Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-359/11-2/MR
z 9 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-359/11-2/MR
Data
2011.05.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
prawo do odliczenia
usługi kateringowe


Istota interpretacji
Czy Spółka będzie uprawniona do odliczania podatku VAT od zdefiniowanych w powyższym kształcie usług kateringowych nabywanych od Dostawcy usługi?



Wniosek ORD-IN 701 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 07 lutego 2011 r. (data wpływu 14 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od usług kateringowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od usług kateringowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: Spółka) realizuje obecnie inwestycję polegającą na budowie Stadionu w W. (dalej: Stadion). Po jego wybudowaniu Spółka będzie odpowiedzialna za zarządzanie komercjalizacją Stadionu, a następnie będzie zarządzać obiektem Stadionu. Komercjalizacja Stadionu będzie polegać m.in. na organizacji imprez masowych, wynajmie lokali użytkowych i biurowych oraz na wynajmie pomieszczeń w celu organizacji konferencji, spotkań biznesowych, itp.

Wydarzeniom o charakterze imprez masowych (sportowych, kulturalnych i rekreacyjnych) będzie towarzyszyć obsługa kateringowa (tj. zapewnianie posiłków i napojów w czasie trwania wydarzenia), przy czym korzystać z niej będą uczestnicy imprez, bezpośrednio ponosząc koszt nabywania posiłków i napojów, a niektórzy będą mieli zapewnioną usługę kateringową w ramach zakupionych karnetów pakietów sponsorskich, o których mowa w dalszej części Wniosku.

Spółka nie będzie dysponować własną kuchnią i personelem kuchennym, zatem posiłki i napoje będą dostarczane przez działający na terenie Stadionu podmiot specjalizujący się w świadczeniu usług kateringowych (dalej: Dostawca usługi).

Dostawca usługi zostanie wybrany w drodze postępowania przetargowego. Przetarg przeprowadzony zostanie na podstawie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 1997 r. Nr 115, poz. 741, ze zm.) oraz § 30 Uchwały Rady Miejskiej z dnia 27 lutego 1998 r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Gminy.

Wybrany w drodze przetargu Dostawca usługi będzie najemcą poszczególnych powierzchni gastronomicznych na terenie Stadionu, w tym m.in.: kiosków gastronomicznych, kuchni, zapleczy magazynowych, sport baru, drink baru, szatni dla personelu i pomieszczeń służących dostawie towarów.

Przedmiotem działalności Dostawcy usługi będzie obsługa gastronomiczna oraz kateringowa w trakcie imprez masowych oraz innych wydarzeń organizowanych na Stadionie, jak również podczas codziennego funkcjonowania Stadionu. Dostawca usługi świadczyć będzie usługi w szczególności polegające na przygotowywaniu i sprzedawaniu widzom produktów żywnościowych i napojów, w tym alkoholowych i bezalkoholowych, w kioskach, stanowiskach szybkiej obsługi, barach przenośnych, stanowiskach usługowych oraz restauracjach, przy czym sprzedaż napojów alkoholowych możliwa będzie pod warunkiem dopuszczalności takiej sprzedaży przez obowiązujące przepisy prawa. Dostawca usługi wyłoniony w trakcie przeprowadzonego przetargu zobowiązany będzie do zapewnienia odpowiedniej ilości personelu z uwzględnieniem rodzaju obsługiwanej imprezy oraz jej wielkości (tj. ilości widzów), jak również wymaganego poziomu obsługi (menu i obsługi kelnerskiej).

Z uwagi na fakt, iż część sprzedawanych przez Spółkę biletów będzie sprzedawana w ramach pakietów usług, tj. usługi kompleksowej – obejmującej:

  1. wynajem loży biznesowej (wydzielona część obiektu stadionu z bezpośrednim wejściem na wydzieloną dla danej loży część trybun), z prawem wstępu zarówno na imprezy masowe, jak również w innych, wybranych przez nabywcę terminach, celem prowadzenia przez niego spotkań biznesowych.
  2. prawo do umieszczenia reklamy nabywcy pakietu na przypisanych do pakietów powierzchni reklamowych,
  3. miejsca parkingowe.
  4. usługę kateringową polegającą na dostarczaniu posiłków i napojów do loży - zarówno podczas imprez masowych, jak też w inne, wybrane przez nabywcę pakietu dni, przy czym koszt obsługi kateringowej nabywcy loży, zapewnia w ramach sprzedawanego pakietu (…).


Wobec powyższego, Dostawca usług - oprócz sprzedaży posiłków i napojów bezpośrednio na rzecz widzów - będzie świadczyć także usługi kateringowe na rzecz (…). Posiłki będą przygotowywane przez Dostawcę usługi w wynajmowanych przez niego pomieszczeniach na Stadionie oraz poza obiektem Stadionu, a następnie dostarczane do następujących lokalizacji znajdujących się na Stadionie:

  • do klubu biznesowego - do którego dostęp będzie miała tylko ta część widzów imprez organizowanych na Stadionie, która nabędzie pakiety biznesowe (kompleksowe pakiety obejmujące miejsca zlokalizowane na wydzielonych na trybunach sektorach, parking, dostęp do klubu biznesowego oraz możliwość ekspozycji firmy nabywcy w wyznaczonych miejscach reklamowych); ze znajdującego się klubie biznesowym bufetu będą wydawane posiłki (bez obsługi przy stolikach); Dostawca usługi będzie odpowiedzialny za uzupełnianie posiłków i dań wyłożonych na stołach oraz za zebranie naczyń (będących własnością Dostawcy usługi) po wydarzeniu;
  • do Centrum Kongresowego wynajmowanego przez Spółkę podmiotom trzecim, wraz z obsługą kateringową w celu organizacji konferencji itp., przy czym Centrum Kongresowe stanowić będzie wyodrębniony lokal w obiekcie Stadionu, a możliwość wynajęcia Centrum przez osobę trzecią nie będzie uwarunkowana skorzystaniem z obsługi kateringowej (zarówno usługa jak i menu będą ustalane z najemcą Centrum Kongresowego);
  • do X lóż VIP, tj. wynajmowanych za odpłatnością prestiżowych miejsc na Stadionie do dyspozycji najemców wraz z obsługą kateringową w całym okresie najmu - w szczególności do oglądania wydarzeń organizowanych na Stadionie lub do organizacji przez najemcę spotkań biznesowych, także w innym czasie niż w trakcie imprez organizowanych na Stadionie;
  • X tzw. incentive box`ów, udostępnianych na zasadach analogicznych jak loże VIP.

Dostawca usługi nie będzie miał tytułu prawnego do żadnego z miejsc, do których dostarczać będzie posiłki i napoje, w szczególności nie będzie najemcą powyższych pomieszczeń. Z tytułu obsługi kateringowej Dostawca usługi będzie wystawiał na rzecz Spółki faktury VAT za wykonane usługi polegające na dostarczeniu i wydaniu posiłków i napojów oraz na ich uzupełnianiu w trakcie trwania poszczególnych imprez, z uwzględnieniem przygotowania naczyń i odpowiedniego ich ustawienia przed imprezą oraz zebraniu naczyń po imprezie.

Natomiast działalność Spółki polegająca na sprzedaży:

  • biletów na organizowane na Stadionie imprezy,
  • związanej z wynajmem pomieszczeń wraz z obsługą kateringową, w tym Centrum Kongresowego, lóż VIP, klubu biznesowego i incentive box`ów

będzie podlegała opodatkowaniu VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka będzie uprawniona do odliczania podatku VAT od zdefiniowanych w powyższym kształcie usług kateringowych nabywanych od Dostawcy usługi...

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie on uprawniony do odliczenia podatku VAT od zakupionych usług kateringowych zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zakupione usługi będą bowiem wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych i nie będzie miało do nich zastosowania ograniczenie wynikające z art. 86 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT

Podstawowa zasada regulująca możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przepis art. 86 ust 1 ustawy o VAT stanowi wyrażenie jednej z podstawowych zasad podatku VAT, tj. zasady neutralności, zgodnie z którą podmiot biorący udział w obrocie gospodarczym nie ponosi ciężaru podatku - ów ciężar spoczywa na ostatecznym konsumencie. W niniejszym przypadku związek podatku naliczonego z tytułu nabywanych usług kateringowych ze sprzedażą opodatkowaną jest klarowny i bezpośredni, bowiem zakup usług kateringowych służy świadczeniu przez Spółkę usług związanych ze sprzedażą pakietową (karnetową) biletów wstępu na organizowane imprezy, a także z wynajmowaniem pomieszczeń na Stadionie wraz z zapewnieniem posiłków i napojów.

Niemniej jednak, od zasady wyrażonej w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wprowadzono szereg wyjątków. Jeden z nich, określony przepisem art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, stanowi, iż obniżenia kwoty podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług gastronomicznych. Zdaniem Spółki, wyłączenie to nie znajdzie jednak zastosowania w przypadku nabycia usług kateringowych. Poniżej Spółka przedstawia uzasadnienie tego stanowiska.

Ustawa o VAT nie zawiera własnej definicji usługi gastronomicznej oraz usługi kateringu. W konsekwencji, zgodnie z zasadami podstawowej dla interpretacji tekstu prawnego wykładni językowej, uzasadnione jest odwołanie się do definicji słownikowej tych pojęć. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego (Słownik Języka Polskiego PWN, www.sjp.pwn.pl), gastronomia to „działalność produkcyjno – usługowa, obejmująca prowadzenie restauracji, barów”, natomiast katering to „usługa polegającą na przygotowywaniu i dostarczaniu na zamówienie gotowych potraw lub na organizacji przyjęć”. W konsekwencji, wykładnia językowa pojęcia usługi gastronomicznej i kateringowęj pozwala na określenie podstawowej różnicy między tymi dwoma kategoriami - usługa gastronomiczna polega na świadczeniu usługi w restauracji (tj. w pomieszczeniu będącym w posiadaniu podmiotu realizującego usługę), podczas gdy katering ma charakter dostarczenia na zamówienie gotowej potrawy do lokalizacji wskazanej przez zlecającego.

W celu dodatkowego potwierdzenia odrębnego charakteru usługi kateringu od usługi gastronomicznej, zasadne jest odniesienie się do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293; dalej: PKWIU).

Sekcja I PKWiU zawiera katalog usług związanych z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi. Sekcja ta swoim zakresem obejmuje m. in. wyspecyfikowane odrębnie we wstępie:

  • usługi gastronomiczne,
  • usługi przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering).

Wskazane we wprowadzeniu do sekcji I PKWiU rozróżnienie usług gastronomicznych od usług kateringowych zostało także wyrażone poprzez zaklasyfikowanie przedmiotowych usług do odrębnych grupowań. W grupowaniu PKWIU 56.10 ujęto „usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych”, podczas gdy „usługi przygotowania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering)” zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 56.21.

Mając na uwadze definicję słownikową oraz rozróżnienie usług gastronomicznych od kateringowych zawarte w PKWiU, nie budzi wątpliwości, iż usługi kateringowe różnią się od usług gastronomicznych przede wszystkim tym, iż są przygotowywane w innym miejscu niż miejsce ich spożycia (obecny jest element dostawy). Z usługą gastronomiczną mamy do czynienia wtedy, gdy posiłek jest podany w należącym do świadczącego usługę miejscu, w którym jest on przyrządzany (np. restauracja). Natomiast usługa kateringu ma miejsce wówczas, gdy posiłki są dostarczane w miejsce wskazane przez nabywcę (tu: Spółkę). Ponadto, Dostawca usługi może przygotowywać i dostarczać część posiłków z dowolnie wybranego przez siebie miejsca.

Jak zostało wskazane przy opisie stanu faktycznego, posiłki nabywane przez Spółkę od Dostawcy usługi będą przygotowywane w odrębnej lokalizacji niż miejsce ich konsumpcji (tj. mogą być sporządzane w wynajmowanej przez Dostawcę kuchni i/lub innych miejscach, którymi będzie dysponował Dostawca, a następnie dostarczane do lokali, których właścicielem będzie Sp. z o. o., tj. klubu biznesowego, lóż VIP, centrum kongresowego, incentive box`ów, itd.). Tym samym, w opinii Spółki, usługi nabywane przez Spółkę należy zgodnie z definicją słownikową oraz klasyfikacją PKWiU zakwalifikować jako usługi kateringowe.

W ocenie Spółki fakt, iż usługi kateringowe zostały sklasyfikowane odrębnie w PKWiU od usług gastronomicznych, świadczy że ustawodawca wyraźnie odróżnia usługi gastronomiczne od usług kateringowych. Tym samym z uwagi na odmienny charakter tych usług nie można uznać, iż do usług kateringowych znajdzie zastosowanie ograniczenie w odliczeniu podatku naliczonego wynikające z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT. Dlatego też z faktur dokumentujących nabycie tego typu usług można co do zasady odliczać podatek VAT w pełnej wysokości, pod warunkiem związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w ugruntowanej praktyce organów podatkowych w tym zakresie, przykładowo w interpretacjach indywidualnych:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 4 września 2009 r., sygn. IBPP3/443-504/09/AB oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 30 września 2009 r., sygn. IBPP2/443-513/09/lCz,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 16 lipca 2010 r., sygn. IBPP1/443-333/10/LSz,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 24 lutego 2010 r., sygn. ILPP2/443-1707/09-2/AD,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 13 października 2009 r., sygn. lTPP1/443-708/09/lK.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż nabyte przez Spółkę usługi kateringowe związane ze sprzedażą opodatkowaną będą uprawniały Spółkę do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:

  1. (uchylony),
  2. nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.


Zatem, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy nabyte towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca po wybudowaniu Stadionu będzie odpowiedzialny za zarządzanie komercjalizacją Stadionu, a następnie będzie zarządzać obiektem Stadionu. Komercjalizacja Stadionu będzie polegać m.in. na organizacji imprez masowych, wynajmie lokali użytkowych i biurowych oraz na wynajmie pomieszczeń w celu organizacji konferencji, spotkań biznesowych, itp. Wydarzeniom o charakterze imprez masowych (sportowych, kulturalnych i rekreacyjnych) będzie towarzyszyć obsługa kateringowa. Strona nie będzie dysponować własną kuchnią i personelem kuchennym, zatem posiłki i napoje będą dostarczane przez działający na terenie Stadionu podmiot specjalizujący się w świadczeniu usług kateringowych. Z tytułu obsługi kateringowej świadczący usługę będzie wystawiał na rzecz Zainteresowanej faktury VAT za wykonane usługi, polegające na dostarczeniu i wydaniu posiłków i napojów oraz na ich uzupełnianiu w trakcie trwania poszczególnych imprez, z uwzględnieniem przygotowania naczyń i odpowiedniego ich ustawienia przed imprezą oraz zebraniu naczyń po imprezie. Spółka powyższe usługi zaklasyfikowała jako „usługi przygotowania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering)” pod symbolem PKWiU 56.21.

Powyższa klasyfikacja wskazuje, iż usługi cateringowe (PKWiU 56.21) stanowią odrębne usługi od usług gastronomicznych (PKWiU 56.10). W przepisie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, wyłączającym prawo do odliczenia podatku naliczonego, zostały wymienione jedynie usługi gastronomiczne. Tym samym z uwagi na odmienny charakter tych usług, nie można uznać, iż do usług cateringowych znajdzie zastosowanie ograniczenie w odliczeniu podatku naliczonego wynikające z art. 88 ustawy. Warunkiem jednak skorzystania z tego prawa jest, aby nabyte usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając zatem na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe w świetle powołanych przepisów stwierdzić należy, iż skoro jak wskazano we wniosku usługi kateringu mają ścisły związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabywaniem tych usług.

Ponadto tut. Organ pragnie podkreślić, iż zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów lub usług.

W związku z powyższym, tut. Organ nie dokonywał klasyfikacji opisanego we wniosku wyrobu i oparł się w niniejszej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego na klasyfikacji przedstawionej przez Zainteresowanego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj