Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-112/10-2/IGo
z 17 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-112/10-2/IGo
Data
2010.02.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
fundusz
odliczenia od podatku
podatek od towarów i usług


Istota interpretacji
z uwagi na fakt, że otrzymane środki finansowe nie stanowią bezzwrotnej pomocy zagranicznej, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji zadań finansowanych z Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców oraz Funduszu Granic Zewnętrznych.



Wniosek ORD-IN 418 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu, przedstawione we wniosku z dnia 20.01.2010r. (data wpływu 28.01.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w zrealizowanych wydatkach, które były finansowane z Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców oraz Funduszu Granic Zewnętrznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.01.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w zrealizowanych wydatkach, które były finansowane z Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców oraz Funduszu Granic Zewnętrznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Urząd powstał na mocy ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz o zmianie niektórych ustaw z dnia 11 kwietnia 2001 roku (Dz.U. Nr 42 poz.475 z późn.zm.), jako Urząd…. Zarządzeniem Nr 19 Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 lipca 2001 roku został utworzony państwową jednostką budżetową i ustanowiony dysponentem środków budżetu państwa trzeciego stopnia, podległym bezpośrednio dysponentowi głównemu w cz.42 — Sprawy wewnętrzne.

W wyniku ustawy o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw z dnia 24 maja 2007 roku (Dz.U. Nr 120 poz.818 z późn.zm.) została zmieniona nazwa i zadania Urzędu, który Zarządzeniem Nr 56 z dnia 18 lipca 2007 roku Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji został utworzony państwową jednostką budżetową i ustanowiony dysponentem środków budżetowych trzeciego stopnia podległym bezpośrednio dysponentowi głównemu w części 42 — Sprawy wewnętrzne.

Urząd złożył zgłoszenie rejestracyjne do Urzędu Skarbowego i od 2001 roku jest podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca we wniosku informuje, że Komisja Europejska podjęła decyzję (Decyzja nr 573/2007/WE z dnia 23 maja 2007 roku - Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców, Decyzja nr 574/2007/WE z dnia 23 maja 2007 roku - Fundusz Granic Zewnętrznych) w sprawie uruchomienia z budżetu Unii Europejskiej Funduszy dla Polski, będących instrumentami finansowymi programu ogólnego „„S””.

W roku 2009 Urząd wydatkował środki finansowe Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców w ramach projektów (w zakresie programu ogólnego „S”— „„Solidarność i zarządzanie przepływami migracyjnymi”):

  • „Wyposażenie trzech ośrodków Urzędu w place zabaw i boiska” (nr projektu "X") - kontynuacja w 2010 roku;
  • „Szkolenia językowe i merytoryczne dla pracowników U” (nr projektu "X") - kontynuacja w 2010 roku;
  • „Wizyty studyjne” (nr projektu "X");
  • „Misje badawcze do krajów pochodzenia (Federacja Rosyjska, Białoruś)” (nr projektu"X" ) - kontynuacja w 2010 roku;
  • „Rozbudowa biblioteki Wydziału Informacji o Krajach Pochodzenia USC” (nr projektu "X"),

zapisane w ustawie budżetowej w cz. 83 jako rezerwa celowa budżetu państwa, która decyzjami Ministra Finansów zwiększała plan finansowy Urzędu na dany rok budżetowy.

Ponadto Wnioskodawca informuje, że w 2010 i 2011 roku Urząd będzie realizował projekty z Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców oraz Funduszu Granic Zewnętrznych w ramach programu ogólnego „„S””:

  • „Wizyty studyjne” (nr projektu "X");
  • „Misje badawcze do krajów pochodzenia (Federacja Rosyjska, Białoruś)” (nr projektu "X");
  • „Rozbudowa biblioteki Wydziału Informacji o Krajach Pochodzenia USC” (nr projektu "X");
  • „Modernizacja elektronicznego rejestru w Systemie P” (nr projektu "X");
  • „Usprawnienie postępowań prowadzonych w sprawach wjazdu, przejazdu, pobytu i wyjazdu cudzoziemców na terytorium Polski poprzez modernizację systemu teleinformatycznego zbioru rejestrów, ewidencji i wykazów w sprawach cudzoziemców (nr projektu "X").

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stanowisko Urzędu w opisanej sprawie, w zakresie dotyczącym braku możliwości odzyskania podatku VAT w zrealizowanych wydatkach, które były finansowane z Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców oraz Funduszu Granic Zewnętrznych wchodzące w skład programu ogólnego „S” jest słuszne...

Przy wydawaniu interpretacji, Wnioskodawca prosi o wymienienie w uzasadnieniu wszystkich przedstawionych w składanym wniosku projektów realizowanych przez Urząd w ramach programu ogólnego „„S””.

Zdaniem wnioskodawcy:

Środki finansowe Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców dotyczące w/w projektów umieszczone były w ustawie budżetowej i w formie rezerwy celowej zwiększyły budżet Urzędu oraz wydatkowane były w 2009 roku z rachunku wydatków budżetowych Urzędu. Nabycie ich nie zostało sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wymienionych w § 8 ust. 3 oraz 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 212, poz.1336) dlatego Urząd nie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT z tego tytułu.

Projekty w 2010 roku będą realizowane w taki sam sposób jak w 2009 roku. Zgodnie z przepisami określonymi w § 7 ust. 3 oraz 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 224 poz.1799) Wnioskodawca twierdzi, że Urząd nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT naliczonego z tego tytułu. Ponadto Urząd nie miał także i nie będzie miał możliwości odliczania podatku VAT od poniesionych wydatków w 2009 i 2010 roku, w związku z tym, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 roku (Dz.U. Nr 54, poz.535 z późn.zm.) usługi w zakresie administracji publicznej wymienione w załączniku 4 do ustawy zwolnione są od podatku. Usługi i towary, które zostały nabyte przez Urząd ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców oraz będą nabyte ze środków Funduszu Granic Zewnętrznych i Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców w ramach realizacji wymienionych w piśmie projektów zarówno w 2009 roku jak również w latach następnych były i będą realizowane w celu wykonania zadania, które mieści się w zakresie usług administracji publicznej realizowanych przez Urząd.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 a w/w ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Podatnikami, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jednakże w myśl przepisu art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, iż organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, iż zgodnie z ustawą o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw z dnia 24 maja 2007 roku (Dz. U. Nr 120 poz. 818 z późn. zm.) została zmieniona nazwa i zadania Urzędu na Urząd, który Zarządzeniem Nr 56 z dnia 18 lipca 2007 roku Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji został utworzony państwową jednostką budżetową i ustanowiony dysponentem środków budżetowych trzeciego stopnia podległym bezpośrednio dysponentowi głównemu w części 42 – Sprawy wewnętrzne.

W ramach uruchomienia z budżetu Unii Europejskiej Funduszy dla Polski, będących instrumentami finansowymi programu ogólnego „„S””, Urząd wydatkował w roku 2009 środki finansowe Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców w ramach projektów:

  • „Wyposażenie trzech ośrodków Urzędu w place zabaw i boiska” (nr projektu "X") – kontynuacja w 2010 roku;
  • „Szkolenia językowe i merytoryczne dla pracowników U” (nr projektu "X");
  • „Wizyty studyjne” (nr projektu "X") - kontynuacja w 2010 roku;
  • „Misje badawcze do krajów pochodzenia (Federacja Rosyjska, Białoruś)” (nr projektu "X") - kontynuacja w 2010 roku;
  • „Rozbudowa biblioteki Wydziału Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC” (nr projektu "X"),

zapisane w ustawie budżetowej w cz. 83 jako rezerwa celowa budżetu państwa, która decyzjami Ministra Finansów zwiększała plan finansowy Urzędu na dany rok budżetowy.

Ponadto Wnioskodawca informuje we wniosku, że w latach 2010 i 2011 Urząd będzie realizował projekty z Europejskiego Funduszu na rzecz uchodźców oraz Funduszu Granic Zewnętrznych w ramach programu ogólnego „„S””:

  • „Wizyty studyjne” (nr projektu "X"),
  • „Misje badawcze do krajów pochodzenia (Federacja Rosyjska, Białoruś)” (nr projektu "X"),
  • „Rozbudowa biblioteki Wydziału Informacji o Krajach Pochodzenia UdSC” (nr projektu "X"),
  • „Modernizacja elektronicznego rejestru w Systemie P” (nr projektu "X"),
  • „Usprawnienie postępowań prowadzonych w sprawach wyjazdu, przejazdu, pobytu i wyjazdu cudzoziemców na terytorium Polski poprzez modernizację systemu teleinformatycznego zbioru rejestrów, ewidencji i wykazów w sprawach cudzoziemców” (Ne projektu "X").

W myśl § 7 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24.12.2009r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2009r. nr 224, poz. 1799) (przed 2010 rokiem § 8 ust. 3 i 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.11.2008r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 212, poz. 1336)), za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

  1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;
  2. kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

Z przepisu § 7 ust. 4 ww. Rozporządzenia wynika, że za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

  1. umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej
  2. jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy
  • z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego czy ma możliwość odzyskania podatku VAT z wydatków służących realizacji zadań finansowanych z Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców oraz Funduszu Granic Zewnętrznych.

We wniosku wskazano iż, przyznane Wnioskodawcy środki finansowe nie stanowią środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 7 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224 poz. 1799), co powoduje brak możliwości ubiegania się o zwrot podatku naliczonego na zasadach określonych w tym rozporządzeniu.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. organ podatkowy stwierdza, że Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z wydatków służących realizacji zadań finansowanych z Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców oraz Funduszu Granic Zewnętrznych wchodzących w skład programu ogólnego „„S””. Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie został spełniony, gdyż Wnioskodawca, realizując przedmiotowe projekty wykonał zadania nałożone na niego na podstawie odrębnych przepisów prawa. Wnioskodawca w tym konkretnym przypadku nie działał jako podatnik podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji przedmiotowych projektów nie były związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto z uwagi na fakt, że otrzymane środki finansowe nie stanowią bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a tym samym nie korzystają z uregulowań zwartych w § 7 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji zadań finansowanych z Europejskiego Funduszu na rzecz Uchodźców oraz Funduszu Granic Zewnętrznych, na podstawie tych przepisów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj