Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-238/12-2/IGo
z 28 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-238/12-2/IGo
Data
2012.03.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
catering
prawo do odliczenia
usługi


Istota interpretacji
Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu zakupu usług cateringowych, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.



Wniosek ORD-IN 831 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 08.03.2012r. (data wpływu 15.03.2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem usług cateringowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15.03.2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem usług cateringowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (zwana dalej: U. lub Wnioskodawca) jest organizacją zrzeszającą w formie federacji związki piłkarskie działające w Europie i zarządzającą sprawami dotyczącymi piłki nożnej na terenie Europy. W Polsce jej członkiem jest P… (dalej: P... ).Siedziba Wnioskodawcy i centrum jego działalności gospodarczej w rozumieniu art. 10 Rozporządzenia Wykonawczego Rady UE nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r., ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77 ze zmianami, str. 1 dalej: Rozporządzenie wykonawcze) znajduje się w Szwajcarii. Tym samym, wszelkie istotne decyzje dotyczące Wnioskodawcy zapadają w Szwajcarii, gdzie funkcjonuje jego zarząd. Ponadto, U... jest także podmiotem zarejestrowanym w Szwajcarii jako podatnik podatku dochodowego oraz podatku od wartości dodanej.

Niezależnie od powyższego, Wnioskodawca jest również zarejestrowany w Polsce dla potrzeb podatku VAT na czas trwania turnieju finałowego Mistrzostw Europy, tj. turnieju Euro 2012 (zwanego dalej: EURO 2012 lub Turniej).

W toku prowadzonej działalności, Wnioskodawca zajmuje się między innymi nadzorowaniem organizacji imprez sportowych, tj. rozgrywek piłki nożnej takich jak Liga Mistrzów, Liga Europy i Superpuchar Europy. Przede wszystkim, U... jest głównym organizatorem EURO 2012. Turniej będzie się odbywał na terenie Polski i Ukrainy, które to kraje występują w charakterze współgospodarzy mistrzostw.Wnioskodawca pragnie zatem podkreślić, że wniosek niniejszy dotyczy wyłącznie meczów i imprez towarzyszących związanych z Turniejem (dalej łącznie: Imprez) odbywających się na terenie Polski.

W chwili obecnej, Wnioskodawca prowadzi sprzedaż biletów wstępu na mecze, które będą prowadzone w ramach Turnieju. Bilety te są sprzedawane zarówno na rzecz podmiotów będących, jak i niebędących podatnikami w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 ze zmianami, dalej: Ustawa o VAT).

Zgodnie z przyjętą polityką, organizacją Turnieju od strony operacyjnej zajmuje się spółka E. Sp. z o.o., której działania są jedynie koordynowane i nadzorowane przez Wnioskodawcę. Jednakże, w wyjątkowych sytuacjach U... samodzielnie zajmuje się organizacją danych elementów Turnieju, bądź też we własnym imieniu zleca te zadania podmiotom niezależnym. Zgodnie z powyższym, Wnioskodawca zawarł w dniu 06.04.2010 r. umowę o świadczenie usług logistycznych i cateringowych (dalej: Umowa) z D... (dalej: D... lub Wykonawca). Wykonawca jest spółką kapitałową z siedzibą w Austrii i funkcjonującą w oparciu o przepisy prawa austriackiego, prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie organizacji wydarzeń masowych o charakterze sportowym oraz świadczenia usług cateringowych.

Zgodnie z postanowieniami Umowy, w celu usprawnienia współpracy z Wnioskodawcą D... utworzy w Polsce spółkę celową (dalej: Polska Spółka), której zadaniem będzie realizacja zobowiązań Wykonawcy w zakresie usług cateringowych w toku Turnieju. Spółka ta zostanie zarejestrowana w Polsce dla celów podatku od towarów i usług.

Zakres usług świadczonych przez Polską Spółkę obejmie kompleksową obsługę cateringową w toku przygotowań oraz trwania Turnieju, przygotowaną w formie szeregu różnych pakietów, dostosowanych do odrębnych kategorii odbiorców. Będą to następujące pakiety usług (dalej: Pakiety):

  1. VIP Hospitality Programme (pakiet przygotowany dla najważniejszych gości - szacowany na ok. 12.500 osób);
  2. Commercial Affiliate Hospitality Programme (pakiet adresowany do sponsorów i wszelkich podmiotów, którym U... udzieliła praw marketingowych, sponsorskich, promocyjnych itd. - szacowany na ok. 20.000 - 30.000 osób);
  3. Corporate Hospitality Programme (pakiet adresowany do gości, którzy wykupili specjalne usługi zwane „pakietami hospitality”, tj. wiążące się z wynajęciem lóż i wykupieniem prawa do korzystania z innych udogodnień w trakcie trwania Turnieju - szacowane na ok. 40.000 - 70.000 gości);
  4. Catering Programmes (pakiet adresowany do pracowników U... i podwykonawców, wolontariuszy, dziennikarzy, urzędników państwowych i drużyn narodowych - szacowany na ok. 130.000 gości).

Pakiety będą się między sobą różniły takimi elementami jak wybór serwowanych potraw i napojów, częstotliwość i formuła podawania posiłków, a także wielkość porcji.

Podobne rozróżnienie jest również możliwe - zależnie od okoliczności w ramach pakietów wymienionych w pkt 2, 3 i 4. W szczególności, pakiety te mogą zostać wewnętrznie podzielone na dwa lub trzy odrębne „poziomy” usług. W ramach jednego pakietu może zatem teoretycznie wystąpić rozróżnienie na usługi polegające na podawaniu gościom przekąsek na stojąco w trakcie meczów oraz zapewnienia gościom kilkudaniowego posiłku w czasie imprez pomiędzy meczami. Wnioskodawca pragnie przy tym podkreślić, iż rozróżnienie powyższe jest czysto hipotetyczne i ma na celu jedynie obrazowe przedstawienie możliwych wariantów - konkretne decyzje na ten temat nie zostały bowiem jeszcze podjęte. Również opracowanie szczegółowego menu oraz uzgodnienie szczegółów dotyczących poszczególnych potraw będzie miało miejsce w późniejszym czasie.

Niezależnie od szczególnych ustaleń, w skład usług świadczonych na rzecz U... będzie wchodziło przygotowywanie i serwowanie w miejscach rozgrywania Imprez posiłków zgodnie z instrukcjami Wnioskodawcy. Posiłki będą podawane przed meczami, w ich trakcie oraz po ich zakończeniu, a także podczas wszelkich imprez towarzyszących Turniejowi. Posiłki będą rozkładane na stołach do dyspozycji gości, roznoszone przez kelnerów i kelnerki oraz serwowane „na siedząco” w formule restauracyjnej.

W zakresie świadczonych usług będzie się również mieściło skomponowanie zestawów przekąsek i napojów (w tym gotowych słodyczy i napojów) i przekazanie ich gościom.

Wnioskodawca podkreśla, iż wszystkie nabywane przez niego usługi służą jego działalności opodatkowanej, związanej z organizacją Turnieju. Tym samym, są one związane ze sprzedażą opodatkowaną w postaci:

  • sprzedaży biletów na mecze,
  • sprzedaży praw do transmisji,
  • sprzedaży z tytułu kontraktów sponsorskich.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego, zapłaconego z tytułu nabywanych usług cateringowych...

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego, zapłaconego z tytułu nabywanych usług cateringowych.

Uzasadnienie

1.

Podstawowa zasada regulująca możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT. Zgodnie z przytoczonym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Regulacja powyższa wyraża fundamentalną dla systemu VAT zasadę neutralności, zakładającą, iż podmiot biorący udział w obrocie gospodarczym nie ponosi ciężaru podatku, który to ciężar spoczywa na ostatecznym konsumencie.

Związek podatku naliczonego z tytułu nabywanych usług cateringowych ze sprzedażą opodatkowaną realizowaną przez Wnioskodawcę jest klarowny i bezpośredni, bowiem zakup usług cateringowych służy świadczeniu przez U... usług związanych ze sprzedażą pakietową biletów wstępu na organizowane Imprezy, sprzedażą z tytułu kontraktów sponsorskich, jak również sprzedażą praw do emisji.

Wyjątek od art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT stanowi regulacja zawarta w przepisie art. 88 ust. 1 pkt 4 Ustawy o VAT, zgodnie z którą „obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych”. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż wyłączenie to nie ma zastosowania do usług cateringowych ze względu na ich istotną odmienność od szeroko rozumianych usług gastronomicznych.

2.

Polski ustawodawca nie zdecydował się wprawdzie na stworzenie ustawowej definicji usług cateringowych ani gastronomicznych, definicja taka jest jednak zawarta w przepisach wspólnotowych. Zgodnie z art. 6 ust. 1 Rozporządzenia wykonawczego, „usługi restauracyjne i cateringowe oznaczają usługi polegające na dostarczaniu gotowej lub niegotowej żywności lub napojów albo żywności i napojów, przeznaczonych do spożycia przez ludzi, wraz z odpowiednimi usługami wspomagającymi pozwalającymi na ich natychmiastowe spożycie. Dostarczanie żywności lub napojów lub żywności i napojów stanowi jedynie element większej całości, w której muszą przeważać usługi. Usługi restauracyjne polegają na świadczeniu takich usług w lokalu należącym do usługodawcy, podczas gdy usługi cateringowe polegają na świadczeniu takich usług poza lokalem usługodawcy”. Definicja ta jest doprecyzowana w treści art. 6 ust. 2 Rozporządzenia wykonawczego, które stwierdza, iż „za usługi cateringowe i restauracyjne w rozumieniu ust. 1 nie uznaje się dostawy gotowej lub nie gotowej żywności lub napojów albo dostawy gotowej lub nie gotowej żywności i napojów, wraz z ich transportem lub bez niego, ale bez żadnych innych usług wspomagających”.

Powyższe oznacza, iż sytuacja, w której D... przygotowuje na zlecenie Wnioskodawcy posiłki na zasadach określonych w Umowie, tj. w miejscach odbywania się Imprez, po czym serwuje te posiłki gościom Turnieju, spełnia przesłanki zacytowanej powyżej definicji usług cateringowych. Usługi te są jednocześnie odmienne od usług restauracyjnych, które polegają wyłącznie na serwowaniu posiłków w lokalu usługodawcy - a zatem do usługi tożsamej z powszechnym rozumieniem usług gastronomicznych w rozumieniu prawa polskiego.

Wraz z dostawą i przygotowaniem posiłków, D... będzie świadczył również szereg usług wspomagających, w szczególności roznoszenie i serwowanie posiłków, zapewnienie obsługi kelnerskiej i barmańskiej, a także obecności kucharzy przygotowujących potrawy. Wykonawca we własnym zakresie zadba również o zatrudnienie i wyszkolenie odpowiedniej liczby osób spełniających wymagania określone w Umowie (np. dotyczące znajomości języków obcych).

Zgodnie z definicją zawartą w Rozporządzeniu, dostawa na rzecz Wnioskodawcy żywności i napojów będzie zatem stanowiła „element większej całości”. Przedmiotem Umowy nie jest bowiem prosta usługa dostarczenia artykułów spożywczych, ale usługa polegająca na przejęciu obowiązków za całość kwestii dotyczących wyżywienia gości i uczestników Turnieju w trakcie Imprez.

3.

Do identycznych wniosków prowadzi odwołanie się do metodologii stosowanej w praktyce przy analizie podobnych zagadnień do momentu wejścia w życie Rozporządzenia, tj. odwołanie się do definicji słownikowej pojęcia „usług cateringowych” oraz „usług gastronomicznych”.

I tak, zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN (www.sjp.pwn.pl), gastronomia to „działalność produkcyjno-usługowa, obejmująca prowadzenie restauracji, barów”, natomiast catering (lub katering) to „usługa polegającą na przygotowywaniu i dostarczaniu na zamówienie gotowych potraw lub na organizacji przyjęć”. W konsekwencji, wykładnia językowa pojęcia usługi gastronomicznej i cateringowej pozwała na określenie podstawowej różnicy między tymi dwoma kategoriami - usługa gastronomiczna polega na świadczeniu usługi w restauracji (tj. w pomieszczeniu będącym w posiadaniu podmiotu realizującego usługę), podczas gdy catering ma charakter dostarczenia na zamówienie gotowej potrawy do lokalizacji wskazanej przez zlecającego.

4.

Należy również zauważyć, że z dniem 1 stycznia 2011 r. w życie wszedł art. 5a Ustawy o VAT, którego wprowadzenie oznacza odejście przez ustawodawcę od zasady prymatu klasyfikacji statystycznych nad potocznym sensem wyrażeń na potrzeby podatku od towarów i usług. Zgodnie ze wspomnianym art. 5a Ustawy o VAT, „towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne”.

Stosownie do powyższego, Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU) zawartą w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 26 listopada 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r., Nr 207, poz. 1293 ze zmianami) stosuje się obecnie jedynie w określonych w przepisach sytuacjach, tj. gdy Ustawa VAT wprost odnosi się do danego numeru PKWiU. Nie wyklucza to jednak możliwości zastosowania PKWiU dla celów pomocniczych, co znajduje potwierdzenie w dotychczasowej praktyce organów skarbowych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca wskazuje, iż zgodnie z obowiązującą obecnie PKWiU, usługi cateringowe zostały zaklasyfikowane jako „usługi związane z zakwaterowaniem i usługi gastronomiczne”. Zgodnie z wyjaśnieniami do klasyfikacji, sekcja I obejmuje osobno wyliczone „usługi gastronomiczne” oraz „usługi przygotowania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering)”. Fakt utworzenia osobnej kategorii dla zaklasyfikowania usług cateringowych, a tym samym wyodrębnienie ich z zakresu usług gastronomicznych w sposób jednoznaczny dowodzi faktu, iż zamysłem ustawodawcy było zróżnicowanie traktowania tych dwóch kategorii usług.Okoliczność powyższa potwierdza zatem stanowisko Wnioskodawcy.

5.

W nawiązaniu do powyższych rozważań, Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż pismem z dnia 8 grudnia 2011 r., Wykonawca zwrócił się do Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o wydanie interpretacji, czy usługi świadczone przez niego na rzecz U... mieszczą się w zakresie definicyjnym pojęcia „usług cateringowych” w rozumieniu zapisów PKWiU

W odpowiedzi na swoje pismo, w dniu 21 grudnia 2011 r. pełnomocnik Wykonawcy otrzymał interpretację Urzędu Statystycznego w Łodzi (nr OKN-5672/KU-4965/2011), zgodnie z którą „usługi cateringowe, polegające na przygotowaniu i dostarczeniu gościom organizatora imprezy sportowej gotowych posiłków oraz innych produktów żywnościowych podczas trwających wydarzeń sportowych (łącznie z zapewnieniem obsługi oraz infrastruktury, niezbędnej do świadczenia usługi) mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 56.21.19.0 „Usługi przygotowywania i dostarczania żywności dla pozostałych odbiorców zewnętrznych (katering)””.

Powyższe w sposób jednoznaczny dowodzi, iż usługi świadczone przez Wykonawcę na rzecz U... mieszczą się w zakresie grupowania PKWiU odmiennym niż usługi gastronomiczne. Potwierdza to zatem stanowisko Wnioskodawcy wyrażone na wstępie.

6.

U... ponadto zwraca uwagę na cel umieszczenia w polskim porządku prawnym normy zawartej w art. 5a Ustawy o VAT. Zgodnie z uzasadnieniem do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, intencją ustawodawcy było „przetłumaczenie” obowiązujących załączników i przepisów w Ustawie o VAT, w których zastosowano nomenklaturę i odwołania do poprzednio obowiązującej klasyfikacji PKWiU 1997 r., na symbole i nazwy stosowane w aktualnym PKWiU z 2008 r., tak aby ich zakres co do zasady nie uległ zmianie. Dokonane zmiany miały mieć charakter porządkowy i miały nie wpływać na zakres stosowania różnego rodzaju preferencji. Z drugiej strony, wśród zmian, co do których ustawodawca wskazuje na ich szerszy, niż tylko porządkowy charakter, brak jest odwołania do usług cateringowych bądź gastronomicznych.

Intencją ustawodawcy nie była zatem zmiana stosowanej na potrzeby Ustawy o VAT definicji usług cateringowych w taki sposób, iż zostałyby one zaliczone do usług gastronomicznych, od zakupu których nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

7.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje również potwierdzenie na gruncie obowiązującej w prawie wspólnotowym zasady stand-still, zawężającej wspomnianą już regułę neutralności opodatkowania VAT. Zasada stand-still, wyrażona w art. 176 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z dnia 11 grudnia 2006 r. ze zmianami; dalej: Dyrektywa), stanowi, iż „stanowiąc jednomyślnie na wniosek Komisji, Rada określa wydatki, które nie dają prawa do odliczenia VAT. W żadnym przypadku prawo do odliczenia VAT nie dotyczy wydatków, które nie są ściśle związane z działalnością gospodarczą takich jak wydatki na artykuły luksusowe, rozrywkę lub wydatki reprezentacyjne”. Ponadto, „do czasu wejścia w życie przepisów, o których mowa w akapicie pierwszym, państwa członkowskie mogą utrzymać wszystkie wyłączenia przewidziane w prawie krajowym w dniu 1 stycznia 1979 r. lub, w odniesieniu do państw członkowskich, które przystąpiły do Wspólnoty po tym terminie, przepisy obowiązujące w dniu ich przystąpienia”.

Powyższe oznacza w praktyce, iż Państwa Członkowskie (a zatem również Polska) mogą odmówić podatnikowi prawa do odliczenia podatku naliczonego tylko w tych przypadkach, w odniesieniu do których było to możliwe w dniu ich przystąpienia do Wspólnoty Europejskiej. Innymi słowy, zmiany w przepisach - w tym przypadku wejście w życie art. 5a Ustawy o VAT i idący za tym brak możliwości automatycznego stosowania zapisów PKWiU w odniesieniu do opodatkowania VAT - nie mogą powodować rozszerzenia zakresu wyłączeń prawa do odliczenia podatku naliczonego. Tymczasem, w świetle przepisów obowiązujących w okresie do 31 grudnia 2010 r., a także praktyki organów skarbowych, w okresie tym usługi cateringowe nie były zaliczane do usług gastronomicznych, nie podlegały zatem wspomnianemu wyłączeniu.

W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, ewentualne uznanie przez organy podatkowe usług cateringowych za usługi gastronomiczne i ograniczenie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług, w związku ze zmianą przepisów Ustawy o VAT, byłoby naruszającym zasadę stand-still rozszerzeniem zakresu wyłączeń.

8.

Argumentację Wnioskodawcy prezentują również powszechnie organy podatkowe.W szczególności, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 31 sierpnia 2011 r., nr IPPP1-443-896/11-2/MP, stwierdził, iż „podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabywanych usług cateringowych”. Co znamienne, podatnik w przedstawionej interpretacji wyraźnie zaznaczył, iż prowadzi działalność w zakresie organizacji wyścigów konnych. W związku z organizowaniem wyścigów podatnik sprzedawał bilety wstępu, których ceny były zróżnicowane zależnie od miejsca i standardu. Między innymi, w ramach części biletów mieścił się catering dla widza, która to usługa była nabywana przez podatnika od podmiotów zewnętrznych.

W tak przedstawionym stanie faktycznym organ rozpoznający sprawę podzielił argumentację podatnika, iż fakt wejścia w życie art. 5a Ustawy o VAT nie stanowi przeciwwskazania dla możliwości odliczenia przez podatnika VAT naliczonego z tytułu świadczenia usług cateringu.

Pogląd ten został również wyrażony przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 9 maja 2011 r., nr ILPP2/443-359/11-2/MR. We wniosku o interpretację podatnik podkreślił, że zajmuje się budową stadionu, który po ukończeniu będzie wykorzystywał do organizacji wszelkiego rodzaju imprez masowych. W ich trakcie będzie korzystał z podmiotów zewnętrznych jako usługodawców w zakresie świadczenia usług cateringowych na rzecz uczestników imprez. Podatnik oświadczył również, iż nie będzie dysponował własną kuchnią i personelem kuchennym - a zatem, analogicznie jak w sytuacji przedstawionej w niniejszym wniosku - wykonawca usług cateringowych będzie zobowiązany nie tylko do dostarczenia posiłków, ale także przygotowania ich i podania na terenie stadionu w trakcie organizowanych imprez. Podsumowując, „dostawca usługi świadczyć będzie usługi w szczególności polegające na przygotowywaniu i sprzedawaniu widzom produktów żywnościowych i napojów, w tym alkoholowych i bezalkoholowych, w kioskach, stanowiskach szybkiej obsługi, barach przenośnych, stanowiskach usługowych oraz restauracjach, przy czym sprzedaż napojów alkoholowych możliwa będzie pod warunkiem dopuszczalności takiej sprzedaży przez obowiązujące przepisy prawa. Dostawca usługi wyłoniony w trakcie przeprowadzonego przetargu zobowiązany będzie do zapewnienia odpowiedniej ilości personelu z uwzględnieniem rodzaju obsługiwanej imprezy oraz jej wielkości (tj. ilości widzów), jak również wymaganego poziomu obsługi (menu i obsługi kelnerskiej)”.

W powyższym stanie faktycznym, organ uznał pogląd podatnika za poprawny i stwierdził, iż przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu usług cateringowych.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie w szeregu interpretacji indywidualnych wydanych przez organy skarbowe na gruncie stanu prawnego obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r., tj. od dnia wejścia w życie art. 5a Ustawy o VAT. Są to przykładowo interpretacje indywidualne:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 21 grudnia 2011 r., nr IPTPP2/443-575/11-6/JN;
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 grudnia 2011 r., nr IPPP1/443-1404/11-2/PR;
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 22 listopada 2011 r., nr IPTPP2/443-514/11-2/JS;
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 22 listopada 2011 r., nr IPTPP2/443-514/11-3/JS;
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 22 listopada 2011 r., nr IPTPP2/443-514/11-4/JS
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 19 października 2011 r., nr ITPP1/443-1073/11/IK;
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 16 września 2011 r., ILPP1/443-843/11-6/NS;
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 3 sierpnia 2011 r., nr ILPP2/443-702/11-5/EN;
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 2 czerwca 2011 r., nr IPPP1/443-349/11-4/AP;
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 11 maja 2011 r., nr IPPP3/443-326/11-4/JF;
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 17 stycznia 2011 r., nr ITPP1/443-1032/10/JJ;
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie 26 kwietnia 2011 r., nr IPPP1/443-556/11-2/AW.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, brak jest podstaw dla uznania, iż w przypadku usług cateringowych została przez ustawodawcę wyłączona możliwość odliczenia podatku naliczonego, jak ma to miejsce w przypadku usług gastronomicznych w związku z wejściem w życie art. 5a Ustawy o VAT. Na taki stan rzeczy wpływa:

  • odmienność definicji usług cateringowych i restauracyjnych zawartych w przepisach wspólnotowych;
  • brak definicji ustawowej usług cateringowych i usług gastronomicznych w polskim porządku prawnym oraz odmienność definicji słownikowej tych pojęć
  • decyzja ustawodawcy o utworzeniu w zapisach PKWiU odrębnych wpisów dla oznaczenia usług gastronomicznych i cateringowych;
  • wykładnia teleologiczna wprowadzenia art. 5a Ustawy o VAT
  • zasada stand-still i istnienie możliwości odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do usług cateringowych w chwili akcesji do Unii Europejskiej;
  • praktyka polskich organów skarbowych;
  • interpretacja statystyczna otrzymana przez Wykonawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możność wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT – spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu. Najczęściej do wydatków mających pośredni wpływ na wykonywanie czynności opodatkowanych zalicza się koszty reprezentacji i reklamy, wydatki związane z udziałem w targach, konferencjach, koszty doradztwa podatkowego itp.

Należy ponadto wskazać, iż pomimo tego, że spełnione są generalne przesłanki upoważniające podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, to przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują wiele sytuacji, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.

I tak, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Odnosząc się do powyższego stwierdzić należy, iż w niniejszej sprawie najistotniejszą kwestią jest ustalenie istnienia lub nieistnienia podstaw do zastosowania przepisu art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest organizacją zrzeszającą w formie federacji związki piłkarskie działające w Europie i zarządzającą sprawami dotyczącymi piłki nożnej na terenie Europy. Siedziba Wnioskodawcy i centrum jego działalności znajduje się w Szwajcarii. Tym samym, wszelkie istotne decyzje dotyczące Wnioskodawcy zapadają w Szwajcarii, gdzie funkcjonuje jego zarząd. Ponadto, U... jest także podmiotem zarejestrowanym w Szwajcarii jako podatnik podatku dochodowego oraz podatku od wartości dodanej. Niezależnie od powyższego, Wnioskodawca jest również zarejestrowany w Polsce dla potrzeb podatku VAT na czas trwania turnieju i podkreśla, że wniosek niniejszy dotyczy wyłącznie meczów i imprez towarzyszących związanych z Turniejem (dalej łącznie: Imprez) odbywających się na terenie Polski.

Wnioskodawca zawarł umowę o świadczenie usług logistycznych i cateringowych. Zakres tych usług obejmie kompleksową obsługę cateringową w toku przygotowań oraz trwania Turnieju, przygotowaną w formie szeregu różnych pakietów, dostosowanych do odrębnych kategorii odbiorców. Będą to następujące pakiety usług (dalej: Pakiety):

  1. VIP Hospitality Programme (pakiet przygotowany dla najważniejszych gości - szacowany na ok. 12.500 osób);
  2. Commercial Affiliate Hospitality Programme (pakiet adresowany do sponsorów i wszelkich podmiotów, którym U... udzieliła praw marketingowych, sponsorskich, promocyjnych itd. - szacowany na ok. 20.000 - 30.000 osób);
  3. Corporate Hospitality Programme (pakiet adresowany do gości, którzy wykupili specjalne usługi zwane „pakietami hospitality”, tj. wiążące się z wynajęciem lóż i wykupieniem prawa do korzystania z innych udogodnień w trakcie trwania Turnieju - szacowane na ok. 40.000 - 70.000 gości);
  4. Catering Programmes (pakiet adresowany do pracowników U... i podwykonawców, wolontariuszy, dziennikarzy, urzędników państwowych i drużyn narodowych - szacowany na ok. 130.000 gości).

Pakiety będą się między sobą różniły takimi elementami jak wybór serwowanych potraw i napojów, częstotliwość i formuła podawania posiłków, a także wielkość porcji. Podobne rozróżnienie jest również możliwe - zależnie od okoliczności w ramach pakietów wymienionych w pkt 2, 3 i 4. W szczególności, pakiety te mogą zostać wewnętrznie podzielone na dwa lub trzy odrębne „poziomy” usług. W ramach jednego pakietu może zatem teoretycznie wystąpić rozróżnienie na usługi polegające na podawaniu gościom przekąsek na stojąco w trakcie meczów oraz zapewnienia gościom kilkudaniowego posiłku w czasie imprez pomiędzy meczami,

W skład usług świadczonych na rzecz U... będzie wchodziło przygotowywanie i serwowanie w miejscach rozgrywania Imprez posiłków zgodnie z instrukcjami Wnioskodawcy. Posiłki będą podawane przed meczami, w ich trakcie oraz po ich zakończeniu, a także podczas wszelkich imprez towarzyszących Turniejowi. Posiłki będą rozkładane na stołach do dyspozycji gości, roznoszone przez kelnerów i kelnerki oraz serwowane „na siedząco” w formule restauracyjnej. W zakresie świadczonych usług będzie się również mieściło skomponowanie zestawów przekąsek i napojów (w tym gotowych słodyczy i napojów) i przekazanie ich gościom.

Wnioskodawca podkreśla, iż wszystkie nabywane przez niego usługi służą jego działalności opodatkowanej, związanej z organizacją Turnieju. Tym samym, są one związane ze sprzedażą opodatkowaną w postaci: sprzedaży biletów na mecze, sprzedaży praw do transmisji, sprzedaży z tytułu kontraktów sponsorskich.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi możliwość skorzystania z prawa do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego, zapłaconego z tytułu nabywanych usług cateringowych. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 5a ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Powyższy przepis wprost stanowi, że oznaczenia PKWiU stosuje się jedynie w określonych w ustawie lub rozporządzeniu sytuacjach, tzn. gdy przepis wprost odnosi się do symbolu PKWiU.

Należy zauważyć, iż ustawa nie definiuje usługi gastronomicznej, ani usługi cateringowej. Zatem zasadne jest rozważenie, czy catering różni się od usług gastronomicznych, czy też rzeczywisty charakter tych usług jest taki sam. Usługa gastronomiczna polega na przygotowaniu i podaniu posiłku w miejscu, w którym jest on przyrządzany, tj. w restauracji, czy innym lokalu.

Catering oznacza natomiast dostarczenie przygotowywanych posiłków w miejsce wskazane przez zamawiającego, np. do siedziby spółki. Taką też definicję odnajdziemy w Słowniku Języka Polskiego PWN (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., wydanie internetowe www.sjp.pw.pl), zgodnie z którym catering to usługa polegająca na przygotowywaniu i dostarczaniu na zamówienie gotowych potraw lub na organizacji przyjęć. W świetle powyższego uznać należy, iż catering stanowi usługę odrębną od gastronomicznej.

Ponadto należy wskazać, iż w obowiązującym od 1 lipca 2011r. rozporządzeniu wykonawczym Rady (UE) NR 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającym środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zdefiniowano zarówno usługi cateringowe jak i usługi restauracyjne.

I tak, w myśl art. 6 ust. 1 ww. rozporządzenia, usługi restauracyjne i cateringowe oznaczają usługi polegające na dostarczaniu gotowej lub niegotowej żywności lub napojów albo żywności i napojów, przeznaczonych do spożycia przez ludzi, wraz z odpowiednimi usługami wspomagającymi pozwalającymi na ich natychmiastowe spożycie. Dostarczanie żywności lub napojów lub żywności i napojów stanowi jedynie element większej całości, w której muszą przeważać usługi. Usługi restauracyjne polegają na świadczeniu takich usług w lokalu należącym do usługodawcy, podczas gdy usługi cateringowe polegają na świadczeniu takich usług poza lokalem usługodawcy.

Ust. 2 wskazanego przepisu stanowi, że za usługi cateringowe i restauracyjne w rozumieniu ust. 1 nie uznaje się dostawy gotowej lub niegotowej żywności lub napojów albo dostawy gotowej lub niegotowej żywności i napojów, wraz z ich transportem lub bez niego, ale bez żadnych innych usług wspomagających.

Ponadto, w ocenie tut. organu, odstąpienie od uznania kwalifikacji statystycznych za podstawowe źródło wytycznych umożliwiających identyfikację usług dla potrzeb opodatkowania VAT, nie wyłącza możliwości ich dalszego pomocniczego zastosowania.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. nr 207, poz. 1293 ze zm.). Usługi związane z wyżywieniem na gruncie PKWiU z 2008 r. sklasyfikowane są w dziale 56, w tym „Pozostałe usługi gastronomiczne” pod symbolem PKWiU 56.29, natomiast „Usługi przygotowywania i dostarczania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering)” pod symbolem PKWiU 56.21.

Powyższa klasyfikacja również potwierdza, iż usługi cateringowe stanowią usługi odrębne od usług gastronomicznych. W przepisie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, wyłączającym prawo do odliczenia podatku naliczonego, zostały wymienione jedynie usługi gastronomiczne. Tym samym, z uwagi na odmienny charakter tych usług, nie można uznać, iż do usług cateringowych znajdzie zastosowanie ograniczenie w odliczeniu podatku naliczonego wynikające z art. 88 ustawy. Warunkiem jednak skorzystania z tego prawa jest, aby nabyte usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że wszystkie nabywane przez Wnioskodawcę usługi służą jego działalności opodatkowanej, związanej z organizacją Turnieju. Tym samym, są one związane ze sprzedażą opodatkowaną w postaci: sprzedaży biletów na mecze, sprzedaży praw do transmisji, sprzedaży z tytułu kontraktów sponsorskich.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa podatkowego w kontekście przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż przesłanki uprawniające Wnioskodawcę do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług cateringowych są spełnione: nabywane usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych oraz nie zachodzi wyłączenie, o którym mowa w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Zatem Wnioskodawca ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu zakupu usług cateringowych, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj