Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1304/09-2/MP
z 24 lutego 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1304/09-2/MP
Data
2010.02.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Zwrot podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dofinansowanie
odliczanie podatku naliczonego
podatnik
prawo do odliczenia
projekt
stowarzyszenia


Istota interpretacji
Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją Programu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej i budżetu państwa. W takiej sytuacji nie znajdzie również zastosowania przepis art. 87 ww. ustawy.



Wniosek ORD-IN 502 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia, przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2009r. (data wpływu 14 grudnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia i zwrotu naliczonego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia i zwrotu naliczonego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie powstało jako Lokalna Grupa Działania (LGD) na podstawie art. 15 ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu i rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 z późn. zm.) i będzie realizowało Lokalną Strategię Rozwoju opracowaną przez siebie zgodnie z ww. ustawą. Stowarzyszenie zostało wpisane do KRS z dnia 09.10.2008 r. przez Sąd Rejonowy Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego.

Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług, w ramach projektu nie będzie prowadzona sprzedaż. Transze dotacji przekazywane będą na podstawie wniosku beneficjenta o płatność. Koszty funkcjonowania LGD będą finansowane ze środków otrzymanych na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23.05.2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania „ Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania” objętego programem rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007 - 2013 (Dz. U. Nr 103, poz. 660 z późn. zm.) oraz ze składek członkowskich.

Zgodnie z § 3 ust. 2 ww. rozporządzenia, VAT zalicza się do kosztów kwalifikowanych na zasadach określonych w art. 71 ust. 3 lit.”E”. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, co do zasady. Gdyby z prowadzonej działalności Stowarzyszenie uzyskało przychody inne niż pomoc – refundacja kosztów i składki członkowskie, to zostaną one przeznaczone na cele statutowe, a ich kwota nie przekroczy 40 tys. zł rocznie.

LGD, w ramach środków przyznawanych na 2009 r. zaplanowała następujące operacje :

  • utrzymanie biura LGD wraz z zapewnieniem środków finansowych na wypłatę należnych wynagrodzeń, badanie obszaru LSR; informowanie o obszarze objętym LSR; realizacji LSR oraz działalności LDG; szkolenia dla pracowników LGD i członków organów LGD, wydarzenia promocyjne i kulturalne, aktywizacja lokalnej społeczności.

W zakresie utrzymania biura LGD planuje się rozdysponowanie środków finansowych na pokrycie bieżących kosztów administracyjnych. Ponadto, w ramach tej operacji, przewidziana jest także wypłata wynagrodzeń dla członków Rady i Zarządu LGD oraz pokrycie kosztów podróży służbowych. W ramach operacji związanej z badaniem obszaru LSR przewidziane są spotkania konsultacyjne dotyczące analizy potencjału turystycznego obszaru LGD. Na działania i wydarzenia informacyjno – promocyjne składają się związane z nimi podróże pracowników LGD oraz przygotowanie i dystrybucja materiałów promocyjnych, strona internetowa, konferencje i seminaria. W zakresie aktywizacji przewidziane są działania szkoleniowe i warsztaty dla społeczności lokalnej.

Podobnie, dla pracowników LGD oraz członków Rady i Zarządu, zorganizowane zostaną wyjazdy studyjne, których celem będzie wymiana doświadczeń i dobrych praktyk.

Opis zadań wymienionych w zestawieniu rzeczowo – finansowym załączonym do wniosku o przyznanie pomocy na rok 2009 w ramach działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnych Grup Działania, zadanie opisane jest na 6 miesięcy:

1. wynagrodzenie członków Rady LGD wraz z pochodnymi 8 x 4 000 zł =32 000 zł.

2. wynagrodzenia wraz z pochodnymi dla 2 pracowników Biura LGD zatrudnionych na umowę o pracę przez 6 miesięcy : Dyrektor Biura – pół etatu (6 m-cy x 2 478 zł = 14. 868 zł); pracownik Biura – cały etat (6 m-cy x 3 022 zł = 18 132 zł). Łącznie 33 000 zł.

3. Wynagrodzenie wraz z pochodnymi dla 3 członków zarządu LGD : Prezes Zarządu 6 m-cy x 1 000 zł = 6 000 zł; Pierwszy Wiceprezes Zarządu 6 m-cy x 750 zł = 4 500 zł; Drugi Wiceprezes Zarządu 6 m-cy x 750 zł = 4 500 zł. Łącznie 15 000 zł.

4. Umowa zlecenie związane z obsługą finansowo – księgową (7 800 zł), doradztwem prawnym (3 000 zł), aktualizacją LSR (9 000 zł), inne (5 471 zł). Łącznie 25 271 zł.

5. 20 wyjazdów pracowników LGD do siedziby UM i ARIMR w związku z zarządzaniem projektami własnymi LGD oraz z wyborem operacji beneficjentów; 20 wyjazdów x 100 zł = 2 000 zł.

6. Podróże służbowe członków Rady i Zarządu LGD; 10 osób x 10 wyjazdów = 100 szt; 100 x 70 zł = 7 000 zł.800 zł),

7. opłaty za: wodę (6 m-cy x 5 zł x 2 lokale = 60 zł), energia elektryczna ( 6 m-cy x 30 zł x 2 lokale = 360 zł), sprzątanie ( 6 m-cy x 100 zł x 2 lokale = 1 200 zł);r-k bankowy (6 m-cy x 25 zł = 150 zł), telefon (6 m-cy x 75 zł x 2 lokale = 900 zł). Łącznie 2 670 zł.

8. Zakupy : tonerów (5 szt. x 100 zł = 500 zł), segregatorów (60 szt. x 5 zł = 300 zł), papieru do drukarki ( 100 op. x 10 zł = 1 000 zł), długopisów ( 50 szt. x 2 zł – 100 zł), pozostałe wyposażenie drobne 1 100 zł. Łącznie 3 000 zł.

9. Zakup : biurek (1 szt. x 400 zł), szaf (2 szt. x 650 zł = 1 300 zł), wieszaka (1 szt. x 300 zł = 300 zł), krzeseł (7 szt. x 200 zł = 1400 zł), stolik (3 szt. x 200 zł = 600 zł). Łącznie 4 000 zł.

10. Zakup komputera stacjonarnego z oprogramowaniem i monitorem (3 500 zł), zakup laptopa z oprogramowaniem (4 szt. x 2 550 zł = 10 200 zł), rzutnik (700 zł). Roczne ubezpieczenie ww. sprzętu (300 zł). Łącznie 14 700 zł.

11. Zakup urządzenia wielofunkcyjnego 4 000 zł.

12. Zaprojektowanie strony internetowej LGD 4 000 zł.

13. Wykonanie i utrzymanie domeny internetowej przez 6 m-cy 1 000 zł.

14. Organizacja 5 ogólnodostępnych spotkań konsultacyjnych dla ilości ok. 1000 uczestników : wynajem sali (5 x 100 zł = 500 zł), moderator (5 x 150 zł = 750 zł), przerwa kawowa (5 x 250 zł = 500 zł. Łącznie 2 500 zł.

15. Diety i delegacje zgodnie z rozporządzeniem 1 000 zł.

16. Przygotowanie i wydruk 200 egz. LSR, które wykorzystane będą podczas akcji promocyjnych LGD 2 000 zł.

17. Dwudniowe szkolenia dla 15 osób. Wynajem sali (1 200 zł), wykładowcy (2 x 1000 zł = 2 000 zł), noclegi (15 x 300 zł = 4 500 zł), wyżywienie ( 17 os. x 2 dni x 73,50 zł = 2 500 zł), bufet kawowy (17 os. x 2 dni x 10 zł = 400 zł). Łącznie 11 300 zł.

18. Szkolenie dla 6 osób odpowiedzialnych za zarządzanie projektami własnymi LGD. Koszt ogólny 15 612 zł.

19. Wydarzenia promocyjne, szacunkowa liczba uczestników 100 osób. Koszty przygotowania sali 300 zł, przygotowanie materiałów 700 zł, przygotowanie poczęstunku dla uczestników 100 os. x 10 zł = 1 000 zł. Łączny koszt 2 000 zł.

20. 5 szkoleń dla 15 osób; koszty wykładowcy 5 x 850 zł = 4 250 zł, bufet kawowy 5 x 15 os. x 10 zł = 750 zł. Łącznie 5 000 zł.

21. 5 spotkań dla 10 liderów społeczności lokalnej; koszty wykładowcy 5 x 900 zł = 4 500 zł, bufet kawowy 5 x 10 os. x 10 zł = 500 zł. Łącznie 5 000 zł.

Część ww. wydatków objęta jest podatkiem od towarów i usług jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie :

Czy Stowarzyszeniu realizującemu projekt dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz ze środków budżetu państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu naliczonego podatku VAT, poniesionego w związku z realizacją ww. projektu, dotyczącego funkcjonowania Grupy ...

Zdaniem Stowarzyszenia zwrot podatku VAT nie będzie jej przysługiwał, ponieważ :

LGD nie jest podatnikiem VAT w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Ponadto zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał.

Podatek VAT naliczony będzie kosztem kwalifikowanym na podstawie § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 23.05.2008 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach Działania „Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl powyższych przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Stowarzyszenie będzie realizowało projekt „ Lokalna Strategia Rozwoju”, dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz ze środków budżetu państwa.

Stowarzyszenie, w ramach środków przyznanych na 2009 r. zaplanowało następujące operacje - utrzymanie biura LGD wraz z zapewnieniem środków finansowych na wypłatę należnych wynagrodzeń, badanie obszaru LSR, informowanie o obszarze objętym LSR, szkolenia dla pracowników i członków organów LGD, wydarzenia promocyjne i kulturalne, aktywizacja lokalnej społeczności. Stowarzyszenie nie posiada statusu podatnika podatku od towarów i usług. W ramach działania nie będzie prowadzona sprzedaż, zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a ponadto dokonane w ramach działań objętych ww. programem zakupy nie będą miały żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zatem, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej i budżetu państwa.

W takiej sytuacji nie znajdzie również zastosowania przepis art. 87 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj