Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1176/12-2/DG
z 16 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14.11.2012r. (data wpływu 22.11.2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług szkoleniowych dotyczących systemu HACCP i z zakresu BHP świadczonych w formie bezpośredniej i elektronicznej - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22.11.2012r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług szkoleniowych dotyczących systemu HACCP i z zakresu BHP świadczonych w formie bezpośredniej i elektronicznej.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Sp. z o.o. prowadzi działalność gospodarczą na zasadach określonych w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Jest osobą prawną wpisaną do Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Wydział Gospodarczy Sądu Rejonowego. Zgodnie z Umową Spółki w określeniu zakresu prowadzonej działalności widnieją między innymi kody działów Polskiej Klasyfikacji Działalności takie jak 85 - edukacja, 70 - działalność firm centralnych, doradztwo związane z zarządzaniem. Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży dokumentacji związanej z bezpieczeństwem żywności, prowadzenia szkoleń i doradztwa z zakresu systemu analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli HACCP, który określa postępowanie mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa żywności przez identyfikację i oszacowanie skali zagrożeń z punktu widzenia wymagań zdrowotnych żywności oraz ryzyka wystąpienia zagrożeń podczas przebiegu wszystkich etapów produkcji i obrotu żywnością; system ten ma również na celu określenie metod eliminacji lub ograniczania zagrożeń oraz ustalenie działań korygujących.

Aktualnie spółka stosuje stawkę VAT 23%. Świadczy usługi szkoleniowe w formie tradycyjnej, czyli wykwalifikowany trener spotyka się z uczestnikami szkolenia i realizuje program w zakresie HACCP. Drugą formą świadczenia usług szkoleniowych jest szkolenie prowadzone poprzez platformę internetową www.haccponilne.pl, która wyposażona jest w bazę danych z materiałami szkoleniowymi w formie interaktywnych wykładów i slajdów. Uczestnicy takich szkoleń samodzielnie odbywają dane szkolenie, które po zakończeniu dokumentowanie jest certyfikatem potwierdzającym odbycie szkolenia w danym zakresie. Takie szkolenia są obowiązkowe dla osób, których praca ma bezpośredni związek z przygotowywaniem i bezpieczeństwem żywności. Obowiązek ten jest regulowany na podstawie dwóch głównych aktów prawnych. tj. Ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia z dnia 25 sierpnia 2006 oraz rozporządzenie (WE) NR 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych. Dotychczas stosowano stawkę VAT 23%, ponieważ zleceniodawcy zamawiali oprócz samego szkolenia, usługi audytu aktualnie posiadanego systemu bezpieczeństwa żywności oraz usługi sporządzenia stosownej dokumentacji. Stosowana była jedna cena za pakiet usług powiększona o 23% stawkę VAT. Ponadto szkolenia zawierały również elementy wykraczające poza ustawowy obowiązek, takie jak np. zagadnienia ogólne związane z aspektami zarządzania i merchandisingiem.

Ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia z 25 sierpnia 2006 roku określa definicję systemu HACCP. W art. 3 pkt 3 ust. 41: system analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli (Hazard Analysis and Critical Control Points), zwany dalej systemem HACCP - postępowanie mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa żywności przez identyfikację i oszacowanie skali zagrożeń z punktu widzenia wymagań zdrowotnych żywności oraz ryzyka wystąpienia zagrożeń podczas przebiegu wszystkich etapów produkcji i obrotu żywnością; system ten ma również na celu określenie metod eliminacji lub ograniczania zagrożeń oraz ustalenie działań korygujących; oraz określa obowiązek szkoleń w Art. 59,3.

Spełnienie wymagań określonych w rozdziale XII załącznika II do rozporządzenia nr 852/2004 jest potwierdzane dokumentacją o przeprowadzonych szkoleniach lub udzielonym Instruktażu osobom wykonującym prace przy produkcji lub w obrocie żywnością oraz osobom odpowiedzialnym za wdrożenie i stosowanie zasad systemu HACCP w zakładzie. Ust. 4. Podmiot działający na rynku spożywczym jest obowiązany przechowywać w aktach osobowych orzeczenia lekarskie i dokumentację, o których mowa w ust. 2 i 3, oraz udostępniać je na żądanie organów urzędowej kontroli żywności. Ust. 5. Kopie orzeczenia lekarskiego oraz dokumentacji, o których mowa w ust. 2 i 3, znajdują się w miejscu wykonywania pracy przez osobę, której dotyczy to orzeczenie lub dokumentacja. Zgodnie z Rozdziałem XII „Szkolenie” Rozporządzenia (WE) NR 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004r. w sprawie higieny środków spożywczych przedsiębiorstwa sektora spożywczego zapewniają:

  1. że personel pracujący z żywnością jest nadzorowany i/lub szkolony w sprawach higieny żywności odpowiednio do jego charakteru pracy;
  2. że osoby odpowiedzialne za opracowywanie i stosowanie procedury określonej w art. 5 ust. 1 niniejszego rozporządzenia lub za funkcjonowanie właściwych wytycznych, przeszły odpowiednie szkolenie ze stosowania zasad HACCP; oraz
  3. zgodność ze wszelkimi wymogami prawa krajowego dotyczącymi programów szkoleniowych dla osób pracujących w poszczególnych sektorach spożywczych.

Szkolenia prowadzone przez Spółkę w zakresie określonym powyższymi przepisami bezpośrednio są kwalifikowane jako szkolenia podnoszące kwalifikacje zawodowe osób pracujących przy produkcji żywności, przygotowujących posiłki w restauracjach, barach, szkołach, szpitalach, przedszkolach, zakładach produkujących artykuły spożywcze itp.

Zarząd Sp. z o.o. zamierza rozgraniczyć szkolenia obowiązkowe na podstawie ww. przepisów oraz pozostałe szkolenia dobrowolne i dodatkowe. W dniu 10.11.2012r. została podjęta stosowna uchwała zarządu.

Spółka planuje rozszerzyć zakres działalności gospodarczej o usługi szkoleniowe i doradztwo w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy BHP.

Szkolenia z zakresu BHP będą odbywać się w formie tradycyjnej, czyli wykwalifikowany trener będzie spotykać się z uczestnikami szkolenia i realizować program w zakresie BHP. Drugą formą świadczenia usług szkoleniowych będzie szkolenie prowadzone poprzez platformę internetową wyposażoną w bazę danych z materiałami szkoleniowymi w formie interaktywnych wykładów i slajdów. Uczestnicy takich szkoleń samodzielnie będą odbywać dane szkolenie, które po zakończeniu dokumentowane będą certyfikatem potwierdzającym odbycie szkolenia w danym zakresie.

Szkolenia z zakresu BHP są obowiązkowe na podstawie art. 237 par. 1: „Nie wolno dopuścić pracownika do pracy, do której wykonywania nie posiada on (...) dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy”. Formy i zasady prowadzenia szkoleń z zakresu BHP oparte są na delegacji z kodeksu pracy - Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27.11.2004r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, które określa;

  1. szczegółowe zasady szkolenia w dziedzinie BHP
  2. zakres szkolenia
  3. wymagania dotyczące treści i realizacji szkolenia
  4. sposób dokumentowania szkolenia
  5. przypadki, w których pracodawcy i pracownicy mogą być zwolnieni z określonych rodzajów szkolenia.

Szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy skierowane są do pracowników, pracodawców, służby BHP, instruktorów BHP i wykładowców i są usługami kształcenia zawodowego, ponieważ zdobyta wiedza jest wykorzystywana podczas wykonywania pracy. Przedmiotem szkoleń z zakresu BHP jest poznanie czynników środowiska pracy, które mogą powodować zagrożenia dla bezpieczeństwa i zdrowia pracownika, poznanie przepisów i zasad bhp w zakresie niezbędnym do wykonywania pracy na określonym stanowisku, nabycie umiejętności wykonywania pracy w sposób bezpieczny dla siebie i innych oraz postępowania w sytuacjach awaryjnych.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy świadczenie usług szkoleniowych w zakresie HACCP w tradycyjnej formie i elektronicznej poprzez platformę internetową e-learningową jest opodatkowane stawką VAT zwolnioną?
  2. Czy świadczenie usług szkoleniowych w zakresie BHP w tradycyjnej formie i elektronicznej poprzez platformę internetową e-learningową jest opodatkowane stawką VAT zwolnioną?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Zarząd Sp. z o.o. uważa, że usługi kształcenia zawodowego w zakresie szkoleń HACCP oraz BHP prowadzone w formie tradycyjnej oraz e-learningowej (świadczone za pośrednictwem platformy internetowej) mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.


Uzasadnienie:


Zgodnie z przepisami art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a Ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione z podatku od towarów i usług są usługi kształcenia zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.


Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym zarówno szkolenia HACCP i BHP są niewątpliwie usługami kształcenia zawodowego oraz są regulowane przez odrębne przepisy:

  • Ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia z dnia 25 sierpnia 2006r.;
  • rozporządzenie (WE) NR 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004r. w sprawie higieny środków spożywczych;
  • Kodeks Pracy;
  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27.11.2004 w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym zarówno szkolenia HACCP i BHP są regulowane przez odrębne przepisy oraz są niewątpliwie usługami kształcenia zawodowego. Ponadto Zarząd Spółki uważa, że forma szkoleń, tradycyjna czy też e-learningowa, nie ma wpływu na wysokość stawki podatku od towarów i usług. W tej kwestii istotne jest czy nowoczesne szkolenia odbywane za pomocą internetu spełniają wymagania i ich przedmiotowy zakres jest zgodny z innymi przepisami określającymi wymogi stawiane uczestnikom szkoleń, które mające na celu przygotowanie ich do zdrowej i bezpiecznej pracy dla nich samych i innych poprzez zdobycie udokumentowanej certyfikatem bądź zaświadczeniem wiedzy z zakresu BHP i HACCP Platforma internetowa do szkoleń z zakresu HACCP - www.haccponline.pl spełnia wymagania ww. aktów prawnych. Planowana platforma internetowa do szkoleń z zakresu BHP również będzie spełniać wyżej wspomniane wymagania.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…):


Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.


Według art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy. Stosownie do art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.


W tym miejscu należy zaznaczyć, że od 1 lipca 2011r. weszły przepisy rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011r. dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U.UE L z dnia 23 marca 2011 r.) według których /w art. 44/, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Na podstawie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy usługi szkoleń świadczone przez Wnioskodawcę są zwolnione od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy, konieczne jest stwierdzenie:

  1. czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;
  2. czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Odnośnie szkoleń z zakresu HACCP należy stwierdzić, że szkolenia te są usługami kształcenia zawodowego, bowiem mają na celu zapewnienie uczestnikom zapoznanie się z wymaganiami i procedurami niezbędnymi dla zapewnienia bezpieczeństwa żywności i żywienia zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującego Europejski Urząd do Spraw Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającego procedury w sprawie bezpieczeństwa żywności (Dz. Urz. WE L 31 z 01.02.2002, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 6, str. 463), zwanego dalej „rozporządzeniem nr 178/2002”. O powyższym traktuje art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 136, poz. 914 ze zm.).

Zgodnie z art. 59 ust. 1-4 powyższej ustawy, podmioty działające na rynku spożywczym są obowiązane przestrzegać w zakładach wymagań higienicznych określonych w rozporządzeniu nr 852/2004. Osoba pracująca w styczności z żywnością powinna uzyskać określone przepisami o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi orzeczenie lekarskie dla celów sanitarno-epidemiologicznych o braku przeciwwskazań do wykonywania prac, przy wykonywaniu których istnieje możliwość przeniesienia zakażenia na inne osoby. Spełnienie wymagań określonych w rozdziale XII załącznika II do rozporządzenia nr 852/2004 jest potwierdzane dokumentacją o przeprowadzonych szkoleniach lub udzielonym instruktażu osobom wykonującym prace przy produkcji lub w obrocie żywnością oraz osobom odpowiedzialnym za wdrożenie i stosowanie zasad systemu HACCP w zakładzie. Podmiot działający na rynku spożywczym jest obowiązany przechowywać w aktach osobowych orzeczenia lekarskie i dokumentację, o których mowa w ust. 2 i 3, oraz udostępniać je na żądanie organów urzędowej kontroli żywności.

Jak wynika z art. 1 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz. Urz. UE L 2004 Nr 139, str. 1), niniejsze rozporządzenie ustanawia ogólne zasady dla przedsiębiorstw sektora spożywczego w zakresie higieny środków spożywczych, uwzględniając w szczególności następujące zasady:

  1. główna odpowiedzialność za bezpieczeństwo żywności spoczywa na przedsiębiorstwie sektora spożywczego;
  2. niezbędne jest zapewnienie bezpieczeństwa żywności w ramach całego łańcucha produkcji żywności, począwszy od produkcji podstawowej;
  3. istotne jest, w odniesieniu do żywności, która nie może być bezpiecznie przechowywana w temperaturze otoczenia, w szczególności żywności zamrożonej, utrzymanie łańcucha chłodniczego;
  4. ogólne zastosowanie procedur opartych na zasadach HACCP, wraz z zastosowaniem dobrej praktyki higieny, powinno wzmocnić odpowiedzialność przedsiębiorstw sektora spożywczego;
  5. wytyczne do dobrej praktyki są ważnym instrumentem mającym na celu pomoc przedsiębiorstwom sektora spożywczego na wszystkich szczeblach łańcucha produkcji żywności w zakresie zachowania zgodności z zasadami higieny żywności oraz ze stosowaniem zasad HACCP;
  6. niezbędne jest ustanowienie kryteriów mikrobiologicznych i wymogów kontroli temperatury opartych na naukowej ocenie ryzyka;
  7. niezbędne jest zapewnienie, że przywożona żywność podlega przynajmniej takim samym normom higieny jak żywność produkowana we Wspólnocie, lub normom równoważnym.

Niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie w odniesieniu do wszystkich etapów produkcji, przetwarzania i dystrybucji żywności oraz do wywozu, bez uszczerbku dla bardziej szczegółowych wymogów odnoszących się do higieny żywności.

Ogólne wymogi higieny dla wszystkich przedsiębiorstw sektora spożywczego (z wyjątkiem przypadków gdy ma zastosowanie załącznik 1) zawiera załącznik 2 powyższego rozporządzenia. W rozdziale XII tego załącznika określono zasady dotyczące szkoleń i stwierdzono, iż przedsiębiorstwa sektora spożywczego zapewniają:

  1. że personel pracujący z żywnością jest nadzorowany i/lub szkolony w sprawach higieny żywności odpowiednio do jego charakteru pracy;
  2. że osoby odpowiedzialne za opracowywanie i stosowanie procedury określonej w art. 5 ust. 1 niniejszego rozporządzenia lub za funkcjonowanie właściwych wytycznych, przeszły odpowiednie szkolenie ze stosowania zasad HACCP; oraz
  3. zgodność ze wszelkimi wymogami prawa krajowego dotyczącymi programów szkoleniowych dla osób pracujących w poszczególnych sektorach spożywczych.

Znajomość tych wymagań i procedur jest zatem warunkiem niezbędnym do wykonywania prac związanych z produkcją, przetwarzaniem i dystrybucją żywności.

Analiza ww. przepisów wskazuje, że formy i zasady przedmiotowych szkoleń w zakresie HACCP zostały określone w powołanych regulacjach.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe w formie tradycyjnej, czyli wykwalifikowany trener spotyka się z uczestnikami szkolenia i realizuje program w zakresie HACCP. Drugą formą świadczenia usług szkoleniowych jest szkolenie prowadzone poprzez platformę internetową www.haccponilne.pl, która wyposażona jest w bazę danych z materiałami szkoleniowymi w formie interaktywnych wykładów i slajdów. Uczestnicy takich szkoleń samodzielnie odbywają dane szkolenie, które po zakończeniu dokumentowanie jest certyfikatem potwierdzającym odbycie szkolenia w danym zakresie. Takie szkolenia są obowiązkowe dla osób, których praca ma bezpośredni związek z przygotowywaniem i bezpieczeństwem żywności. Obowiązek ten jest regulowany na podstawie dwóch głównych aktów prawnych. tj. Ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia z dnia 25 sierpnia 2006 oraz rozporządzenie (WE) NR 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych.

Spełnienie wymagań określonych w rozdziale XII załącznika II do rozporządzenia nr 852/2004 jest potwierdzane dokumentacją o przeprowadzonych szkoleniach lub udzielonym Instruktażu osobom wykonującym prace przy produkcji lub w obrocie żywnością oraz osobom odpowiedzialnym za wdrożenie i stosowanie zasad systemu HACCP w zakładzie. Szkolenia prowadzone przez Spółkę w zakresie określonym powyższymi przepisami bezpośrednio są kwalifikowane jako szkolenia podnoszące kwalifikacje zawodowe osób pracujących przy produkcji żywności, przygotowujących posiłki w restauracjach, barach, szkołach, szpitalach, przedszkolach, zakładach produkujących artykuły spożywcze itp.

Zarząd Sp. z o.o. zamierza rozgraniczyć szkolenia obowiązkowe na podstawie ww. przepisów oraz pozostałe szkolenia dobrowolne i dodatkowe.

Mając na uwadze regulacje prawne w przedmiotowym zakresie należy stwierdzić, że Wnioskodawca prowadząc szkolenia obowiązkowe dla osób, których praca ma bezpośredni związek z przygotowywaniem i bezpieczeństwem żywności w zakresie i na zasadach przewidzianych w rozporządzenia (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004r. oraz ustawie o bezpieczeństwie żywności i żywienia spełnia warunek ich prowadzenia w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Ponadto są to szkolenia dla osób pracujących w produkcji, przygotowywaniu i obrocie żywnością, a zatem bezsprzecznie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych, gdyż formy i zasady tego typu szkoleń zostały określone we wskazanych wyżej przepisach. Ponadto dla zastosowania zwolnienia od opodatkowania VAT świadczonych ww. usług nie ma znaczenia forma ich realizowania – tzn. tradycyjna polegająca na bezpośrednim szkoleniu przez trenera czy też w formie e-learningowej poprzez platformę internetową, gdzie szkolący się będzie mógł samodzielnie w oparciu o udostępnione przez Wnioskodawcę materiały uczestniczyć w takim szkoleniu i uzyskać wymagane przez stosowne przepisy uprawnienia i umiejętności.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 1 wniosku należało uznać za prawidłowe.

Wnioskodawca zamierza prowadzić również szkolenia z zakresu przepisów BHP. Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest, czy do prowadzenia szkoleń w powyższym zakresie będzie miał prawo stosować zwolnienie od opodatkowania podatkiem VAT.

Wskazać należy, iż wykonywanie każdego zawodu związane jest z koniecznością poznania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także nabycia umiejętności wykonywania pracy w sposób bezpieczny, niezbędnych do jej podjęcia i wykonywania w danym zakładzie pracy i na określonym stanowisku pracy.

Szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy może dotyczyć pracodawcy, pracowników służby bhp, innych pracowników oraz instruktorów i wykładowców tej tematyki. Szkolenia te adresowane do pracodawcy, pracowników służb bhp, instruktorów i wykładowców tej tematyki są usługami kształcenia zawodowego.

Przedmiotowe szkolenia są usługami kształcenia zawodowego również wówczas, gdy dotyczą pracowników, pracodawcy, mają one bowiem na celu zapewnienie uczestnikom poznania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także nabycia umiejętności wykonywania pracy w sposób bezpieczny, niezbędnych do podjęcia i wykonywania pracy w danym zakładzie pracy i na określonym stanowisku pracy.

W tym miejscu wskazać należy, że znajomość przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest warunkiem niezbędnym do wykonywania pracy. Każdy pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikowi odbycie, odpowiedniego do rodzaju wykonywanej pracy szkolenia, w tym przekazać mu informacje i instrukcje dotyczące zajmowanego stanowiska pracy lub wykonywanej pracy. Obowiązek przeszkolenia podwładnych w zakresie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy nałożony został na pracodawcę ustawą z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (t. j. Dz. U. 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.).

Zgodnie z art. 2373 § 1 Kodeksu pracy, nie wolno dopuścić pracownika do pracy, do której wykonywania nie posiada on wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych umiejętności, a także dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Przepisy rozdziałów VIII i X Kodeksu pracy regulują kwestie związane z przeprowadzaniem szkoleń w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Szkolenia w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy nie mogą odbywać się w zupełnie dowolnej formie. Szczegółowe zasady organizacji i przeprowadzania szkoleń z tego zakresu zostały określone w § 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 180, poz. 1860), które określa:

  • szczegółowe zasady szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy,
  • zakres szkolenia,
  • wymagania dotyczące treści i realizacji szkolenia,
  • sposób dokumentowania szkolenia oraz
  • przypadki, w których pracodawcy i pracownicy mogą być zwolnieni z określonych rodzajów szkolenia.

Zgodnie z § 1a ww. rozporządzenia ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

  1. instruktażu – rozumie się przez to formę szkolenia o czasie trwania nie krótszym niż 2 godziny lekcyjne, umożliwiającego uzyskanie, aktualizowanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności dotyczących wykonywania pracy i zachowania się w zakładzie pracy w sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy;
  2. jednostce organizacyjnej prowadzącej działalność szkoleniową w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy – rozumie się przez to:
    1. placówkę kształcenia ustawicznego, placówkę kształcenia praktycznego, ośrodek dokształcania i doskonalenia zawodowego,
    2. szkołę ponadgimnazjalną,
    3. jednostkę badawczo-rozwojową, szkołę wyższą lub inną placówkę naukową,
    4. stowarzyszenie, którego celem statutowym jest działalność związana z bezpieczeństwem i higieną pracy,
    5. osobę prawną lub fizyczną prowadzącą działalność oświatową na zasadach określonych w przepisach o swobodzie działalności gospodarczej,
    - jeżeli prowadzą działalność szkoleniową w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy;
  3. kursie – rozumie się przez to formę szkolenia o czasie trwania nie krótszym niż 15 godzin lekcyjnych, składającego się z zajęć teoretycznych i praktycznych, umożliwiającego uzyskanie, aktualizowanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
  4. przygotowaniu dydaktycznym – rozumie się przez to ukończenie kształcenia lub szkolenia przygotowującego do prowadzenia procesu szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy w sposób zapewniający wysoką efektywność, z uwzględnieniem, odpowiednich dla określonych grup uczestników szkolenia i rodzajów szkolenia: form organizacyjnych i metod szkolenia oraz środków dydaktycznych;
  5. samokształceniu kierowanym – rozumie się przez to formę szkolenia umożliwiającego uzyskanie, aktualizowanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, na podstawie materiałów przekazanych przez organizatora szkolenia, w szczególności przy zastosowaniu poczty, internetu, przy jednoczesnym zapewnieniu konsultacji z osobami spełniającymi wymagania dla wykładowców;
  6. seminarium – rozumie się przez to formę szkolenia o czasie trwania nie krótszym niż 5 godzin lekcyjnych, umożliwiającego uzyskanie, aktualizowanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

Natomiast w myśl § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia pracodawca zapewnia pracownikowi odbycie, odpowiedniego do rodzaju wykonywanej pracy, szkolenia, w tym przekazanie mu informacji i instrukcji dotyczących zajmowanego stanowiska pracy lub wykonywanej pracy.

Paragraf 13 ust. 1 tego aktu stanowi, że pracodawca, który zgodnie z art. 23711 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy wykonuje zadania służby bezpieczeństwa i higieny pracy, przed podjęciem wykonywania tych zadań odbywa szkolenie przeprowadzone w formie kursu lub seminarium według programu opracowanego w oparciu o ramowy program określony w części III załącznika nr 1 do rozporządzenia.

Zgodnie z § 16 ust. 1 ww. rozporządzenia, szkolenie, o którym mowa w § 13 ust. 1, oraz szkolenie okresowe kończą się egzaminem sprawdzającym przyswojenie przez uczestnika szkolenia wiedzy objętej programem szkolenia oraz umiejętności wykonywania lub organizowania pracy zgodnie z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.


Stosownie do ust. 2 powyższego paragrafu, egzamin jest przeprowadzany przed komisją powołaną przez organizatora szkolenia.


Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy wynika, że szkolenia z zakresu BHP będą odbywać się w formie tradycyjnej, czyli wykwalifikowany trener będzie spotykać się z uczestnikami szkolenia i realizować program w zakresie BHP. Drugą formą świadczenia usług szkoleniowych będzie szkolenie prowadzone poprzez platformę internetową wyposażoną w bazę danych z materiałami szkoleniowymi w formie interaktywnych wykładów i slajdów. Uczestnicy takich szkoleń samodzielnie będą odbywać dane szkolenie, które po zakończeniu dokumentowane będą certyfikatem potwierdzającym odbycie szkolenia w danym zakresie.

Szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy skierowane są do pracowników, pracodawców, służby BHP, instruktorów BHP i wykładowców i są usługami kształcenia zawodowego, ponieważ zdobyta wiedza jest wykorzystywana podczas wykonywania pracy. Przedmiotem szkoleń z zakresu BHP jest poznanie czynników środowiska pracy, które mogą powodować zagrożenia dla bezpieczeństwa i zdrowia pracownika, poznanie przepisów i zasad bhp w zakresie niezbędnym do wykonywania pracy na określonym stanowisku, nabycie umiejętności wykonywania pracy w sposób bezpieczny dla siebie i innych oraz postępowania w sytuacjach awaryjnych.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych wyżej przepisów prawa należy stwierdzić, iż prowadzone przez Spółkę szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, spełniają definicję usług kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy. Przedmiotowe szkolenia mają na celu uzyskanie lub uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji niezbędnych do celów zawodowych. Zasady organizowania i przeprowadzania ww. szkoleń zostały ściśle uregulowane w powołanych powyżej odrębnych przepisach. Oznacza to, że została spełniona przesłanka umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku, bowiem szkolenia prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Ponadto prowadzenie szkoleń z powyższego zakresu zarówno w formie tradycyjnej – tj. przez trenera szkolącego bezpośrednio uczestników szkolenia jak i w formie e-learningowej poprzez platformę internetową może korzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem VAT, gdyż usługi te są usługami kształcenia szkolenia zawodowego realizowanymi w oparciu o wyżej przedstawione przepisy i umożliwiają ich uczestnikom zdobycie odpowiednich kwalifikacji niezbędnych na danym stanowisku pracy.

Reasumując, prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, z uwagi na fakt, iż są usługami kształcenia zawodowego i są prowadzone na zasadach i w formach przewidzianych w odrębnych przepisach, spełniają przesłanki do objęcia ich zwolnieniem od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj