Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.372.2019.1.JS
z 23 października 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 sierpnia 2019 r. (data wpływu 23 sierpnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy prowadzona przez Wnioskodawcę działalność stanowi działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 4a pkt 26 updop, co uprawnia do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 cyt. ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 23 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ulgi badawczo-rozwojowej.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.


Spółka (Wnioskodawca) jest podmiotem prowadzącym działalność w zakresie projektowania i produkcji cewek, czujników i włączników dla przemysłu motoryzacyjnego.
Spółka prowadzi w swojej działalności szereg działań o charakterze badawczo-rozwojowym (dalej: „Działalność B+R”), które wynikają z rosnących potrzeb klientów oraz dążeniem do poprawy parametrów oferowanych produktów i efektywności procesu produkcyjnego. Działalność B+R obejmuje tym samym przede wszystkim opracowanie koncepcji i prototypów nowych produktów, a także rozwój i znaczące ulepszanie dotychczasowych produktów Wnioskodawcy, wraz z modyfikowaniem dotychczasowych oraz tworzeniem efektywniejszych linii technologicznych.

Działalność B+R jest usystematyzowana i prowadzona projektowo, co pozwala zarówno na sprawną realizację, jak i na efektywne zarządzanie pracą oraz jej wynikami (dalej: „Projekty B+R”). Projekty B+R prowadzone są zgodnie z przyjęta autorską metodyką, która bazuje na pięciu odrębnych etapach, obejmujących szereg czynności od fazy koncepcyjnej, aż po wdrożenie pilotażowe.

Bezpośrednim skutkiem realizacji Działalności B+R jest opracowywanie oraz dostarczanie nowych typów cewek, czujników i włączników cechujących się znacznie lepszą charakterystyką i parametrami, wraz z poprawą funkcjonalności wykorzystywanych linii technologicznych. Innymi słowy, Działalność B+R w Spółce związana jest głównie z opracowywaniem zupełnie nowych produktów cechujących się znacznie lepszymi funkcjonalnościami oraz z rozwojem technologii produkcji i tworzeniem rozwiązań usprawniających proces produkcji.

Działania podejmowane przez pracowników Wnioskodawcy w ramach Projektów B+R ukierunkowane są na nowe odkrycia, mają określony cel i zaplanowane do osiągnięcia rezultaty. Prace realizowane w ramach Projektów B+R mają i będą miały również w przyszłości charakter twórczy. Zaangażowani pracownicy wykonują działalność prowadzoną systematycznie, której rezultaty mają indywidualny i innowacyjny charakter. Jednocześnie, zgodnie z przyjętą metodyką prowadzenia Projektów B+R, prowadzone przez Spółkę Projekty B+R nie obejmują wprowadzania rutynowych i okresowych zmian do produktów, niepociągających za sobą postępu technologicznego. Prowadzone prace zmierzają każdorazowo do wyeliminowania niepewności badawczej i technologicznej poprzez podejmowanie czynności projektowych oraz walidacyjnych, a także poprzez próby i testy w odpowiednim środowisku testowym. Każdy zakończony sukcesem Projekt B+R, skutkuje pozyskaniem nowej wiedzy lub opracowaniem nowego, autorskiego rozwiązania.


Typowy Projekt B+R obejmuje następujące główne grupy działań (każdorazowo część z nich lub wszystkie):

  • przygotowanie koncepcji projektu i jego założeń,
  • przygotowanie specyfikacji projektu i dokumentacji projektowej,
  • prace badawcze w środowisku laboratoryjnym (w tym także stosowna optymalizacja nowych produktów),
  • prace badawcze w środowisku operacyjnym (w tym także wykonywanie prototypów),
  • testowanie technologii/prototypu,
  • wdrożenie pilotażowe.


Realizując powyższe grupy czynności składające się na Projekty B+R, Spółka jest w stanie dostarczać coraz bardziej zaawansowane technologicznie produkty.


Dodatkowo, należy wskazać, że końcowym elementem całego procesu realizacji Projektów B+R jest rozpoczęcie produkcji nowego produktu. Produkcja seryjna jest jednak oddzielnym etapem i nie stanowi badań przemysłowych czy prac rozwojowych (z wyłączeniem etapu walidowania serii testowej).

Bezpośrednim skutkiem realizacji Działalności B+R Spółki jest opracowywanie oraz dostarczanie nowych rozwiązań wpływających bezpośrednio na poprawę parametrów oraz charakterystyk działania, a także zwiększenie efektywności prowadzonych procesów produkcyjnych dzięki modyfikacji dotychczasowych oraz tworzeniu nowych linii technologicznych.

Szczegółowy opis Działalności B+R Spółki


Działalność B+R Spółki realizowana jest przez pracowników Działu Rozwoju i obejmuje w większych szczegółach m.in. następujące grupy działań:

  • Przygotowanie koncepcji projektu i jego założeń:
    • prowadzenie badań konstruktorskich pozwalających na opracowanie założeń niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania nowych produktów oraz modyfikowanych/nowych linii technologicznych,
    • definiowanie procesu montażowego dla nowych produktów oraz niezbędnych wymagań kontrolnych,
    • opracowywanie oraz kompletowanie wymagań dla zastosowanych komponentów pod kątem tolerancji oraz ich zakresu zastosowania,
    • projektowanie specyfikacji technicznej dla wszystkich elementów nowych produktów oraz modyfikowanych/nowych linii technologicznych,
  • Projektowanie specyfikacji projektu i dokumentacji projektowej:
    • opracowanie schematu blokowego i / lub złożenia technicznego nowego produktu,
    • przeprowadzenie prac pozwalających na opracowanie schematu ideowego urządzenia lub dokumentacji złożeniowej oraz przeprowadzenie analizy wstępowania potencjalnych wad konstrukcji,
    • przeprowadzenie symulacji działania układu z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania,
    • wykonanie prototypu układu elektronicznego lub wyrobu oraz jego pierwsze uruchomienie.
  • Prace laboratoryjne:
    • prowadzenie testów związanych z prawidłowym działaniem nowego produktu w warunkach ekstremalnych, wraz z pozyskiwaniem informacji o ewentualnych nieprawidłowościach,
  • Testowanie nowych produktów:
    • realizacja pełnego pakietu działań testowych, w celu weryfikacji prawidłowości działania opracowanego produktu
  • Pilotażowe wdrożenie zmodyfikowanych/nowych linii technologicznych:
    • weryfikacja poprawności funkcjonowania zmodyfikowanej/nowej linii technologicznej w procesie wdrożenia pilotażowego, w celu udowodnienia prawidłowości przyjętych założeń konstrukcyjnych,
    • walidacja zweryfikowanych linii technologicznych.

Spółka nie wyklucza jednak, że ze względu na wzrost liczby Projektów B+R w przyszłości, konieczne będzie zaangażowanie pracowników również innych działów. Zakres prowadzonej Działalności B+R będzie jednak analogiczny jak w przypadku opisanego powyżej Działu Rozwoju.


Spółka dokonała odliczenia za 2018 r. i zamierza dokonywać go również w przyszłości zgodnie z art. 18d oraz 18e ustawy o CIT, a w szczególności zaznacza, że:

  • prowadzona Działalność B+R w 2018 r. i latach późniejszych nie stanowi i nie będzie stanowić badań podstawowych w rozumieniu art. 4a pkt 27 lit. a ustawy o CIT,
  • w ewidencji rachunkowej Spółka wyodrębniła i będzie wyodrębniać również w przyszłości koszty Działalności B+R,
  • w 2018 r Spółka dokonała odliczenia z tytułu Ulgi B+R tak, iż kwota odliczenia nie przekroczyła kwoty dochodu uzyskanego przez Spółkę z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych,
  • jeśli w latach następnych Spółka będzie uzyskiwać przychody z zysków kapitałowych, to odliczeń z tytułu Ulgi B+R Spółka zamierza dokonywać tak, iż kwota odliczenia w danym roku podatkowym nie przekroczy kwoty dochodu uzyskanego przez Spółkę z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych,
  • Spółka nie prowadziła w 2018 r. i w dalszym ciągu nie prowadzi działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia lub decyzji o wsparciu,
  • Spółka odliczyła w 2018 r. i zamierza odliczać również w przyszłości w ramach Ulgi B+R koszty kwalifikowane zgodnie z art. 18d ust. 5 i 5a ustawy o CIT,
  • Spółka odliczyła w 2018 r. i zamierza dokonać również w przyszłości odliczenia z tytułu Ulgi B+R zgodnie z limitami wskazanymi w art. 18d ust. 7 ustawy o CIT,
  • Spółka nie posiadała w 2018 r. i w dalszym ciągu nie posiada statusu centrum badawczo- rozwojowego.


Wiosek ma na celu potwierdzenie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego na gruncie przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2018 r.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym prowadzona przez Wnioskodawcę Działalność B+R stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, co uprawnia do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT?


Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym prowadzona przez Wnioskodawcę Działalność B+R stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 865 z późn. zm.), co uprawnia do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT

Zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, działalność badawczo-rozwojowa oznacza działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.


Badania naukowe w rozumieniu art. 4a pkt 27 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2018 r. oznaczały:

  1. badania podstawowe - oryginalne prace badawcze, eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
  2. badania stosowane - prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy, zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w praktyce,
  3. badania przemysłowe - badania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usług; badania te uwzględniają tworzenie elementów składowych systemów złożonych, budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub w środowisku symulującym istniejące systemy, szczególnie do oceny przydatności danych rodzajów technologii, a także budowę niezbędnych w tych badaniach linii pilotażowych, w tym do uzyskania dowodu w przypadku technologii genetycznych.

Natomiast w myśl art. 4a pkt 28 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym do 30 września 2018 r. przez prace rozwojowe należało rozumieć nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:

  1. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,
  2. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.

Natomiast zgodnie z nowelizacją art. 4a pkt 27 oraz 28 ustawy o CIT, która weszła w życie z dniem 1 października 2018 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. 2018, poz. 1669), badania naukowe definiowane w art. 4a pkt 27 ustawy o CIT jako badania podstawowe i badania aplikacyjne należy rozumieć odpowiednio zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. 2018, poz. 1668, dalej: „Prawo o SWiN”).


W konsekwencji, na gruncie znowelizowanego art. 4a pkt 27 ustawy o CIT, badania naukowe to:

  1. badania podstawowe - rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
  2. badania aplikacyjne - rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzenie do nich znaczących ulepszeń.

Z kolei w myśl art. 4a pkt 28 ustawy o CIT znowelizowanego razem z art. 4a pkt 27 ustawy o CIT, prace rozwojowe oznaczają prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 Prawa o SWiN.


Tym samym, prace rozwojowe na gruncie ustawy o CIT oznaczają działalność obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

W krajach OECD do celów statystycznych w zakresie prac badawczo-rozwojowych stosowany jest ponadto Podręcznik Frascati Manuał 2015 (,. The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Actmties; Guidelines for Collecting and Reporting Dala on Research and Experimental Developmenl”, (dalej: „Podręcznik”). Podręcznik odnosi się bezpośrednio do szeregu czynności wykonywanych w ramach prowadzenia Działalności B+R w sektorze produkcyjnym, które znajdują odniesienie do profilu działalności Spółki.


Zgodnie z pkt 2.13 Podręcznika, wyróżnia się 5 podstawowych kryteriów umożliwiających identyfikację działalności B+R:

  • jest ukierunkowana na nowe odkrycia (działalność nowatorska - umożliwia pozyskanie nowej wiedzy, w szczególności w kontekście rozwoju nowych koncepcji i pomysłów związanych z projektowaniem nowych produktów lub procesów),
  • jest oparta na oryginalnych koncepcjach i hipotezach (działalność twórcza wykluczająca wszelkie rutynowe, odtwórcze działania związane np. ze zmianami w produkcie),
  • brak jest pewności co do jej wyniku końcowego (działalność w warunkach niepewności)
  • jest zaplanowana formalnie i uwzględniona w budżecie (działalność systematyczna - przeprowadzana w sposób zaplanowany, przy użyciu określonych zasobów ludzkich i finansowych),
  • prowadzi do uzyskania wyników, które mogą być powtórzone (działalność powtarzalna i/lub możliwa do odtworzenia).


W myśl art. 18d ust. 1 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r., podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Z kolei w myśl art. 18d ust. 1 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r. do 31 grudnia 2017 r., od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18. odlicza się koszty uzyskania przychodów poniesione przez podatnika na działalność badawczo-rozwojowy zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Spółka realizuje i będzie realizować w sposób systematyczny Działalność B+R w ramach Projektów B+R. W tym kontekście Spółka skorzystała w 2018 r. i zamierza skorzystać z Ulgi B+R w celu odliczenia kosztów kwalifikowanych zgodnie z art. 18d ustawy o CIT. Warunkiem odliczenia w ramach Ulgi B+R jest by realizowana przez Spółkę Działalność B+R w ramach Projektów B+R spełniała definicję działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 4a ust. 26 ustawy o CIT.


W ocenie Wnioskodawcy, w powyższym kontekście należy stwierdzić, iż Działalność B+R prowadzona przez Spółkę wpisuje się we wszystkie te kryteria. Ma bowiem charakter:

  • nowatorski (Spółka prowadzi eksperymentalny proces badawczy, w ramach którego pozyskuje i wykorzystuje nową wiedzę niezbędną zarówno do udowodnienia istnienia lepszych parametrów i rozwiązań w branży oraz do stworzenia nowych produktów),
  • twórczy (jest oparta na oryginalnych hipotezach oraz koncepcjach nowych wyrobów, a wszelkie prototypy posiadają unikatowy charakter, działalność ta opiera się na oryginalnych koncepcjach konstrukcji nowego wyrobu bazującego na powstającym każdorazowo w trakcie realizacji Projektu B+R prototypie),
  • realizowana jest w warunkach niepewności technologicznej (Spółka nie ma pewności co do ostatecznego wyniku Projektów B+R - w celu osiągnięcia planowanych rezultatów musi m.in. podejmować się rozwiązywania problemów badawczych/wyzwań technologicznych w zakresie odpowiednich funkcjonalności nowego typu cewki czy też prawidłowego funkcjonowania nowego typu czujnika w warunkach rzeczywistych),
  • systematyczny - jest prowadzona w sposób zaplanowany i ciągły, posiada swój budżet i zaalokowane zasoby (czego odzwierciedleniem jest prowadzona przez Spółkę ewidencja projektowa),
  • powtarzalny, a jej rezultaty są możliwe do odtworzenia.


Mając na względzie procesy oraz specyfikę działalności Spółki, warto odnieść się także do pkt 2.50 Podręcznika, który precyzuje kwestie dotyczące prototypowania. Zgodnie z treścią Podręcznika, faza koncepcyjna, projektowanie, budowa i testowanie prototypów należy traktować jako Działalność B+R do momentu wprowadzenia w nich wszelkich niezbędnych zmian i poprawek oraz osiągnięcia zadowalających rezultatów testów. Szereg tego typu czynności ma miejsce w bieżącej, głównej Działalności B+R prowadzonej za pośrednictwem pracowników Spółki.


W pkt 2.51 Podręcznika przedstawiony jest natomiast opis podejścia do kwalifikowania wytworzenia linii pilotażowej na potrzeby działalności B+R. Autorzy Podręcznika wskazują, że budowa i eksploatacja linii pilotażowej tak długo stanowi działalność B+R, jak długo głównym celem tych działań jest opracowanie szerokiego spektrum danych inżynieryjnych, które mogą być wykorzystane do:

  • oceny hipotez,
  • opracowywania nowych typów/rodzajów produktów,
  • ustanawiania nowych specyfikacji produktów,
  • projektowania specjalnych urządzeń i struktur wymaganych w ramach nowego procesu,
  • przygotowania instrukcji obsługi linii oraz procesu.


Zgodnie z treścią Podręcznika, w momencie rozpoczęcia wykorzystywania linii pilotażowej jako normalnej, komercyjnej jednostki produkcyjnej, prace nad nią należy przestać traktować jako działalność B+R.


Analogiczne traktowanie czynności z obszaru technologii produktów jako prac badawczo- rozwojowych przewidują również polskie przepisy o statystyce publicznej. Według Głównego Urzędu Statystycznego (dalej: „GUS”), żeby mówić o realizacji prac badawczo-rozwojowych, działalność Spółki łącznie:

  • jest ukierunkowana na nowe odkrycia (działalność nowatorska);
  • u jej podstaw leżą oryginalne, nieoczywiste, koncepcje i hipotezy (działalność twórcza);
  • brak jest pewności co do jej wyniku końcowego (działalność w warunkach niepewności);
  • jest zaplanowana formalnie i uwzględniona w budżecie (działalność metodyczna);
  • jej wyniki mogą być powtórzone (działalność powtarzalna i/lub możliwa do odtworzenia).


Tym samym, Działalność B+R realizowana przez Spółkę wypełnia znamiona GUS, gdyż jej celem jest tworzenie nowych produktów, u których podstaw leżą oryginalne koncepcje i hipotezy. Realizując Działalność B+R Spółka nie posiada pewności co do jej wyniku końcowego. Wszystkie realizowane Projekty B+R są zaplanowane formalnie i uwzględnione w budżecie, a ich rezultaty są powtarzalne.

Dodatkowe wytyczne w zakresie kwalifikowania prowadzonych prac badawczo-rozwojowych GUS przedstawia także w instrukcji do formularza PNT-01, wskazując, że za działalność badawczo-rozwojową w zakresie produkcji i technologii przemysłowej uznaje się przykładowo:

  • badania ukierunkowane na przygotowanie technologii nowych generacji,
  • działalność mającą na celu doprowadzenie do stworzenia planu lub projektu nowego lub znacząco ulepszonego produktu lub procesu. Aby mogła ona zostać zakwalifikowana jako działalność B+R powinna być poprzedzona sformułowaniem koncepcji (na podstawie wcześniejszych badań lub doświadczeń). Można do niej zaklasyfikować projektowanie, konstruowanie i testowanie prototypów, testowanie alternatywnych produktów oraz konstrukcję i eksploatację instalacji próbnych.


Projekty B+R obejmują przede wszystkim projektowanie, budowę i testowanie prototypów nowych technologii i produktów, a także rozwój i znaczące ulepszanie dotychczasowych produktów Wnioskodawcy. Tym samym, Działalność B+R prowadzona przez Spółkę, wyczerpuje znamiona przytoczonych fragmentów Podręcznika Frascati w pkt 2.50 w zakresie prototypowania, a także przytoczone objaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do formularza PNT-01 opisujące działalność badawczo-rozwojową w zakresie produkcji i technologii przemysłowej.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, działania podejmowane przez pracowników Spółki w ramach Projektów B+R ukierunkowane są na nowe odkrycia, mają określony cel i zaplanowane do osiągnięcia rezultaty. Prowadzone w ramach wybranych projektów prace, zmierzają każdorazowo do wyeliminowania niepewności badawczej i technologicznej poprzez podejmowanie czynności projektowych oraz walidacyjnych, a także poprzez próby i testy w odpowiednich środowiskach testowych. Ponadto należy zauważyć, że wykonywane przez specjalistów Spółki zadania w ramach Projektów B+R nie mają charakteru rutynowego, niepociągającego za sobą postępu technologicznego. Każdy z Projektów B+R, skutkuje pozyskaniem nowej wiedzy lub opracowaniem nowego, autorskiego rozwiązania. Działalność ta prowadzona jest w Spółce w sposób systematyczny. Wyniki prowadzonych Projektów B+R są również szeroko rozpowszechniane, poprzez wdrożenie ich na produkcji lub wykorzystanie w bieżącej pracy zakładu produkcyjnego.


Mając na względzie powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, charakter pracy w Spółce w ramach Projektów B+R wyczerpuje opisane w ustawie o CIT, Podręczniku i objaśnieniach GUS do formularza PNT-01 kryteria kwalifikacji działalności do obszaru B+R.


Tym samym, Wnioskodawca realizuje i będzie realizować Działalność B+R zmierzającą do zdobycia i wykorzystania nowej wiedzy z zakresu technologii produkcji, skutkującej opracowaniem koncepcji i prototypów produktów o nowych funkcjonalnościach, a także rozwój i znaczące ulepszanie dotychczasowych produktów Wnioskodawcy, wraz z tworzeniem rozwiązań mających na celu usprawnienie procesu produkcyjnego. W wyniku prowadzonej Działalności B+R powstają takie rezultaty jak rysunki techniczne, modele 3D, modele matematyczne, specyfikacje techniczne oraz scenariusze testowe.

Jednocześnie w ramach Działalności B+R realizowanej podczas Projektów B+R Wnioskodawca nie prowadzi działań, które zarówno ustawa o CIT, jak i Podręcznik wyklucza z działalności badawczo-rozwojowej, w tym m.in. czynności rutynowych niepociągających ze sobą postępu technicznego.


Końcowo Wnioskodawca pragnie wskazać, że uznanie prac w zakresie produkcji i technologii przemysłowej, za działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu ustawy o CIT zostało potwierdzone przez organy podatkowe, przykładowo:

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że realizowana przez Spółkę Działalność B+R w ramach Projektów B+R spełnia definicje wskazane w art. 4a pkt 27 oraz pkt 28, a tym samym spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej wskazaną w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT.

W tym kontekście, w ocenie Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym prowadzona przez Wnioskodawcę Działalność B+R stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, co uprawnia do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT.


W związku z powyższym Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zakresie, ustalenia, czy prowadzona przez Wnioskodawcę działalność stanowi działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 4a pkt 26 updop, co uprawnia do skorzystania z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 cyt. ustawy – należy uznać za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że są one rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określony stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych i tylko do nich się odnoszących.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj