Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-704/09/RS
z 23 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-704/09/RS
Data
2009.11.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
dotacja
fundusz unijny
usługi doradcze
usługi edukacyjne


Istota interpretacji
Czy otrzymane wynagrodzenie (dotacja) powinno być wykazane w deklaracji VAT-7 jako sprzedaż zwolniona?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 sierpnia 2009 r. (data wpływu 28 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 4 i 20 listopada 2009 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wykazania dotacji w deklaracji VAT-7 jako sprzedaży zwolnionej - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 sierpnia 2009 r. został złożony wniosek, uzupełnionym w dniu 4 i 20 listopada 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wykazania dotacji w deklaracji VAT-7 jako sprzedaży zwolnionej.


W przedmiotowym wniosku, oraz w jego uzupełnieniach, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wykonuje Pan jako partner projekty finansowane przez Europejski Fundusz Społeczny – fundusz celowy na rzecz zasobów ludzkich. Wspólnie z liderem przygotowywane są założenia projektu tj. budżet, harmonogram rzeczowo-finansowy oraz podział obowiązków i zadań. Następnie składany jest wniosek aplikacyjny na konkurs do Wojewódzkiego Urzędu Pracy. Po uzyskaniu pozytywnej oceny lider projektu podpisuje umowę o dotację, załączając wspólny wniosek oraz umowę partnerską z podaniem subkont bankowych przeznaczonych do rozliczeń pomiędzy Wojewódzkim Urzędem Pracy, liderem a partnerem. Dotacja przesyłana jest do lidera, który zgodnie z zapisami wniosku aplikacyjnego (budżetu) oraz umowy partnerskiej, rozdziela ją na partnerów. W celu otrzymania następnej transzy dotacji lider i partner wspólnie sporządzają wniosek o płatność, przedstawiając dokumenty finansowe potwierdzające wydatki zgodnie z budżetem projektu oraz harmonogramem finansowo-rzeczowym. Rozliczenia dokonuje się na podstawie zaksięgowanych dokumentów potwierdzających wystąpienie kosztu (listy płac, rachunku, faktury VAT) oraz opłacenia ww. dokumentów z subkonta lidera lub partnera, co pozwala na rozliczenie wydatku i zatwierdzenie wypłaty kolejnej transzy dotacji na konto lidera, który następnie uzupełnia subkonto partnera. Przedmiotowe przepływy finansowe zgodne są z Wytycznymi Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, dotyczącymi zasad finansowania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki i nie wymagają wystawienia jakiejkolwiek dodatkowej dokumentacji finansowej. Wynagrodzenie otrzymywane w ramach projektu jest kosztem kwalifikowanym, a jego wysokość jest zatwierdzana na podstawie opinii Komisji Oceny Projektów, zgodnie z obowiązującymi stawkami rynkowymi. Za wykonany projekt otrzymywane jest wynagrodzenie składające się z refundacji zaplanowanych kosztów i wynagrodzenia wykonawcy projekty. Otrzymana dotacja ma wpływ na cenę świadczonych usług edukacji oraz doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej powodując, że są to usługi bezpłatne. Usługi, które są finansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego uzyskanych na podstawie umowy z Wojewódzkim Urzędem Pracy, nie są usługami doradztwa rolniczego, ani nie są związane ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy otrzymane wynagrodzenie (dotacja) powinno być wykazane w deklaracji VAT-7 jako sprzedaż zwolniona...


Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymane wynagrodzenie (dotacja) powinno być wykazane w deklaracji VAT-7 jako sprzedaż zwolniona.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Stosowanie do postanowień zawartych w art. 29 ust. 1 powołanej ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ww. ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Pan jako partner wraz z liderem realizuje projekty finansowane przez Europejski Fundusz Społeczny – fundusz celowy na rzecz zasobów ludzkich. Wspólnie z liderem przygotowywane są założenia projektu tj. budżet, harmonogram rzeczowo-finansowy, podział obowiązków oraz zadań, a następnie składany jest wniosek aplikacyjny na konkurs do Wojewódzkiego Urzędu Pracy. Po uzyskaniu pozytywnej oceny lider podpisuje umowę o dotację załączając ww. wniosek oraz umowę partnerską z podaniem subkont bankowych przeznaczonych do rozliczeń w relacji Wojewódzki Urząd Pracy – lider - partner. Otrzymaną dotację, zgodnie z zapisami wniosku aplikacyjnego (budżetu) oraz umowy partnerskiej, lider rozdziela na partnerów. Za wykonany projekt otrzymywane jest wynagrodzenie składające się z refundacji zaplanowanych kosztów i wynagrodzenia wykonawcy projektu stanowiących koszt kwalifikowany projektu. Pozyskane na podstawie umowy z Wojewódzkim Urzędem Pracy środki pieniężne (dotacja) wykorzystywane są do świadczenia –bezpłatnie, usług edukacji i doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej.

Z powołanego art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że usługą jest każde świadczenie wykonane przez podatnika w ramach działalności, które nie jest dostawą towarów. Każda czynność, za którą podatnik otrzymuje wynagrodzeniem, a której efektem jest świadczenie na rzecz drugiego podmiotu, może być potraktowana jako odpłatne świadczenie usługi. Zatem świadczenie zakłada istnienie podmiotu będącego jego odbiorcą – nabywcę usługi, co potwierdza użyte w tym przepisie przez ustawodawcę sformułowanie „świadczenie na rzecz” odnoszące się do określonych, konkretnych podmiotów. W związku z powyższym, aby uznać czynność za usługę konieczne jest istnienie odbiorcy wykonywanego świadczenia, beneficjenta danej czynności i występowanie bezpośredniego związku między usługą i otrzymywanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym.

Z kolei z treści art. 29 ust.1 powołanej ustawy wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, to dofinansowanie to stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.

Dla uznania dotacji za element zwiększający obrót istotne jest ustalenie, czy ma ona na celu sfinansowanie lub dofinansowanie konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie wchodzą do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Mając na względzie przedstawione okoliczności sprawy oraz biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, iż pozyskana dotacja nie ma związku ze sprzedażą, gdyż wbrew twierdzeniom Pana nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, z uwagi na fakt, że usługi te są świadczone nieodpłatnie, a więc cena tych usług nie została określona, a otrzymana dotacja przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Oznacza to, że w opisanej sytuacji wystąpi dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. Ponadto między stronami umowy o dofinansowanie projektu nie dochodzi do sprzedaży i kupna usług. Odbiorcą usług świadczonych przez Pana nie jest Wojewódzki Urząd Pracy, ani inny konkretny beneficjent, który dokonywałby płatności. Wobec powyższego nie dochodzi do jakiekolwiek sprzedaży z Pana strony, a więc do odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem otrzymanego wynagrodzenia (dotacji) w ramach przedmiotowego projektu nie należy uwzględniać w deklaracji VAT-7.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj