Dostosowanie się podatników VAT do zmian stawek VAT 2010/2011
Artur M. Brzeziński | 2012-12-11 23:00:01

 

Stawki VAT - archiwum

 

W latach 2011-2013 podatek VAT wyniesie 23% zamiast 22%, 8% zamiast 7%, VAT na faktura VAT RR wyniesie 7%, a ryczałt taksówkarzy 4%. Pojawi się też na stałe stawka VAT 5%. W przypadku zmiany stawki VAT (podwyżka, obniżka) ustawa o VAT przewiduje szczegółowe przepisy przejściowe. Odrębne zasady znajdują się również w ustawach szczególnych. Najbliższa zmiana nastąpi 1 stycznia 2011 r. Parlament rozważa już kolejne podwyżki VAT (aż do 25%).

Dla podatników VAT ważne są w tej sytuacji dwie kwestie:

  • ustalenie stawki VAT dla czynności występujących na przełomie roku, oraz
  • obowiązek zmiany stawek VAT na kasach fiskalnych, ale niekoniecznie od 1 stycznia 2010 r. (zgodnie z projektem rozporządzenia w tej sprawie można przygotować kasy wcześniej).


Wiele problemów może nastręczyć ustalenie właściwej stawki VAT.

Dla określenia stawki VAT ważne są dwie daty:

  • faktycznego wykonania czynności oraz
  • powstania obowiązku podatkowego.

 

Główna zasada brzmi: w przypadku czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem, która została wykonana przed dniem zmiany stawki podatku, dla której obowiązek podatkowy powstaje w dniu zmiany stawki podatku lub po tym dniu, czynność ta podlega opodatkowaniu według stawek podatku obowiązujących dla tej czynności w momencie jej wykonania.

Nie ma jednak znaczenia, kiedy powstaje obowiązek podatkowy w podatku dochodowym PIT czy CIT.

Na przykład:

Zmiana stawki VAT następuje 1 stycznia 2011 r. – podwyżka stawki z 22% na 23%. Czynności wykonane całkowicie najpóźniej 31 grudnia 2010 r. korzystają ze stawki VAT 22%, nawet jeśli obowiązek podatkowy VAT powstanie w 2011 r., np. gdy faktura zostanie wystawiona do 7 stycznia 2011 r. Czynności, dla których obowiązek podatkowy VAT powstał przed zmianą stawki w 2010 r., podlegają stawce VAT sprzed zmiany 22%, pomimo że zostaną wykonane w 2011 r.

Zgodnie z tą zasadą również 100% zaliczka w 2010 r. (przed zmianą stawki) powoduje, że do transakcji stosujemy stawkę VAT sprzed zmiany 22%, nawet jeżeli czynność zostanie faktycznie wykonana już w 2011 r., po zmianie stawki VAT.

Jeżeli chodzi o zaliczki mniejsze niż 100%, to sprawa jest nieco bardziej skomplikowana, choć zasady są jasne:

  • zaliczka np. 30% przekazana w 2010 r. opodatkowana jest stawką VAT sprzed zmiany,. tj. 22%;
  • czynność faktycznie wykonano w 2011 r., już po zmianie, zatem reszta ceny podlega stawce VAT 23%.


Wszystko wynika z tego, ż w przepisie mowa jest o „czynności (…) dla której obowiązek podatkowy powstaje” itd. Tymczasem w przypadku zaliczki obowiązek podatkowy powstaje w odniesieniu do samego faktu przekazania zaliczki, bez względu na to, czy czynność ostatecznie zostanie wykonana, czy też nie, i kiedy. Gdy mamy do czynienia z zaliczką 100%, wówczas nie powstaje obowiązek podatkowy VAT w stosunku do samej czynności (lub też powstaje, ale podstawa opodatkowania wynosi 0,- i nie wystawiamy do tego żadnej faktury). Gdy zaliczka jest niższa, w związku z wykonaniem czynności powstaje obowiązek podatkowy, tyle że podstawa opodatkowania nie obejmuje całej kwoty, lecz jej część – tę nie objętą zaliczkami.

Powyższe potwierdza również inny przepis, zgodnie z którym zmiana stawki podatku w odniesieniu do czynności, która zostanie wykonana w dniu zmiany stawki podatku lub po tym dniu, w związku z którą otrzymano całość lub część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, i której otrzymanie powoduje powstanie obowiązku podatkowego, nie powoduje zmiany wysokości opodatkowania całości lub części należności, otrzymanej przed dniem zmiany stawki podatku.

W przypadku usług ciągłych czy dostaw towarów o charakterze ciągłym, czyli w przypadku czynności, dla których w związku z ich wykonywaniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, stosujemy inne zasady. Tutaj liczy się nie faktyczne wykonanie czynności. Czynność uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te rozliczenia lub płatności.

Zatem w przypadku czynności rozliczanych miesięcznie nie będzie problemów – czynności wykonane w grudniu 2010 r. podlegają stawce VAT sprzed zmiany – 22%, a te wykonane w styczniu 2011 r. – stawce po zmianie, 23%.

Jeżeli jednak okres rozliczeniowy przechodzi przez dzień zmiany, np. 11 grudnia 2010 r. – 10 stycznia 2011 r., to należy taką jedną dostawę czy usługę rozbić na faktycznie wykonane jednostkowe czynności do daty zmiany (czyli w naszym przypadku w grudniu) oraz po dacie zmiany (czyli w styczniu) i stosownie wystawić faktury – pierwsza do 7 stycznia ze stawką VAT 22%, a druga w po zakończeniu całości w odniesieniu do czynności jednostkowych ze stycznia ze stawką VAT 23%. Zatem w przypadku czynności o charakterze ciągłym dana dostawa czy usługa zakończy się w dwóch etapach – 31 grudnia 2010 r. oraz na koniec danego okresu rozliczeniowego. Jest to zakończenie zobowiązujące do wystawienia faktury VAT, a zatem mogące wywoływać skutki również w podatku dochodowym (w związku z faktem wystawienia faktury).

Gdy nie jest możliwe określenie faktycznego wykonania części czynności w okresie przed i po zmianie stawki VAT, czynności rozbijamy proporcjonalnie.

Na przykład:

Usługi serwisowe płatne ryczałtem w okresie 11 grudnia 2010 r. – 10 stycznia 2011 r., w sumie 31 dni, z tego 21 dni w grudniu i 10 dni w styczniu. Zatem stawka VAT 22% obejmie 67,74% ceny netto, a stawka VAT obejmie 32,26% ceny netto.

Niektóre dostawy i usługi rządzą się jednak swoimi odrębnymi prawami, związanymi z możliwością wcześniejszego wystawienia faktury. Dotyczy to:

PKWiU 2008 Określenie czynności
  Dostawa energii elektrycznej, cieplnej oraz gazy przewodowego
  Świadczenie usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych (z wyjątkiem usług za żetony, karty telefoniczne itp. jednostki)\
36.00.20.0 Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych
36.00.30.0 Usługi związane z handlem wodą dostarczaną za pośrednictwem sieci wodociągowych
ex 37 Usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków
38.11.1 Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu
38.11.2 Usługi związane ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu
38.11.6 Usługi związane z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów innych niż niebezpieczne
38.12.1 Usługi związane ze zbieraniem odpadów niebezpiecznych
38.12.30.0 Usługi związane z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów niebezpiecznych nadających się do recyklingu
38.21.10.0 Usługi związane z obróbką odpadów innych niż niebezpieczne w celu ich ostatecznego usunięcia
38.21.2 Usługi związane z usuwaniem odpadów innych niż niebezpieczne
38.22.19.0 Usługi związane z przetwarzaniem pozostałych odpadów niebezpiecznych
ex 38.22.2 Usługi związane z unieszkodliwianiem odpadów promieniotwórczych i pozostałych odpadów niebezpiecznych, z wyłączeniem usług zagospodarowania odpadów promieniotwórczych (ponownego przetwarzania paliw i odpadów) (PKWiU ex 38.22.21.0)
39.00.1 Usługi związane z odkażaniem i czyszczeniem
39.00.2 Pozostałe usługi związane z rekultywacją oraz specjalistyczne usługi w zakresie kontroli zanieczyszczeń
81.29.12.0 Usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu
81.29.13.0 Pozostałe usługi sanitarne

Jeżeli w tych przypadkach zgodnie z prawem (zgodnie z rozporządzeniem) wystawiono fakturę, a po jej wystawieniu zmianie uległa stawka VAT w odniesieniu do okresów rozliczeniowych objętych wystawioną fakturą, może być stosowana stawka podatku obowiązująca przed dniem zmiany stawki podatku, pod warunkiem że w pierwszej fakturze wystawianej po dniu zmiany stawki podatku, nie później jednak niż w ciągu 6 miesięcy od dnia zmiany stawki podatku, uwzględniona zostanie korekta rozliczenia objętego fakturą wystawioną przed dniem zmiany stawki podatku.

W tych przypadkach fakturę wystawia się nie wcześniej niż 30 dnia przed datą powstania obowiązku podatkowego i nie później niż w dniu powstania obowiązku podatkowego. Zatem można wystawić fakturę tak, aby obejmowała okres i przed, i po zmianie stawki podatku.

Na przykład:

Wystawiając fakturę w grudniu za usługi telekomunikacyjne z okresu 11 grudnia 2010 r. – 10 stycznia 2011 r. ze stawką VAT 22% o terminie płatności 20 grudnia 2010 r.  wystawiamy ją ze stawką 22%, bowiem obowiązek podatkowy powstanie w grudniu 2010 r., jeszcze przed zmianą. Nic nie musimy korygować.

Wystawiając fakturę w grudniu za usługi telekomunikacyjne z okresu 11 grudnia 2010 r. – 10 stycznia 2011 r. ze stawką VAT 22% o terminie płatności 10 stycznia 2011 r.  wystawiamy ją ze stawką 22%. W kolejnej fakturze, obejmującej okres od 11 stycznia 2011 r. do 10 lutego 2011 r. musimy zawrzeć kwoty korekty dotyczące faktury poprzedniej. Korekta dzieli usługę:

  • na jednostkowe czynności wykonane do 31 grudnia 2010 r. – stawka 22%, i późniejsze – stawka VAT 23%, a jeśli wyodrębnienie nie jest możliwe
  • proporcjonalnie 21/31 z grudnia 2010 r. – stawka 22% i 10/31 ze stycznia 2011 r. – stawka VAT 23%.

 

Nie wystawiamy faktury korygującej, ale korektę zawieramy po prostu w kolejnej fakturze bieżącej. 

Wszystkie ww. zasady stosujemy  nie tylko wobec zmiany stawki VAT (np. 22% na 23%, 7% na 8%, 7% na 5% itd.), ale również w przypadkach zwolnienia czynności opodatkowanej jakąkolwiek stawką VAT czy opodatkowania czynności wcześniej zwolnionej (traktujemy zwolnienie niejako jak odrębną stawkę VAT, niższą).

W przypadku importu towarów lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dla których to czynności wysokość opodatkowania podatkiem określa się według stawek podatku obowiązujących w dniu powstania obowiązku podatkowego.

Woda, ścieki, telekomunikacja i tytoń a zmiana VAT" class="system-pagebreak" style="text-align: justify;" />

 

Przepisy przejściowe dotyczące zmiany stawek VAT znajdują się nie tylko w ustawie o VAT, ale również w ustawach regulujących sprzedaż usług masowych.

W przypadku sprzedaży wody (i usług odprowadzenia ścieków) zmiana taryf w związku ze zmianą stawki VAT nie wymaga uchwały rady gminy. Co więcej, taryfy mogą ulec zmianie zgodnie w ramach zmiany stawek VAT, ale nie muszą.

Na przykład: VAT rośnie z 22% na 23%, zatem cena wynosząca przed podwyżką 12,20 zł może pozostać bez zmian, albo wzrosnąć do 12,22 zł czy nawet do 12,23 zł.

Z kolei w razie obniżki stawek VAT cena również nie musi zmaleć – zatem po podwyżce z 12,20 zł do 12,30 zł w razie obniżki stawek VAT do 22% cena nie musi zmaleć. Może jednak zmaleć, a jeżeli będzie to w zakresie zmiany stawki VAT, uchwała rady gminy nie będzie wymagana.

Decyzję w zakresie zmiany cen podejmuje organ zarządzający – dyrektor czy zarząd, chyba że co innego wynika ze statutu danej jednostki.

Zmienione taryfy przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne ogłasza w miejscowej prasie lub w sposób zwyczajowo przyjęty, w terminie co najmniej 7 dni przed dniem wejścia ich w życie.

W przypadku publicznego operatora telekomunikacyjnego, w razie zmiany ceny spowodowanej zmian stawki VAT ma on obowiązek podać do publicznej wiadomości informacje:

  • o zmianie warunków umowy, w tym określonych w regulaminie świadczenia publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, zmianie w cenniku usług telekomunikacyjnych, terminie ich wprowadzenia, wraz ze wskazaniem miejsca udostępnienia treści zmiany lub warunków umowy lub cennika uwzględniających tę zmianę;
  • o prawie wypowiedzenia umowy przez abonenta w przypadku braku akceptacji tych zmian;
  • o przysługującym dostawcy usług telekomunikacyjnych roszczeniu odszkodowawczym, a także konieczności zwrotu ulgi w przypadku skorzystania przez abonenta z prawa do wypowiedzenia umowy.

Wysokość roszczenia z tytułu jednostronnego rozwiązania umowy przez abonenta lub przez dostawcę usług z winy abonenta przed upływem terminu, na jaki umowa została zawarta nie może przekroczyć wartości ulgi przyznanej abonentowi pomniejszonej o proporcjonalną jej wartość za okres od dnia zawarcia umowy do dnia jej rozwiązania.

Jeżeli zatem abonent płacił przez pół roku po 100 zł mniej, to zyskał na umowie 600 zł. Jeżeli rozwiązał ją na koniec 18 miesiąca z 24 miesięcznej umowy, wówczas musi zwrócić 150 zł (25% bo 6 miesięcy to 25% z całych 24 miesięcy).

Dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych może podać do publicznej wiadomości informacje o ww. zmianach z wyprzedzeniem krótszym niż miesiąc przed wprowadzeniem tych zmian w życie wyłącznie w przypadku, kiedy publikacja aktu prawnego, z którego wynika zmiana stawki podatku od towarów i usług stosowanej dla usług telekomunikacyjnych, następuje z wyprzedzeniem krótszym niż miesiąc przed wejściem w życie zmiany tej stawki. Taka sytuacja wystąpi w grudniu 2010 r.

W przypadku sprzedaży lub oferowania do sprzedaży papierosów lub tytoniu, jeżeli są na nim znaki akcyzy z 2010 r., a cena nie wzrosła ponad zmianę stawek VAT, to nie płacimy większej akcyzy, nie musi ona wynosić 70 % maksymalnej ceny detalicznej wydrukowanej na opakowaniu jednostkowym. Podobnie w przypadku ww. wyrobów  oznaczonych podatkowymi znakami akcyzy oraz legalizacyjnymi znakami akcyzy, z rokiem produkcji 2010, jeżeli cena jednostkowa jest wyższa o maksymalnej ceny detalicznej o 1,30 zł (wartość legalizacyjnych znaków akcyzy) oraz o różnicę wynikającą ze zmiany stawki VAT.

Te zasady obowiązują jednak do 28 lutego 2011 r. Po tym dniu trzeba będzie  obniżyć cenę lub uregulować należność akcyzową.

Ceny a ustawa o cenach" class="system-pagebreak" style="text-align: justify;" />

 

Zgodnie z ustawą o cenach, cena to wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym.

W przypadku konsumentów podanie ceny bez podatku VAT jest uznawane za zaniechanie wprowadzające w błąd, co stanowi nieuczciwą praktykę rynkową. Tutaj zatem trzeba w nocy z 31 grudnia 2010 r. na 1 stycznia 2011 r. zmienić cenniki na nowe, względnie już wcześniej podawać ceny z 2010 r. i z 2011 r.

W przypadku przedsiębiorców oraz w przypadku konsumentów w umowach zawieranych indywidualnie (indywidualna negocjacja, z informacją nt. sposobu obliczenia ceny z podatkiem) cena może być podana w kwocie netto, i w takim wypadku cena ostatecznie z podatkiem ulegnie automatycznemu podniesieniu w związku ze zmiana stawki VAT. Jeżeli jednak cena w umowie podana jest sztywno, brutto z VAT, wówczas zmiana stawki VAT oznacza brak zmiany ceny końcowej, oznacza, że koszt podwyżki pokryje sprzedawca.

Na przykład:
Cena w umowie wynosiła 100 zł brutto. W 2010 r. będzie to 81,97 zł netto + VAT, w 2011 r. będzie to 81,30 zł netto + VAT.

W przypadku tego rodzaju umów można powołać się na zmianę stosunków uzasadniającą zmianę ceny umownej, ale w praktyce może to dotyczyć umów zawieranych najpóźniej wiosną 2010 r., kiedy to nie było jeszcze wiadomo, że tego rodzaju możliwość może wystąpić. W razie zawarcia umowy w październiku 2010 r. zawsze można stwierdzić, że cena brutto była rodzajem promocji cenowej dla kupującego i ewentualność jej wprowadzenia była skalkulowanym ryzykiem sprzedawcy.

Zmiana stawki VAT a zamówienia publiczne" class="system-pagebreak" style="text-align: justify;" />

 

Urząd Zamówień Publicznych opublikował informację na temat możliwości zmiany umowy o zamówienie publiczne w przypadku ustawowej zmiany stawki podatku VAT. Przytaczamy to pismo w całości:

„Kwestią wywołującą w ostatnim okresie czasu wiele kontrowersji wywołuje kwestia możliwości dokonania zmiany umowy o zamówienie publiczne w przypadku ustawowej zmiany stawki podatku od towarów i usług (VAT). W kwestii tej, Urząd Zamówień Publicznych zasięgnął opinii Ministerstwa Finansów, które w piśmie z dnia 8 stycznia 2003 roku (znak: PP1-811/1019/02/DSz) stwierdziło, iż: "dla rozstrzygnięcia sprawy decydujące jest wyjaśnienie, jaki wpływ ma podatek od towarów i usług na wysokość wynagrodzenia, które w związku z realizacją danej umowy odbiorca (zamawiający) jest zobowiązany zapłacić. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 roku o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050), do którego odesłanie zawiera art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. Nr 19, poz. 177) ceną jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym. Przepis ten, według powszechnie przyjętego rozumienia oznacza, że podatek VAT jest składnikiem ceny, stanowi element cenotwórczy, wobec czego sprzedawca towaru lub usługi, kalkulując cenę, uprawniony jest do wliczenia do niej podatku VAT należnego od tego towaru lub usługi. Wyżej powołany przepis nie daje jednak podstawy do uznania, że z jego mocy nabywca towaru lub usługi jest obowiązany zapłacić sprzedawcy cenę wyższą, powstałą w wyniku zmiany stawki podatku VAT, jeżeli zawarta umowa nie zawierała klauzuli rodzącej takie zobowiązanie."

W świetle przepisów Kodeksu cywilnego strony posiadają swobodę wprowadzania zmian do umów. Jednakże ustawa Prawo zamówień publicznych jest aktem szczególnym w stosunku do Kodeksu cywilnego i dopuszcza możliwość dokonywania zmian umowy o zamówienie publiczne tylko i wyłącznie w okolicznościach wskazanych w art. 144 ust. 1 ustawy. Przepis ten dopuszcza możliwość dokonywania zmian w treści zawartej umowy nawet gdyby w ich wyniku dojść miało do zmiany treści złożonej oferty, pod warunkiem, że konieczność wprowadzenia takich zmian wynikła z okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawierania umowy.

Odnosząc się do problemu możliwości zmiany określonego umową o zamówienie publiczne podatku VAT na skutek zmiany jej wysokości dokonanych ustawą, co do zasady zgodzić należy się z twierdzeniem, iż trudnym do przewidzenia w chwili zawierania długoterminowej umowy o zamówienie publiczne jest zmiana stawki podatku VAT następująca w późniejszym okresie czasu. A contrario, ustawowa zmiana stawki podatku VAT nie może stanowić zatem okoliczność której nie można było przewidzieć w chwili zawierania umowy, jeżeli uchwalenie ustawy o zmianie ustawy o podatku VAT nastąpiło przed jej zawarciem lub była znana możliwość zmian tego aktu (np. przygotowany był projekt zmiany ustawy).

Oprócz jednak zaistnienia powyższej przesłanki musi zaistnieć jeszcze druga przesłanka, a mianowicie konieczność dokonania zmian umowy. Treść przepisu art. 144 ust. 1 ustawy jednoznacznie wskazuje, iż okoliczności których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia umowy muszą skutkować koniecznością wprowadzenia zmian do umowy.

Jak wynika z cytowanej wyżej opinii Ministerstwa Finansów, sama zmiana stawki podatku VAT nie skutkuje koniecznością zapłacenia sprzedawcy ceny wyższej, o ile sama umowa nie zawierała klauzuli rodzącej takie zobowiązanie. Stąd też, w powyższej sytuacji istotnym zagadnieniem jest określenie w jakich okolicznościach powstanie konieczność dokonania zmian w umowie umożliwiająca jej dokonanie. W tym przypadku, wydaje się zasadnym wzięcie pod uwagę regulacji zawartych w kodeksie cywilnym. Zgodnie bowiem z art. 139 ust. 1 ustawy, w zakresie nie uregulowanym ustawą, do umów w sprawach zamówień publicznych mają zastosowanie przepisy kodeksu cywilnego. W opinii Urzędu Zamówień Publicznych z przesłanką konieczności wprowadzenia zmian do umowy w sprawie zamówienia publicznego mielibyśmy do czynienia przede wszystkim w okolicznościach określonych w art. 3571 k.c., zgodnie z którym, jeżeli z powodu nadzwyczajnej zmiany stosunków spełnienie świadczenia byłoby połączone z nadmiernymi trudnościami albo groziłoby jednej ze stron rażącą stratą, czego strony nie przewidywały przy zawarciu umowy, sąd może po rozważeniu interesów stron, zgodnie z zasadami współżycia społecznego, oznaczyć sposób wykonania zobowiązania, wysokość świadczenia lub nawet orzec o rozwiązaniu umowy. W tym przypadku należy zwrócić uwagę na pogląd doktryny, która traktuje jako nadzwyczajną zmianę stosunków w rozumieniu cyt. przepisu m.in. zmiany stanu prawnego.

Reasumując, w opinii Urzędu Zamówień Publicznych, możliwość dokonania na podstawie art. 144 ust. 1 ustawy zmian umowy o zamówienie publiczne w przypadku ustawowej zmiany stawki podatku VAT, istnieje w sytuacji łącznego spełnienia dwóch przesłanek:

1.) gdy istnieje obiektywna konieczność wprowadzenia zmian, np. gdy spełnienie świadczenia byłoby połączone z nadmiernymi trudnościami albo groziłoby jednej ze stron rażącą stratą w rozumieniu art. 3571 k.c.,

2.) zmiana wynika z okoliczności, których nie można było przewidzieć w momencie zawarcia umowy.”

Źródło: UZP 

Kasy fiskalne a nowe stawki VAT 2011

 

Zgodnie z najnowszym projektem rozporządzenia Ministra FInansów w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym musza odpowiadać kasy rejestrujące (z 2 grudnia 2010 r.) przewiduje się pewien okres przejściowy. Nie jest to okres przejściowy po 1 stycznia 2011 r., ale okres przejściowy przed 1 stycznia 2011 r. Dziwne - ale przynajmniej można rozłożyć programowanie nowych stawek VAT w kasach fiskalnych na pewien okres.

Jest to jednak dopiero projekt rozporządzenia, na pewno jednak wkrótce ukaże się w Dzienniku Ustaw.

Zgodnie z prawem obecnie oznaczenia literowe od "A" do "G" służą użytkownikowi kasy do przyporządkowania stawki podatku do nazw towarów i usług, przy czym:

  • literze "A" jest przyporządkowana stawka podatku w wysokości 22 %,
  • literze "B" jest przyporządkowana stawka podatku w wysokości 7 %,
  • literze "C" jest przyporządkowana stawka podatku w wysokości 0 %,
  • literom od "D" do "G" odpowiadają kolejne stawki podatku wprowadzane na poszczególne towary i usługi oraz zwolnienie od podatku.


Zgodnie z nowelizacją rozporządzenia, w starszych typach kas, gdzie liczba przewidzianych w konstrukcji kasy grup podatkowych jest mniejsza niż wynika z przepisów, nie trzeba stosować się do ww. zasad. Nie oznacza to jednak, że na jednej literce mogą znajdowąć się dwie stawki VAT - oznacza to jedynie, że stosujemy w kasie fiskalnej tylko te stawki, które występują u nas w sprzedaży. Jeżeli nie ma stawki 8%, to pod "B" mozemy mieć inną stawkę.

Ministerstwo Finansów dopuszcza również w okresie 5 miesięcy od dnia zmiany wysokości stawek podatkowych stosowanie innego oznaczenia stawek, niż w ww. przepisie dot. liter na kasi fiskalnej. Na przykład:

  • "A" - 22%;
  • "B" - 7%;
  • "C" - 0%;
  • "D" - 23%;
  • "E" - 8%;
  • "F" - 5%;
  • "G" - 4%.


Jest to uzasadnione możliwością (czy też koniecznością) stosowania starych i nowych stawek VAT w okresie przejściowym na początku roku (przede wszystkim w usługach).

Od 1 czerwca 2011 r. jednak obowiązkowo:

  • literze "A" ma być przyporządkowana stawka podatku w wysokości 23 %,
  • literze "B" ma być przyporządkowana stawka podatku w wysokości 8 %,
  • literze "C" ma być przyporządkowana stawka podatku w wysokości 0 %,
  • literom od "D" do "G" mają odpowiadać kolejne stawki podatku wprowadzane na poszczególne towary i usługi oraz zwolnienie od podatku (np. 5%).


Możliwe jest jednak dzięki temu rozporządzeniu przeprogramowanie kasy fiskalnej już w grudniu - na 23% np. pod literą "G" a 8% pod literą "F", więc 1 stycznia nie będzie problemów z rozpoczęciem rejestrowania na nowych stawkach.

Wskazane zasady przejściowe mają obowiązywać przy każdej zmianie stawek VAT, zatem i przy powrocie z 23% na 22%, oraz w razie podwyższenia VAT z 23% na 24 czy 25% w okresie późniejszym.

Niemniej jednak nie ma żadnej ulgi dla wstawienia do kasy fiskalnej stawki VAT 23% (8%, 5%). Powinna ona być uwzględniona już 1 stycznia 2011 r.


Uwaga, proszę zwrócić uwagę na daty publikacji tekstów (pod tytułem) - w celu weryfikacji ich aktualności!

Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj