Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2-3.4010.247.2017.1.PS
z 10 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2017 r. (data wpływu 29 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych między innymi w zakresie:


  • uznania prowadzonej działalności za działalność badawczo – rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 - 28 ustawy – jest prawidłowe,
  • w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów kwalifikowanych materiałów i surowców bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową, o których mowa w art. 18d ust. 2 pkt 2 ustawy – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ulgi badawczo – rozwojowej, o której mowa w art. 18d ustawy.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


X S.A. jest jednym z największych producentów puzzli w Europie i wiodącym producentem gier planszowych w Polsce. Głównym obszarem działalności Spółki jest produkcja i dystrybucja puzzli, gier planszowych oraz kart do gry jak również sprzedaż zabawek.

Stały rozwój jest priorytetem działalności Spółki. Wnioskodawca od lat uważnie obserwuje i analizuje sytuację na rynku polskim i europejskim, stale zwiększając portfolio produktów. W swoich działaniach Spółka kieruje się potrzebami rynku i analizą trendów międzynarodowych. Jest to podejście biznesowe, nastawione przede wszystkim na umacnianie pozycji rynkowej.

Dział Badań i Rozwoju

W swojej strukturze Spółka posiada zorganizowany, wydzielony organizacyjnie Dział Badań i Rozwoju (dalej: „Dział B+R”), w ramach którego funkcjonują sekcja gier, puzzli i zleceń, przy czym Spółka nie wyklucza, że w przyszłości nazewnictwo ww. sekcji oraz ich struktura organizacyjna mogą ulec zmianie.

W związku z funkcjonowaniem działu B+R Spółka jest beneficjentem pomocy publicznej. W przeszłości skorzystała ze wsparcia finansowego z funduszy UE, a obecnie została jej przyznana pomoc na rozwój centrum badawczo- rozwojowego firmy X S.A. w ramach Działania 2.1 PO IR „Wsparcie inwestycji w infrastrukturę B+R przedsiębiorstw programu operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020”.

Spółka nie wyklucza, że w przyszłości będzie ubiegać się o dofinansowanie kolejnych projektów badawczych, także w ramach innych krajowych lub zagranicznych instrumentów pomocy.

Zadaniem Działu B+R jest prowadzenie projektów badawczo-rozwojowych (dalej: „Projekty B+R”), mających na celu zdobywanie zupełnie nowej wiedzy, jak również nabywanie, łączenie kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy w celu opracowywania oraz rozwoju innowacyjnych produktów Wnioskodawcy.


Dział B+R zajmuje się tworzeniem nowych bądź ulepszonych produktów i w tym celu pracownicy Działu B+R w ramach swoich obowiązków służbowych podejmują szereg działań związanych z rozwojem produktu, tj.:


  • przeprowadzają badania trendów na rynku puzzli, gier i zabaw; analizują wyroby konkurencji;
  • w oparciu o wyniki ww. badań i analiz oraz własne pomysły poszukują, a następnie opracowują koncepcje nowych gier, puzzli i zabaw; rozwijają istniejące produkty o nowe funkcjonalności;
  • prowadzą badania, testy oraz eksperymenty w zakresie użyteczności produktów przez potencjalnych użytkowników;
  • przeprowadzają sondy i ankiety wśród potencjalnych użytkowników co do atrakcyjności wprowadzanych wyrobów;
  • tworzą koncepcje i metodyki nowych gier i zabaw;
  • poszukują gier i zabaw obcojęzycznych, które po odpowiedniej weryfikacji są dostosowywane do polskich realiów.


Przykładowe Projekty B+R, które Dział B+R będzie realizować w najbliższej przyszłości w ramach prac centrum badawczo - rozwojowego dotyczą m.in. opracowania innowacyjnych produktów hybrydowych czy opracowania nowych sposobów wykorzystywania puzzli (np. przy wsparciu dzieci i dorosłych z dysfunkcjami czy jako innowacyjny element dekoracyjny).

Niektóre z prowadzonych prac badawczych realizowane są samodzielnie przez Dział B+R, natomiast część - ze względu na konieczność opracowania oraz sprawdzenia technologii produkcji nowych wyrobów - wymaga współpracy Działu B+R z Działem Rozwoju Technologii oraz Wydziałem Produkcji.

Pracownicy Działu B+R są zatrudniani w celu wykonywania zadań z zakresu działalności badawczo-rozwojowej (dalej również: „działalność B+R”) na podstawie umów o pracę (zarówno na czas określony, jak i nieokreślony), co znajduje odzwierciedlenie w nazwach stanowisk pracy określonych umowami oraz w faktycznie wykonywanych przez nich czynnościach.

Dział Rozwoju Technologii


Obok Działu B+R prace badawczo - rozwojowe (dalej również: „prace B+R”) wykonywane są również w ramach Działu Rozwoju Technologii, który ściśle współpracuje w z Działem B+R, a którego pracownicy są odpowiedzialni m.in. za:


  • poszukiwanie i sprawdzanie rozwiązań konstrukcyjnych dla nowych koncepcji gier i puzzli;
  • kreację rozwiązań konstrukcji dla nowych koncepcji form wtryskowych;
  • wykonywanie oraz weryfikowanie prototypów gier oraz puzzli z wykorzystaniem materiałów standardowych i niestandardowych;
  • sprawdzanie i opracowanie nowych specyfikacji materiałowych (tektura, plastik, drewno) oraz rozwiązań konstrukcyjnych;
  • testowanie i pomiar nowych konstrukcji pod kątem wykorzystania i adaptacji do potrzeb finalnych użytkowników;

wykonywanie preserii w małych nakładach dla potrzeb wdrożeniowych; projektowanie wykrojników - opracowywanie i wykonanie rysunków; opracowanie technologii produkcji nowych / zaawansowanych produktów.


Ww. zadania pracownicy Działu Rozwoju Technologii wykonują zarówno w ramach współpracy z Działem B+R, jak również przy samodzielnie realizowanych projektach badawczych, które w przeszłości dotyczyły m.in. opracowania i przygotowania nowych rodzajów plansz do gier (magnetycznych), pudełek z klapką magnetyczną czy też nowych układów geometrycznych pudełek (np. pudełek skośnych).

Wydział Produkcji

Przy opracowaniu, sprawdzaniu i finalnym wdrożeniu nowych i ulepszonych produktów biorą również udział pracownicy Wydziału Produkcji, którzy współpracują zarówno z Działem B+R, jak również z Działem Rozwoju Technologii. Ich zadania związane są przede wszystkim z weryfikowaniem i dostosowaniem tworzonych prototypów do możliwości produkcyjnych Spółki, jak również z testowaniem i dostosowywaniem parametrów maszyn i urządzeń do wdrażanej produkcji nowych lub ulepszonych produktów. Ponadto pracownicy Wydziału Produkcji weryfikują poprawność technologiczną rozwiązań proponowanych przez Dział Rozwoju Technologii, dążąc jednocześnie do maksymalnego usprawnienia oraz zintensyfikowania procesu produkcyjnego nowych/ bardziej zaawansowanych wyrobów.

Niezależnie od powyższego, Wydział Produkcji prowadzi również prace B+R związane z usprawnieniem i unowocześnieniem samego procesu produkcyjnego, a polegające m.in. na tworzeniu prototypów nowych maszyn i urządzeń - przykładowo robota do pakowania puzzli.

Dział Rozwoju Towarów Importowanych


Obok ww. działów, również pracownicy Działu Rozwoju Towarów Importowanych są częściowo zaangażowani w Projekty B+R, które polegają m.in. na:


  • poszukiwaniu i opracowywaniu koncepcji nowych zabawek;
  • rozbudowaniu istniejących linii produktowych o nowe funkcjonalności (zwiększając np. ich atrakcyjność graficzną);
  • prowadzeniu badań, testów i eksperymentów w zakresie użyteczności produktów przez potencjalnych użytkowników;
  • wynajdywaniu oraz tworzeniu koncepcji i metodyki nowych zabaw; przeprowadzaniu badań trendów na rynku zabawek;
  • analizują wyroby konkurencji;
  • poszukiwaniu, a następnie opracowywaniu koncepcji nowych zabaw w oparciu o wyniki ww. badań i analiz oraz własne pomysły;
  • przeprowadzaniu sond i ankiet wśród potencjalnych użytkowników co do atrakcyjności wprowadzanych wyrobów;
  • poszukiwaniu zabaw obcojęzycznych, które po odpowiedniej weryfikacji są dostosowywane do polskich realiów.


Efektem realizowanych Projektów B+R było m.in. przygotowanie i zaprojektowanie przez pracowników Działu Rozwoju Towarów Importowanych klocków ceramicznych, puzzli piankowych czy nowych rodzajów innowacyjnych zabawek drewnianych.


Koszty Projektów B+R – wynagrodzenia


W związku z tym, że wszelkie czynności wykonywane przez pracowników Działu B+R są ściśle powiązane z Projektami B+R, cały czas pracy tych pracowników Spółka co do zasady kwalifikuje jako poświęcony Projektom B+R. W sytuacji, gdyby pracownicy Działu B+R wykonywali prace inne niż związane z Projektami B+R, w tym zakresie ich czas pracy będzie wyłączany z kosztów prac B+R.

W odniesieniu do pozostałych działów, w których, obok Projektów B+R, pracownicy wykonują również czynności o innym charakterze (związane m.in. z bieżącą produkcją), alokuje czas pracy związany z działalnością B+R Spółka na podstawie zaangażowania w poszczególne Projekty B+R w danym okresie.


Koszty Projektów B+R - inne koszty


Odpowiednio w oparciu o czas pracy pracowników, Spółka kalkuluje również czas pracy maszyn i urządzeń, wykorzystywanych częściowo przy realizacji Projektów B+R, a częściowo przy innych pracach o innym charakterze. W celu ustalenia, w jakim stopniu ww. maszyny i urządzenia wykorzystywane są dla potrzeb działalności B+R, Spółka przyjmuje system alokacji kosztów oparty o czas pracy pracowników wykorzystujących dane środki trwałe, bądź wartości niematerialne i prawne (dalej również: „WNiP”) w związku z działalnością B+R Spółki, w danym okresie rozliczeniowym.

Spółka podkreśla, że prace które mają miejsce w Projektach B+R realizowanych w ramach Działu B+R oraz działów współpracujących nie stanowią prac rutynowych i okresowych zmian wprowadzanych do produktów, czy też procesów technologicznych.


Wnioskodawca zaznacza, że:


  • w związku z opisaną wyżej działalnością zamierza korzystać z odliczenia kosztów kwalifikowanych od podstawy opodatkowania na zasadach określonych w art. 18d i art. 18e ustawy z 15 lutego 1992 r. ustawy o CIT;
  • nie prowadzi i nie będzie prowadzić działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia;
  • zamierza prowadzić działalność B+R w ramach prac wyżej opisanych zespołów również w przyszłości;
  • nie będzie korzystał z ulgi na działalność badawczo - rozwojową, o której mowa w art. 18d ustawy o CIT (dalej również: „ulga B+R”), w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych podlegających odliczeniu, jeżeli zostaną/ zostały Wnioskodawcy zwrócone w jakiejkolwiek formie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:


  1. Czy opisana w stanie faktycznym działalność B+R Wnioskodawcy (prowadzona zarówno przez Dział B+R, jak i przez pozostałe działy Spółki) spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej zawartą w art. 4a pkt 26-28 ustawy o CIT, która uprawnia do skorzystania z ulgi B+R, o której mowa w art. 18d ww. ustawy?
  2. Czy koszty wynagrodzeń oraz składek na ubezpieczenia społeczne pracowników spoza Działu B+R, którzy tylko częściowo realizują Projekty B+R, można zaliczyć do kosztów kwalifikowanych określonych w art. 18d ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT proporcjonalnie – na bazie alokacji czasu opartej o zaangażowanie w poszczególne Projekty B+R w danym okresie?
  3. Czy materiały i surowce nabywane przez Spółkę i bezpośrednio wykorzystywane przez wyżej opisane działy dla celów Projektów B+R, jak również koszty materiałów i surowców zużytych na wytworzenie (ew. zmodyfikowanie) maszyn i urządzeń, niezbędnych do wyprodukowania prototypu lub serii pilotażowej gier, puzzli lub innych zabawek, stanowią koszty kwalifikowane zgodnie z art. 18d ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT?
  4. Czy dla uznania przez Spółkę za koszty kwalifikowane odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych i WNiP wykorzystywanych dla celów Projektów B+R prawidłowe jest ich rozliczenie zgodnie z metodologią przyjętą przez Wnioskodawcę?


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź w zakresie pytania pierwszego i trzeciego. Wniosek Spółki w zakresie pytania drugiego i czwartego jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzona przez niego działalność B+R (zarówno działalność Działu B+R, jak i działalność prowadzona przez pozostałe działy) spełnia definicję działalności badawczo- rozwojowej zawartą w art. 4a pkt 26-28 ustawy o CIT, która uprawnia Spółkę do skorzystania z ulgi B+R, o której mowa w art. 18d ww. ustawy.

Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy o CIT od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 odlicza się koszty uzyskania przychodów poniesione przez podatnika na działalność badawczo-rozwojową.

Z kolei działalność badawczo - rozwojowa została zdefiniowana w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, jako działalność twórcza obejmująca badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowana w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.


Z powyższego wynika, że działalność badawczo-rozwojowa musi mieć charakter twórczy, co oznacza, że powinna spełniać następujące przesłanki:


  • jest nastawiona na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym, które nie mają odtwórczego charakteru;
  • jest podejmowana w sposób systematyczny (czynności sporadyczne, incydentalne nie są brane pod uwagę);
  • ma określony cel, tj. powinna być nakierowana na zwiększenie zasobów wiedzy oraz ich wykorzystanie do tworzenia nowych zastosowań.


Powyższa definicja została doprecyzowana przez wskazanie, że działalność badawczo- rozwojowa obejmuje dwa rodzaje aktywności: badania naukowe oraz prace rozwojowe.


Przez „badania naukowe”, zgodnie z art. 4a pkt 27 lit. a-c ustawy o CIT, należy rozumieć:


  1. badania podstawowe - oryginalne prace badawcze, eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
  2. badania stosowane - prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy, zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w praktyce,
  3. badania przemysłowe - badania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usług; badania te uwzględniają tworzenie elementów składowych systemów złożonych, budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub w środowisku symulującym istniejące systemy, szczególnie do oceny przydatności danych rodzajów technologii, a także budowę niezbędnych w tych badaniach linii pilotażowych, w tym do uzyskania dowodu w przypadku technologii generycznych.


Natomiast za „prace rozwojowe” zgodnie z art. 4a pkt 28 ustawy o CIT należy uznać nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:


  1. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,
  2. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.


Jak wynika z prezentowanego stanu faktycznego, prowadzone przez Wnioskodawcę prace:


  1. dotyczą opracowywania nowych gier, puzzli i zabawek;
  2. wykorzystują dostępną wiedzę do tworzenia nowych produktów;
  3. są prowadzone w sposób systematyczny, według określonego harmonogramu / planu wydawniczego;
  4. mają charakter twórczy, gdyż są nakierowane na wypracowanie lub wykorzystanie dostępnych zasobów wiedzy do tworzenia nowych zabawek;
  5. wymagają nabywania, łączenia i wykorzystywania dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności w szczególności z obszaru psychologii, pedagogiki, ale również technologii czy mechaniki;
  6. służą realizacji celu, jakim jest tworzenie nowych produktów spełniających zmieniające się oczekiwania i wymogi stawiane przez klienta, bazując na wiedzy naukowej oraz wielokrotnie przeprowadzanych testach i walidacji opracowywanych prototypów.


W rezultacie powyższe prace mieszczą się w definicji działalności badawczo-rozwojową określonej w art. 4a pkt 26 ustawy CIT.

Ponadto Wnioskodawca podkreśla, że cały cykl powstania produktu - począwszy od przeprowadzenia badań trendów na rynku zabawek czy analizy wyrobów konkurencji, poprzez opracowanie metodyki i koncepcji nowych gier czy puzzli aż po etap opracowania ich rozwiązań konstrukcyjnych i stworzenia nowej zabawki oraz uzyskania możliwości jej komercjalizacji, stanowi nierozerwalny ciąg prac, którego celem jest powstanie nowego wyrobu.

Między poszczególnymi działaniami Wnioskodawcy istnieje bowiem wyraźny związek - tworzą one spójny proces pozwalający na opracowanie gotowych do komercjalizacji produktów. Stanowią one całość logiczną i ekonomiczną. Nie mogą bowiem powstać gotowe gry, puzzle czy zabawki bez opracowania ich koncepcji, przeprowadzenia badań oraz testów, jak również wypracowania odpowiednich rozwiązań konstrukcyjnych i technologicznych. W konsekwencji, między wszystkimi elementami procesu tworzenia gier, puzzli, zabawek istnieje ścisła zależność i związek przyczynowo skutkowy.

Dodatkowo, za uznaniem działalności Spółki za działalność badawczo-rozwojową przemawia jej definicja legalna, a w szczególności zakres pojęcia prac rozwojowych, których celem jest tworzenie nowego produktu poprzez używanie wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin.

Z tej perspektywy działania Wnioskodawcy w procesie tworzenia gier, puzzli, zabawek, mają charakter prac rozwojowych ze względu na ich wspólny cel: powstanie nowego produktu oraz użycie do tego celu wiedzy i umiejętności w szczególności z obszaru pedagogiki, psychologii, technologii czy mechaniki. W rezultacie tych prac powstaje nowa gra, układanka czy też inna zabawka.

W świetle powyższego, skoro realizowane prace badawczo-rozwojowe i tym samym Projekty B+R mają charakter twórczy, są prowadzone w sposób systematyczny według określonych harmonogramów / planów wydawniczych przez pracowników posiadających odpowiednie kompetencje i wykształcenie oraz mają na celu stworzenie prototypów zabawek mających zastosowanie komercyjne, to tym samym mieszczą się w katalogu prac badawczo- rozwojowych, o których mowa w art. 4a pkt 26, 27, 28 ustawy o CIT.

W ocenie Wnioskodawcy materiały i surowce nabywane przez Spółkę i bezpośrednio wykorzystywane przez wyżej opisane działy dla celów Projektów B+R, jak również koszty materiałów i surowców zużytych na wytworzenie (ew. zmodyfikowanie) maszyn i urządzeń, niezbędnych do wyprodukowania prototypu lub serii pilotażowej gier, puzzli lub innych zabawek, stanowią koszty kwalifikowane zgodnie z art. 18d ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy o CIT od podstawy opodatkowania odlicza się koszty uzyskania przychodów poniesione przez podatnika na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej "kosztami kwalifikowanymi. Natomiast w ust. 2 pkt 2 ww. artykułu za koszty kwalifikowane uznaje się nabycie materiałów i surowców bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością badawczo-rozwojową.


Z literalnego brzmienia powyższych przepisów wynika więc, że dla uznania kosztów materiałów i surowców za koszty kwalifikowane na cele stosowania ulgi B+R konieczne jest spełnienie dwóch warunków:


  • koszty te muszą stanowić koszty uzyskania przychodów dla podatnika;
  • nabyte materiały i surowce są bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością badawczo- rozwojową.


Dla spełnienia pierwszego z ww. warunków konieczne jest, żeby koszty nabywanych materiałów i surowców spełniały ogólną definicję kosztów uzyskania przychodu zawartą w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT tj. były poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

W odniesieniu do drugiego z ww. warunków konieczne jest wykazanie bezpośredniego związku pomiędzy prowadzoną działalnością badawczo - rozwojową a nabywanymi materiałami i surowcami. Ustawodawca nie wyjaśnił, co należy rozumieć przez "bezpośredni związek" nabywanych materiałów i surowców z prowadzoną działalnością B+R, pozostawiając tym samym swobodę podatnikowi w zakresie ustalenia istnienia takiego związku.


Zasadne jest zatem twierdzenie, że wszystkie materiały i surowce, które Spółka nabywa i wykorzystuje na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej, związane w szczególności z:


  • poszukiwaniem i sprawdzaniem rozwiązań konstrukcyjnych dla nowych koncepcji gier i puzzli;
  • kreacją rozwiązań konstrukcji dla nowych koncepcji form wtryskowych;
  • wykonywaniem oraz weryfikowaniem prototypów gier oraz puzzli z wykorzystaniem materiałów standardowych i niestandardowych;
  • sprawdzaniem i opracowaniem nowych specyfikacji materiałowych (tektura, plastik, drewno) oraz rozwiązań konstrukcyjnych;
  • wykonywaniem preserii w małych nakładach dla potrzeb wdrożeniowych;
  • projektowaniem wykrojników - opracowywaniem i wykonaniem rysunków;
  • opracowaniem technologii produkcji nowych / zaawansowanych produktów;
  • są bezpośrednio z tą działalnością związane.


W szczególności Wnioskodawca podkreśla, że konstrukcja art. 18d ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT pozwala na zaliczenie do kosztów kwalifikowanych, kosztów wszelkich materiałów i surowców, bez których niemożliwe byłoby prowadzenie przez Wnioskodawcę działalności badawczo- rozwojowej, a w rezultacie wyprodukowanie prototypu lub serii pilotażowej gier, puzzli lub innych zabawek.

Skoro bowiem bez tych materiałów i surowców niemożliwe byłoby zrealizowanie danego projektu (np. z uwagi na brak odpowiednich wykrojników czy narzędzi potrzebnych do stworzenia prototypów), to należy uznać, iż zachodzi bezpośredni związek tych materiałów i surowców z działalnością badawczo-rozwojową. Wytworzenie nowych produktów wymaga od Wnioskodawcy zastosowania w dużej mierze nowych, odpowiednio dostosowanych narzędzi i oprzyrządowania, niedostępnych na rynku, wobec czego Spółka musi je opracować i stworzyć samodzielnie na potrzeby prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku numerem 1 i numerem 3.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia i w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj