Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-22/10-2/MG
Data
2010.03.30
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów
Słowa kluczowe
koszt
nocleg
opodatkowanie przychodu
szkolenie
zwrot kosztów
Istota interpretacji
powstanie po stronie zleceniobiorców przychodu podlegającego opodatkowaniu z tytułu pokrywania przez zleceniodawcę kosztów szkoleń i noclegów oraz zwrotu zleceniobiorcom kosztów podróży i diet
Wniosek ORD-IN
477 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa przedstawione we wniosku z dnia 08.01.2010 r. (data wpływu 12.01.2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania po stronie zleceniobiorców przychodu podlegającego opodatkowaniu z tytułu pokrywania przez zleceniodawcę kosztów szkoleń i noclegów oraz zwrotu zleceniobiorcom kosztów podróży i diet - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12.01.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania po stronie zleceniobiorców przychodu podlegającego opodatkowaniu z tytułu pokrywania przez zleceniodawcę kosztów szkoleń i noclegów oraz zwrotu zleceniobiorcom kosztów podróży i diet.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Realizując projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Wnioskodawca będzie zawierać umowy zlecenia z nauczycielami, którzy będą prowadzić zajęcia z uczniami. W celu prawidłowego prowadzenia zajęć przez nauczycieli, niezbędne jest przeszkolenie zleceniobiorców, gdyż są to specjalistyczne zajęcia, między innymi z zakresu terapii sensorycznej, biofeedback. W ramach umowy zlecenia Wnioskodawca zobowiąże się do poniesienia kosztów szkoleń zleceniobiorców, noclegów podczas szkolenia oraz zwrotu kosztów przejazdu na szkolenia i diet do wysokości określonej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy wartość poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów szkoleń zleceniobiorców oraz kosztów noclegów będzie przychodem stanowiącym przychód opodatkowany zleceniobiorcy w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
- Czy do wartości zwrotów kosztów podróży oraz diet wypłacanych zleceniobiorcy w opisanym stanie faktycznym będzie miało zastosowanie zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) wyżej wymienionej ustawy...
Zdaniem Wnioskodawcy:
Zdaniem Wnioskodawcy w stosunku do należności, które będą wypłacane zleceniobiorcy z tytułu zwrotu kosztów podróży, diet i innych należności ma zastosowanie zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wymienione wyżej świadczenia zleceniobiorca nie zaliczy do kosztów uzyskania przychodów (oryginały dowodów zakupu usługi przejazdu muszą być dołączone do wniosku o zwrot poniesionych kosztów). Poniesienie wymienionych koszów jest niezbędne celem realizacji zadania Wnioskodawcy, wynikającego z ustawy o systemie oświaty. Zapewnienie zakwaterowania podczas szkolenia oraz przeszkolenie zleceniobiorcy nie będzie stanowiło przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż w opisanym stanie faktycznym zachodzi sytuacja, w której zleceniodawca podejmuje określone działania celem umożliwienia zleceniobiorcy prawidłowego wykonania zlecenia (przeszkolenie zleceniobiorcy). Przepisy Kodeksu cywilnego nakładają na zleceniodawcę między innymi obowiązek zwrotu zleceniobiorcy wydatków, które ten poczynił w celu należytego wykonania zlecenia, o czym stanowi art. 742 Kodeksu cywilnego. W opisanym przypadku strony umówiły się, że zamiast zwracać wydatki zleceniodawca zapewni przeszkolenie oraz nocleg, a przychodem do opodatkowania jest wyłącznie ustalone w umowie wynagrodzenie za wykonanie zlecenia.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W art. 10 ww. ustawy określone zostały źródła przychodów, gdzie m. in. w ust. 1 pkt 2 wymieniono działalność wykonywaną osobiście. W ramach tego źródła przychodów, w art. 13 ustawodawca wyodrębnił w pkt 8 – przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
- osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej,
- właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością
- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.
Nawiązując do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz do treści wniosku o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego, należy zwrócić uwagę, iż na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas:
- podróży służbowej pracownika,
- podróży osoby nie będącej pracownikiem
- do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.
Stosowne do postanowień art. 21 ust. 13 ustawy, przepis ust. 1 pkt 16 lit. b) stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:
- w celu osiągnięcia przychodów lub
- w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub
- przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub
- przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.
Zatem przepis art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy odnosi się zarówno do pracowników, jak i osób niebędących pracownikami. Przy czym przepis ten odrębnie określa warunki korzystania ze zwolnienia od podatku w przypadku tych dwóch grup podatników. W przypadku pracowników zwolnieniem objęte są wyłącznie diety i inne należności za czas podróży służbowej, natomiast u osób niebędących pracownikami mowa jest o tego rodzaju świadczeniach otrzymanych w związku z szeroko rozumianą podróżą, o ile spełnione są przesłanki wymienione w art. 21 ust. 13 ustawy. W odniesieniu do tej kategorii podatników pojęcia „podróż” nie należy bowiem utożsamiać z „podróżą służbową” – pojęciem zdefiniowanym w ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.). Zatem, przy braku w ustawie definicji „podróży”, należy przyjąć, iż chodzi tu zarówno o podróż w związku z załatwianiem cudzych spraw (tj. podmiotu, który następnie zwraca poniesione w tym celu koszty), jak również o dojazd na miejsce wykonywania określonych czynności. Przepis art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie wskazuje, że prawo do skorzystania ze zwolnienia w odniesieniu do świadczeń za czas podróży przysługuje osobom niebędącym pracownikami, wykonującym czynności m. in. wynikające z umowy zlecenia, poniesionych w celu osiągnięcia przychodu i nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodu, lecz jedynie do wysokości limitów określonych w odrębnych ustawach lub przepisach wydanych przez właściwego ministra. Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zawierać będzie umowy zlecenia z nauczycielami, którzy będą prowadzić zajęcia z uczniami. W ramach umowy zlecenia, w celu prawidłowego prowadzenia zajęć, Wnioskodawca zobowiąże się do ponoszenia kosztów szkoleń zleceniobiorców i noclegów podczas szkolenia oraz zwrotu kosztów przejazdu na szkolenia i diet, do wysokości określonej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju. W związku z powyższym, ustosunkowując się do treści pytania Nr 1 wniosku, należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż w sytuację, gdy Wnioskodawca z własnych środków bezpośrednio finansować będzie koszty udziału nauczycieli w organizowanych szkoleniach, tj. zapewniać będzie zakwaterowanie podczas szkolenia i ponosić koszty szkolenia, wartość pokrywanych przez Spółkę kosztów nie będzie stanowi dla zleceniobiorców przychodu podlegającego opodatkowaniu. Jak słusznie przedstawił Wnioskodawca, opierając się o uregulowania wynikające z ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.), a w szczególności zapisy sankcjonujące obowiązki współdziałania stron, zgodnie z zawartymi w umowie postanowieniami, w celu prawidłowego wykonania usługi, Wnioskodawca zobowiąże się do ponoszenia kosztów udziału nauczycieli w przedmiotowych szkoleniach. Zatem należy uznać, iż w sytuacji, gdy Wnioskodawca bezpośrednio z własnych środków pokrywać będzie koszty udziału nauczycieli w organizowanych szkoleniach, a także koszty noclegów podczas szkolenia, wartość tych świadczeń pokrywanych przez Wnioskodawcę w ramach współdziałania w wykonaniu usługi, nie będzie przychodem stanowiącym przychód opodatkowany zleceniobiorcy, w rozumieniu przepisu art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Również w stacji, w której Wnioskodawca zwracać będzie poniesione bezpośrednio przez nauczycieli koszty przejazdu na szkolenia i diety, w ramach zawieranych umów zlecenia, należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy w tym zakresie. Wartość zwracanych nauczycielom przez Wnioskodawcę kosztów związanych z kosztami przejazdu na szkolenia i diet stanowić będzie przychód, o którym mowa w powołanym powyżej art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W świetle bowiem art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Zgodnie z powyższym należy przyjąć, iż pieniądze i wartość świadczeń otrzymanych przez zleceniobiorców stanowi podlegający opodatkowaniu przychód z działalności wykonywanej osobiście, jednakże na podstawie powołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym, ustawodawca dopuścił możliwość zwolnienia tego przychodu z opodatkowania, pod warunkiem spełnienia przesłanek wymienionych w ust. 13 art. 21 ustawy. Udzielając zatem odpowiedzi na pytanie Nr 2 wniosku należy stwierdzić, iż do wartości zwrotów kosztów podróży oraz diet, jakie Wnioskodawca wypłacać będzie zleceniobiorcom będzie miało zastosowanie zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przyjmując za Wnioskodawcą, że warunki określone w powołanym powyżej art. 21 ust. 13 ustawy podatkowej będą spełnione, jednakże do wysokości określonej w powołanym rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1990 ze zm.).
Reasumując, wartość poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów szkoleń zleceniobiorców oraz kosztów noclegów nie będzie przychodem stanowiącym przychód zleceniobiorcy w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wartość zwrotów kosztów podróży oraz diet wypłacanych zleceniobiorcy będzie stanowiła przychód zleceniobiorcy korzystający ze zwolnienie określonego w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
|