Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-574/09/10-S/BS
z 4 czerwca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-574/09/10-S/BS
Data
2010.06.04


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
działki
grunty
majątek osobisty


Istota interpretacji
Brak obowiązku opodatkowania dostawy nieruchomości gruntowych wchodzących w skład majątku osobistego.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów – uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 13 stycznia 2010 r. sygn. akt I SA/Bd 933/09 – stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2009 r. (data wpływu 22 czerwca 2009 r.) oraz jego uzupełnieniu z dnia 10 sierpnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania dostawy nieruchomości gruntowych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 czerwca 2009 r. został złożony wniosek uzupełniony pismem z dnia 10 sierpnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku opodatkowania nieruchomości gruntowych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


W 1990 roku, Wnioskodawca otrzymał w darowiźnie od rodziców gospodarstwo rolne, w skład którego wchodziły dwie działki o łącznej powierzchni 2,6922 ha, w tym jedną w części zabudowana budynkami. Grunty te stanowiły majątek osobisty służący potrzebom prywatnym Wnioskodawcy i nie były związane z prowadzoną od 1989 roku działalnością gospodarczą, nie były również przedmiotem umowy najmu lub dzierżawy. Od 1994 roku z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, której przedmiotem jest produkcja i handel hurtowy i detaliczny biżuterią. Wnioskodawca nie prowadził i nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie obrotu nieruchomościami.

W 1993 roku Wnioskodawca wydzielił geodezyjnie oraz sprzedał część jednej działki wraz z posadowionymi na niej budynkami (siedlisko).

Zgodnie ze zmianą planu zagospodarowania przestrzennego dokonanego w 1998 roku na posiadanym przez Wnioskodawcę gruncie przewiduje się zabudowę mieszkaniową jednorodzinną i wielorodzinną oraz komercyjną. W 2004 roku decyzją Prezydenta Miasta posiadane nieruchomości gruntowe zostały podzielone w związku z przejęciem z mocy prawa (wywłaszczenie), części gruntów przez Gminę Miasta pod budowę nowych dróg. W związku z nowym podziałem geodezyjnym (po wyodrębnieniu działek pod budowę drogi) z posiadanych przez Wnioskodawcę dwóch działek powstały cztery. W 2005 roku na podstawie porozumienia z Gminą Miasta Wnioskodawca dokonał sprzedaży części dwóch z czterech działek gruntowych, które zostały przez Gminę Miasta przeznaczone na cele komunalne tj. poszerzenie istniejących dróg. Obecnie, w 2009 roku, w związku z planowanymi robotami budowlanymi dotyczącymi modernizacji wodociągów, które częściowo znajdują się w obszarze jednej z działek Wnioskodawcy, Gmina Miasta zamierza dokonać zamiany jednej z części czterech działek na inną działkę położoną w jej sąsiedztwie. Z powyższym faktem wiązać się będzie potrzeba nowego podziału geodezyjnego części gruntu należącego do Wnioskodawcy. Zamiana polegać będzie na tym, iż z jednej z istniejących obecnie działek gruntowych zostanie wydzielona część gruntu, który stanie się własnością Gminy Miasta, natomiast pozostała część działki Wnioskodawcy zostanie połączona z sąsiednią działką należącą do Gminy Miasta, która zostanie nabyta poprzez tą zamianę. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż od dnia otrzymania nieruchomości w darowiźnie do chwili obecnej wszystkie posiadane grunty figurują w ewidencji gruntów jako grunty rolne. Koncepcja podziału i zagospodarowania zgodnie z obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przewiduje utworzenie kilkudziesięciu działek budowlanych z przeznaczeniem pod budownictwo mieszkaniowe jednorodzinne, wielorodzinne i działalność komercyjną. Wnioskodawca podkreśla, iż dotychczasowe podziały działek jak i sposób zagospodarowania wynikają z inicjatywy Urzędu Miasta.

Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku z dnia 10 sierpnia 2009 r. wskazano, iż posiadane grunty nie były wykorzystywane w działalności rolniczej w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a także nie były wykorzystywane do świadczenia usług rolniczych. W okresie od 1990 r. do 1993 r. (sprzedaż budynków) były wykorzystywane do uprawy warzyw i owoców na potrzeby własne i rodziny. Po roku 1993, jak i obecnie przedmiotowe grunty nie były nie i nie są użytkowane w żaden sposób i w dalszym ciągu stanowią prywatny (osobisty) majątek Wnioskodawcy.

Wnioskodawca nie zamierza dokonywać żadnych czynności zmierzających do przygotowania gruntu do sprzedaży (np. uzbrojenie terenu, itp.), ale dopuszcza możliwość podziału geodezyjnego na działki budowlane zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego. Grunty nie będą oferowane do sprzedaży na rynku nieruchomości „ sposób aktywny”, a ich sprzedaży Wnioskodawca będzie dokonywał tylko osobom (prywatnym bądź fizycznym), które wystąpią z ofertą kupna posiadanych nieruchomości, tak jak np. Gmina Miasta lub w przypadku zaistnienia potrzeby, Wnioskodawca podejmie działania informacyjne w celu sprzedaży posiadanych gruntów, tj. poprzez prasę, internet, agencje nieruchomości, wystawienie tablic informacyjnych o możliwości sprzedaży na terenie posiadanych nieruchomości.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


Czy będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług sprzedaż nieruchomości gruntowych tj. czterech posiadanych działek, w szczególności sprzedaż w drodze zamiany części nieruchomości na rzecz Gminy Miasta...

Czy po dokonaniu podziału nieruchomości zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego, sprzedaż działek budowlanych będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług wraz z nową działką uzyskaną po przekształceniu jednej w drodze zamiany z Gminą Miasta...


Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż obecnie znajdujących się w posiadaniu Wnioskodawcy, w tym w drodze zamiany z Gminą Miasta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Również w przypadku dokonania przewidzianego w planie zagospodarowania przestrzennego podziału i przekształcenia posiadanych nieruchomości na działki budowlane ich sprzedaż nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż darowizna otrzymana kilkanaście lat temu nie może być traktowana jako działalność gospodarcza. Grunty nie były i nie są wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej, a ich nabycie nie nastąpiło w celu dalszej odsprzedaży. Na potwierdzenie własnego stanowiska Wnioskodawca wskazuje wyrok z dnia 29 października 2007 r. sygn. akt I FPS 3/07 Naczelnego Sądu Administracyjnego.


W interpretacji indywidualnej z dnia 10 września 2009 r. znak ITPP1/443-574/09/BS oceniono stanowisko Pana za nieprawidłowe.

Nie zgadzając się z treścią wydanej interpretacji, po uprzednim wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa, złożył Pan skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy.

Wyrokiem z dnia 13 stycznia 2010r. sygn. akt I SA/Bd 933/09 Sąd uchylił zaskarżoną interpretację, stwierdzając, iż w opisanym stanie faktycznym prawidłowe jest stanowisko Pana sprowadzające się do tego, że sprzedaż działek wydzielonych z majątku osobistego nabytych w drodze darowizny nie podlega opodatkowaniu. Rozstrzygnięcie Sądu sprowadza się do potwierdzenia stanowiska zawartego w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 29 października 2007 r. o sygn. akt I FPS 3/07, który powołał Pan we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

W dniu 24 maja 2010 roku do tut. organu wpłynął prawomocny wyrok wydany przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy z dnia 13 stycznia 2010 r. sygn. akt I SA/Bd 933/09 uchylający zaskarżoną interpretację.


W świetle obowiązującego stanu prawnego – biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 13 stycznia 2010 r. sygn. akt I SA/Bd 933/09 - stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj