Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-664/09-5/ER
z 17 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-664/09-5/ER
Data
2009.12.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Opodatkowanie dochodów z udziału w zyskach osób prawnych


Słowa kluczowe
dywidendy
wpłata
zryczałtowany podatek dochodowy
zyski


Istota interpretacji
Jak prawidłowo ustalić podstawę do naliczenia wpłaty 15 % od zysku netto:
- czy jest to zysk brutto minus podatek dochodowy ustalony na zasadach ogólnych,
- czy jest to zysk brutto minus podatek dochodowy ustalony na zasadach ogólnych oraz minus zryczałtowany podatek dochodowy od dochodów z dywidend?



Wniosek ORD-IN 406 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 16.09.2009 r. (data wpływu 21.09.2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia podstawy do naliczania wpłat z zysku; uzupełnionym w dniu 6.11.2009r. (data wpływu 09.11.2009r.) na wezwanie organu z dnia 26.10.2009r. (data doręczenia 02.11.2009r.) o dokument KRS, z którego wynika sposób reprezentacji Spółki oraz własne stanowisko w sprawie oraz pismem z dnia 11.12.2009r. o dokładny opis stanu faktycznego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21.09.2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia podstawy do naliczania wpłat z zysku.

W przedmiotowym wniosku przedstawiony został następujący stan faktyczny.

Spółka S.A. jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa i w związku z tym podlega przepisom Ustawy o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa.

Art. 2 przedmiotowej ustawy określa, iż podstawą do ustalenia kwoty należnej wpłaty jest zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Agencja jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i kwoty tego podatku pomniejszają osiągnięty przez spółkę zysk brutto. Jednocześnie Agencja osiąga dochody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych w postaci dywidend. Podatek dochodowy od dochodów z dywidend jest naliczany i odprowadzany do Urzędu Skarbowego przez wypłacającego dywidendę. Agencja otrzymuje dywidendę pomniejszoną o kwotę zryczałtowanego podatku dochodowego. W księgach Agencji, podatek od dochodów z dywidend ujmowany jest jako element obciążający zysk brutto.

Pismem z dnia 11.12.2009r., Spółka uzupełniła wniosek, z którego wynika, iż Agencja uzyskuje dochody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych (dywidendy), które mogą być zwolnione od podatku dochodowego po spełnieniu warunków określonych w art. 22 ust. 4 dochody Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz dochody, które nie spełniają tych warunków i wówczas podlegają obowiązkowi opodatkowania a obowiązek pobrania podatku ciąży na wypłacającym dywidendę.

W przypadkach, kiedy dywidenda podlega opodatkowaniu i podatek jest potrącony przez płatnika – Agencja otrzymuje fizycznie dywidendę w kwocie pomniejszonej o podatek, czyli w kwocie netto, jednak ewidencja w księgach rachunkowych przebiega następująco:

Przychody finansowe – księguje się kwotę brutto dywidendy wynikającą z wiersza 31 informacji CIT-7 otrzymanej od wypłacającego dywidendę; kwota ta jest składnikiem przychodów finansowych wykazywanych w rachunku zysków i strat, ale dla celów podatku dochodowego jest z tych przychodów wyłączana,

Podatek od dywidend – księguje się w należnej wysokości stanowiącej 19 % kwoty brutto i wynikającej z wiersza 30 informacji CIT-7 i wykazywany jest w rachunku zysków i strat w pozycji „podatek dochodowy” (jako suma CIT-8 i CIT-7)

W końcowym efekcie powstaje wynik księgowy wynikający z różnicy pomiędzy przychodami i kosztami oraz łącznym podatkiem dochodowym.

Do końca 2007 roku istniała dla podatnika możliwość odliczenia podatku od dywidend od podatku należnego na podstawie art. 23 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Począwszy od 2008 roku nie ma już takiej możliwości, ale dla przedmiotowej sprawy, czyli dla podstawy naliczenia wpłaty od zysku, nie ma to znaczenia, bowiem w księgach rachunkowych nadal funkcjonuje konto „Podatek od dywidend”, które pomniejsza wynik osiągnięty przez Spółkę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jak prawidłowo ustalić podstawę do naliczenia wpłaty 15 % od zysku netto:

  • czy jest to zysk brutto minus podatek dochodowy ustalony na zasadach ogólnych,
  • czy jest to zysk brutto minus podatek dochodowy ustalony na zasadach ogólnych oraz minus zryczałtowany podatek dochodowy od dochodów z dywidend...

Zdaniem Wnioskodawcy.

Na mocy art. 2 ust. 5 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. z 1995 r., Nr 154, poz. 792 ze zm.) podstawą ustalenia wysokości zaliczki jest zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, osiągnięty w danym okresie, liczony w rachunku narastającym.

Zdaniem Spółki w ustaleniu podstawy do naliczenia wpłaty z zysku należy uwzględnić zarówno podatek dochodowy od osób prawnych ustalony na zasadach ogólnych, jak i zryczałtowany podatek dochodowy od dochodów z dywidend, z uwagi na fakt, iż obydwa te podatki mają wpływ na wielkość osiąganego przez spółkę zysku netto.

W dniu 9.11.2009r., Spółka uzupełniła wniosek, dodając iż jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych od dochodów uzyskanych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Wysokość ww. podatku ustalana jest na podstawie art. 19 przywołanej wyżej ustawy, a roczne rozliczenie dokonywane jest w zeznaniu CIT-8 (aktualnie w oparciu o Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2006 roku (Dz. U. z 2006 r., nr 243, poz.1761).

Agencja uzyskuje także dochody z dywidend, których wysokość opodatkowania określona jest w art. 22 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a zasady poboru zryczałtowanego podatku dochodowego przez płatnika dywidendy określone są w art. 26 tejże ustawy. W tym przypadku, Agencja otrzymuje od spółki wypłacającej dywidendę — informację CIT-7 o wysokości pobranego podatku (aktualnie w oparciu o Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2006 roku (Dz. U. z 2006 r., nr 243, poz.1761).

W księgach Agencji ujęty jest podatek dochodowy wynikający zarówno z zeznania CIT-8, sporządzanego przez podatnika, jak też podatek dochodowy wg informacji CIT-7, sporządzanej przez płatnika.

W związku z tym, obydwa rodzaje podatków mają wpływ na osiągany przez Agencję zysk netto, stąd zdaniem Spółki, prawidłowe ustalenie podstawy do wyliczenia należnej wpłaty z zysku oraz prezentacja w deklaracji WZS-1R (w przypadku rozliczenia rocznego) powinno przebiegać w poniższy sposób:

wiersz 20, 21 zysk lub strata brutto wg zatwierdzonego sprawozdania finansowego,

wiersz 22 należny podatek dochodowy wg ostatecznego rozliczenia (wynikający zarówno z zeznania CIT-8, jak i z informacji CIT-7),

wiersz 23 zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym (jako różnica wierszy 20 i 22)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj