Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-883/12-5/MW
z 13 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Powrót

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-883/12-5/MW
Data
2012.12.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Podstawa opodatkowania

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wartość początkowa środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych

Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Nadpłata --> Żądanie stwierdzenia nadpłaty


Słowa kluczowe
korekta
nabycie
nadpłata
nowe technologie
odliczenia
ulga
wydatek
zeznanie podatkowe


Istota interpretacji
w zakresie możliwości zastosowania odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii



Wniosek ORD-IN 707 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Banku przedstawione we wniosku z dnia 20.09.2012 r. (data wpływu 28.09.2012r.) oraz w piśmie z dnia 29.11.2012r. (data nadania 30.11.2012r., data wpływu 03.12.2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.09.2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków na nabycie nowych technologii.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem działalności przedsiębiorstwa Spółki jest prowadzenie działalności bankowej tj. m. in. przyjmowanie wkładów, prowadzenie rachunków bankowych, udzielanie kredytów, udzielanie i potwierdzanie gwarancji bankowych i potwierdzanie akredytyw, emitowanie bankowych papierów wartościowych, przeprowadzanie bankowych rozliczeń pieniężnych, udzielanie pożyczek pieniężnych oraz przeprowadzanie innych czynności w zakresie przewidzianym przez przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665 ze zm.) oraz innych ustaw.

Działalność Spółki oparta jest na zaawansowanych technologicznie rozwiązaniach. W celu prowadzenia swojej działalności w sposób optymalny, Spółka w latach 2007-2011 nabywała licencje na systemy informatyczne (dalej: „Systemy IT”), przeznaczone do kompleksowej obsługi procesów związanych z czynnościami bankowymi dokonywanymi przez Spółkę.

W odniesieniu do Systemów IT, nabytych w latach 2007 - 2011 Spółka dokonywała płatności wydatków na ich nabycie w tym samym roku, w którym Spółka wprowadziła Systemy IT do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, lub też – w przypadku przedpłat (zadatków) na poczet wydatków na nabycie nowych technologii – w roku poprzedzającym rok, w którym Spółka wprowadziła Systemy IT do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Spółka planuje również nabycie kolejnych Systemów IT w roku 2012 i w następnych latach. W odniesieniu do Systemów IT, które Spółka planuje nabyć w roku 2012 i w następnych latach: Spółka dokonywała i będzie dokonywać wydatków na ich nabycie w tym samym roku, w którym Spółka wprowadzi Systemy IT do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, lub też – w przypadku przedpłat (zadatków) na poczet wydatków na nabycie nowych technologii – w roku poprzedzającym rok, w którym Spółka wprowadzi Systemy IT do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Systemy IT spełniają (a w odniesieniu do Systemów IT, których nabycie Spółka dopiero planuje – będą spełniały) kryteria wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji podatkowej w rozumieniu art. 16b ustawy z dnia 12 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) i zostały (odpowiednio – zostaną) wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Wartość początkową Systemów IT przyjęto w wysokości ceny nabycia, powiększonej o wydatki związane z dostosowaniem i wdrożeniem (uruchomieniem) Systemów IT.

Innowacyjność Systemów IT, jako spełniających przesłanki do zastosowania ulgi na nowe technologie stosownie do art. 18b ust. 2 in fine ustawy o CIT, została potwierdzona opiniami jednostki naukowej w rozumieniu art. 2 pkt 9 lit. a ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. nr 96, poz. 615 ze zm., dalej: „ustawa o zasadach finansowania nauki”) niezależnej wobec Spółki. Przedmiotowe opinie potwierdzają, że Systemy IT, których dotyczy wiedza technologiczna w postaci wartości niematerialnej i prawnej, umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalonych wyrobów i usług i nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż pięć ostatnich lat (dalej: „Pozytywna Opinia”).

Spółka nie prowadziła i nie zamierza prowadzić działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie stosownego zezwolenia. Spółka nie udzieliła i nie zamierza udzielić w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do nowych technologii. Nie została ogłoszona upadłość Spółki obejmująca likwidację majątku oraz Spółka nie została postawiona w stan likwidacji. Spółka nie otrzymała zwrotu wydatków na nowe technologie w postaci Systemów IT w jakiejkolwiek formie.

Spółka nie rozpoznała straty podatkowej za lata podatkowe 2007-2011. Wielkość jej dochodu podatkowego z pozarolniczej działalności gospodarczej nie była niższa od kwoty przysługujących odliczeń (art. 18b ust. 6 zd. 2 ustawy o CIT) za poszczególne lata od 2007 do 2011.

Spółka przewiduje, że nie rozpozna straty podatkowej za rok podatkowy 2012 i za lata następne. Spółka przewiduje również, że wielkość jej dochodu podatkowego z pozarolniczej działalności gospodarczej w roku 2012 i w latach następnych nie będzie niższa od kwoty przysługujących odliczeń (art. 18b ust. 6 zd. 2 ustawy o CIT).

Dotychczas Spółka nie korzystała z ulgi z tytułu nabycia nowych technologii.

Pismem z dnia 29 listopada 2012r. Spółka uzupełniła przedmiotowy wniosek wskazując, iż nabycie licencji na systemy informatyczne, przeznaczone do kompleksowej obsługi procesów związanych z czynnościami bankowymi dokonywanymi przez Bank umożliwiło/umożliwi:

  1. wytwarzanie (zaoferowanie) nowych usług przez Bank, m.in.:
    • obsługę transakcji na egzotycznych opcjach walutowych,
    • usługi świadczone w trybie ciągłym (m.in. usługi bankowości internetowej), tj. 24 godzin na dobę, 7 dni w tygodniu,
    • produkty z wykorzystaniem metodyki zarządzania projektami,
    • usługi bankowości mobilnej (dostęp do konta bankowego za pośrednictwem telefonu komórkowego),
    • usługi inwestycyjne (jednostki uczestnictwa i certyfikaty inwestycyjne w krajowych i zagranicznych funduszach inwestycyjnych, transakcje walutowe itp.),
    • obsługę nowego kanału kontaktowego dla Klientów - połączenie głosowe przez SKYPEa,
  2. udoskonalanie usług świadczonych przez Bank, w szczególności, m.in. poprzez:
    • ograniczenie kosztów działalności Banku dzięki zmniejszeniu kosztów testów aplikacji wdrażanych w przyszłości,
    • poprawę jakości świadczonych usług w zakresie zwiększenia:
      • ergonomii interfejsów w serwisie internetowym Banku,
      • bezpieczeństwa systemu bankowości internetowej,
      • zmniejszenie liczby błędów generowanych podczas wykonywania manualnych czynności,
    • skrócenie czasu podejmowania działań w obszarze obiegu dokumentów w Banku,
    • skrócenie czasu podejmowania decyzji biznesowych / wykonywania zadań / działań dzięki uzyskaniu w krótszym czasie, dostępu do bardziej precyzyjnych raportów,
    • ograniczenie kosztów działalności Banku poprzez zmniejszenie zaangażowania pracowników Banku w działania związane z raportowaniem i pozyskiwaniem danych z baz danych,
    • skrócenie czasu działań w obszarze przygotowywania raportów wyników Banku,
    • skrócenie czasu wykonywania działań poprzez skrócenie czasu obsługi klientów zawierających transakcje,
    • ograniczenie kosztów działalności Banku poprzez zmniejszenie liczby konsultantów potrzebnych do obsługi Klientów zawierających transakcje,
    • ograniczenie kosztów działalności Banku poprzez zabezpieczenie usług świadczonych przez Bank na wypadek awarii,
    • poprawę jakości świadczonych usług w obszarze obsługi klienta poprzez zwiększenie bezpieczeństwa danych,
    • możliwość odtworzenia danych o transakcjach wykonywanych przez klientów z chwili awarii,
    • ograniczenie kosztów działalności Banku poprzez oszczędności na licencjach zastąpionej aplikacji do obsługi kart,
    • poprawę jakości usług świadczonych przez centrum telefoniczne oraz oddziały,
    • skrócenie czasu podejmowania decyzji biznesowych / wykonywania zadań / działań w obszarze komunikacji wewnątrz Banku oraz z podmiotami zewnętrznymi,
    • ograniczenie kosztów działalności Banku poprzez usprawnienie komunikacji wewnątrz Banku oraz z podmiotami zewnętrznymi, wysyłanie wyciągów w postaci elektronicznej, rozsyłanie analiz ekonomicznych,
    • poprawę jakości świadczonych usług w obszarze zarządzania relacjami z klientami,
    • skrócenie czasu podejmowania decyzji biznesowych / wykonywania zadań / działań w obszarze windykacji należności,
    • ograniczenie kosztów działalności Banku poprzez zmniejszenie wartości należności nieściągalnych, zwiększenie wydajności procesu windykacji oraz zniwelowanie potrzeby nabywania prawa do procesowania dodatkowych rachunków,
    • skrócenie czasu podejmowania decyzji biznesowych / wykonywania zadań / działań w obszarze zarządzania wiedzą IT, zgłaszania problemów IT, obsługi zgłoszeń IT, konfiguracji infrastruktury IT, automatyzacji szeregu czynności operatorskich IT,
    • ograniczenie kosztów działalności Banku poprzez automatyzację czynności operacyjnych wykonywanych manualnie przez pracowników IT,
    • poprawę jakości świadczonych usług w obszarze IT dla klientów wewnętrznych poprzez wdrożenie nowego service desk, procesu zarządzania incydentami, obsługę zgłoszeń,
    • ograniczenie kosztów działalności Banku poprzez lepsze wykorzystanie krytycznych zasobów organizacji (np. zasoby IT) w realizacji strategii Banku poprzez realizację projektów,
    • skrócenie czasu wykonywania działań w obszarze wykonywania przelewów oraz w obszarze zarządzania dostępem do rachunków,
    • ograniczenie kosztów działalności Banku poprzez zmniejszenie liczby pracowników potrzebnych do obsługi Klientów w obszarze wykonywania przelewów oraz zarządzanie rachunkiem,
    • ograniczenie kosztów działalności Banku poprzez automatyzację generacji i wysyłki potwierdzeń,
    • obniżenie kosztów operacyjnych działalności Banku poprzez automatyzację procesu zarządzania rejestrem jednostek funduszy inwestycyjnych klientów,
    • poprawę jakości świadczonych usług: eliminacja błędów w procesie zarządzania rejestrem jednostek funduszy inwestycyjnych klientów poprzez automatyzację tego procesu,
    • skrócenie czasu wykonywania działań w obszarze zakładania produktów depozytowych oraz w obszarze wykonywania przelewów oraz w obszarze zarządzania dostępem do rachunków (dla Klientów korzystających z telefonów iPhone oraz BlackBerry),
    • ograniczenie kosztów działalności Banku poprzez zmniejszenie liczy pracowników potrzebnych do obsługi Klientów w obszarze obsługi produktów depozytowych oraz inwestycyjnych,
    • skrócenie czasu podejmowania decyzji biznesowych / wykonywania zadań wskutek szybszego przepływu informacji w formie elektronicznej,
    • ograniczenie kosztów działalności Banku poprzez oszczędności wynikające z użycia papieru i tuszu oraz procesowe czyli szybszy przepływ informacji w formie elektronicznej,
    • skrócenie czasu wykonywania działań w obszarze zarządzania kartami,
    • ograniczenie kosztów działalności Banku poprzez zmniejszenie liczby pracowników Banku potrzebnych do obsługi kart płatniczych,
    • poprawę jakości świadczonych usług w obszarze obsługi kart płatniczych (wyeliminowanie błędów ludzkich w obsłudze procesów związanych z kartami płatniczymi),
    • skrócenie czasu podejmowania decyzji biznesowych i wykonywania zadań za pomocą repozytorium zarchiwizowanych nagrań interakcji, które przyspiesza obsługę zdarzeń reklamacyjnych Klientów i usprawnia proces wewnętrznej kontroli funkcjonalnej,
    • ograniczenie kosztów działalności Banku poprzez decentralizację Contact Centre i niższe koszty utrzymania systemu,
    • skrócenie czasu podejmowania decyzji biznesowych / wykonywania zadań / działań w obszarze naprawy i analizy błędów pojawiających się w ramach Systemu Bankowości Internetowej,
    • ograniczenie kosztów działalności Banku poprzez odciążenie oddziałów i pracowników Banku poprzez dostarczenie Klientom Systemu Bankowości Internetowej, który umożliwi wykonywanie większości operacji bankowych bez wychodzenia z domu,
    • poprawę jakości świadczonych usług w obszarze obsługi Klienta za pośrednictwem bankowości elektronicznej - dostarczenie narzędzia, które poprzez estetyczny i przyjazny interface pozwala wykonywać operacje bankowe przez przeglądarkę Internetową.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy przy założeniu, że Spółka uzyskała Pozytywne Opinie jednostki naukowej, Spółka może, w odniesieniu do lat 2007-2011, na podstawie art. 75 § 1 w zw. z art. 75 § 2 pkt 1 lit. a oraz art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty wraz z korektą zeznania podatkowego i skorzystać z ulgi na nowe technologie, o której mowa w art. 18b ust. 1 ustawy o CIT, poprzez odliczenie od podstawy opodatkowania:
    1. w roku podatkowym, w którym Systemy IT zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - omówionych wyżej wydatków na nabycie Systemów IT (w tym kosztów licencji, praw autorskich i wdrożenia) do kwoty stanowiącej 50% wydatków uwzględnionych w wartości początkowej i zapłaconych podmiotowi uprawnionemu w tym roku podatkowym oraz w roku poprzedzającym ten rok podatkowy,
    2. w roku podatkowym następującym po roku, w którym Systemy IT zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - omówionych wyżej wydatków na nabycie Systemów IT (w tym kosztów licencji, praw autorskich i wdrożenia) do kwoty stanowiącej 50% wydatków uwzględnionych w wartości początkowej i zapłaconych podmiotowi uprawnionemu w roku następującym po roku, w którym Systemy IT zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych...
  2. Czy przy założeniu, że Spółka uzyska Pozytywne Opinie jednostki naukowej, Spółka może, w odniesieniu do roku podatkowego 2012 i następnych lat, bezpośrednio w zeznaniu podatkowym za dany rok podatkowy skorzystać z ulgi na nowe technologie, o której mowa w art. l8b ust. 1 ustawy o CIT, poprzez odliczenie od podstawy opodatkowania:
    1. w roku podatkowym, w którym Systemy IT zostaną (zostały) wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - omówionych wyżej wydatków na nabycie Systemów IT (w tym kosztów licencji, praw autorskich i wdrożenia) do kwoty stanowiącej 50% wydatków uwzględnionych w wartości początkowej i zapłaconych podmiotowi uprawnionemu w tym roku podatkowym oraz w roku poprzedzającym ten rok podatkowy,
    2. w latach podatkowych następujących po roku, w którym Systemy IT zostaną (zostały) wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - omówionych wyżej wydatków na nabycie Systemów IT (w tym kosztów licencji, praw autorskich i wdrożenia) do kwoty stanowiącej 50% wydatków uwzględnionych w wartości początkowej i zapłaconych podmiotowi uprawnionemu w roku następującym po roku, w którym Systemy IT zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych...


Stanowisko Wnioskodawcy

  1. Przy założeniu, że Spółka uzyskała Pozytywne Opinie jednostki naukowej, Spółka może, w odniesieniu do lat 2007-2011, na podstawie art. 75 § 1 w zw. z art. 75 § 2 pkt 1 lit. a oraz art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty wraz z korektą zeznania podatkowego i skorzystać z ulgi na nowe technologie, o której mowa w art. 18b ust. 1 ustawy o CIT, poprzez odliczenie od podstawy opodatkowania:
    1. w roku podatkowym, w którym Systemy IT zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - omówionych wyżej wydatków na nabycie Systemów IT (w tym kosztów licencji, praw autorskich i wdrożenia) do kwoty stanowiącej 50% wydatków uwzględnionych w wartości początkowej i zapłaconych podmiotowi uprawnionemu w tym roku podatkowym oraz w roku poprzedzającym ten rok podatkowy,
    2. w roku podatkowym następującym po roku, w którym Systemy IT zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - omówionych wyżej wydatków na nabycie Systemów IT (w tym kosztów licencji, praw autorskich i wdrożenia) do kwoty stanowiącej 50% wydatków uwzględnionych w wartości początkowej i zapłaconych podmiotowi uprawnionemu w roku następującym po roku, w którym Systemy IT zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
  2. Przy założeniu, że Spółka uzyska Pozytywne Opinie jednostki naukowej, Spółka może, w odniesieniu do roku podatkowego 2012 i następnych lat, bezpośrednio w zeznaniu podatkowym za dany rok podatkowy skorzystać z ulgi na nowe technologie, o której mowa w art. l8b ust. 1 ustawy o CIT, poprzez odliczenie od podstawy opodatkowania:
    1. w roku podatkowym, w którym Systemy IT zostaną (zostały) wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - omówionych wyżej wydatków na nabycie Systemów IT (w tym kosztów licencji, praw autorskich i wdrożenia) do kwoty stanowiącej 50% wydatków uwzględnionych w wartości początkowej i zapłaconych podmiotowi uprawnionemu w tym roku podatkowym oraz w roku poprzedzającym ten rok podatkowy,
    2. w latach podatkowych następujących po roku, w którym Systemy IT zostaną (zostały) wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - omówionych wyżej wydatków na nabycie Systemów IT (w tym kosztów licencji, praw autorskich i wdrożenia) do kwoty stanowiącej 50% wydatków uwzględnionych w wartości początkowej i zapłaconych podmiotowi uprawnionemu w roku następującym po roku, w którym Systemy IT zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.


Uzasadnienie

Przepisy obowiązujące

Zgodnie z art. l8b ust. 1 ustawy o CIT, od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o CIT, odlicza się wydatki poniesione przez podatnika na nabycie nowych technologii.

Stosownie do treści art. 18b ust. 2 ustawy o CIT, za nowe technologie uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, która umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług i która nie jest stosowana na świecie przez okres dłuższy niż ostatnich 5 lat, co potwierdza opinia niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy o zasadach finansowania nauki.

Zgodnie natomiast z treścią art. l8b ust. 4 ustawy o CIT, podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków poniesionych przez podatnika na nabycie nowej technologii, uwzględnionych w wartości początkowej w części, w jakiej została zapłacona podmiotowi uprawnionemu w roku podatkowym, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następującym po tym roku, oraz w której nie została zwrócona podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Zgodnie z art. 16g ust. 3 ustawy o CIT, za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Z art. 18b ust. 5 ustawy o CIT wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik dokonał przedpłat (zadatków) na poczet wydatków na nowe technologie w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uznaje się je za poniesione w roku jej wprowadzenia do tej ewidencji.

Zgodnie z przepisem art. 18b ust. 6 ustawy o CIT, podatnik dokona stosownych odliczeń w zeznaniach za właściwe lata podatkowe, w których poniesiono wydatki, o których mowa w art. 18b ust. 4 i ust. 5 ustawy o CIT.

Stosownie do art. 18b ust. 7 ustawy o CIT, odliczenia związane z nabyciem nowej technologii nie mogą przekroczyć 50 % kwoty ustalonej na podstawie art. 18b ust. 4 i ust. 5 ustawy o CIT

Jak wynika z art. 18b ust. 8 ustawy o CIT, podatnik traci prawo do odliczeń związanych z nabyciem nowej technologii, jeżeli przed upływem trzech lat podatkowych licząc od końca roku podatkowego, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych:

  1. udzieli w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do nowej technologii; nie dotyczy to przeniesienia prawa w wyniku przekształcenia formy prawnej oraz łączenia lub podziału dotychczasowych przedsiębiorców - dokonywanych na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych, albo
  2. zostanie ogłoszona jego upadłość obejmująca likwidację majątku, lub zostanie postawiony w stan likwidacji, albo
  3. otrzyma zwrot wydatków na tę technologię w jakiejkolwiek formie.

Biorąc pod uwagę powyższe warunki, podstawą ustalenia wielkości odliczenia jest kwota wydatków spełniających kumulatywnie poniższe warunki, tj.:

  1. wydatki zostały uwzględnione w wartości początkowej WNiP oraz
  2. zostały poniesione przez podatnika na nabycie nowej technologii oraz
  3. zostały zapłacone w roku podatkowym, w którym wprowadzono nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych lub w roku następnym, przy czym za wydatki poniesione w roku wprowadzenia do ewidencji uważa się również przedpłaty (zadatki) na poczet tych wydatków w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz
  4. nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

W ocenie Spółki, poniesione przez Spółkę wydatki na nabycie licencji na Systemy IT spełniają wszystkie powyższe warunki, w szczególności zaś wydatki te zostały uwzględnione w wartości początkowej WNiP, zostały poniesione przez Spółkę na nabycie nowej technologii, zostały zapłacone w roku podatkowym, w którym wprowadzono nową technologię do ewidencji środków trwałych lub w roku następującym po tym roku, przy czym za wydatki poniesione w roku wprowadzenia do ewidencji uważa się również przedpłaty (zadatki) na poczet tych wydatków w roku poprzedzającym rok, w którym wprowadził nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, jak również nie zostały one zwrócone Spółce w jakiejkolwiek formie.

W odniesieniu do Systemów IT, które dopiero zostaną wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w roku podatkowym 2012 i w następnych latach, wydatki poniesione przez Spółkę na nabycie licencji na Systemy IT również będą spełniały wszystkie powyższe warunki, w szczególności zaś wydatki te zostaną uwzględnione w wartości początkowej WNiP, zostaną poniesione przez Spółkę na nabycie nowej technologii, zostaną zapłacone w roku podatkowym, w którym wprowadzono nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (z uwzględnieniem przedpłat na poczet tych wydatków poniesionych w roku poprzedzającym rok, w którym Spółka wprowadzi nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych) lub w roku następującym po tym roku, jak również nie zostaną one zwrócone Spółce w jakiejkolwiek formie.

Systemy IT

W ocenie Spółki, wdrożenie Systemów IT umożliwia wytwarzanie nowych lub udoskonalanie wyrobów lub usług w porównaniu do stanu przed ich wdrożeniem. Standard Systemów IT, jako nowej technologii w rozumieniu art. 18b ust. 1 ustawy o CIT potwierdzony został (zostanie) opiniami niezależnej od podatnika jednostki naukowej w rozumieniu ustawy o zasadach finansowania nauki.

W zaprezentowanych stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych prawo do rozwiązań technologicznych w postaci licencji na Systemy IT stanowi (stanowić będzie) dla Spółki wartości niematerialne i prawne w świetle przepisów ustawy o CIT, co jest jednym z warunków do uznania danej wiedzy technologicznej za nową technologię w rozumieniu tej ustawy.

Jak wynika z literalnej interpretacji art. l8b ustawy o CIT oraz ugruntowanej praktyki organów podatkowych, licencje na oprogramowanie komputerowe, które zostały wprowadzone przez podatnika do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, mogą być podstawą do skorzystania z preferencji podatkowej wynikającej z ulgi technologicznej, pod warunkiem uzyskania opinii jednostki naukowej potwierdzającej innowacyjność nowej technologii.

Powyższe potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 10 września 2009 r. (sygn. IPPB5/423-330/09/AM), który uznał, że podatnikowi przysługuje prawo do dokonania korekty deklaracji i odliczenia 50% kosztów poniesionych na nowe technologie w postaci licencji do programu komputerowego. Analogiczny pogląd zaprezentował również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 25 marca 2011 r. (sygn. ILPB3/423-29/10-2/AP), potwierdzając stanowisko, iż podatnik będzie mógł skorzystać z prawa do odliczenia od podstawy opodatkowania 50% wydatków poniesionych na nabycie nowych technologii w postaci wartości niematerialnej i prawnej, jaką stanowi system usprawniający procesy biznesowe.

Jak wynika zaś z art. 16g ust. 3 ustawy o CIT, wartość początkowa nabytych licencji na korzystanie z Systemów IT powiększana jest o wydatki dotyczące ich wdrożenia, rozumiane jako koszty wdrożenia naliczone do dnia przyjęcia Systemów IT do używania. Powyższe stanowisko jest powszechnie akceptowane w praktyce organów podatkowych co potwierdza m. in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 12 kwietnia 2011 r. (sygn. IPPB5/423-60/11-2/AM), interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 27 sierpnia 2010 r. (sygn. ILPB3/423-483/10-4/MM) oraz interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 listopada 2008 r. (sygn. ILPB3/423-502/08-3/HS).

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, w opisanych przez Spółkę stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych spełnione zostaną wszystkie niezbędne przesłanki determinujące skorzystanie z ulgi technologicznej oraz nie zaistniały/nie zaistnieją okoliczności skutkujące koniecznością dokonania korekty zwiększającej podstawę opodatkowania, wymienione przez ustawodawcę w art. l8b ust. 8 ustawy o CIT, które powodowałyby definitywną utratę prawa do skorzystania z ulgi technologicznej.

Ponadto wydatki na nabycie nowych technologii zostały/zostaną efektywnie poniesione, co umożliwia/umożliwi ich odliczenie od podstawy opodatkowania na podstawie art. l8b ust. 6 ustawy o CIT w roku podatkowym, w którym doszło do ich poniesienia w rozumieniu art. 18b ust. 4 i ust. 5 ustawy o CIT.

W konsekwencji, przy założeniu, że Spółka uzyskała Pozytywne Opinie jednostki naukowej, Spółka może, w odniesieniu do lat 2007-2011, na podstawie art. 75 § 1 w zw. z art. 75 § 2 pkt 1 lit. a oraz art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty wraz z korektą zeznania podatkowego i skorzystać z ulgi na nowe technologie, o której mowa w art. 18b ust. 1 ustawy o CIT, poprzez odliczenie od podstawy opodatkowania:

  1. w roku podatkowym, w którym Systemy IT zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - omówionych wyżej wydatków na nabycie Systemów IT (w tym kosztów licencji, praw autorskich i wdrożenia) do kwoty stanowiącej 50% wydatków uwzględnionych w wartości początkowej i zapłaconych podmiotowi uprawnionemu w tym roku podatkowym oraz w roku poprzedzającym ten rok podatkowy,
  2. w roku podatkowym następującym po roku, w którym Systemy IT zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - omówionych wyżej wydatków na nabycie Systemów IT (w tym kosztów licencji, praw autorskich i wdrożenia) do kwoty stanowiącej 50% wydatków uwzględnionych w wartości początkowej i zapłaconych podmiotowi uprawnionemu w roku następującym po roku, w którym Systemy IT zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Przy założeniu, że Spółka uzyska Pozytywne Opinie jednostki naukowej, Spółka może, w odniesieniu do roku podatkowego 2012 i następnych lat, bezpośrednio w zeznaniu podatkowym za dany rok podatkowy skorzystać z ulgi na nowe technologie, o której mowa w art. 18b ust. 1 ustawy o CIT, poprzez odliczenie od podstawy opodatkowania:

  1. w roku podatkowym, w którym Systemy IT zostaną (zostały) wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - omówionych wyżej wydatków na nabycie Systemów IT (w tym kosztów licencji, praw autorskich i wdrożenia) do kwoty stanowiącej 50% wydatków uwzględnionych w wartości początkowej i zapłaconych podmiotowi uprawnionemu w tym roku podatkowym oraz w roku poprzedzającym ten rok podatkowy,
  2. w latach podatkowych następujących po roku, w którym Systemy IT zostaną (zostały) wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - omówionych wyżej wydatków na nabycie Systemów IT (w tym kosztów licencji, praw autorskich i wdrożenia) do kwoty stanowiącej 50% wydatków uwzględnionych w wartości początkowej i zapłaconych podmiotowi uprawnionemu w roku następującym po roku, w którym Systemy IT zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

W związku z powyższym Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie nadmienia się, iż w zakresie stanu faktycznego zaprezentowanego przez Bank w przedmiotowym wniosku wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Odnosząc się natomiast do powołanych we wniosku interpretacji stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach w odmiennych stanach faktycznych (zdarzeniach przyszłych) od omawianego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Powrót


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj