Rezydencja podatkowa
Artur M. Brzeziński | 2012-12-11 23:00:01
Rezydencja podatkowa to inaczej miejsce zamieszkania dla celów podatkowych, dla celów opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych lub podatkiem podobnym. To nie do końca to samo, co nieograniczony obowiązek podatkowy z ustawy o PIT.
Każdy kraj inaczej określa warunki uzyskania rezydencji podatkowej w danym kraju. W Polsce pojęcie to wiąże się z tzw. nieograniczonym lub ograniczonym obowiązkiem podatkowym. Oznacza to, że:
W Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu podlegają osoby, które mają miejsce zamieszkania w Polsce, czyli:
Osoby takie mają polską rezydencję podatkową w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przebieg granicy państwowej na lądzie oraz rozgraniczenia morskich wód wewnętrznych i morza terytorialnego z państwami sąsiednimi są określone w umowach międzynarodowych, zawartych przez Rzeczpospolitą Polską. Granica państwowa na morzu przebiega w odległości 12 mil morskich od linii podstawowej, określonej w odrębnych przepisach, lub po zewnętrznej granicy red włączonych do morza terytorialnego.
Na miejsce zamieszkania rozumiane jako centrum interesów osobistych lub gospodarczych wskazują m.in. następujące okoliczności:
Stosownie do wyroku Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego w Warszawie z 3 października 2008 r. (III SA/Wa 1040/08): skoro osoba przebywa w Polsce jedynie z powodu pracy na rzecz spółek mających siedzibę w Polsce i nie podejmuje działań, które świadczyłyby o założeniu tu centrum życiowego - to niezależnie od wyrażanego przez nią braku zamiaru stałego tu pobytu, traktowania go jako czasowy - brak jest również zewnętrznych przejawów woli uczynienia z Polski miejsca zamieszkania "na stałe". W innym wyroku czytamy: przy ocenie, czy zachodzi zmiana miejsca zamieszkania w kraju (art. 1100 § 2 k.p.c.) na miejsce zamieszkania za granicą, należy brać pod uwagę - poza pobytem za granicą i zamiarem ustanowienia tam centrum swoich spraw osobistych i majątkowych - okoliczność, czy pobyt za granicą nie jest podyktowany zamiarem uzyskania rozwodu, którego uzyskanie w kraju mogłoby być utrudnione lub przez pewien okres wyłączone. (postanowienie Sądu Najwyższego w sprawie IV CR 242/78 z 15 lipca 1987 r.).
W pozostałych przypadkach rezydencja podatkowa zależy od pobytu w Polsce przez okres co najmniej 183 dni. Jak obliczyć okres 183 dni?
Obliczenie okresu 183 dni opiera się na przepisach Ordynacji podatkowej. Oznacza to, że
Jest to zupełnie inny sposób obliczania okresu pobytu zgodnie z umowami w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu.
Co zrobić, gdy osoba jest rezydentem podatkowym w dwóch krajach?
Zdarza się, że dana osoba jest rezydentem podatkowym w dwóch krajach naraz. Dzieje się tak, gdy zgodnie z polską ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych dana osoba jest objęta nieograniczonym obowiązkiem podatkowym, a zgodnie z prawem innego kraju jest rezydentem podatkowym tego innego kraju.
Na przykład:
Charles mieszka w Londynie, ale w roku 2010 spędził łącznie 10 miesięcy w Polsce. Jest więc rezydentem podatkowym w Polsce i w Wielkiej Brytanii – z racji miejsca zamieszkania.
W takim przypadku należy sięgnąć do umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 24 stycznia 2008 r. w sprawie III SA/Wa 882/07 podkreślił, że „tylko w przypadku jednoznacznego stwierdzenia, że w świetle przepisów prawa polskiego dana osoba podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu i jednocześnie inne państwo rości sobie prawo do przypisania tej osobie nieograniczonego obowiązku podatkowego, zasadnym będzie sięgnięcie do postanowień właściwej umowy o zapobieżeniu podwójnemu opodatkowaniu.” Oznacza to, że podleganie ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w jednym kraju, a nieograniczonemu w innym skutkuje uznaniem – stosownie do postanowień umowy – że na gruncie tej umowy dana osoba ma miejsce zamieszkania w kraju, w którym podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. W umowach w sprawie unikania podwójnego opodatkowania mamy oddzielne definicje miejsca zamieszkania. Z reguły są to definicje zawierające szereg kryteriów. Należy je rozpatrywać następująco: a? jeżeli a stosuje się do obu krajów, to b. Jeżeli b stosuje się do obu krajów, to c itd. Pierwszeństwo ma zasada podlegania prawu krajowemu, tzn. zasada ustalenia, które z krajów roszczą sobie prawo do uznania danej osoby za swojego rezydenta podatkowego.
Na przykładzie umowy z Niemcami:
A jeżeli z danym krajem nie łączy Polski umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, wówczas dana osoba podlega opodatkowaniu w Polsce zgodnie z polskim prawem podatkowym, jako osoba podlegająca nieograniczonemu lub ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Miejsce zamieszkania wg ustawy a miejsce zamieszkania wg umowy
Rozpatrując sprawę z punktu widzenia polskiego prawa podatkowego podatnik podlegający nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, którego miejsce zamieszkania zgodnie z umową w sprawie unikania podwójnego opodatkowania jest za granicą, nadal podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, jednak niektóre jego dochody są opodatkowane lub zwolnione z podatku zgodnie z postanowieniami umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.
Miejsce zamieszkania wynikające z umowy odnosi się wyłącznie do ustalenia skutków prawnych wynikających z umowy.
Potwierdził to Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku III SA/Wa 882/07 z 24 stycznia 2008 r.: „Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania służy eliminowaniu kolizji ustawodawstw wewnętrznych i to takich kolizji, które prowadzą do objęcia tych samych zdarzeń opodatkowaniem w obu krajach. Nie może ona natomiast skutkować niejako rozszerzeniem zakresu instytucji prawa wewnętrznego, w tym - nieograniczonego obowiązku podatkowego.”
Jak obliczyć okres 183 dni?
Okres 183 dni, ważny dla ustalenia zasad opodatkowania, pojawia się z jednej strony w polskiej ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, z drugiej strony często stanowi warunek w umowie międzynarodowej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania (np. jeżeli chodzi o opodatkowanie dochodów z pracy wykonywanej za granicą).
W obu przypadkach termin 183 dni liczy się zupełnie inaczej:
Ustawa o PIT | Umowa międzynarodowa |
Termin liczymy zgodnie z Ordynacją podatkową | Termin liczymy zgodnie z metodą dni fizycznej obecności (days of phisical |
Okres 183 dni liczymy w danym roku podatkowym, czyli sprawdzamy wszystkie okresy pobytu w danym roku podatkowym 01.01-31.12 w Polsce i sumujemy wynik | Okres 183 dni liczymy wstecz i do przodu, czyli sprawdzamy każdego dnia, czy w ciągu ostatnich 12 miesięcy włącznie z danym dniem suma dni pobytu nie przekroczyła 183 dni oraz czy |
Liczy się każdy pobyt, byle trwał do następnego dnia | Liczy się każdy pobyt, nawet trwający 5 minut, z wyjątkiem pobytu w danym kraju podczas przejazdu z jednego miejsca za granicą do innego miejsca za granicą |
Nie liczymy dni rozpoczęcia pobytu, liczymy dzień wyjazdu. Nigdy nie liczymy 1 stycznia, jeżeli pobyt trwa jeszcze od poprzedniego roku (bo obowiązek podatkowy PIT liczymy zawsze od 1 stycznia, traktując go jako dzień początku terminu). Niemniej jednak prowadzi to do tego, że w przypadku kilku przyjazdów byłoby kilka dni wyłaczonych jako pierwsze dni terminu (a termin 183 dni jest tylko jeden), stąd można spotkać pogląd, zgodnie z którym liczymy dni obecności w Polsce włącznie z dniem przyjazdu i wyjazdu. Dla bezpieczeństwa ePodatnik.pl sugeruje wliczać dni przyjazdu do limitu i traktować je jedynie jako ostateczną rezerwę bezpieczeństwa na wszelki wypadek, gdyby pobyt przedłużył się wbrew planom. |
Liczymy każdy dzień pobytu, nawet bardzo krótką część dnia jako pełen dzień, w tym dzień przyjazdu i wyjazdu |
Każdy wyjazd skutkuje tym, że dzień wyjazdu jest liczony do limitu, a następny dzień - już nie. | Każdy wyjazd skutkuje tym, że tylko pełen dzień za granicą nie jest liczony do limitu (pełen od 0:00 do 23:59) |
Termin upływa 183 dnia, ale jeżeli to przypada na sobotę, niedzielę lub dzień ustawowo wolny od pracy – to w dzień roboczy następujący po dniu czy po dniach wolnych. W sumie zatem 183 dni mogą się przedłużyć do 185 dni. | Termin 183 dni upływa 183 dnia pobytu. |
Fakt, że nawet w odniesieniu do kwestii międzynarodowych terminy z art.3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (nieograniczony obowiązek podatkowy) liczymy wg Ordynacji podatkowej potwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 3 marca 2004 r. w sprawie III SA 1957/02.
Szczegółowy przykład przeliczania 183 dni zgodnie z metodą dni fizycznej obecności znajduje się w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 26 listopada 2009 r. nr IBPBII/1/415-675/09/MCZ:
Pracownik przebywał w Niemczech w następujących okresach:
Wobec tego pierwszy okres dwunastu miesięcy liczony „do przodu” dla tego pracownika to:
Schemat liczenia dwunastu miesięcy „wstecz” będzie przebiegał następująco:
Jak z powyższego wynika, w żadnym z powyższych okresów – zarówno przy liczeniu dwunastomiesięcznego okresu „do przodu” jak również przy liczeniu dwunastomiesięcznego okresu „wstecz” - pobyt pracownika w drugim państwie nie przekraczał 183 dni.
Gdyby w którymś z tych okresów pracownik przekroczył 183 dni, wówczas wynagrodzenia byłyby opodatkowane na odrębnych zasadach (wynikających z umowy).
Cytując ww. interpretację należy każdorazowo „wziąć pod uwagę okres dwunastu miesięcy liczony do przodu od dnia każdorazowego przybycia pracownika do drugiego państwa (Niemiec)” oraz „okres dwunastu miesięcy liczony wstecz od dnia każdorazowego wyjazdu tegoż pracownika z drugiego państwa. Przy takiej konstrukcji przepisu jedynie dwunastomiesięczna przerwa pomiędzy okresami pobytu w drugim państwie powoduje, że wcześniejszy pobyt pracownika za granicą nie ma wpływu na obliczenie okresu 183 dni podczas kolejnego pobytu.”
Certyfikat rezydencji podatkowej
Organy podatkowe każdego kraju wydają certyfikat rezydencji podatkowej czyli zaświadczenie o miejscu zamieszkania dla celów podatkowych. Każdy podatnik osiągający dochody za granicą powinien postarać się o takie zaświadczenie polskiej rezydencji podatkowej, by móc udowodnić potrzebę skorzystania w obcym kraju z umowy w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu.
Urząd skarbowy na wniosek podatnika wydaje zaświadczenie o jego miejscu zamieszkania lub siedzibie dla celów podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (certyfikat rezydencji). Takie zaświadczenie wydaje się w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku na druku CFR-1. Potwierdza ono stan faktyczny lub prawny istniejący w dniu jego wydania. Nie można zatem uzyskać certyfikatu CFR-1 dotyczącego określonego okresu od-do z przeszłości.
Możliwe jest również uzyskanie zaświadczenia o rezydencji podatkowej dla celów opodatkowania niektórych przychodów kapitałowych ze źródeł ze źródeł przychodów położonych:
W takim zaświadczeniu podaje się również zgłoszone organowi podatkowemu przez wnioskodawcę imię i nazwisko albo nazwę oraz adres podmiotu, który wypłaca lub stawia do dyspozycji przychody (dochody) oraz numer rachunku wnioskodawcy, a w przypadku jego braku - tytuł prawny, z którego wynika wierzytelność stanowiąca podstawę wypłaty lub postawienia do dyspozycji przychodów (dochodów). Zaświadczenie – na druku CFR-2 – wydaje się niezwłocznie, nie później niż w terminie 2 miesięcy od daty złożenia wniosku.
Opłata skarbowa od takiego zaświadczenia wynosi 17 zł.
Uwaga, proszę zwrócić uwagę na daty publikacji tekstów (pod tytułem) - w celu weryfikacji ich aktualności!
Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.
epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.
Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.