Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-5/10/AP
z 22 marca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-5/10/AP
Data
2010.03.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
amortyzacja
mały podatnik
motocykl
środek trwały


Istota interpretacji
Brak obowiązku ujęcia w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów otrzymanego wsparcia finansowego oraz wsparcia pomostowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, oraz wydatków pokrytych otrzymanym wsparciem.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2009 r. (data wpływu do Organu 31 grudnia 2009 r.), uzupełnionym w dniach 17 lutego i 9 marca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie braku obowiązku ujęcia w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów:

  • otrzymanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki wsparcia finansowego oraz wsparcia pomostowego - jest prawidłowe,
  • wydatków poniesionych na zakup wyposażenia i związanych z bieżącą działalnością firmy sfinansowanych otrzymanym w 2009 r. wsparciem finansowym oraz wsparciem pomostowym - jest nieprawidłowe,
  • wydatków związanych z bieżącą działalnością firmy sfinansowanych z otrzymanego w 2010 r. wsparcia pomostowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 31 grudnia 2009 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie braku obowiązku ujęcia w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów otrzymanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki wsparcia finansowego oraz wsparcia pomostowego, oraz wydatków pokrytych z otrzymanego wsparcia.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismami z dnia 3 i 26 lutego 2010 r. Znak: IBPBI/1/415-5/10/AP, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniach 17 lutego i 9 marca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W maju 2009 r. Wnioskodawczyni zakwalifikowała się do unijnego Projektu „…” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego przez Centrum Przedsiębiorczości. Otrzymała wsparcie finansowe na rozwój przedsiębiorczości w ramach Priorytetu VI Program Operacyjny Kapitał Ludzki (POKL) – Rynek otwarty dla wszystkich. Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia. Dodatkowo po rozpoczęciu działalności przyznano jej podstawowe wsparcie pomostowe w ramach tego samego źródła (jak wyżej) na pokrycie obligatoryjnych comiesięcznych opłat (ZUS, czynsz, itp.)

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż:

  • środki finansowe z funduszy europejskich Wnioskodawczyni otrzymała w kilku transzach (kolejna transza była wypłacana po dokładnym rozliczeniu wcześniejszych wydatków na rozpoczęcie działalności gospodarczej) w okresie od września do grudnia 2009 roku,
  • całość wyżej wymienionych środków została przeznaczona na zakup wyposażenia firmy, przy czym wśród zakupionych składników nie ma środków trwałych o ponad 1-rocznej amortyzacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy dotacje unijne są zwolnione z podatku dochodowego, co oznacza brak obowiązku ujęcia ich jako przychodu w podatkowej książce przychodów i rozchodów...
  2. Czy płatności pokrywane z otrzymanej dotacji pomostowej (czynsz, ZUS, media, itp.) należy ująć w książce przychodów i rozchodów po stronie kosztów...

Zdaniem Wnioskodawczyni, zarówno środki z funduszy europejskich jak i dokonane z nich zakupy wyposażenia nie stanowią elementów podlegających rejestracji w prowadzonej ewidencji finansowej (podatkowej księdze przychodów i rozchodów). Pogląd ten dotyczy również tzw. dotacji pomostowej przeznaczonej na bieżące obowiązkowe koszty firmy (czynsz, ZUS, itp.), która jest wypłacana w ratach co miesiąc od września 2009 do lutego 2010 roku.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych lub co do których nie zaniechano poboru podatku podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.

  • dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych – zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
  • ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych – nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni korzysta ze wsparcia finansowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Rynek otwarty dla wszystkich, Działanie 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia. W ramach ww. wsparcia otrzymała w transzach, w okresie od września do grudnia 2009 r. środki finansowe na rozwój przedsiębiorczości (wsparcie finansowe), które w całości przeznaczyła na zakup wyposażenia (tj. składników majątku nie zaliczonych do środków trwałych) wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej oraz wsparcie pomostowe na pokrycie obligatoryjnych comiesięcznych opłat (ZUS, czynsz, itp.), które było jej wypłacane w ratach miesięcznych w okresie od września 2009 r. do lutego 2010 r.

Zauważyć należy, iż Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 – 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r.

Rozporządzeniem z dnia 10 kwietnia 2009 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od niektórych dochodów (przychodów) (Dz. U. Nr 62, poz. 509), wydanym na podstawie art. 22 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Minister Finansów, zarządził zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych i osób prawnych od środków przyznanych podatnikom - uczestnikom projektu w ramach Działania 6.2 Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) na:

  1. rozwój przedsiębiorczości, w tym na cele inwestycyjne, dla uczestników projektu, którzy w ramach projektu zarejestrowali działalność gospodarczą lub zarejestrowali się w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wysokości 40 tys. zł lub 20 tys. zł na członka spółdzielni w przypadku spółdzielni,
  2. wsparcie pomostowe w postaci pomocy finansowej wypłacanej miesięcznie przez okres do 6 lub do 12 miesięcy od dnia rozpoczęcia (uruchomienia) działalności gospodarczej

–stanowiących pomoc de minimis udzielaną na warunkach określonych w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. Nr 90, poz. 557 i Nr 224, poz. 1484).

Przy czym, zaniechanie to ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 26 maja 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. (§ 2 ww. rozporządzenia). Rozporządzenie powyższe weszło w życie w dniu 21 kwietnia 2009 r.

Zatem środki otrzymane przez Wnioskodawczynię w tym okresie (tj. w 2009 r.), a więc wsparcie finansowe (o ile zostało przeznaczone na nabycie wyposażenia) w ramach Programu 6.2 Kapitał Ludzki oraz wsparcie pomostowe, stanowią dochód, od którego zaniechano poboru podatku.

Wyjaśnić przy tym należy, iż w myśl § 3 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.), przez wyposażenie należy rozumieć rzeczowe składniki majątku, związane z wykonywaną działalnością, niezaliczone, zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym, do środków trwałych.

Jak wskazano powyżej zaniechanie poboru podatku dochodowego od osób fizycznych dotyczy dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 26 maja 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r. W konsekwencji do dochodów uzyskanych od dnia 01 stycznia 2010 r. ze wsparcia pomostowego, przedmiotowe zaniechanie poboru podatku nie ma zastosowania.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2010 r., wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Powołany przepis wprowadzony został mocą art. 12 pkt 1 lit. a) tiret piąty ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. nr 157 poz. 1241) z dniem 1 stycznia 2010 r. Konsekwencją wprowadzenia ww. przepisu jest zwolnienie z opodatkowania środków otrzymanych przez uczestnika projektu, a nie zaś zaniechanie poboru podatku od ww. środków.

Należy podkreślić, iż „zwolnienie od podatku” oraz „zaniechanie poboru podatku” to dwie odrębne kategorie ekonomiczne, które jednak łączy ten sam efekt; podatnik w istocie nie płaci należnego podatku. Zwolnienie od podatku uregulowane postanowieniami m.in. art. 21 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych polega na wyłączeniu z opodatkowania (po spełnieniu podstawowych warunków), pewnych rodzajów przychodów lub dochodów (w tej sytuacji powstaje obowiązek podatkowy, ale nie następuje jego konkretyzacja w postaci zobowiązania podatkowego).

Natomiast zaniechanie poboru podatku to odstąpienie od pobrania (egzekwowania) wyliczonego, należnego podatku (a więc po powstaniu zobowiązania podatkowego).

W związku z powyższym środki otrzymane przez Wnioskodawczynię po dniu 1 stycznia 2010 r. pochodzące ze wsparcia pomostowego, podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy regulującej ten podatek.

Obowiązek i sposób dokonywania zapisów w podatkowej księgi przychodów i rozchodów określa ww. rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Zgodnie z § 1 tego rozporządzenia, określa ono sposób prowadzenia księgi przychodów i rozchodów, zwanej dalej „księgą”, szczegółowe warunki, jakim powinna odpowiadać ta księga, aby stanowiła dowód pozwalający na określenie zobowiązań podatkowych, oraz szczegółowy zakres obowiązków związanych z jej prowadzeniem, a także terminy zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o prowadzeniu księgi.

Skoro zatem jak wykazano otrzymane przez Wnioskodawczynię wsparcie finansowe oraz pomostowe stanowi dochód, od którego w części zaniechano poboru podatku a w pozostałej części dochód ten jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, to w związku z jego uzyskaniem nie powstaje obowiązek zapłaty podatku dochodowego. W konsekwencji przychód ten (dochód) nie podlega ujęciu w prowadzonej przez Wnioskodawczynię podatkowej księdze przychodów i rozchodów, ponieważ nie ma on wpływu na wysokość zobowiązania podatkowego. Przychód (dochód) ten może być jednak ujęty w kolumnie 16 Księgi „Uwagi”.

W tym też zakresie stanowisko Wnioskodawczyni należy uznać za prawidłowe.

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129.

Zgodnie natomiast z tym przepisem w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

W myśl natomiast art. 23 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodu składek na ubezpieczenie zdrowotne, opłaconych w roku podatkowym przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Wobec powyższego, wydatki sfinansowane z otrzymanego w 2009 r. wsparcia finansowego w całości przeznaczone na zakup składników majątku stanowiących wyposażenie w prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej oraz wydatki sfinansowane z otrzymanego w tymże roku podatkowym wsparcia pomostowego, związane z bieżącym funkcjonowaniem tej działalności (tj. czynsz, ZUS), o ile poniesione zostały w celu uzyskania przychodów, bądź też zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, jako nieobjęte wyłączeniem zawartym w cytowanym uprzednio przepisie art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy (z wyjątkiem wydatków na ubezpieczenie zdrowotne). W konsekwencji jeżeli wydatki te zostały uznane przez Wnioskodawczynię za koszt uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, to winny zostać ujęte w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Zatem w przypadku uznania ww. wydatków za koszty uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej stanowisko Wnioskodawczyni, iż wydatki te nie podlegają ujęciu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, jest nieprawidłowe.

Z kolei, wydatki ponoszone przez Wnioskodawczynię w okresie od 1 stycznia 2010 r. do lutego 2010 r. na bieżące wydatki prowadzonej działalności gospodarczej (tj. czynsz, ZUS), bezpośrednio sfinansowane z dochodów (przychodów), o których mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 137, nie mogą być uznawane za koszty uzyskania przychodów, zgodnie ze znowelizowanym brzmieniem przepisu art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym Wnioskodawczyni nie może ująć powyższych wydatków w prowadzonej podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

W tym też zakresie stanowisko Wnioskodawczyni jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj