Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1626/09/EJ
z 23 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1626/09/EJ
Data
2010.02.23


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dotacja
działalność gospodarcza
odliczenia
podatnik
podatnik czynny
prawo do odliczenia
rejestracja dla potrzeb podatku od towarów i usług
środek trwały


Istota interpretacji
prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu środków trwałych sfinansowanych dotacją oraz wsparciem z EFS



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2009r. (data wpływu 14 grudnia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 lutego 2010r. (data wpływu 18 lutego 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów środków trwałych sfinansowanych dotacją oraz wsparciem pomostowym z Europejskiego Funduszu Społecznego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów środków trwałych sfinansowanych dotacją oraz wsparciem pomostowym z Europejskiego Funduszu Społecznego. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 lutego 2010r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 4 lutego 2010r. znak: IBPP4/443-1626/09/EJ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny :

Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług budowlanych w październiku 2009r. jako podatnik korzystający ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowany według zasad ogólnych – skala podatkowa. Pierwszy przychód z działalności gospodarczej Wnioskodawca uzyskał 19 października 2009r. Wnioskodawca zrezygnował ze zwolnienia z podatku VAT, w dniu 24 listopada 2009r. złożył do Urzędu Skarbowego formularz VAT-R, wniósł opłatę rejestracyjną i od 1 grudnia 2009r. zarejestrował się jako czynny podatnik podatku VAT. W miesiącu grudniu 2009r. Wnioskodawca zamierza zakupić środki trwałe m.in. samochód dostawczy, pilarkę do cięcia płytek, komputer, które będą sfinansowane środkami własnymi oraz dotacją z Europejskiego Funduszu Społecznego udzieloną w oparciu o zasadę De Minimis, zgodnie z § 31 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008r. w sprawie udzielenia pomocy publicznej w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. nr 90, poz. 557). Wpływ dotacji na rachunek bankowy Wnioskodawcy nastąpił 13 listopada 2009r. Ponadto na pokrycie bieżących kosztów działalności gospodarczej począwszy od października 2009r. Wnioskodawca otrzymuje wsparcie pomostowe w wysokości 1.000,00 zł miesięcznie przez okres pierwszych 6 miesięcy z Europejskiego Funduszu Społecznego udzielone w oparciu o zasadę De Minimis, zgodnie z § 31 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. Nr 90, poz. 557).

W piśmie z dnia 10 lutego 2010r. Wnioskodawca wskazał, że zakupione po dniu 1 grudnia 2009r. środki trwałe będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W okresie od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej tj. od października 2009r. do dnia 30 listopada 2009r. zostały poniesione następujące koszty:

  • zakupu materiałów biurowych (skoroszyty, teczki, ewidencje, pieczątki),
  • tablic informacyjno-reklamowych
  • usług księgowych,
  • koszty ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wynikłe z wadliwego wykonania czynności prac lub usług,
  • koszty opłat telekomunikacyjnych (Internetu, telefonu),
  • ubezpieczeń społecznych.

Wnioskodawca wskazał, że pragnie uzyskać interpretację w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach potwierdzających poniesienie kosztów pokrytych wsparciem pomostowym i środków trwałych pokrytych wsparciem inwestycyjnym zakupionych w okresie od dnia 1 grudnia 2009. Spis z natury zapasów towarów posiadanych w dniu rezygnacji ze zwolnienia wyniósł zero zł i nie był przedkładany w Urzędzie Skarbowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT od zakupu środków trwałych sfinansowanych ww. dotacją z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz prawo do odliczenia podatku VAT od pozostałych kosztów sfinansowanych wsparciem pomostowym z Europejskiego Funduszu Społecznego...

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT od zakupu środków trwałych sfinansowanych dotacją z funduszy unijnych (EFS) oraz prawo do odliczenia podatku VAT od pozostałych wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów pokrytych wsparciem pomostowym z Europejskiego Funduszu Społecznego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Natomiast w treści art. 88 powołanej ustawy, ustawodawca wskazał czynności, w odniesieniu do których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego oraz przypadki, w których faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.

Literalne brzmienie cyt. wyżej przepisów wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

  • odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych,

Z powyższego jednoznacznie wynika, że przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca od 1 grudnia 2009r. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług budowlanych. Wnioskodawca planuje zakup środków trwałych m.in. samochód dostawczy, pilarkę do cięcia płytek, komputer, które będą sfinansowane środkami własnymi oraz dotacją z Europejskiego Funduszu Społecznego udzieloną w oparciu o zasadę De Minimis, zgodnie z § 31 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008r. w sprawie udzielenia pomocy publicznej w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki (Dz. U. nr 90, poz. 557). Ponadto na pokrycie bieżących kosztów działalności gospodarczej począwszy od października 2009r. Wnioskodawca otrzymuje wsparcie pomostowe w wysokości 1.000,00 zł miesięcznie przez okres pierwszych 6 miesięcy z Europejskiego Funduszu Społecznego udzielone w oparciu o zasadę De Minimis, zgodnie z powołanym wyżej § 31 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 6 maja 2008r. w sprawie udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Zakupione po dniu 1 grudnia 2009r. środki trwałe będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że skoro nabyte po dniu 1 grudnia 2009r. środki trwałe służą do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tym samym Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zarówno od wydatków pokrytych środkami własnymi oraz dotacją z Europejskiego Funduszu Społecznego, jak i od części sfinansowanej wsparciem pomostowym otrzymywanym również z Europejskiego Funduszu Społecznego.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj