierozliczonych faktur poprzez:

  • przesłanie do nich informacji na ostatni znany Spółce adres e-mail podany przez samą konsultantkę - w przypadku posiadania przez Spółkę adresu e-mail danej konsultantki, albo
  • przesłanie informacji sms-em na ostatni znany Spółce numer kontaktowy podany przez samą konsultantkę - w razie, gdy Spółka nie zna adresu e-mail konsultantki, ale jest w posiadaniu jej numeru telefonu komórkowego.


W przypadku konsultantek, które są nieaktywne i które nie mają już dostępu do strefy konsultantki, Spółka planuje podjąć różne działania w zależności od tego, jakimi danymi kontaktowymi dysponuje. W przypadku posiadania adresu e-mail danej konsultantki, Spółka prześle drogą elektroniczną na ostatni znany Spółce adres e-mail podany przez samą konsultantkę wiadomość o Nierozliczonych fakturach oraz skany Nierozliczonych faktur korygujących. Dodatkowo, w celu upewnienia się, że konsultantka poweźmie wiadomość o wystawionych uprzednio fakturach korygujących i zapozna się z obrazami Nierozliczonych faktur, Spółka prześle konsultantce na ostatni znany Spółce numer telefonu komórkowego podany przez samą konsultantkę wiadomość sms z informacją o przesłaniu skanów Nierozliczonych faktur korygujących na adres e-mail konsultantki. Z treści wiadomości wynikać będzie, że brak uzyskania przez Spółkę potwierdzenia otwarcia Nierozliczonych faktur w terminie 30 dni od daty ich udostępnienia zostanie uznany za potwierdzenie, iż konsultantka zapoznała się z treścią tychże faktur.

Z kolei, w przypadku, gdy Wnioskodawca nie posiada adresu e-mail konsultantki, ale posiada za to numer jej telefonu komórkowego, wówczas Spółka prześle na ostatni znany jej numer kontaktowy konsultantki (podany przez samą konsultantkę) wiadomość sms z informacją o zawieszeniu obrazów Nierozliczonych faktur korygujących, w miejscu specjalnie przeznaczonym do tego celu, na stronie internetowej Spółki (odrębnej od strefy konsultantki na e-platformie). Konsultantka w treści wiadomości sms otrzyma link do tej strony. W celu zapoznania się z obrazami Nierozliczonych faktur korygujących zawieszonymi na tej specjalnej stronie konsultantka będzie musiała dokonać uwiarygodnienia poprzez podanie niejawnych danych osobowych jako hasła uwierzytelniającego (w zależności od szczegółowych ustaleń technicznych, może to być przykładowo numer PESEL konsultantki). Również w tym przypadku, obrazy Nierozliczonych faktur korygujących będą dostępne przez okres co najmniej 3 miesięcy od dnia przekazania konsultantce informacji o zamieszczeniu obrazów tychże faktur korygujących. Z treści wiadomości wynikać będzie, że brak uzyskania przez Spółkę potwierdzenia otwarcia Nierozliczonych faktur w terminie 30 dni od daty ich udostępnienia zostanie uznany za potwierdzenie, iż konsultantka zapoznała się z treścią tychże faktur.

Powyższe działania mają zapewnić, że konsultantki zapoznają się z obrazami Nierozliczonych faktur korygujących, które zostały wystawione w okresach przeszłych. W zależności od sytuacji, na dowód powyższych prób doręczenia obrazów Nierozliczonych faktur, Spółka będzie mogła dysponować komunikatami (logami z systemu) o otwarciu plików w strefie konsultantki bądź o wejściu na stronę internetową Spółki - w miejscu przeznaczonym dla tego celu dla konsultantek nieaktywnych, potwierdzeniami odbioru wiadomości e-mail (w przypadku, gdy pozwoli na to serwer pocztowy, na którym utrzymywane jest konto e-mail konsultantki) lub potwierdzeniem zlecenia wysyłki wiadomości SMS wraz z listą numerów adresatów takich wiadomości.


Dodatkowo Spółka przyjmie domniemanie, że konsultantka zapoznała się z obrazami Nierozliczonych faktur korygujących:

  • w przypadku konsultantek aktywnych - po upływie 30 dni od dnia opublikowania w strefie konsultantki obrazów Nierozliczonych faktur oraz zamieszczenia w strefie konsultantki wiadomości o udostępnieniu obrazów Nierozliczonych faktur;
  • w przypadku konsultantek nieaktywnych posiadających dostęp do strefy konsultantki na e-platformie - po upływie 30 dni od dnia opublikowania w strefie konsultantki obrazów Nierozliczonych faktur oraz przesłania do konsultantki wiadomości e-mail lub sms informującej ją o zamieszczeniu w strefie konsultantki obrazów Nierozliczonych faktur;
  • w przypadku konsultantek nieaktywnych, nieposiadających dostępu do strefy konsultantki na e-platformie, które podały Spółce swój adres e-mail - po upływie 30 dni od dnia przesłania wiadomości e-mail zawierającej skany Nierozliczonych faktur korygujących oraz wiadomości sms informującej konsultantkę o wysłaniu do niej tejże wiadomości ze skanami Nierozliczonych faktur korygujących;
  • w przypadku konsultantek nieaktywnych, nieposiadających dostępu do strefy konsultantki na e-platformie, które nie podały Spółce swojego adresu e-mail - po upływie 30 dni od dnia zamieszczenia obrazów Nierozliczonych faktur w miejscu specjalnie do tego przeznaczonym na stronie internetowej Spółki oraz przesłania wiadomości sms informującej konsultantkę o adresie tejże strony internetowej, na której zamieszczone zostały obrazy Nierozliczonych faktur.


Należy wskazać, że przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie są Nierozliczone faktury wystawione przez Spółkę na rzecz konsultantek będących aktualnie konsultantkami nieaktywnymi i niemającymi dostępu do strefy konsultantki oraz w stosunku do których Spółka nie posiada ani adresu e-mail, ani numeru telefonu (opisane domniemanie nie znajdzie zastosowania w tych przypadkach).

W uzupełnieniu z dnia 12 października 2017 r. (data wpływu) strona wskazała, iż jak zostało to wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, celem planowanych przez Spółkę czynności (ponownego poinformowania i udostępnienia obrazów Nierozliczonych faktur) jest zapewnienie, że wszystkie konsultantki powezmą wiedzę o warunkach na jakich odbywały się transakcje, w związku z którymi wystawione zostały Nierozliczone faktury. Dla osiągnięcia tego celu Spółka postanowiła podjąć działania szczegółowo opisane we wniosku, które zapewnią, że nawet jeśli dana konsultantka w przeszłości nie powzięła wiedzy o wystawionych fakturach korygujących (lub nie potwierdziła tego faktu w sposób wyraźny i zgodny z procedurami potwierdzenia przyjętymi wówczas przez Spółkę), to w wyniku podjętych przez Spółkę działań taką wiedzę poweźmie.

Dodatkowo, Spółka pragnie wskazać, że warunki na jakich odbywały się transakcje, miały swoje odzwierciedlenie w strefie konsultantki, do której każda konsultantka, w momencie rozpoczęcia współpracy, otrzymała dostęp i za pomocą której dokonywała zamówień/zwrotu towarów. W związku z tym, każda konsultantka miała możliwość zapoznania się z warunkami na jakich odbywały się transakcje.

Niezależnie od powyższego Spółka wskazuje również, iż zdecydowana większość Nierozliczonych faktur wynika ze zwrotu towarów przez konsultantki. Podstawą zwrotu towarów było wypełnienie przez konsultantkę Formularza (obecnie w formie elektronicznej, wcześniej w formie papierowej) podając m.in. datę i numer faktury potwierdzającej zakup produktu przez konsultantkę, kod i ilość (liczbę sztuk) produktu. Wskazany Formularz zawiera wyjaśnienia obejmujące informacje nt. korekty salda rozliczeniowego, wymiany produktów czy nieuwzględnienia zwrotu. Na podstawie otrzymanego Formularza, potwierdzonego z fizycznym zwrotem towaru, Spółka wystawiała fakturę korygującą, która była przekazywana konsultantce w sposób opisany we wniosku. Tym samym, jako że to konsultantka sama inicjowała procedurę zwrotu towarów to wiedziała, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi na fakturze korygującej.

W odniesieniu do wybranych korekt, tych w wyniku których powstały nadpłaty i które zostały zwrócone bądź to na rachunek bankowy wskazany przez konsultantkę, bądź przekazem pocztowym na adres konsultantki, Spółka jest w stanie wygenerować potwierdzenia tych płatności. Jak Spółka wskazywała w opisie stanu faktycznego, rozliczenie kwot z tytułu wystawionych korekt odbywa się też w formie transakcji bezgotówkowych, w formie potrącenia/kompensaty korekty z kolejnym zamówieniem realizowanym przez konsultantkę.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


Czy w świetle przedstawionych procedur Spółka będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego o kwoty wynikające z faktur korygujących wystawionych na rzecz konsultantek w poprzednich latach, które to faktury nie zostały jeszcze uwzględnione w rozliczeniach Spółki z tytułu VAT:

  1. w przypadku konsultantek aktywnych - za okres rozliczeniowy, w którym Spółka otrzyma potwierdzenie zapoznania się z Nierozliczoną fakturą przez konsultantkę, nie później jednak niż w terminie 30 dni od daty udostępnienia konsultantce tejże faktury (tj. daty publikacji) oraz zamieszczenia w strefie konsultantki wiadomości o udostępnieniu obrazów Nierozliczonych faktur;
  2. w przypadku konsultantek nieaktywnych, ale nadal mających dostęp do e-platformy – za okres rozliczeniowy, w którym Spółka otrzyma potwierdzenie zapoznania się z Nierozliczoną fakturą przez konsultantkę, nie później jednak niż w terminie 30 dni od daty udostępnienia konsultantce tejże faktury (tj. daty publikacji) oraz przesłania wiadomości e-mail na ostatni znany adres konsultantki lub informacji sms-em na ostatni znany Spółce numer kontaktowy;
  3. w przypadku konsultantek, które są nieaktywne i które nie mają już dostępu do strefy konsultantki, które podały Spółce swój adres e-mail - za okres rozliczeniowy, w którym Spółka otrzyma potwierdzenie zapoznania się z Nierozliczoną fakturą przez konsultantkę, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia przesłania wiadomości e-mail zawierającej skan tejże faktury oraz wiadomości sms informującej konsultantkę o wysłaniu do niej wiadomości e-mail zawierającej skan lub skany Nierozliczonych faktur korygujących;
  4. w przypadku konsultantek, które są nieaktywne i które nie mają już dostępu do strefy konsultantki, ale Wnioskodawca jest w posiadaniu numeru jej telefonu komórkowego - za okres rozliczeniowy, w którym Spółka otrzyma potwierdzenie zapoznania się z Nierozliczoną fakturą przez konsultantkę, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia zamieszczenia obrazu tejże faktury w miejscu specjalnie do tego przeznaczonym na stronie internetowej Spółki oraz przesłania wiadomości sms informującej konsultantkę o adresie strony internetowej, na której zamieszczone zostały obrazy Nierozliczonych faktur?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z zastosowaniem przedstawionych procedur, Spółka będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego o kwoty wynikające z faktur korygujących wystawionych na rzecz konsultantek w poprzednich latach, które to faktury nie zostały jeszcze uwzględnione w rozliczeniach Spółki z tytułu VAT:

  1. w przypadku konsultantek aktywnych - za okres rozliczeniowy, w którym Spółka otrzyma potwierdzenie zapoznania się z Nierozliczoną fakturą przez konsultantkę, nie później jednak niż w terminie 30 dni od daty udostępnienia konsultantce tejże faktury (tj. daty publikacji) oraz zamieszczenia w strefie konsultantki wiadomości o udostępnieniu obrazów Nierozliczonych faktur;
  2. w przypadku konsultantek nieaktywnych, ale nadal mających dostęp do e-platformy – za okres rozliczeniowy, w którym Spółka otrzyma potwierdzenie zapoznania się z Nierozliczoną fakturą przez konsultantkę, nie później jednak niż w terminie 30 dni od daty udostępnienia konsultantce tejże faktury (tj. daty publikacji) oraz przesłania wiadomości e-mail na ostatni znany adres konsultantki lub informacji sms-em na ostatni znany Spółce numer kontaktowy;
  3. w przypadku konsultantek, które są nieaktywne i które nie mają już dostępu do strefy konsultantki, które podały Spółce swój adres e-mail - za okres rozliczeniowy, w którym Spółka otrzyma potwierdzenie zapoznania się z Nierozliczoną fakturą przez konsultantkę, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia przesłania wiadomości e-mail zawierającej skan tejże faktury oraz wiadomości sms informującej konsultantkę o wysłaniu do niej wiadomości e-mail zawierającej skan lub skany Nierozliczonych faktur korygujących;
  4. w przypadku konsultantek, które są nieaktywne i które nie mają już dostępu do strefy konsultantki, ale Wnioskodawca jest w posiadaniu numeru jej telefonu komórkowego - za okres rozliczeniowy, w którym Spółka otrzyma potwierdzenie zapoznania się z Nierozliczoną fakturą przez konsultantkę, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia zamieszczenia obrazu tejże faktury w miejscu specjalnie do tego przeznaczonym na stronie internetowej Spółki oraz przesłania wiadomości sms informującej konsultantkę o adresie strony internetowej, na której zamieszczone zostały obrazy Nierozliczonych faktur.

Uzasadnienie


  1. Stan prawny

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm.; dalej: ustawa o VAT) podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


Z kolei, na podstawie art. 29a ust. 10 ustawy o VAT podstawę opodatkowania obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

W przypadku obniżenia podstawy opodatkowania o wartość zwróconych towarów, zgodnie z art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Stosownie zaś do art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy o VAT, powyższego warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru nie stosuje się, gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej. W takim przypadku, na podstawie art. 29a ust. 16 ustawy o VAT, obniżenie podstawy opodatkowania następuje nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym zostały łącznie spełnione powyższe przesłanki.


Z powyższych przepisów wynika, że podstawa opodatkowania wykazana na fakturze pierwotnej może podlegać obniżeniu, w sytuacji gdy:

  • podatnik uzyska potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towarów, albo
  • podatnik pomimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej nie uzyskał potwierdzenia, lecz z posiadanej przez niego dokumentacji wynika, że nabywca towaru wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej.


Zgodnie z art. 70 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacji Podatkowej (Dz.U.2017.201 ze zmianami) zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Tym samym, podatnik może dokonać korekty faktur przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.


  1. Praktyka orzecznicza sądów i organów administracji podatkowej

Wprowadzenie do ustawy o VAT opisanych powyżej zasad wynika z realizacji przez polskiego ustawodawcę tez wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) w sprawie C-588/10 Kraft Foods Polska S.A. We wskazanym wyroku TSUE poddał analizie w świetle Dyrektywy 112/2006/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. UE seria L z 2006 r., Nr 347, str. 1; dalej: Dyrektywa) możliwość uzależnienia przez państwo członkowskie Unii Europejskiej prawa podatnika VAT do obniżenia podstawy opodatkowania wykazanej na fakturze pierwotnej od posiadania przez tego podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez kontrahenta.

Zgodnie z podstawową tezą tego wyroku „jeżeli uzyskanie - w rozsądnym terminie - przez dostawcę towarów zwrotu nadwyżki podatku VAT uiszczonej na rzecz organów podatkowych na podstawie pierwotnej faktury jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione ze względu na warunek sporny w postępowaniu krajowym, to zasady neutralności podatku VAT i proporcjonalności wymagają, by dane państwo członkowskie umożliwiło podatnikowi wykazanie przed organami podatkowymi przy użyciu innych środków, po pierwsze, że dochował on należytej staranności w okolicznościach danej sprawy celem upewnienia się, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury i że zapoznał się z nią oraz, po drugie, że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w owej korekcie faktury” - teza nr 40.


Z rozważań dokonanych przez TSUE w cytowanym powyżej wyroku wynika, że prawo obniżenia podstawy opodatkowania musi podatnikowi przysługiwać także wtedy, gdy:

  • podatnik dochował należytej staranności w celu uzyskania od nabywcy towarów potwierdzenia otrzymania faktury korygującej,
  • podatnik dochował należytej staranności w celu uzyskania potwierdzenia, że nabywca towarów zapoznał się z fakturą korygującą,
  • dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach wskazanych w fakturze korygującej.


W świetle powyższego można więc stwierdzić, że TSUE dokonał przesunięcia akcentu z posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej na posiadanie przez wystawcę faktury korygującej wiedzy, że nabywca towarów jest w posiadaniu korekty faktury i że zapoznał się z nią oraz że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w fakturze korygującej. W takim też duchu należy w konsekwencji interpretować przepisy polskiej ustawy o VAT, w szczególności wymogi ustanowione w jej art. 29a ust. 13, ust. 15 pkt 4 oraz ust. 16.

Należy ponadto zwrócić uwagę, że w świetle ww. orzeczenia TSUE wystawca faktury korygującej nie musi zawsze mieć 100% pewności, że nabywca towarów otrzymał korektę i zapoznał się z nią. Samo uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez kontrahenta nie może być bowiem nadmiernie uciążliwe dla podatnika, gdyż obowiązek uzyskania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę towarów jest obowiązkiem formalnym, który powinien być spełniony w sposób zwyczajowo przyjęty w danych okolicznościach. Wystarczy, że sprzedawca wykaże należytą staranność informując nabywcę o zmianie podstawy opodatkowania i upewniając się, że informacja ta została przekazana w taki sposób, że nabywca mógł się z nią zapoznać.

W związku z powyższym, wymóg posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę nie jest wymogiem bezwzględnym, a tym samym brak bezpośredniego potwierdzenia odbioru faktury korygującej nie może w ocenie TSUE automatycznie pozbawiać sprzedawcy możliwości uwzględnienia przesłanej korekty.

Takie podejście TSUE jest odzwierciedleniem jednej z podstawowych zasad całego prawa wspólnotowego, tj. zasady proporcjonalności. Zgodnie z tą zasadą, ograniczenia w korzystaniu z przyznanych podmiotom praw są dopuszczalne jedynie wtedy, gdy są one konieczne i niezbędne do osiągnięcia celów Unii Europejskiej, a zastosowane środki muszą być odpowiednie, niezbędne i proporcjonalne do realizacji tych celów. Jednocześnie, interpretacja Dyrektywy oraz implementującej ją polskiej ustawy o VAT musi następować w duchu naczelnej dla systemu VAT zasady neutralności, mającej na celu „(...) całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru podatku VAT podlegającego zapłacie bądź zapłaconego w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku VAT zapewnia zatem całkowitą neutralność działalności gospodarczej w zakresie obciążeń podatkowych, bez względu na cel czy rezultaty tej działalności, pod warunkiem że co do zasady podlega ona sama opodatkowaniu podatkiem VAT” - tak TSUE w wyroku z dnia 21 lutego 2006 r. w sprawie C-255/02 - Halifax i in. (teza 78).

Na temat proporcjonalności obowiązków formalnych stawianych podatnikom wypowiedział się TSUE już w wyroku z dnia 11 czerwca 1998 r. w sprawie C-361/96 Socióte Generale. W wyroku tym wskazano, że określony obowiązek formalny może zostać przełamany w danym stanie faktycznym przez zasadę proporcjonalności. Przełamanie to wynika z potrzeby zachowania odpowiedniej równowagi pomiędzy celem jakim jest nakładanie podatków i zapobieganie nadużyciom oraz celem jakim jest zabezpieczenie prawa do odliczenia podatku VAT przez podatnika, zgodnie z zasadą neutralności podatkowej VAT.

Na zasadę neutralności podatkowej w kontekście zasady proporcjonalności TSUE zwrócił uwagę w wyroku z dnia 27 września 2007 r. w sprawie C-146/05 Albert Collee wskazując, że „przepisy te [formalne] nie mogą być wykorzystywane w sposób, który podważałby neutralność podatku VAT, stanowiącą podstawową zasadę wspólnego systemu podatku VAT ustanowionego przez przepisy wspólnotowe w tej dziedzinie”.


Z kolei w wyroku C-566/07 Stadeco BV z dnia 18 czerwca 2009 r. TSUE zajął stanowisko, że jeżeli podatnik wyeliminował ryzyko utraty wpływów podatkowych, to dopełnienie obowiązków formalnych nie jest niezbędne.


Warto w tym miejscu zwrócić również uwagę na zasadę proporcjonalności dotyczącą samego podatku VAT. Zgodnie z art. 1 ust. 2 zd. 1 Dyrektywy, zasada wspólnego systemu VAT polega na zastosowaniu do towarów i usług ogólnego podatku konsumpcyjnego dokładnie proporcjonalnego do ceny towarów i usług, niezależnie od liczby transakcji, które mają miejsce w procesie produkcji i dystrybucji poprzedzającym etap obciążenia tym podatkiem. Skoro więc podatek ma być dokładnie proporcjonalny do ceny towarów, to każda zmiana ceny przyjętej pomiędzy podatnikiem a jego kontrahentem (jej zwiększenie bądź zmniejszenie) powinna wpływać bezpośrednio na wysokość podatku należnego od dostawy tychże towarów dokonywanej przez podatnika. Potwierdzenie powyższych tez wynika również z wyroku TSUE z dnia 24 października 1996 r. w sprawie C-317/94 Elida Gibbs Ltd., w którym TSUE stwierdził, że podstawa opodatkowania VAT nie może przekroczyć kwoty wynagrodzenia faktycznie zapłaconego podatnikowi przez finalnego konsumenta. Tym samym, prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i podatku należnego od dokonanej dostawy towarów stanowi podstawowe prawo podatnika, który następczo obniży zastosowaną cenę - np. z powodu dokonanego przez kontrahenta zwrotu części zakupionego towaru.

Opisane powyżej wymogi wynikające z prawa Unii Europejskiej oraz z orzecznictwa TSUE są respektowane także przez polskie organy podatkowe, które w wydawanych interpretacjach indywidualnych potwierdzają, że spełnienie obowiązków formalnych nie może mieć charakteru rygorystycznego, wpływającego na zasadę neutralności podatkowej.

I tak w interpretacji indywidualnej z dnia 7 września 2015 r., sygn. IPPP1/4512-862/15-2/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, że: „podkreślić raz jeszcze należy, że ustawodawca w analizowanych przepisach nie wskazał na konkretne formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Ani powołane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług ani ww. orzeczenie TSUE nie wskazują, jaką dokumentację należy posiadać, aby potwierdzała ona dochowanie należytej staranności w celu upewnienia się, że nabywca posiada wiedzę w zakresie wystawionej faktury korygującej. Dopuszczalne są zatem wszelkie formy, które jednoznacznie będą potwierdzały powyższe okoliczności”.


Powyższe znajduje potwierdzenie także m.in. w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez:

  1. Planowane wdrożenie w Spółce procedury dotyczącej faktur korygujących wystawionych w poprzednich latach

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, ze względu na specyfikę modelu sprzedaży bezpośredniej realizowanej przez konsultantki, wymiana/zwrot produktów uprzednio przez nie zamówionych w Spółce stanowi nieodłączny element działalności Wnioskodawcy. Pomyślne zakończenie procedury reklamacyjnej skutkujące uznaniem reklamacji przez Dział Zwrotów Spółki powoduje każdorazowo konieczność korekty dotychczasowych rozliczeń pomiędzy Wnioskodawcą a daną konsultantką. W związku z tym, że sprzedaż dokonywaną na rzecz konsultantek Spółka dokumentuje fakturami, korekta rozliczenia wymaga od Wnioskodawcy wystawienia stosownej faktury korygującej, obniżającej podstawę opodatkowania i kwotę podatku należnego z tytułu transakcji objętej korektą rozliczeń.

W związku z prowadzoną działalnością Spółka posiada znaczącą liczbę faktur korygujących wystawionych w poprzednich latach, które z uwagi na brzmienie art. 29a ust. 13 ustawy o VAT i wynikające z tego przepisu ryzyka braku prawa do obniżenia wysokości podatku należnego, nie zostały jeszcze uwzględnione w rozliczeniach Spółki z tytułu VAT.


Spółka wskazuje przy tym, że zdecydowana większość Nierozliczonych faktur to faktury wynikające ze zwrotu towarów przez konsultantki. Zgodnie z opisanymi w opisie zdarzenia przyszłego zasadami procedowania (w kształcie obowiązującym jeszcze przed dokonaną niedawno modyfikacją zasad współpracy wskazaną w opisie zdarzenia przyszłego), Nierozliczone faktury zostały już:

  • dostarczone konsultantkom wraz z kolejnymi zamówieniami lub
  • w przypadku braku kolejnego zamówienia,

- w odniesieniu do faktur papierowych, przesłane listem zwykłym,

- a w odniesieniu do faktur elektronicznych, opublikowane na portalu konsultantki,

niemniej jednak Spółka nie jest w posiadaniu bezpośredniego potwierdzenia otrzymania przez konsultantki Nierozliczonych faktur.


Spółka, chcąc dołożyć wszelkich starań celem zapewnienia, że każda konsultantka każdorazowo poweźmie informacje o dokonanej korekcie rozliczeń, zamierza jeszcze raz poinformować konsultantki o Nierozliczonych fakturach (przy jednoczesnym braku wystawiania kolejnych faktur do tych samych transakcji, co mogłoby narazić Spółkę na zarzut naruszenia przepisów o VAT oraz duplikowania faktur, z uwagi na fakt, że wystawianie duplikatu faktury może mieć miejsce wyłącznie w ściśle określonych przypadkach określonych w przepisach art. 106l ustawy o VAT).

W rezultacie, podjęte przez Spółkę działania będą opierały się na następującym schemacie w stosunku do trzech grup konsultantek:

  1. konsultantek aktywnych - tj. takich które posiadają dostęp do e-platformy i regularnie składają kolejne zamówienia;

W tym przypadku, obrazy Nierozliczonych faktur wystawionych na rzecz konsultantek aktywnych, podobnie jak w przypadku bieżących faktur korygujących w nowym modelu rozliczeniowym, zostaną udostępnione konsultantkom w ich strefie konsultantki na e-platformie. Warunki techniczne przyjęte przez e-platformę pozwalają aby obrazy Nierozliczonych faktur były dostępne (widoczne) w strefie konsultantki przez okres co najmniej 3 miesięcy. Dla dodatkowego zwrócenia uwagi konsultantek na zamieszczenie na e-platformie obrazów Nierozliczonych faktur, Spółka zamieści w strefie konsultantki wiadomość o udostępnieniu obrazów Nierozliczonych faktur. Z treści wiadomości wynikać będzie, że brak uzyskania przez Spółkę potwierdzenia otwarcia Nierozliczonych faktur w terminie 30 dni od daty ich udostępnienia zostanie uznany za potwierdzenie, iż konsultantka zapoznała się z treścią tychże faktur.

  1. konsultantek nieaktywnych - tj. takich, które nie składają od pewnego czasu kolejnych zamówień, ale mających nadal dostęp do strefy konsultantki na e-platformie;

W przypadku tej grupy konsultantek, obrazy Nierozliczonych faktur korygujących, również zostaną zamieszczone na okres 3 miesięcy w strefie konsultantki. Analogicznie jak w przypadku konsultantek aktywnych zamieszczona zostanie wiadomość informująca o możliwości zapoznania się przez konsultantki z tymi fakturami. Z treści wiadomości wynikać będzie, że brak uzyskania przez Spółkę potwierdzenia otwarcia Nierozliczonych faktur w terminie 30 dni od daty ich udostępnienia zostanie uznany za potwierdzenie, iż konsultantka zapoznała się z treścią tychże faktur. Dodatkowo, konsultantki zostaną powiadomione o zamieszczeniu obrazów Nierozliczonych faktur poprzez:

  • przesłanie do nich informacji na ostatni znany Spółce adres e-mail podany przez samą konsultantkę w przypadku posiadania przez Spółkę adresu e-mail danej konsultantki, albo
  • przesłanie informacji sms-em na ostatni znany Spółce numer kontaktowy podany przez samą konsultantkę - w razie, gdy Spółka nie zna adresu e-mail konsultantki, ale jest w posiadaniu jej numeru telefonu komórkowego.


  1. konsultantek nieaktywnych i niemających dostępu do strefy konsultantki na e-platformie;

W stosunku do konsultantek, które są nieaktywne i nie posiadają dostępu do strefy konsultantki na e-platformie, Spółka planuje działania, w zależności od tego, jakimi danymi kontaktowymi dysponuje. W przypadku posiadana adresu e-mail danej konsultantki, Spółka prześle drogą elektroniczną na ostatni znany Spółce adres e-mail podany przez samą konsultantkę wiadomość o Nierozliczonych fakturach oraz skany Nierozliczonych faktur korygujących. Dodatkowo, w celu upewnienia się, ze konsultantka poweźmie wiadomość o wystawionych uprzednio fakturach korygujących i zapozna się z obrazami Nierozliczonych faktur, Spółka prześle konsultantce na ostatni znany Spółce numer telefonu komórkowego podany przez samą konsultantkę wiadomość sms z informacją o przesłaniu skanów Nierozliczonych faktur korygujących na adres e-mail konsultantki.


Z treści wiadomości wynikać będzie, że brak uzyskania przez Spółkę potwierdzenia otwarcia Nierozliczonych faktur w terminie 30 dni od daty ich udostępnienia zostanie uznany za potwierdzenie, iż konsultantka zapoznała się z treścią tychże faktur.


Z kolei, jeśli Spółka nie będzie posiadała adresu e-mail konsultantki ale będzie dysponować numerem telefonu komórkowego podanym przez samą konsultantkę, wówczas Wnioskodawca prześle na ostatni znany jej numer kontaktowy (podany przez samą konsultantkę) wiadomość sms z informacją o zawieszeniu obrazów Nierozliczonych faktur w miejscu specjalnie przeznaczonym do tego celu na stronie internetowej Spółki (odrębnej od strefy konsultantki na e-platformie). Konsultantka, w treści wiadomości sms otrzyma link do strony. W celu zapoznania się z obrazami Nierozliczonych faktur korygujących zawieszonym na tej specjalnej stronie konsultantka będzie musiała dokonać uwiarygodnienia poprzez podanie niejawnych danych osobowych jako hasła uwierzytelniającego (w zależności od szczegółowych ustaleń technicznych, może być to np. numer PESEL, w zależności od szczegółowych ustaleń technicznych). Również w tym przypadku, obrazy Nierozliczonych faktur korygujących będą dostępne przez okres co najmniej 3 miesięcy od dnia i przekazania konsultantce informacji o zamieszczeniu obrazów tychże faktur korygujących. Z treści wiadomości wynikać będzie, że brak uzyskania przez Spółkę potwierdzenia otwarcia Nierozliczonych faktur w terminie 30 dni od daty ich udostępnienia zostanie uznany za potwierdzenie, iż konsultantka zapoznała się z treścią tychże faktur.

Przedstawione powyżej działania, podjęte w celu zapewnienia o zapoznaniu się przez konsultantki z obrazami Nierozliczonych faktur korygujących, które zostały wystawione w okresach przeszłych. W zależności od sytuacji, na dowód powyższych prób doręczenia obrazów Nierozliczonych faktur, Spółka będzie mogła dysponować komunikatami (logami z systemu) o otwarciu plików w strefie konsultantki, bądź o wejściu na stronę internetową Spółki w miejscu do tego przeznaczonym, dla konsultantek nieaktywnych, potwierdzeniami odbioru wiadomości e-mail (w przypadku, gdy pozwoli na to serwer pocztowy, na którym utrzymywane jest konto e-mail konsultantki) lub potwierdzeniem zlecenia wysyłki SMS wraz z listą numerów adresatów takich wiadomości.


Dodatkowo, Spółka przyjmie domniemanie o zapoznaniu się przez konsultantkę z obrazami Nierozliczonych faktur korygujących:

  • w przypadku konsultantek aktywnych - po upływie 30 dni od dnia opublikowania w strefie konsultantki obrazów Nierozliczonych faktur oraz zamieszczenia wiadomości w strefie konsultantki o udostępnieniu obrazów Nierozliczonych faktur;
  • w przypadku konsultantek nieaktywnych posiadających dostęp do strefy konsultantki na e-platformie - po upływie 30 dni od dnia opublikowania w strefie konsultantki obrazów Nierozliczonych faktur oraz przesłania do konsultantki wiadomości e-mail lub sms informującej ją o zamieszczeniu w strefie konsultantki obrazów Nierozliczonych faktur;
  • w przypadku konsultantek nieaktywnych, nieposiadających dostępu do strefy konsultantek na e-platformie, które podały Spółce swój adres e-mail - po upływie 30 dni od dnia przesłania wiadomości e-mail zawierającej skany Nierozliczonych faktur korygujących oraz wiadomości sms informującej konsultantkę o wysłaniu do niej tejże wiadomości e-mail ze skanami Nierozliczonych faktur korygujących;
  • w przypadku konsultantek nieaktywnych, nieposiadających dostępu do strefy konsultantki na e-platformie, które nie podały Spółce swojego adresu e-mail - po upływie 30 dni od dnia zamieszczenia obrazów Nierozliczonych faktur w miejscu specjalnie do tego przeznaczonym na stronie internetowej Spółki oraz przesłania wiadomości sms informującej konsultantkę o adresie tejże strony internetowej, na której zamieszczone zostały obrazy Nierozliczonych faktur.


  1. Ocena prezentowanych procedur przyjętych w Spółce w świetle prawa i praktyki

Przenosząc powyższe rozważania wynikające z przepisów oraz praktyki prawnej na opisane zdarzenie przyszłe, w ocenie Wnioskodawcy, ogół rozwiązań, jakie Spółka zamierza wdrożyć jasno wskazuje, iż Spółka podejmie szeroko zakrojone działania mające na celu zapewnienie, że konsultantki zostaną poinformowane o wystawionych przez Wnioskodawcę w przeszłości fakturach korygujących i będą miały możliwość zapoznania się z nimi. Wdrożenie takich procedur będzie zatem wyrazem należytej staranności podejmowanej przez Wnioskodawcę celem upewnienia się, że zarówno aktywne, jak i już nieaktywne konsultantki są w posiadaniu korekt faktur i że się z nimi zapoznały. Podkreślić przy tym należy, iż należyta staranność jest kategorią prawną, którą ocenia się przez pryzmat sposobu działania danego podmiotu (tu: Spółki), a nie przez pryzmat efektów tego działania - czyli dowodów świadczących o zapoznaniu się przez nabywcę z fakturą korygującą.


Mając więc na uwadze, że Wnioskodawca ma zamiar informować konsultantki o fakturach korygujących poprzez różne kanały, tj:

  • e-platformę, do której konsultantki mają całodobowy dostęp i na której mogą śledzić wszystkie rozliczenia ze Spółką, w tym w szczególności kwoty salda jakie ono uwzględnia: wpłaty, kwoty należne (do zapłaty) z wystawionych przez Spółkę faktur, numery i daty tych faktur oraz kwoty do zwrotu, wynikające z korekt, jak również numery i daty wystawionych faktur korekt;
  • wiadomości informujące o możliwości zapoznania się z Nierozliczonymi fakturami zamieszczone w strefie konsultantki;
  • zapewnienie dedykowanego miejsca na stronie internetowej Spółki, na której nieaktywne i niemające dostępu do e-platformy konsultantki mogą zapoznać się z obrazami Nierozliczonych faktur,
  • wysyłanie wiadomości e-mail oraz sms o udostępnieniu obrazów Nierozliczonych faktur w strefie konsultantki lub w przeznaczonym specjalnie miejscu na stronie internetowej Spółki

- należy stwierdzić, że Spółka podejmie możliwie najwięcej różnych działań, przekraczających staranność zwykle wymaganą w podobnych okolicznościach, aby zapewnić, iż konsultantki mają wiedzę o wystawionych w przeszłości przez Spółkę fakturach korygujących. Dodatkowo należy zauważyć, że w przeszłości Spółka podjęła już działania mające na celu zapoznanie się przez konsultantkę z fakturami korygującymi, gdyż zostały one przekazane konsultantkom albo wraz z kolejnym zamówieniem albo, w odniesieniu do faktur papierowych, listem zwykłym albo, w odniesieniu do faktur elektronicznych, poprzez publikację na e-platformie. Ponadto, jak już wielokrotnie Wnioskodawca podkreślał, w strefie konsultantki na bieżąco było dostępne saldo rozliczeń uwzględniające wartości wynikające z wystawionych faktur korygujących. Tym samym już wówczas Spółka podejmowała działania mające na celu możliwość zapoznania się przez konsultantkę z fakturami korygującymi. Z drugiej jednak strony, z uwagi na brzmienie przepisu art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy o VAT, próby podejmowane przez Wnioskodawcę muszą być udokumentowane (co zresztą wobec planowanych działań Spółka uczyni).

W świetle orzecznictwa TSUE opartego zarówno o zasadę proporcjonalności wspólną dla całego porządku prawnego Unii Europejskiej, jak również o naczelne zasady rządzące systemem VAT, nie jest dopuszczalne żądanie od podatników uzyskania wyłącznie bezpośredniego potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez kontrahenta (np. uzyskania pocztowego potwierdzenia odbioru przesyłki zawierającej fakturę korygującą). Państwa członkowskie Unii Europejskiej, w tym Polska, muszą zezwalać na obniżenie podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego także wtedy, gdy podatnik nie ma możliwości uzyskania od kontrahenta w rozsądnym terminie potwierdzenia odbioru faktury korygującej lub gdy uzyskanie takiego potwierdzenia będzie nadmiernie utrudnione.

W opinii Wnioskodawcy, przesłanka „nadmiernego utrudnienia” realizuje się na gruncie przepisów ustawy o VAT w razie, gdy podatnik nie uzyskał od kontrahenta potwierdzenia otrzymania faktury korygującej mimo udokumentowanej próby jej doręczenia (zgodnie z art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy o VAT).

Zdaniem Wnioskodawcy udostępnianie obrazów Nierozliczonych faktur korygujących na e-platformie dla konsultantek aktywnych i nieaktywnych posiadających do niej dostęp, oraz na specjalnej stronie internetowej dla konsultantek nieaktywnych bez dostępu do e-platformy, jak również dodatkowe informowanie o zamieszczonych obrazach Nierozliczonych faktur poprzez wiadomości e-mail lub SMS, będzie świadczyło o podjęciu przez Spółkę udokumentowanej próby doręczenia wystawionej w przeszłości faktury korygującej.

Zdaniem Spółki, wymaganie od niej innych dowodów podjęcia próby doręczenia faktury korygującej należy uznać za wymóg nieproporcjonalny w świetle orzecznictwa TSUE, wiążący się z nadmierną uciążliwością po stronie Spółki i zaburzający zasadę neutralności VAT dla jego podatników - szczególnie przy uwzględnieniu szeregu pozostałych elementów procedury planowanej przez Wnioskodawcę, której ostatecznym celem jest zapewnienie, iż konsultantki mają wiedzę o wystawionych przez Spółkę fakturach korygujących. Tym samym należy uznać, że Spółka wypełni pierwszą przesłankę określoną w art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy o VAT.

Ponadto, za spełnioną należy uznać również drugą przesłankę przewidzianą w ww. przepisie -mianowicie, (1) zwrot towaru inicjowany przez samą konsultantkę (w przypadku korekt wartościowych, znakomita większość z nich jest również inicjowana przez konsultantkę), (2) rozliczenie finansowe na koncie konsultantki na e-platformie internetowej w dacie wystawienia faktury korygującej, (3) wyciągi bankowe i dowody nadania przekazów pocztowych (w przypadkach, gdy zwrotu dokonano w tej formie), będą stanowiły dokumentację, z której będzie wynikało, że konsultantki posiadają wiedzę, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi na fakturze korygującej.


W świetle wypełnienia ww. przesłanek, w odniesieniu do Spółki nie znajdzie więc zastosowania warunek posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez konsultantki, wymagany na mocy art. 29a ust. 13 ustawy o VAT.


Tym samym należy przyjąć, że Spółka będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego w związku z fakturami korygującymi przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku, w następujących okresach rozliczeniowych:

  1. w przypadku konsultantek aktywnych - za okres rozliczeniowy, w którym Spółka otrzyma potwierdzenie zapoznania się z Nierozliczoną fakturą przez konsultantkę, nie później jednak niż w terminie 30 dni od daty udostępnienia konsultantce tejże faktury oraz zamieszczenia w strefie konsultantki wiadomości o udostępnieniu obrazów Nierozliczonych faktur;
  2. w przypadku konsultantek nieaktywnych, ale nadal mających dostęp do e-platformy - za okres rozliczeniowy, w którym Spółka otrzyma potwierdzenie zapoznania się z Nierozliczoną fakturą przez konsultantkę, nie później jednak niż w terminie 30 dni od daty udostępnienia konsultantce tejże faktury (tj. daty publikacji) oraz przesłania wiadomości e-mail na ostatni znany adres konsultantki lub informacji sms-em na ostatni znany Spółce numer kontaktowy;
  3. w przypadku konsultantek, które są nieaktywne i które nie mają już dostępu do strefy konsultantki, które podały Spółce swój adres e-mail - za okres rozliczeniowy, w którym Spółka otrzyma potwierdzenie zapoznania się z Nierozliczoną fakturą przez konsultantkę, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia przesłania wiadomości e-mail zawierającej skan tejże faktury oraz wiadomości sms informującej konsultantkę o wysłaniu do niej wiadomości e-mail zawierającej skan lub skany Nierozliczonych faktur korygujących;
  4. w przypadku konsultantek, które są nieaktywne i które nie mają już dostępu do strefy konsultantki, ale Wnioskodawca jest w posiadaniu numer jej telefonu komórkowego – za okres rozliczeniowy, w którym Spółka otrzyma potwierdzenie zapoznania się z Nierozliczoną fakturą przez konsultantkę, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia zamieszczenia obrazu tejże faktury w miejscu specjalnie do tego przeznaczonym na stronie internetowej Spółki oraz przesłania wiadomości sms informującej konsultantkę o adresie strony internetowej, na której zamieszczone zostały obrazy Nierozliczonych faktur.

Prawidłowość powyższych konkluzji potwierdza też praktyka organów podatkowych – w szczególności warto tu zwrócić uwagę na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 stycznia 2016 r. (sygn. IPPP2/4512-1044/15-2/JO), w której organ zgodził się z wnioskodawcą, że w sytuacji, gdy nabywca towaru będzie wiedział, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej, gdyż będzie to wynikało z faktu, iż zwrot/reklamacja następować będzie z inicjatywy klienta, to wnioskodawca będzie mógł obniżyć podstawę opodatkowania i kwotę podatku należnego, w związku z wystawionymi fakturami korygującymi. Na potwierdzenie powyższego wnioskodawca wskazanej interpretacji będzie w posiadaniu dowodów w postaci formularza elektronicznego, wiadomości elektronicznej, zapisu rozmowy z konsultantem, czy odręcznej notatki o zwrocie/reklamacji sporządzonej przez klienta, potwierdzającej oświadczenie woli klienta o odstąpieniu od umowy, dodatkowo, klient otrzyma zwrot ceny, wobec tego będzie mieć świadomość, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej.

Podobnie w interpretacji indywidualnej z dnia 5 października 2016 r. (sygn. IPPP3/4512-619/16-2/KP) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym w przypadku podjęcia przez wnioskodawcę kroków polegających na próbie pozyskania aktualnego adresu e-mail klienta poprzez różne kanały (stronę internetową, komunikat o zmianie regulaminów, bezpośredni kontakt z klientem podczas jego wizyty), a w przypadku nieotrzymania ww. zautomatyzowanych komunikatów zwrotnych w stosunku do części klientów (aktualnych/byłych), wystosowania odrębnego powiadomienia, w formie wiadomości SMS na nr telefonu klienta oraz wysłania jednocześnie z SMS kolejnej wiadomości na adres e-mail klienta, w którym wnioskodawca poinformuje Klienta o dokonanej korekcie rozliczeń, wskaże na możliwość uzyskania szczegółów na temat akcji korygowania rozliczeń na stronie internetowej wnioskodawcy, a także zapoznania się przez klienta z treścią korekty pod adresem e-mail, będzie wystarczające dla uznania, że wnioskodawca dołożył należytej staranności celem doręczenia i upewnienia się, że nabywca jest w posiadaniu faktury korygującej, oraz że się z nią zapoznał.


Biorąc pod uwagę tezy przytoczonych interpretacji, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż przedstawione przez niego stanowisko odnoszące się do poszczególnych, zawartych w niniejszym wniosku pytań, również powinno zostać uznane za prawidłowe.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 29a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.


W myśl art. 29a ust. 10 ustawy, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Stosownie do treści art. 29a ust. 13 ustawy, w przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługobiorcę faktury korygującej po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia faktury korygującej za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.


Na podstawie art. 29a ust. 14 ustawy, przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.


Zgodnie z art. 29a ust. 15 ustawy, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę nie stosuje się w przypadku:

  1. eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów;
  2. dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;
  3. sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy;
  4. gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej.

Jak stanowi art. 29a ust. 16 ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 15 pkt 4, obniżenie podstawy opodatkowania następuje nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym zostały łącznie spełnione przesłanki określone w ust. 15 pkt 4.


Z treści art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Stosownie do treści art. 106j ustawy, w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

- podatnik wystawia fakturę korygującą.

Należy zauważyć, że ww. przytoczone regulacje prawne stanowią, że kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatku należnego muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę powoduje akceptację zmiany wartości zawartych na fakturze i daje prawo do takiego obniżenia. Należy podkreślić, że potwierdzenie odbioru faktury korygującej pełni istotną rolę w systemie podatku od towarów i usług opartym na metodzie fakturowej, gdyż zapobiega nieuzasadnionym obniżkom podstawy opodatkowania u dostawcy.

Ponadto faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Uregulowania zawarte w ustawie mają na celu uniknięcie sytuacji, w której zmniejszenie podstawy opodatkowania i tym samym kwoty podatku należnego u sprzedawcy nie znajduje odzwierciedlenia w zmniejszeniu kwoty podatku naliczonego u nabywcy towarów i usług. Podatek należny u sprzedawcy jest bowiem podatkiem naliczonym u nabywcy towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą głównie na sprzedaży produktów kosmetycznych i innych w ramach systemu sprzedaży bezpośredniej. W ramach tego systemu osoby fizyczne współpracujące ze Spółką nabywają produkty na własne potrzeby lub w celu odsprzedaży finalnemu odbiorcy. Spółka w każdym przypadku dokumentuje sprzedaż fakturą VAT wystawianą na konsultantkę na wartość danego zamówienia. W zależności od przyjętego w relacjach z daną konsultantką sposobu przesyłania/udostępniania faktur, faktura jest drukowana w momencie realizacji zamówienia i umieszczana w paczce przesyłanej konsultantce lub generowana w formie elektronicznej (plik PDF) i umieszczana w stosownej zakładce na koncie konsultantki na platformie internetowej/elektronicznej.


W przypadku faktur korygujących ich wystawienie poprzedzone jest przeprowadzeniem przez Spółkę procedury reklamacyjnej. Dopiero uznanie reklamacji przez Dział Zwrotów Spółki pozwala dokonać korekty i uznać „rachunek” konsultantki korygowaną kwotą.


W przypadku zwrotu produktów konsultantka - w celu zainicjowania procedury reklamacyjnej - obowiązana jest postępować zgodnie z ustalonymi wymaganiami, w tym obowiązana jest wypełnić internetowy formularz zwrotu. Po kliknięciu przycisku „wyślij” informacje dotyczące zwrotu zostają przesłane do systemu rozliczeniowego. Następstwem uwzględnienia reklamacji, jest zwrot konsultantce kwoty wynikającej z korekty odbywający się poprzez potrącenie (kompensatę) z bieżącymi należnościami przypadającymi od danej konsultantki. Jeśli jednak konsultantka nie złoży kolejnego zamówienia w określonym przez Spółkę czasie, wówczas powstała w następstwie korekty kwota nadpłaty może być odesłana do konsultantki przelewem bankowym na jej własne konto lub przekazem pocztowym na jej adres.


Sama faktura korygująca jest doręczana konsultantce na jeden z dwóch sposobów w zależności od formy, w której została ona wystawiona, czy jako faktura korygująca papierowa czy faktura korygująca elektroniczna.


Wątpliwości Spółki budzi jednak znacząca liczba faktur korygujących wystawionych w poprzednich latach, które to faktury nie zostały jeszcze uwzględnione w rozliczeniach Spółki z tytułu VAT, ze względu na fakt, iż Spółka nie jest w posiadaniu bezpośredniego potwierdzenia otrzymania przez konsultantki Nierozliczonych faktur.


W związku z tym, dla zapewnienia, że konsultantki powezmą wiedzę o wystawionych uprzednio fakturach korygujących, Spółka postanowiła w ramach szeroko zakrojonej akcji jeszcze raz poinformować konsultantki o wystawionych w przeszłości fakturach korygujących.

Ze względu na fakt, że Nierozliczone faktury dotyczą okresów przeszłych, mogą one być skierowane do następujących grup konsultantek:

  • konsultantek aktywnych - tj. takich, które regularnie składają kolejne zamówienia i posiadają stały dostęp do e-platformy;
  • konsultantek nieaktywnych - tj. takich, które nie składają od pewnego czasu kolejnych zamówień, ale mających nadal dostęp do strefy konsultantki na e-platformie;
  • konsultantek nieaktywnych i niemających już dostępu do strefy konsultantki na e-platformie.


I tak, w przypadku konsultantek aktywnych, obrazy Nierozliczonych faktur wystawionych na ich rzecz, podobnie jak w przypadku bieżących faktur korygujących w nowym modelu rozliczeniowym, zostaną udostępnione konsultantkom w ich strefie konsultantki na e-platformie przez okres co najmniej 3 miesięcy. Dodatkowo Spółka zamieści w strefie konsultantki wiadomość o udostępnieniu obrazów Nierozliczonych faktur. Z treści wiadomości wynikać będzie, że brak uzyskania przez Spółkę potwierdzenia otwarcia Nierozliczonych faktur w terminie 30 dni od daty ich udostępnienia zostanie uznany za potwierdzenie, iż konsultantka zapoznała się z treścią tychże faktur.


Powyższe działania zostaną zastosowane również do konsultantek nieaktywnych, ale nadal mających dostęp do e-platformy, przy czym dodatkowo konsultantki te zostaną powiadomione o zamieszczeniu obrazów Nierozliczonych faktur poprzez:

  • przesłanie do nich informacji na ostatni znany Spółce adres e-mail podany przez samą konsultantkę - w przypadku posiadania przez Spółkę adresu e-mail danej konsultantki, albo
  • przesłanie informacji sms-em na ostatni znany Spółce numer kontaktowy podany przez samą konsultantkę - w razie, gdy Spółka nie zna adresu e-mail konsultantki, ale jest w posiadaniu jej numeru telefonu komórkowego.


W przypadku konsultantek, które są nieaktywne i które nie mają już dostępu do strefy konsultantki, Spółka planuje podjąć różne działania w zależności od tego, jakimi danymi kontaktowymi dysponuje tj. prześle drogą elektroniczną na ostatni znany Spółce adres e-mail podany przez samą konsultantkę bądź ostatni znany Spółce numer telefonu komórkowego konsultantki wiadomość o Nierozliczonych fakturach, skany Nierozliczonych faktur korygujących bądź informację o przesłaniu skanów Nierozliczonych faktur korygujących na adres e-mail konsultantki lub z informację o zawieszeniu obrazów Nierozliczonych faktur korygujących, w miejscu specjalnie przeznaczonym do tego celu, na stronie internetowej Spółki. Z treści wiadomości wynikać będzie, że brak uzyskania przez Spółkę potwierdzenia otwarcia Nierozliczonych faktur w terminie 30 dni od daty ich udostępnienia zostanie uznany za potwierdzenie, iż konsultantka zapoznała się z treścią tychże faktur.

Powyższe działania mają zapewnić, że konsultantki zapoznają się z obrazami Nierozliczonych faktur korygujących, które zostały wystawione w okresach przeszłych. W zależności od sytuacji, na dowód powyższych prób doręczenia obrazów Nierozliczonych faktur, Spółka będzie mogła dysponować komunikatami (logami z systemu) o otwarciu plików w strefie konsultantki bądź o wejściu na stronę internetową Spółki - w miejscu przeznaczonym dla tego celu dla konsultantek nieaktywnych, potwierdzeniami odbioru wiadomości e-mail (w przypadku, gdy pozwoli na to serwer pocztowy, na którym utrzymywane jest konto e-mail konsultantki) lub potwierdzeniem zlecenia wysyłki wiadomości SMS wraz z listą numerów adresatów takich wiadomości.

W odniesieniu do wybranych korekt, tych w wyniku których powstały nadpłaty i które zostały zwrócone bądź to na rachunek bankowy wskazany przez konsultantkę, bądź przekazem pocztowym na adres konsultantki, Spółka jest w stanie wygenerować potwierdzenia tych płatności. Rozliczenie kwot z tytułu wystawionych korekt odbywa się też w formie transakcji bezgotówkowych, w formie potrącenia/kompensaty korekty z kolejnym zamówieniem realizowanym przez konsultantkę.

Należy wskazać, że przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie są Nierozliczone faktury wystawione przez Spółkę na rzecz konsultantek będących aktualnie konsultantkami nieaktywnymi i niemającymi dostępu do strefy konsultantki oraz w stosunku do których Spółka nie posiada ani adresu e-mail, ani numeru telefonu (opisane domniemanie nie znajdzie zastosowania w tych przypadkach).


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa i momentu obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego o kwoty wynikające z faktur korygujących wystawionych na rzecz konsultantek w poprzednich latach, które to faktury nie zostały jeszcze uwzględnione w rozliczeniach Spółki z tytułu VAT odnośnie:

  1. konsultantek aktywnych;
  2. konsultantek nieaktywnych, ale nadal mających dostęp do e-platformy;
  3. konsultantek, które są nieaktywne i które nie mają już dostępu do strefy konsultantki, które podały Spółce swój adres e-mail;
  4. konsultantek, które są nieaktywne i które nie mają już dostępu do strefy konsultantki, ale Wnioskodawca jest w posiadaniu numeru jej telefonu komórkowego?


W przedstawionym stanowisku Wnioskodawca uznaje, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 29a ust. 13 ustawy o VAT, natomiast zostaną spełnione przesłanki do zastosowania w przedmiotowej sprawie art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy o VAT.


W tym miejscu należy wskazać, iż w myśl art. 112 ustawy o VAT, podatnicy są obowiązani przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty, w szczególności faktury, związane z tym rozliczaniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, z zastrzeżeniem art. 130d ust. 3 i art. 134 ust 3.


Zgodnie z art. 112a ust. 1 ustawy podatnicy przechowują:

  1. wystawione przez siebie lub w swoim imieniu faktury, w tym faktury wystawione ponownie,
  2. otrzymane faktury, w tym faktury wystawione ponownie

− w podziale na okresy rozliczeniowe, w sposób zapewniający łatwe ich odszukanie oraz autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia lub otrzymania do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.


W myśl art. 70 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.


Istotą przedawnienia uregulowanego w art. 70 Ordynacji podatkowej jest to, że na skutek upływu czasu zobowiązanie podatkowe wygasa z mocy prawa, zobowiązanie podatkowe bowiem przestaje istnieć.


Analiza przywołanych wyżej przepisów wskazuje, że prawa i obowiązki m.in. w zakresie wystawiania faktur korygujących i rozliczenia podatku na ich podstawie, obowiązują podatników dopóty, dopóki zobowiązanie podatkowe określone w tych fakturach nie uległo przedawnieniu. Okres przedawnienia – zgodnie z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej – co do zasady – wynosi pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Termin przedawnienia zobowiązania podatkowego zaczyna biec od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku, a kończy się z upływem 5 lat. Zatem, termin początkowy i końcowy przedawnienia podatkowego wyznacza termin płatności tegoż zobowiązania (z zastrzeżeniem instytucji zawieszenia i przerwania biegu przedawnienia, które wpływają na końcowy termin przedawnienia). Przedawnienie oznacza, że po upływie określonego czasu od momentu powstania zobowiązania podatkowego zobowiązanie to wygasa, a organ podatkowy, po upływie terminu przedawnienia, nie może domagać się uregulowania (nie ma możliwości wyegzekwowania) należnego świadczenia. Należy przy tym zauważyć, że przedawnienie następuje z mocy prawa.

Instytucja przedawnienia ma to do siebie, że w odniesieniu do okresu, który uległ przedawnieniu nie mogą być dokonywane żadne czynności ani zwiększające zobowiązanie podatkowe, ani zmniejszające zobowiązanie podatkowe. Podatnik nie jest tym samym zobowiązany ani do wystawiania ani do posiadania dokumentów oraz ewidencji prowadzonych dla celów rozliczania podatku za okresy, które uległy przedawnieniu.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz przywołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że opisana sprawa dotyczy jedynie wystawionych faktur korygujących do faktur pierwotnych dla których nie minął jeszcze okres przedawnienia, tj. w przypadku faktur pierwotnych wystawionych w grudniu 2011 r., dla których termin płatności podatku upłynął w 2012 r. oraz faktur pierwotnych wystawionych po 31 grudnia 2012 r.

Wskazać należy, iż budzący wątpliwości Wnioskodawcy przepis art. 29a ust. 15 pkt 4 mówiący o braku obowiązku posiadania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej w przypadku gdy podatnik nie uzyskał potwierdzenia mimo udokumentowanej próby doręczenia faktury korygującej i z posiadanej dokumentacji wynika, że nabywca towaru lub usługobiorca wie, że transakcja została zrealizowana zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej zaczął obowiązywać od 1 stycznia 2014 r. Tym samym wątpliwości Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należy rozpatrywać jedynie w odniesieniu do faktur korygujących, których ten przepis dotyczy, tj. faktur korygujących wystawionych po 31 grudnia 2013 r. w odniesieniu do faktur pierwotnych wystawionych najpóźniej w grudniu 2012 r.

Poruszona przez Spółkę kwestia potwierdzania odbioru faktur korygujących była przedmiotem rozważań TSUE, który w wyroku z 26 stycznia 2012 r. w sprawie C-588/10 wskazał na treść art. 1 ust. 2, art. 73, art. 79, art. 90 ust. 1, art. 183 i art. 273 Dyrektywy 112 i uznał, że powyższe przepisy nie sprzeciwiają się wprowadzeniu krajowej regulacji uwarunkowującej korektę zobowiązania w podatku VAT od uzyskania od nabywcy towaru lub usługi potwierdzenia otrzymania faktury korygującej. Zdaniem TSUE Polska mogła co do zasady wprowadzić wymóg uzyskania od nabywcy towaru lub usług potwierdzenia otrzymania przez niego faktury korygującej. Wymóg uzależniający obniżenie podstawy opodatkowania od posiadania przez podatnika potwierdzenia otrzymania korekty faktury mieści się w pojęciu warunków, o których mowa w art. 90 ust. 1 Dyrektywy.

TSUE wyraził również pogląd, że wskazane przepisy Dyrektywy nie precyzują warunków ani obowiązków, które mogą nałożyć państwa członkowskie. Państwa członkowskie mają swobodę w doborze formalności, które muszą zostać spełnione przez podatników względem organu podatkowego celem obniżenia podstawy opodatkowania. Zdaniem Trybunału taki wymóg nie jest sprzeczny z zasadami neutralności i proporcjonalności.

Jednakże TSUE podkreślił, że wprowadzony wymóg nie może naruszać podstawowej zasady, według której podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne rzeczywiście otrzymane. Dlatego też jak podkreślił TSUE wprowadzone odstępstwo jest dopuszczalne jedynie w granicach tego, co jest bezwzględnie konieczne dla zapobieżenia oszustwom podatkowym i unikaniu opodatkowania.

Trybunał podniósł w wydanym orzeczeniu C-588/10, że jeżeli uzyskanie przez podatnika, będącego dostawcą towarów lub usług, tego rodzaju potwierdzenia jest w rozsądnym terminie niemożliwe lub nadmiernie utrudnione, to nie można mu odmówić wykazania przed organami podatkowymi danego państwa członkowskiego przy użyciu innych środków, po pierwsze, że dochował on należytej staranności w okolicznościach danej sprawy celem upewnienia się, że nabywca towarów lub usług jest w posiadaniu korekty faktury, i że zapoznał się z nią oraz, po drugie, że dana transakcja została w rzeczywistości zrealizowana na warunkach określonych w owej korekcie faktury.

Zatem z wniosków płynących z przytoczonego orzeczenia wyraźnie wynika, że podatnik winien podejmować działania mające na celu uzyskanie potwierdzenia odbioru przez nabywcę faktury korygującej. Obniżenie podatku należnego bez posiadania stosownego potwierdzenia jest bowiem możliwe jedynie w przypadku, gdy uzyskanie takiego potwierdzenia w rozsądnym terminie jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione. W takiej sytuacji podatnik musi wykazać, że rzeczywiście doszło do obniżenia podstawy opodatkowania oraz, że dochował należytej staranności celem upewnienia się, że nabywca jest w posiadaniu korekty faktury i że się z nią zapoznał.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają wymogów dotyczących konkretnej formy potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę. Organy podatkowe akceptują każdy rodzaj potwierdzenia, który pozwala bez żadnych wątpliwości ustalić, czy i kiedy faktura korygująca dotarła do nabywcy. Wachlarz potencjalnie akceptowalnych form potwierdzenia otrzymania korekty faktury stwarza pole i możliwość do rozróżnienia konkretnych sytuacji, w których z punktu widzenia zasad prawa wspólnotowego należałoby uznać, że podatnik zachował prawo do obniżenia podstawy opodatkowania i należnego podatku, bądź tego prawa nie ma.

Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że Spółka nie jest uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 13 ustawy. Z okoliczności faktycznych sprawy wynika bowiem, że Spółka po wystawieniu w poprzednich latach faktur korygujących, które to zostały dostarczone konsultantkom wraz z kolejnymi zamówieniami, przesłane listem zwykłym lub opublikowane na portalu konsultantki, a które to faktury nie zostały jeszcze uwzględnione w rozliczeniach Spółki z tytułu VAT, nie jest w posiadaniu bezpośredniego potwierdzenia otrzymania przez konsultantki powyższych faktur.

W świetle orzeczenia TSUE posiadanie odbioru faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługi należy traktować (w przypadku, gdy uzyskanie takiego rodzaju potwierdzenia jest niemożliwe lub nadmiernie utrudnione) na równi, z dysponowaniem informacjami potwierdzającymi okoliczności, że nabywca zapoznał się z treścią faktury korygującej odzwierciedlającej faktyczny przebieg zdarzeń gospodarczych. Natomiast w sytuacji przedstawionej we wniosku, podczas gdy Wnioskodawca poweźmie szereg czynności polegających m.in. na udostępnianiu konsultantkom w ich strefie konsultantki na e-platformie obrazów Nierozliczonych faktur, zamieszczaniu w strefie konsultantki wiadomość o możliwości zapoznania się przez konsultantki z Nierozliczonymi fakturami, lub wysyłaniu powiadomienia o zamieszczeniu obrazów Nierozliczonych faktur poprzez przesłanie do nich informacji na ostatni znany Spółce adres e-mail podany przez samą konsultantkę, albo sms-em (na ostatni znany Spółce numer kontaktowy podany przez samą konsultantkę), należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż dołożyła należytej staranności aby dostarczyć faktury korygujące. Jednak samo domniemanie Wnioskodawcy wynikające z treści wiadomości, że brak uzyskania przez Spółkę potwierdzenia otwarcia Nierozliczonych faktur w terminie 30 dni od daty ich udostępnienia zostanie uznany za potwierdzenie, iż konsultantka zapoznała się z treścią tychże faktur nie jest wystarczający by można było uznać za spełnienie warunku o którym mowa w art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy, bowiem na powyższej podstawie nie można domniemywać, że konsultantka ma wiedzę dotyczącą zawartych informacji w fakturach korygujących.

Jednak jeżeli Spółka jest w odniesieniu do wybranych korekt, w wyniku których powstały nadpłaty i które to zostały zwrócone konsultantce na wskazany przez nią rachunek bankowy bądź przekazem pocztowym na jej adres jest w stanie wygenerować potwierdzenie tych płatności bądź posiada dokumenty w odniesieniu do transakcji bezgotówkowych (w formie potrącenia/kompensaty korekty z kolejnym realizowanym zamówieniem) z których będzie jednoznacznie wynikało, iż konsultantki mają wiedzę, że transakcje zostały zrealizowane zgodnie z warunkami określonymi w fakturze korygującej, to należy uznać, iż zostanie spełniony warunek, o którym mowa w art. 29a ust. 15 pkt 4 ustawy, a w konsekwencji Spółka w świetle przedstawionych procedur będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania oraz podatku należnego o kwoty wynikające z faktur korygujących wystawionych na rzecz konsultantek w poprzednich latach, które to faktury nie zostały jeszcze uwzględnione w rozliczeniach Spółki z tytułu VAT z uwzględnieniem okresu przedawnienia.


W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj