Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.340.2019.2.SP
z 23 października 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2019 r. (data wpływu 6 sierpnia 2019 r.) uzupełnione pismem z dnia 17 września 2019 r. (data wpływu 20 września 2019 r.) oraz pismem z dnia 8 października 2019 r. (data nadania 10 października 2019 r., data wpływu 14 października 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie nr 0114-KDIP2-1.4010.340.2019.1.SP z dnia 23 września 2019 r. (data nadania 23 września 2019 r., data doręczenia 4 października 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania zakładu na terytorium Polski – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania zakładu na terytorium Polski.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca z siedzibą w Stanach Zjednoczonych (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca” lub „Centrala”) należy do grupy kapitałowej (jest spółką córką A.) i zajmuje się sprzedażą wyrobów z plastiku oraz papieru takich jak (…) (dalej: „Produkty Grupy”). W chwili obecnej Spółka posiada oddział swojego przedsiębiorstwa na terytorium Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (dalej: „Oddział w UK”), który odpowiada w Grupie za dystrybucję produktów Grupy w Europie.


Obecnie Spółka planuje otworzyć oddział w Polsce, którego zadaniem będzie prowadzenie centrum dystrybucyjnego na terytorium Polski (dalej: „Oddział w Polsce”). Spółka nie posiada i nie będzie posiadać w Polsce zarządu.


W związku z realizacją swoich zadań, Oddział w Polsce zawrze umowę dzierżawy powierzchni magazynowej i być może podejmie współpracę z podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą oraz zatrudni pracowników, którzy będą odpowiedzialni za obsługę centrum dystrybucyjnego. Oddział w Polsce - w zależności od tego jaki będzie ostateczny zakres współpracy z partnerami - będzie z tego tytułu ponosił koszty na rzecz swoich kontrahentów, tj. w szczególności koszty związane z dzierżawą powierzchni magazynowej, dostawą mediów, usługami dotyczącymi obsługi centrum dystrybucyjnego, a także koszty wynagrodzeń pracowników, itp. Nie jest także wykluczone, że Oddział w Polsce zawrze umowę z kontrahentem z Polski w zakresie obsługi księgowo-podatkowej, doradztwa podatkowego czy prawnego lub będzie obciążany przez Centralę lub Oddział w UK kosztami w tym zakresie (na ten moment decyzje w tym zakresie nie zostały podjęte).

Po otwarciu Oddziału w Polsce, Oddział w UK będzie nadal odpowiedzialny za dystrybucję Produktów Grupy w Europie, tj. w szczególności Oddział w UK będzie w dalszym ciągu odpowiadał za współpracę z dostawcami produktów, które są produkowane poza Unią Europejską, w tym za zamówienia towarów, które będą sprowadzane do Polski, a także za współpracę z kontrahentami i dystrybutorami Produktów Grupy w różnych krajach europejskich w tym w Polsce oraz za obsługę klientów (customer service).

Tym samym, rolą Oddziału w Polsce będzie wyłącznie składowanie i wydawanie produktów Grupy do kontrahentów. Oddział w Polsce będzie zatem odpowiedzialny za odbiór towarów, ich magazynowanie i zapewnienie do tego odpowiednich, wymaganych przez Spółkę i Grupę warunków, a następnie wydanie towarów podmiotom wskazanym przez Oddział w UK.

Oddział w Polsce ani żaden pracownik czy osoba lub podmiot współpracujący z Odziałem w Polsce nie będzie posiadał pełnomocnictwa do zawierania umów w imieniu przedsiębiorstwa Spółki, które to pełnomocnictwo byłoby przez taką osobę lub podmiot zwykle wykonywane. Wnioskodawca nie wyklucza natomiast, że Oddział w Polsce będzie miał pełnomocnictwo do zawierania niektórych umów niezbędnych do funkcjonowania Oddziału w Polsce, tj. związanych z zakupem towarów lub usług.

W związku z planowanym otwarciem Oddziału w Polsce i przeniesieniem na terytorium Polski magazynu, zmianie ulegnie dotychczasowy model transportu Produktów Grupy do Europy, w taki sposób, że Produkty Grupy będą importowane przez Spółkę na terytorium Polski lub przemieszczane z Wielkiej Brytanii do Polski, a następnie w związku z ich sprzedażą, za którą w pełni będzie odpowiadał Oddział w UK, będą wydawane podmiotom wskazanym przez Oddział w UK i transportowane do odbiorców w Polsce oraz innych krajach europejskich. Z uwagi na zmianę modelu transportu Produktów Grupy, nie jest wykluczone, że Spółka (tj. za pośrednictwem Centrali lub Oddziału w UK) nawiąże współprace z kontrahentami w Polsce w zakresie wsparcia przy imporcie towarów lub ich transporcie, itp. (np. z agencją celną lub innym tego typu podmiotem).

Oddział w UK będzie w szczególności odpowiadał za prowadzenie negocjacji handlowych, zawieranie umów związanych z produkcją i ze sprzedażą Produktów Grupy, a także wszystkie czynności związane z działalnością Spółki w postaci wyszukiwania kontrahentów, składania zamówień, kontaktu z kontrahentami, uzgadniania cen, warunków i terminów dostaw, ewentualne decyzje o zaprzestaniu współpracy, rezygnacji z zamówienia, wystawianie faktur itp.

Za nadzór nad całością działalności przedsiębiorstwa Spółki odpowiada i będzie odpowiadać Centrala, która może być zaangażowana w każdy obszar działalności Spółki, w tym obszary, za które odpowiada Oddział w UK i Oddział w Polsce.


Oddział w Polsce natomiast z uwagi na zakres przypisanych mu zadań nie będzie generował żadnych przychodów (na potrzeby wewnętrznych rozliczeń przedsiębiorstwa Spółki, Centrala lub Oddział w UK będą w szczególności zwracać Oddziałowi ponoszone przez niego koszty), z zastrzeżeniem możliwego otrzymania zachęty pieniężnej od właściciela powierzchni magazynowej i biurowej, z którym Spółka planuje zawrzeć umowę najmu.


W piśmie z dnia 17 września 2019 r. Wnioskodawca wskazał, że Spółka prowadzi obecnie negocjacje dotyczące wynajmu powierzchni magazynowej i biurowej na terytorium Polski z wynajmującym (dalej: „Wynajmujący”).


Z przebiegu negocjacji wynika, że Spółka może otrzymać od Wynajmującego tzw. zachętę pieniężną (dalej: „Cash Incentive”). Zgodnie z ustaleniami, Cash Incentive byłby wypłacony Spółce w związku z zawarciem umowy najmu, a być może także w związku z momentem przedłużeniem umowy najmu w przyszłości.

Spółka oraz Wynajmujący rozważają także ustalenie świadczenia wzajemnego ze strony Spółki na rzecz Wynajmującego w związku z wypłaceniem Spółce Cash Incentive (dalej: „Świadczenie Wzajemne”). Świadczenie Wzajemne, które strony rozważają może obejmować:

  • udzielenie Wynajmującemu licencji do korzystania ze znaków towarowych należących do Spółki lub spółek z grupy kapitałowej, do której należy Spółka, w tym w szczególności wyrażanie zgody przez Spółkę na używanie przez Wynajmującego i jego partnerów biznesowych logo, nazwy, symboli graficznych i znaków towarowych Spółki w ich działalności biznesowej, w celu promowania budynku magazynowego, w którym Spółka wynajmie powierzchnię magazynową oraz umieszczenie na stronie Wynajmującego informacji o wynajmowanej powierzchni magazynowej na rzecz Spółki.
  • promowanie nazwy miejsca w którym znajdować się będzie wynajmowana przez Spółkę powierzchnia magazynowa oraz wyrażanie pozytywnych opinii na temat jakości świadczonych usług przez Wynajmującego poprzez umieszczenie takich informacji na stronie internetowej Spółki lub poprzez udzielenie takich informacji do mediów.


Spółka pragnie podkreślić, że w związku ze Świadczeniem Wzajemnym, Spółka ani jej pracownicy nie będą wykonywali żadnych czynności na terytorium Polski, w szczególności żaden pracownik Spółki nie będzie w Polsce przebywał ani realizował opisanych powyżej czynności. Udzielenie zgody na używanie znaków towarowych będzie ograniczone do udzielenia licencji i będzie w istocie działaniem biernym po stronie Spółki, podczas gdy umieszczenie wskazanych powyżej informacji na stronie internetowej Spółki odbędzie się poprzez wydanie poza terytorium Polski polecenia w tym zakresie odpowiednim służbom informatycznym. Spółka może także udzielić pozytywnych opinii w mediach, jednak będzie odbywało się to w sposób pasywny, tj. jeżeli Spółka dostanie takie zapytanie od mediów to wskazany pracownik Spółki udzieli takich informacji.

Spółka pragnie potwierdzić czy otwarcie Oddziału w Polsce będzie prowadziło do powstania zakładu Spółki na terytorium Polski w rozumieniu umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, podpisana w Waszyngtonie dnia 8 października 1974 r. (dalej: „Umowa PL-USA”).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy prowadzenie przez Spółkę za pośrednictwem Oddziału w Polsce działalności magazynowej na terytorium Polski polegającej w szczególności na przyjmowaniu, składowaniu i wydawaniu Produktów Grupy, będzie skutkować dla Spółki powstaniem w Polsce zakładu w rozumieniu art. 6 Umowy PL-USA i w konsekwencji będzie podlegać opodatkowaniu w Polsce?

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzenie przez Spółkę za pośrednictwem Oddziału w Polsce działalności magazynowej na terytorium Polski polegającej w szczególności na przyjmowaniu, składowaniu i wydawaniu Produktów Grupy, nie będzie skutkować dla Spółki powstaniem w Polsce zakładu w rozumieniu art. 6 Umowy PL-USA i w konsekwencji nie będzie podlegać opodatkowaniu w Polsce.

Opodatkowanie w Polsce podmiotu nieposiadającego w Polsce siedziby ani zarządu:

Na wstępie Wnioskodawca pragnie podkreślić, że zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2019 r., poz. 865 z późn. zm.; dalej: „Ustawa o CIT”) „Podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej”.

Jednocześnie, zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 1 Ustawy o CIT „za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zakład”.

Mając na uwadze powyższe, Spółka jako podmiot nieposiadający w Polsce siedziby ani zarządu posiada tzw. ograniczony obowiązek podatkowy, co oznacza, że osiągane przez nią dochody na terytorium Polski w tym z działalności prowadzonej na terytorium Polski poprzez położony tutaj zakład mogą podlegać opodatkowaniu w Polsce.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 Umowy PL-USA „Zyski z przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa powinny być opodatkowane tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność w drugim Umawiającym się Państwie przez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Umawiającym się Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi”.

Tym samym, kluczowe dla rozstrzygnięcia czy planowana działalność Spółki w Polsce za pośrednictwem Oddziału w Polsce będzie prowadziła do powstania w Polsce zakładu Spółki.

Definicja „zakładu” na gruncie Ustawy o CIT i Umowy PL-USA:

Na podstawie art. 4a ust. 11 Ustawy o CIT zagraniczny zakład należy rozumieć jako:

  • stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych,
  • plac budowy, budowę, montaż lub instalację, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium innego państwa,
  • osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje.


Zgodnie z definicją „zakładu”, o której w art. 6 ust. 1 Umowy PL-USA uznaje się, że „określenie „zakład” oznacza stałe miejsce, w którym całkowicie lub częściowo wykonuje się działalność gospodarczą przedsiębiorstwa”. Jednocześnie zgodnie z art. 6 ust. 2 Umowy PL-USA „Określenie „zakład” oznacza w szczególności:

  1. filię,
  2. biuro,
  3. fabrykę,
  4. warsztat,
  5. kopalnię , kamieniołom lub inne miejsce wydobycia zasobów naturalnych,
  6. plac budowy, budowę lub montaż, które trwają dłużej niż 18 miesięcy”.

Uwzględniając powyższe, należy stwierdzić, że podstawowym warunkiem, który musi zostać spełniony, aby powstał zakład przedsiębiorcy zagranicznego w Polsce w rozumieniu Umowy PL–USA jest istnienie stałego miejsca na terytorium Polski, w którym zagraniczny przedsiębiorca prowadzi działalność gospodarczą. Jednocześnie, Umowa PL-USA wprowadza enumeratywnie wskazane wyjątki od powyższej zasady. I tak zgodnie z art. 6 ust. 3 Umowy PL-USA „Bez względu na postanowienia ustępów 1 i 2 nie stanowią zakładu następujące stałe miejsca działalności gospodarczej używane wyłącznie w jednym lub więcej z niżej wymienionych celów:

  1. placówki, które służą wyłącznie do składowania, wystawiania albo wydawania dóbr albo towarów przedsiębiorstwa,
  2. zapasy dóbr albo towarów przedsiębiorstwa, utrzymywanych wyłącznie dla składowania, wystawiania lub wydawania,
  3. zapasy dóbr albo towarów przedsiębiorstwa, utrzymywanych wyłącznie w celu obróbki lub przerobu przez inne przedsiębiorstwo,
  4. stałe placówki utrzymywane wyłącznie w celu zakupu dóbr lub towarów dla przedsiębiorstwa albo w celu uzyskiwania informacji,
  5. stałe placówki utrzymywane dla celów reklamowych, dla dostarczania informacji, dla badań naukowych lub dla podobnej działalności o przygotowawczym lub pomocniczym charakterze, prowadzonej dla przedsiębiorstwa”.

Wnioskodawca pragnie także wskazać, że na podstawie Umowy PL-USA uznaje się, że powstaje zakład zagranicznego przedsiębiorcy w drugim państwie, jeżeli: osoba, z wyjątkiem niezależnego przedstawiciela działa w danym państwie dla przedsiębiorstwa zagranicznego i posiada pełnomocnictwo do zawierania umów w imieniu przedsiębiorstwa i pełnomocnictwo w tym państwie, w którym działa zwykle wykonuje, chyba że jej działalność ogranicza się tylko do zakupu dla przedsiębiorstwa dóbr i towarów (art. 6 ust. 4 Umowy PL-USA). Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, działalność Spółki na terytorium Polski polegająca na – tak jak Wnioskodawca wskazał w opisie zdarzenia przyszłego - składowaniu w magazynie i wydawaniu Produktów Grupy do wskazanych przez Oddział w UK kontrahentów nie będzie spełniała definicji zakładu w rozumieniu Umowy PL-USA. W Umowie PL-USA wskazano bowiem wprost, że nie stanowią zakładu placówki, które służą wyłącznie do składowania, wystawiania albo wydawania dóbr albo towarów przedsiębiorstwa.

Magazyn nie prowadzi do powstania „zakładu”.

Tak jak Wnioskodawca wskazał powyżej, zgodnie z Umową PL-USA, składowanie towarów przez przedsiębiorstwo z USA na terytorium Polski nie prowadzi do powstania w Polsce zakładu tego przedsiębiorstwa.


Marcin Jamroży podkreślił, że „należy zwrócić uwagę, że składowane, wystawiane lub wydawane dobra lub towary mają należeć (pod względem gospodarczym) do przedsiębiorstwa, np. wynajem powierzchni magazynowej na rzecz osób trzecich nie mieści się w zakresie tego wyłączenia. (...) W zakresie tego wyłączenia powinny jednak mieścić się czynności bezpośrednio związane ze składowaniem, wystawianiem lub wydawaniem dóbr lub towarów, np. pakowanie, ważenie, formowanie wysyłki. Za „dobra i towary” należy uznać wszelkie składniki rzeczowe majątku trwałego i obrotowego." (Jamroży Marcin, Pojęcie zakładu a podatek dochodowy; Opublikowano: ABC).

W Komentarzu do Modelowej Konwencji OECD (dalej: „Komentarz OECD”) wskazuje się, że wspólnym mianownikiem wyłączeń, o których mowa w art. 5 ust. 4 (w Umowie PL-USA art. 6 ust. 4) jest charakter przygotowawczy lub pomocniczy czynności prowadzonych przez przedsiębiorcę zagranicznego na terytorium danego kraju. Podkreśla się, że nie ma uniwersalnej definicji czynności przygotowawczych ani pomocniczych, niemniej ważna jest weryfikacja czy są one istotne i znaczące dla całościowej działalności przedsiębiorstwa. Pomimo, że Komentarz OECD nie stanowi wiążącego źródła prawa w Polsce, to uznawany jest przez państwa członkowskie OECD, w tym Polskę, za wytyczne dla interpretacji zapisów umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca pragnie wskazać, że planowane czynności, które Spółka (za pośrednictwem Oddziału w Polsce) będzie wykonywać na terytorium Polski ograniczają się w istocie do odbioru Produktów Grupy od podmiotów odpowiedzialnych za ich transport, składowania (magazynowania) ich w centrum dystrybucyjnym i następnie wydawania wskazanym przez Oddział w UK podmiotom. Spółka nie będzie wykonywać żadnych innych czynności w Polsce. Wszelkie umowy, które Spółka (za pośrednictwem Oddziału w Polsce) zawrze z kontrahentami na terytorium Polski będą bezpośrednio związane z prowadzeniem magazynu (tj. umowa dzierżawy powierzchni magazynowej, umowy z pracownikami i współpracownikami, itp.) lub będą wynikiem tego, że Spółka będzie na terytorium Polski prowadzić magazyn (tj. ewentualna umowa na prowadzenie ksiąg rachunkowo-podatkowych, doradztwo podatkowe i prawne, itp.).

W szczególności, tak jak Wnioskodawca podkreślał w opisie zdarzenia przyszłego, Oddział w Polsce ani żaden pracownik czy osoba lub podmiot współpracujący z Odziałem w Polsce nie będzie posiadał pełnomocnictwa do zawierania umów w imieniu przedsiębiorstwa Spółki, które to pełnomocnictwo byłoby przez taką osobę lub podmiot zwykle wykonywane. Tym samym, Spółka nie będzie za pośrednictwem Oddziału w Polsce prowadzić zarobkowej działalności gospodarczej. Centrum dystrybucyjne, za prowadzenie którego odpowiedzialny będzie Oddział w Polsce będzie wyłącznie generowało koszty dla przedsiębiorstwa Spółki, nie będzie prowadziło do generowania żadnych przychodów. Ewentualne pełnomocnictwo do zawierania niektórych umów niezbędnych do funkcjonowania Oddziału w Polsce, tj. związanych z zakupem towarów lub usług, które Oddział w Polsce będzie posiadał nie zmienia powyższej konkluzji. Pełnomocnictwo takie będzie miało na celu wyłącznie usprawnienie funkcjonowania Oddziału w Polsce i umożliwienie sprawnej realizacji wyznaczonych mu zadań (którymi od początku do końca będzie wyłącznie prowadzenie magazynu). Oddział w Polsce będzie wykonywał wyłącznie czynności na rzecz Centrali lub Oddziału w UK.

Tym samym, jako że Oddział w Polsce nie będzie realizował żadnych dodatkowych zadań w stosunku do prowadzenia magazynu, w szczególności Spółka nie będzie za jego pośrednictwem zawierała umów handlowych, prowadzących do generowania przychodów dla Spółki (tj. w szczególności umów z kontrahentami Spółki, którzy nabywają Produkty Grupy), nie będzie on stanowił dla Spółki zakładu w rozumieniu art. 6 ust. 1 Umowy PL-USA na terytorium Polski.

Tak jak Wnioskodawca wskazał w opisie zdarzenia przyszłego, z uwagi na otwarcie centrum dystrybucyjnego w Polsce, zmianie ulegnie model transportu i dystrybucji Produktów Grupy. Produkty Grupy będą importowane bezpośrednio do Polski, a także może się zdarzać, że będą przemieszczane z terytorium Wielkiej Brytanii do Polski (w ramach przedsiębiorstwa Spółki). Następnie Produkty Grupy będą składowane w magazynie i wydawane przez Oddział w Polsce do podmiotów wskazanych przez Oddział w UK. Odbiorcami nabywanych Produktów Grupy będą kontrahenci Spółki z innych krajów europejskich i także z Polski.

Co istotne, tak jak wskazano także w opisie zdarzenia przyszłego, za żaden odcinek działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę obejmującej zasadniczą działalność Spółki, tj. czynności związane z całym procesem produkcji, transportu, dystrybucji Produktów Grupy i co najistotniejsze ich sprzedaży do kontrahentów Spółki, nie będzie odpowiadał Oddział w Polsce. Innymi słowy, całość zasadniczej działalności Spółki prowadzącej w efekcie do sprzedaży Produktów Grupy do kontrahentów w Europie będzie - identycznie jak obecnie – prowadzona przez Spółkę przede wszystkim za pośrednictwem Oddziału w UK, a także Centrali. Po otwarciu Oddziału w Polsce, podział tych zadań nie ulegnie zmianie, w szczególności Oddział w Polsce nie zostanie zaangażowany w żadne czynności związane ze sprzedażą Produktów Grupy.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że Oddział w Polsce nie będzie w szczególności odpowiadał za prowadzenie negocjacji handlowych, zawieranie umów związanych z produkcją i ze sprzedażą Produktów Grupy, a także wszystkie czynności związane z działalnością Spółki w postaci wyszukiwania kontrahentów, składania zamówień, kontaktu z kontrahentami, uzgadniania cen, warunków i terminów dostaw, ewentualne decyzje o zaprzestaniu współpracy, rezygnacji z zamówienia, wystawianie faktur itp. Czynności te nie będą wykonywane z terytorium Polski ani za pośrednictwem Oddziału w Polsce ani w żaden inny sposób.

Stanowisko organów podatkowych i sądów administracyjnych:

Podobne stanowisko do przedstawionego powyżej, prezentują także organy podatkowe, przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 25 lutego 2010 r. (sygn. IPPB5/423-781/09-2/PS) potwierdził, że „prowadzenie magazynu w Polsce w sposób przedstawiony powyżej nie doprowadzi do powstania w Polsce zakładu Spółki Działalność Spółki polega na zakupie i sprzedaży towarów do dekoracji i urządzania ogrodów. Działalność Spółki w Polsce ograniczy się jedynie do składowania i wydawania towarów z magazynu. Zatem zgodnie z postanowieniami art. 5 ust 3 Umowy działalność prowadzoną w Polsce należy uznać za pomocniczą dla podstawowej działalności Spółki, z której uzyskuje przychody, tj. działalności handlowej prowadzonej we Francji”.

Podobnie także stwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 27 maja 2013 r. (sygn. IPPB5/423-230/13-2/PS) podkreślając, że: „Wnioskodawca będzie wynajmował magazyn, w którym będzie składował towary w celu dalszej ich odsprzedaży na rzecz Polskiej Spółki z o.o. W wykonaniu umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą, a Polską Spółką z o.o. towary będą w miarę potrzeb pobierane przez Polską Spółkę z o.o. z magazynu Wnioskodawcy. Taki stan faktyczny wskazuje w sposób jednoznaczny, że działalność Wnioskodawcy na terytorium Polski będzie mieściła się w kategorii działalności wyłączonej z definicji zakładu na mocy postanowień ustępu 4 artykułu 5 UPO”.

Analogiczne stanowisko przedstawił także Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 13 marca 2012 r. (sygn. IPPB5/423-1199/11-2/PS), w której potwierdził, że: „należy uznać, że działalność S. polegająca na obsłudze administracyjnej magazynu realizowanej na rzecz Spółki przez E., nie stanowi zakładu zagranicznego w świetle art. 5 ust. 4 i 5 Konwencji polsko-holenderskiej ze względu na przygotowawczy i pomocniczy charakter usług świadczonych przez E. na rzecz Spółki oraz ze względu na fakt, iż pracownicy E. administrujący CD nie będą posiadali pełnomocnictwa do negocjowania czy podpisywania kontraktów w imieniu S., a realizowane przez nich czynności wykonywane będą w ramach podstawowej działalności E”.

Również Minister Finansów w interpretacji indywidualnej z dnia 5 maja 2006 r. (sygn. PB4-6/PD-033-0272-124-1674/06) podkreślił, że „kryterium pozwalające wyróżnić działalność mającą charakter przygotowawczy lub pomocniczy polega na stwierdzeniu, czy działalność stałej placówki stanowi istotną i znaczącą część działalności przedsiębiorstwa jako całości. Stała placówka, której cel jest identyczny z celem przedsiębiorstwa jako całości nie prowadzi działalności o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym. Jednocześnie, jak wyjaśnia pkt 23 Komentarza do art. 5 Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku (wersja skrócona, lipiec 2005 r.), z definicji zakładu należy wykluczyć te placówki przedsiębiorstwa, które realizują działania zbyt odległe od aktualnego uzyskiwania zysków przez przedsiębiorstwo, aby można było przypisać takiej stałej placówce jakąkolwiek konkretną część tych zysków. (...) Tak więc w przypadku prowadzenia na terytorium polski magazynu wyłącznie w celu utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu obróbki lub przerobu przez inne przedsiębiorstwo, zgodnie z art. 5 ust. 4 lit c umowy, nie dojdzie do powstania zakładu”.

Analogiczne stanowisko zajął także Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 22 lipca 2014 r. (sygn. IPPB5/423-374/14-4/PS).

Cash Incentive:

Spółka pragnie także podkreślić, że otrzymanie Cash Incentive nie będzie miało także wpływu na powstanie w Polsce zakładu Spółki. Cash Incentive to jednorazowe świadczenie związane z zawarciem umowy najmu powierzchni magazynowej i biurowej, które Spółka być może otrzyma od Wynajmującego. Otrzymane środki nie będą zatem efektem żadnych działań związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce przez Spółkę, innej niż działalność polegająca na prowadzeniu magazynu. Spółka pragnie wskazać, że środki te nie będą związane z żadną obecnością pracowników Spółki na terytorium Polski i świadczeniem przez Spółkę usług na terytorium Polski z wykorzystaniem jakiejkolwiek stałej obecności Spółki i jej przedstawicieli na terytorium Polski. Umowa najmu jest przez Spółkę negocjowana i ma zostać zawarta w celu prowadzenia na terytorium Polski magazynu. Zwyczajem utartym już na rynku nieruchomości komercyjnych jest oferowanie przez właścicieli tego typu obiektów różnego rodzaju zachęt, w tym zachęt pieniężnych. Zdaniem Spółki także w przypadku, w którym Spółka udzieliłaby w zamian za otrzymane środki licencji Wynajmującemu na korzystanie ze znaków towarowych Spółki lub zobowiązałaby się do wypowiadania się w sposób pozytywny o Wynajmującym, w tym w szczególności poprzez zamieszczenie na stronie internetowej Spółki informacji w tym zakresie, działania te nie będą prowadziły do powstania zakładu Spółki na terytorium Polski. Udzielenie licencji bowiem byłoby klasyfikowane jako dochód z należności licencyjnych w rozumieniu art. 13 Umowy PL-USA, a umieszczenie informacji na stronie internetowej Spółki nie wiąże się z jakąkolwiek obecnością Spółki lub jej pracowników na terytorium Polski.

Podsumowanie

Podsumowując powyższe rozważania, Wnioskodawca uważa, że działalność gospodarcza, którą Spółka planuje prowadzić na terytorium Polski będzie miała wyłącznie charakter pomocniczy i jako że będzie dotyczyła tylko przyjmowania, składowania i wydawania Produktów Grupy, nie będzie prowadziła do powstania dla Spółki zakładu w Polsce w rozumieniu art. 6 ust. 1 Umowy PL-USA. Tym samym, Spółka nie będzie zobowiązana do rozpoznawania żadnego dochodu (przychodu) podlegającego opodatkowaniu na terytorium Polski.

Mając na uwadze powyższe, Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzenie przez Spółkę za pośrednictwem Oddziału w Polsce działalności magazynowej na terytorium Polski polegającej w szczególności na przyjmowaniu, składowaniu i wydawaniu Produktów Grupy, nie będzie skutkować dla Spółki powstaniem w Polsce zakładu w rozumieniu art. 6 Umowy PL-USA i w konsekwencji nie będzie podlegać opodatkowaniu w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie powstania zakładu na terytorium Polski uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny w sprawie będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj