Interpretacje do przepisu
art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług
6846/481753 - interpretacji podatkowych do przepisu art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług
188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208
2008.06.27 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPP2/443-273/08-4/EWW
∟Obciążenie dostawcy wadliwych materiałów produkcyjnych kosztami za utylizację i przeróbkę towaru, nie podlegają opodatkowania podatkiem VAT.
2008.06.27 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPP2/443-273/08-5/EWW
∟Obciążenie dostawcy wadliwych materiałów produkcyjnych kosztami za utylizację i przeróbkę towaru, nie podlegają opodatkowania podatkiem VAT.
2008.06.27 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPP1/443-946/08-2/GD
∟Czy sprzedaż opisanej nieruchomości przez Wnioskodawcę w 2008 roku korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług?
2008.06.26 - Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy - ITPP1/443-363/08/DM
∟Opodatkowanie sprzedaży zabudowanej nieruchomości gruntowej przez komornika sądowego.
2008.06.24 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPP1-443-656/08-2/AK
∟Wypłata premii pieniężnych, stanowi wypłatę wynagrodzenia za świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zmianami), które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki podatku VAT w wysokości 22%, o której mowa w art. 41 ust. 1 cyt. ustawy. Otrzymywanie przedmiotowych premii pieniężnych winno być udokumnetowane fakturami VAT, wystawionymi zgodnie z uregulowaniami art. 106 ust. 1 cyt. ustawy. Podatek od towarów i usług wykazany w tych fakturach będzie podatkiem naliczonym, o który można pomniejszyć podatek należny, zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy.
2008.06.23 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPP1-443-535/08-5/AK
∟Jeżeli Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów mających związek z czynnościami opodatkowanymi, nie zachodziły przesłanki ograniczające prawo do odliczenia podatku naliczonego wskazane w art. 88 cyt. ustawy, a zakup skradzionych towarów będzie stanowił koszt uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym to ujawniona kradzież towarów (ich brak w magazynach Spółki spowodowany kradzieżą dokonaną przez byłego pracownika) nie pozbawia Wnioskodawcy prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z ich nabyciem i nie powoduje konieczności dokonywania korekty odliczonego w momencie nabycia tych towarów, podatku naliczonego.
2008.06.20 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPP1/443-930/08-5/AP
∟płatności, które są opisane w stanie faktycznym powyżej (tzn. wynagrodzenia typu A, B, C i D), stanowią wynagrodzenia za usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT,a w konsekwencji, w przypadku otrzymania od Odbiorców faktur dokumentujących świadczenie tych usług oraz wypłacone z tego tytułu wynagrodzenia, Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tych faktur w oparciu o przesłanki przewidziane w art. 86 ustawy o VAT,oraz dla określenia zakresu prawa Spółki do odliczenia podatku VAT nie znajdzie zastosowania przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT.
2008.06.20 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPP1/443-329/08-4/MT
∟Czy w związku z podziałem pierwszej działki o pow. 0,41 ha na część A i B, mając na względzie sprzedaż części drugiej działki o pow. 0,085 ha na rzecz Skarbu Państwa, Wnioskodawca będzie zobowiązany zapłacić podatek VAT przy sprzedaży działek A i B oraz jak będzie wyglądał obowiązek zapłaty podatku VAT w przypadku dalszej sprzedaży działki drugiej w całości albo również podzielonej w okresie późniejszym – czy ma znaczenie okres czasu od sprzedaży poprzednich działek?
2008.06.17 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPP1/443-318/08-4/MT
∟Dostawa przedmiotowych gruntów nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
2008.06.17 - Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy - ITPP1/443-280/08/MS
∟Czy Wnioskodawca w momencie sprzedaży działek, stanowiących jego osobisty majątek, nie będzie zobowiązany do odprowadzenia podatku od towarów i usług, zarówno przy sprzedaży jednorazowej wszystkich działek, jak i przy dokonaniu tego w kilku transakcjach?
2008.06.16 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPP2/443-503/08-2IK
∟dostawa nieruchomości rolnej przez podatnika VAT objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 9)
2008.06.12 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IP-PP2-443-556/08-2/AS
∟opodatkowanie bonusów
2008.06.09 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPP1/443-295/08-2/AK
∟Czy w związku ze sprzedażą działki budowlanej o powierzchni 4.830 m 2 z majątku osobistego, Wnioskodawca jest zobowiązany do dokonania rozliczenia z tego tytułu podatku VAT, pomimo że nie jest to jego działalnością?
2008.06.06 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPP1/443-445/08/AS
∟Obowiązek rejestracji dla potrzeb podatku VAT szkół wynajmujących sale gimnastyczne i możliwość zwolnienia podmiotowego.
2008.06.04 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPP1/443-402/08/AW
∟Darowizna przedsiębiorstwa (dzieciom) nie podlega opodatkowaniu
2008.06.04 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPP1/443-279/08-2/MT
∟Premie przyznawane dystrybutorom podlegają opodatkowaniu VAT, w związku z czym przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.
2008.06.04 - Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy - ITPP1/443-311/08/BS
∟Skutki podatkowe wydania udziałowcowi nieruchomości w ramach podziału majątku Spółki.
2008.06.03 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPP-443-490/08-2/BS
∟Czynności wykonywane w ramach realizacji zadania badawczego w przypadku gdy prawo do korzystania i rozporządzania wynikami uzyskanymi przy realizacji zadania przysługuje wyłącznie Wnioskodawcy i nie przechodzi na Koordynatora projektu oraz jednostkę finansującą projekt badawczy zamawiany nie stanowią usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i nie podlegają przepisom ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem
2008.06.03 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPP3/443-164/08/IK
∟Opodatkowanie odszkodowania.
2008.06.03 - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu - ILPP1/443-291/08-4/MT
∟Dostawa przedmiotowego gruntu nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
2008.06.02 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPP1/443-381/08/MS
∟opodatkowanie premii pieniężnych. Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z dokumentujących je faktur VAT.
2008.05.30 - Izba Skarbowa w Opolu - PP-I/443-0124/07/AR
∟ Interpretacje podatkowe Rodzaj dokumentudecyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowegoSygnaturaPP-I/443-0124/07/ARData2008.05.30AutorIzba Skarbowa w OpoluTematPodatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowegoSłowa kluczowekorekta fakturymoment powstania obowiązku podatkowegoobowiązek podatkowyopłata za użytkowanie wieczystepodatek od towarów i usługpodstawa opodatkowaniaprzeniesienie prawa użytkowania wieczystegoużytkowanie wieczystePytanie podatnika1. Czy wyrok NSA jest wyrokiem prawomocnym i czy daje Gminie prawo do nie doliczania podatku VAT do opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego gruntów, ustanowionego i wpisanego do ksiąg wieczystych przed dniem 1 maja 2004r., a także do nie odprowadzania podatku VAT z tego tytułu? Jeżeli nie jest wyrokiem prawomocnym, to czy opłaty takie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i czy należy je traktować jako kwotę brutto czy netto?2. Czy Gmina ma prawo do korygowania faktur, a później deklaracji VAT oraz do ubiegania się o zwrot niesłusznie nadpłaconego podatku VAT z tytułu opłat rocznych za użytkowanie wieczyste gruntów, ustanowione i wpisane do ksiąg wieczystych przed 1 maja 2004r.?3. Czy w przypadku opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego gruntów, ustanowionego i wpisanego do ksiąg wieczystych po 1 maja 2004r., należy doliczyć podatek VAT, czy też należy uznać wysokość opłaty za kwotę brutto zawierającą ten podatek?4. Kiedy powstaje obowiązek podatkowy dla opłat z tytułu użytkowania wieczystego gruntów, ustanowionego i wpisanego do ksiąg wieczystych po 1 maja 2004r., czy dalej z chwilą otrzymania zapłaty poszczególnych opłat należnych z tytułu oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych, czy też z upływem terminu płatności, tj. 31 marca każdego roku, gdy zapłaty do tego dnia nie ma?5. Jak należy traktować opłaty za wieczyste użytkowanie gruntów za 2006r., które nie zostały jeszcze uregulowane (Gmina wyjaśnia, iż czekała z opodatkowaniem tych opłat podatkiem VAT do momentu otrzymania zapłaty, co było zgodne z wyjaśnieniami organów podatkowych w tym zakresie)?6. Czy w przypadku, gdy użytkownik wieczysty zawarł umowę użytkowania wieczystego z Gminą dnia 01.01.2004r., wpis do księgi wieczystej nastąpił też z dniem 01.01.2004r., a następnie w 2006r. dokonał podziału będącej w użytkowaniu wieczystym działki na dzieci, jego nowa umowa użytkowania wieczystego (w formie aktu notarialnego), zawierająca mniejsze powierzchnie działki, będzie traktowana jako umowa zawarta po 1 maja 2004r., a więc opodatkowana VAT, czy też należy traktować takiego użytkownika jako „starego użytkownika” z umową ustanowioną i wpisaną do ksiąg wieczystych przed 1 maja 2004r.? Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawyz 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2007r., w związku z art. 4 ust. 2 ustawy z 16 listopada 2006r.o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2006r. Nr 217, poz. 1590), zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowegow Namysłowie z dnia 11 czerwca 2007r., Nr PP/443-3/07, którym udzielono interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w przedmiocie podatku od towarów i usług, uznając zaprezentowane przez podatnika stanowisko w części dotyczącej pytania trzeciego, czwartego, piątego i szóstego za nieprawidłowe, a w części dotyczącej pozostałych pytań za prawidłowe. U Z A S A D N I E N I E W świetle art. 4 ust. 2 ustawy z 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zamianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2006r. Nr 217, poz. 1590), w sprawach zmiany lub uchylenia pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowegow indywidualnych sprawach wydanych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy ustawy z 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, z tym że wygasają one z mocy prawa w razie zmiany przepisów, które były przedmiotem interpretacji. Zgodnie z art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej, w brzmieniu obowiązującym do 30 czerwca 2007r., organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla z urzędu postanowienie, którym udzielono interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo. Wnioskiem z 22 marca 2007r. Gmina zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w przedstawionej w nim sprawie. Gmina - powołując się na uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 stycznia 2007r., sygn. akt I FPS 1/06, z której wynika, iż opłata roczna z tytułu użytkowania wieczystego gruntów, ustanowionego przed 1 maja 2004r., gdy taka czynność podlegała podatkowi od towarów i usług, po wejściu w życie ustawy z dnia 11 marca 2004r. w sprawie podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) ani nie zawiera w sobie należnego podatku, ani też nie powinna być powiększona o taki podatek na podstawie przepisów tej ustawy - sformułowała następujące pytania: 1. Czy wyrok NSA jest wyrokiem prawomocnym i czy daje Gminie prawo do nie doliczania podatku VAT do opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego gruntów, ustanowionego i wpisanego do ksiąg wieczystych przed dniem 1 maja 2004r., a także do nie odprowadzania podatku VAT z tego tytułu? Jeżeli nie jest wyrokiem prawomocnym, to czy opłaty takie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i czy należy je traktować jako kwotę brutto czy netto? 2. Czy Gmina ma prawo do korygowania faktur, a później deklaracji VAT oraz do ubiegania się o zwrot niesłusznie nadpłaconego podatku VAT z tytułu opłat rocznych za użytkowanie wieczyste gruntów, ustanowione i wpisane do ksiąg wieczystych przed 1 maja 2004r.? 3. Czy w przypadku opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego gruntów, ustanowionego i wpisanego do ksiąg wieczystych po 1 maja 2004r., należy doliczyć podatek VAT, czy też należy uznać wysokość opłaty za kwotę brutto zawierającą ten podatek? 4. Kiedy powstaje obowiązek podatkowy dla opłat z tytułu użytkowania wieczystego gruntów, ustanowionego i wpisanego do ksiąg wieczystych po 1 maja 2004r., czy dalej z chwilą otrzymania zapłaty poszczególnych opłat należnych z tytułu oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych, czy też z upływem terminu płatności, tj. 31 marca każdego roku, gdy zapłaty do tego dnia nie ma? 5. Jak należy traktować opłaty za wieczyste użytkowanie gruntów za 2006r., które nie zostały jeszcze uregulowane (Gmina wyjaśnia, iż czekała z opodatkowaniem tych opłat podatkiem VAT do momentu otrzymania zapłaty, co było zgodne z wyjaśnieniami organów podatkowych w tym zakresie)? 6. Czy w przypadku, gdy użytkownik wieczysty zawarł umowę użytkowania wieczystego z Gminą dnia 01.01.2004r., wpis do księgi wieczystej nastąpił też z dniem 01.01.2004r., a następnie w 2006r. dokonał podziału będącej w użytkowaniu wieczystym działki na dzieci, jego nowa umowa użytkowania wieczystego (w formie aktu notarialnego), zawierająca mniejsze powierzchnie działki, będzie traktowana jako umowa zawarta po 1 maja 2004r., a więc opodatkowana VAT, czy też należy traktować takiego użytkownika jako „starego użytkownika” z umową ustanowioną i wpisaną do ksiąg wieczystych przed 1 maja 2004r.? W ocenie Gminy: Ad. 1. Wyrok NSA jest wyrokiem prawomocnym, a więc daje jej prawo do traktowania opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego gruntów, ustanowionego i wpisanego do ksiąg wieczystych przed dniem 1 maja 2004r., jako nie zawierających podatku VAT, ani też nie powiększonych o niego. Ad. 2. Gmina ma prawo do korygowania faktur, a później deklaracji VAT oraz do ubiegania się o zwrot niesłusznie nadpłaconego podatku VAT. Ad. 3. Do opłat z tytułu użytkowania wieczystego gruntów, ustanowionego i wpisanego do ksiąg wieczystych po 1 maja 2004r., należy doliczać podatek VAT w wysokości 22%. Ad. 4. Obowiązek podatkowy dla opłat z tytułu użytkowania wieczystego, ustanowionego i wpisanego do ksiąg wieczystych po 1 maja 2004r., powstanie dopiero w momencie faktycznej wpłaty. W przypadku braku wpłaty do dnia upływu terminu płatności, tj. do dnia 31 marca każdego roku, obowiązek podatkowy z tym dniem nie powstanie. Powstanie dopiero w momencie faktycznej wpłaty. Ad. 5. W przypadku opłat za wieczyste użytkowanie gruntów za 2006r., które nie zostały jeszcze uregulowane, obowiązek podatkowy nie powstanie, a więc nie wystąpi obowiązek wystawienia faktury VAT. Ad. 6. Zmiana dokonana w księdze wieczystej w związku z podziałem działki jest nowym ustanowieniem prawa użytkowania wieczystego i nowym wpisem do księgi wieczystej. Postanowieniem z dnia 11 czerwca 2007r., Nr PP/443-3/07, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Namysłowie uznał zaprezentowane przez Gminę stanowisko w stosunku do pytania trzeciego za nieprawidłowe, natomiast w stosunku do pozostałych pytań za prawidłowe. Po przeanalizowaniu stanu faktycznego Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu stwierdził, iż postanowienie organu I instancji w zakresie pytania trzeciego, czwartego, piątego i szóstego zostało wydane z rażącym naruszeniem prawa, tj. przepisu art. 19 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), dalej jako: „ustawa o VAT”, poprzez jego nieprawidłową interpretację. W rozpatrywanej sprawie zastosowanie mają następujące przepisy: W świetle art. 232-243 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. - Kodeks Cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) prawo użytkowania wieczystego stanowi prawnorzeczową formę długotrwałego korzystania z gruntów Skarbu Państwa oraz jednostek samorządu terytorialnego i ich związków. W myśl art. 27 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2004r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.) ustanowienie użytkowania wieczystego gruntu następuje w momencie dokonania wpisu tego prawa do księgi wieczystej, na podstawie zawartej w formie aktu notarialnego umowy o jego ustanowieniu. Z regulacji zawartych w art. 71 cyt. ustawy wynika, iż za oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste pobiera się pierwszą opłatę i opłaty roczne. Pierwsza opłata za oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste w drodze przetargu podlega zapłacie jednorazowo, nie później niż do dnia zawarcia umowy o oddanie tej nieruchomości w użytkowanie wieczyste. Natomiast w przypadku oddania nieruchomości gruntowej w drodze bezprzetargowej pierwszą opłatę można rozłożyć na oprocentowane raty. Opłaty roczne wnosi się przez cały okres użytkowania wieczystego, w terminie do dnia 31 marca każdego roku, z góry za dany rok. W interpretacji z dnia 27 marca 2007r., Nr PT10-812-167/2007/MR/429, Minister Finansów podzielił pogląd Naczelnego Sądu Administracyjnego wyrażony w uchwale z dnia 8 stycznia 2007r., sygn. akt I FPS 1/06, iż ustanowienie prawa użytkowania wieczystego gruntu należy traktować dla celów podatku od towarów i usług jako dostawę towarów. W wyniku ustanowienia prawa użytkowania wieczystego gruntu dochodzi bowiem do ekonomicznego przeniesienia władztwa nad gruntem na rzecz użytkownika wieczystego i pozwala mu rozporządzać nim jak właściciel, co znajduje wyraz w swobodzie korzystania z gruntu i czerpania z niego pożytków, jak również w możliwości przeniesienia takiego władztwa na inny podmiot, tak jak ma to miejsce w przypadku sprzedaży gruntu przez właściciela. Mając zatem na uwadze szerokie, ekonomiczne, a nie cywilistyczne rozumienie pojęcie przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, a także uwzględniając fakt, iż definicja towaru - zawarta w art. 2 ustawy o VAT - obejmuje grunty, należy opowiedzieć się za stanowiskiem, że oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 tej ustawy. Konsekwencją tego stanowiska jest konieczność uznania, iż obowiązek podatkowy z tytułu oddania gruntu w użytkowanie wieczyste powstanie - zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o VAT - z chwilą wydania towaru, czyli z chwilą dokonania wpisu do księgi wieczystej. Natomiast – zgodnie z art. 19 ust. 4 cyt. ustawy - w sytuacji, gdy dostawa towaru powinna być potwierdzona fakturą obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak, niż w 7 dniu licząc od dnia wydania towaru. Ustawa o VAT wiąże moment powstania obowiązku podatkowego z dokonaniem całości zapłaty lub jej części, jedynie w przypadku, gdy ma ona miejsce przed wydaniem towaru (art. 19 ust. 11 ustawy) lub w przypadku kasowej metody rozliczeń (art. 21 ust. 1 ustawy). Ponieważ ustawa o VAT nie przewiduje szczególnych momentów powstania obowiązku podatkowego dla dostawy towarów, to również dla czynności oddania gruntu w wieczyste użytkowanie obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru, tj. z chwilą dokonania wpisu do księgi wieczystej, albo z chwilą wystawienia faktury, niezależnie od tego, czy zapłata za towar jest rozłożona na raty lub nie zostanie dokonana. Tym samym, w przypadku, gdy ustanowienie prawa użytkowania wieczystego miało miejsce przed wejściem w życie ustawy o VAT, tj. przed dniem 1 maja 2004r., obowiązek podatkowy nie powstawał, gdyż na podstawie wówczas obowiązującej ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) czynność ta nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem opłaty dotyczące ww. czynności, realizowane zarówno przed, jak i po dniu 1 maja 2004r., nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast w przypadku prawa użytkowania wieczystego, ustanowionego po dniu 1 maja 2004r., czynność ta, jako objęta co do zasady katalogiem art. 5 ustawy o VAT, będzie podlegała, niezależnie od okoliczności, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. Podstawą opodatkowania będzie w takim przypadku obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Kwotę należną z tytułu sprzedaży, stanowiącą podstawę opodatkowania, ustalają strony zawartej umowy. Tym samym oddanie w wieczyste użytkowanie nieruchomości gruntowej po dniu 1 maja 2004r. spowoduje powstanie obowiązku podatkowego „jednorazowo”, w chwili wydania towaru (dokonania wpisu do księgi wieczystej) lub wystawienia faktury, a opodatkowaniu podatkiem VAT będzie podlegać całość świadczenia należnego od nabywcy (użytkownika wieczystego), na które będzie się składać zarówno pierwsza opłata, jak i należne opłaty roczne za cały okres użytkowania, które otrzymane będą dopiero w przyszłości. W sytuacji, gdy strony nie określiły wprost, czy umówiona przez nie należność tytułem opłat ponoszonych w związku z
2008.05.30 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPP1/443-489/08-2/IG
∟Czy pokrycie wkładu w współprodukcję filmu w formie wykonania części filmu na własny koszt oraz w formie wkładu pieniężnego przekazanego na rachunek współproducenta w celu finansowania produkcji realizowanej na terenie Niemiec stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT? Czy pytającemu przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zapłacony w cenie zakupionych towarów i usług nabytych w celu wykonania części filmu stanowiącego wkład podatnika we współprodukcję?
2008.05.30 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IP-PP2-443-587/08-7/KCH
∟Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stoi na stanowisku, iż wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach za odpłatne świadczenie usług, pod warunkiem jednakże, że zakup tych usług może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy. Ponadto, z przepisu art. 88 ust 3a pkt 2 ustawy, który obowiązuje od dnia 1 stycznia 2008r., wynika, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Zdaniem tutejszego organu cytowany przepis nie znajduje w przedstawionym stanie faktycznym zastosowania, gdyż prawo do podatku naliczonego wynika przede wszystkim z zastosowania przepisów art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, zaś opodatkowanie świadczonej usługi następuje zgodnie z art. 5 ustawy
2008.05.30 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IP-PP2-443-587/08-8/KCH
∟Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stoi na stanowisku, iż wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach za odpłatne świadczenie usług, pod warunkiem jednakże, że zakup tych usług może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy. Ponadto, z przepisu art. 88 ust 3a pkt 2 ustawy, który obowiązuje od dnia 1 stycznia 2008r., wynika, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Zdaniem tutejszego organu cytowany przepis nie znajduje w przedstawionym stanie faktycznym zastosowania, gdyż prawo do podatku naliczonego wynika przede wszystkim z zastosowania przepisów art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, zaś opodatkowanie świadczonej usługi następuje zgodnie z art. 5 ustawy
2008.05.29 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPP1-443-715/08-2/JL
∟Zachowanie kontrahenta polegające na osiągnięciu określonego w umowie obrotu należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i opodatkować podatkiem od towarów i usług wg stawki 22% zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT. Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w fakturze otrzymanej od kontrahenta z tytułu udzielonej mu przez Wnioskodawcę premii pieniężnej, pod warunkiem oczywiście spełnienia przesłanek pozytywnych określonych w art. 86 ust. 1 tej ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
2008.05.28 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPP1/443-473/08-2/IG
∟Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym planowana sprzedaż przez spółkę niezabudowanej działki gruntu opodatkowana będzie podatkiem od towarów i usług ?
2008.05.28 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPP2/443-403/08/BW
∟Czy podatnik, w związku ze sprzedażą wyrobów oprawianych w srebro, posiada prawo do zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT?
2008.05.28 - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach - IBPP2/443-217/08/RSz
∟opodatkowanie premii pieniężnych oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej fakt wypłacenia premii pieniężnej
2008.05.28 - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - IPPP1-443-811/08-2/JF
∟należy stwierdzić, iż przedstawione przez Spółkę zdarzenie (udzielenie i otrzymanie premii pieniężnej z tytułu realizacji odpowiedniego poziomu zakupów) jest usługą w rozumieniu przepisów ustawy i podlega opodatkowaniu. Otrzymanie premii pieniężnej należy potwierdzić fakturą VAT, natomiast otrzymana od kontrahenta faktura VAT stanowić będzie dla Spółki (odbiorcy faktury) podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z niej wynikający, w takiej części, w jakiej będą one służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, jeżeli poniesione wydatki będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodów określone w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, uwzględniając wyżej wymienione wyjątki zawarte w ustawie o podatku od towarów i usług. Mając na uwadze powyższe stwierdza się, iż w przypadku otrzymania faktury VAT dokumentującej premię pieniężną (która jak wynika z powyższego podlega opodatkowaniu i nie podlega zwolnieniu od podatku) przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy nie znajduje zastosowania
188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208
Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.
epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.
Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.