Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-73/10-2/MK1
z 19 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-73/10-2/MK1
Data
2010.04.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Skala podatkowa

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Roczne obliczenie podatku przez płatnika

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
płatnik
powstanie nadpłaty
pracownik
rok podatkowy
rozliczenie roczne
zwrot nadpłaty


Istota interpretacji
potrącenie nadpłaty wynikającej z PIT-40



Wniosek ORD-IN 371 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Banku przedstawione we wniosku z dnia 26.01.2010 r. (data wpływu 01.02.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie potrącenia nadpłaty wynikającej z PIT-40 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01.02.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie potrącenia nadpłaty wynikającej z PIT-40.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W lutym 2009 r. bank jako płatnik dokonał rocznego rozliczenia podatku od dochodu uzyskanego przez pracownika w roku podatkowym 2008, na formularzu PIT-40, odliczając ulgę na dzieci, z której pracownik skorzystał. W wyniku tego odliczenia powstała nadpłata podatku w kwocie 1.163,00 zł. W marcu 2009 r. zgodnie z art. 37 pkt 4 bank zwrócił pracownikowi wynikającą nadpłatę w gotówce. W kolejnych miesiącach zwrócona nadpłata była potrącana z sumy pobranych miesięcznych zaliczek podatku. Wysokość potrącanej kwoty wynosiła 88 zł miesięcznie (kwota zaliczki na podatek od ww. pracownika). Od marca do grudnia 2009 r. została potrącona kwota w wysokości 880 zł. Do rozliczenia pozostało 283 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy pozostałą kwotę 283 zł należy rozliczyć w całości z pobranych zaliczek za grudzień 2009 r., czy można to rozliczenie przenieść na rok podatkowy 2010...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy z uwagi na to, iż podatek za grudzień został już rozliczony i została sporządzona deklaracja PIT- 4R istnieje możliwość przeniesienia rozliczenia na rok 2010.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 37 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) jeżeli podatnik, od którego zaliczki miesięczne pobierają płatnicy określeni w art. 31, art. 33 lub art. 35 ust. 1 pkt 1, 2, 4 i 7, złoży płatnikowi przed dniem 10 stycznia roku następującego po roku podatkowym oświadczenie sporządzone według ustalonego wzoru, które traktuje się na równi z zeznaniem, że:

  1. poza dochodami uzyskanymi od płatnika nie uzyskał innych dochodów, z wyjątkiem dochodów określonych w art. 30-30c oraz art. 30e,
  2. nie korzysta z odliczeń, z zastrzeżeniem ust. 1a pkt 2-4,
  3. nie korzysta z możliwości opodatkowania dochodów na zasadach określonych w art. 6 ust. 2 lub 4,
  4. uchylony
  5. nie ma obowiązku doliczenia kwot uprzednio odliczonych, z zastrzeżeniem ust. 1a pkt 5

- płatnik jest obowiązany sporządzić, według ustalonego wzoru, roczne obliczenie podatku, na zasadach określonych w art. 27, od dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym.

Na podstawie art. 37 ust. 1a. ww. ustawy, przy dokonywaniu rocznego obliczenia podatku, o którym mowa w ust. 1, płatnik:

  1. uwzględnia koszty, o których mowa w art. 22 ust. 11,
  2. odlicza od dochodu pobrane w ciągu roku składki na ubezpieczenia społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) lub pkt 2a,
  3. na wniosek podatnika odlicza od dochodu:
    - zwrócone płatnikowi świadczenia, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 5 - jeżeli nie zostały one potrącone od dochodu przy poborze zaliczek,
  4. odlicza od podatku kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej w roku podatkowym ze środków podatnika,
  5. dolicza do podatku obliczonego zgodnie z art. 27 otrzymany za jego pośrednictwem zwrot uprzednio zapłaconej i odliczonej składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którym mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135).

Na podstawie art. 13 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) do dokonywania rocznego obliczenia podatku za 2008 r. ma zastosowanie art. 37 ust. 1a pkt 4 lit. b tej ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r. Zgodnie z tym przepisem przy dokonywaniu rocznego obliczenia podatku płatnik odlicza od podatku na wniosek podatnika kwotę, o której mowa w art. 27f (ulgę prorodzinną), jeżeli podatnik w terminie, o którym mowa w ust. 1, złoży oświadczenie, w którym:

  • stwierdzi, że spełnia warunki określone w art. 27f,
  • wskaże liczbę dzieci, na które przysługuje odliczenie,
  • wskaże kwotę odliczenia, obliczoną zgodnie z art. 27f ust. 2-5.

W myśl art. 37 ust. 3 ww. ustawy roczne obliczenie podatku, o którym mowa w ust. 1, płatnicy sporządzają w terminie do końca lutego po upływie roku podatkowego i w tym samym terminie przekazują podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. W przypadku gdy z obliczenia rocznego wynika nadpłata wówczas zgodnie z ust. 4 art. 37 ww. ustawy, zalicza się ją na poczet zaliczki należnej za marzec, a jeżeli po pobraniu tej zaliczki pozostaje nadpłata, płatnik zwraca ją podatnikowi w gotówce. Zwrócone nadpłaty w gotówce płatnik potrąca z kwot pobranych zaliczek przekazywanych urzędom skarbowym, wykazując je w deklaracji, o której mowa w art. 38 ust. 1a ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w lutym 2009 r. Wnioskodawca jako płatnik dokonał rocznego rozliczenia podatku od dochodu uzyskanego przez pracownika w roku podatkowym 2008, na formularzu PIT-40, odliczając ulgę na dzieci, z której pracownik skorzystał. W wyniku tego odliczenia powstała nadpłata podatku. W marcu 2009 r. zgodnie z art. 37 pkt 4 Wnioskodawca zwrócił pracownikowi wynikającą nadpłatę w gotówce. W kolejnych miesiącach zwrócona nadpłata była potrącana z sumy pobranych miesięcznych zaliczek podatku. Wysokość potrącanej kwoty wynosiła 88 zł miesięcznie (kwota zaliczki na podatek od ww. pracownika). Od marca do grudnia 2009 r. została potrącona kwota w wysokości 880 zł. Do rozliczenia pozostało 283 zł.Przepisy ww. ustawy nie wskazują końcowego terminu, w jakim płatnik ma potrącić sobie zwróconą nadpłatę. Stąd też płatnik pozostałą kwotę, której nie zdążył potrącić sobie w trakcie roku podatkowego może przenieść na następny rok podatkowy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj