Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-485a/09/AM
z 18 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-485a/09/AM
Data
2009.11.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
fundusz
fundusz inwestycyjny
przekształcanie
specjalna strefa ekonomiczna
spółka komandytowo-akcyjna
utrata prawa do zwolnienia
zwolnienie


Istota interpretacji
1. Jakie regulacje dotyczące specjalnych stref ekonomicznych będą miały zastosowanie do planowanych transakcji Spółki?
2. Czy, i od którego dnia, Spółka utraci prawo do zwolnienia podatkowego z tytułu prowadzenia działalności na terenie SSE w związku z powyższymi planowanymi transakcjami?



Wniosek ORD-IN 933 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 roku w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2009 r. (data wpływu 26 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych związanych z wniesieniem udziałów Spółki do funduszu inwestycyjnego i jej przekształceniem w spółkę osobową, a odnoszących się do zwolnienia podatkowego z tytułu prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 sierpnia 2009 r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie konsekwencji podatkowych związanych z wniesieniem udziałów Spółki do funduszu inwestycyjnego i jej przekształceniem w spółkę osobową, a odnoszących się do zwolnienia podatkowego z tytułu prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka należy do międzynarodowej grupy A. W związku z planowaną restrukturyzacją grupy A. w Polsce rozważane jest przeprowadzenie następujących transakcji:


  1. Jedyny udziałowiec Spółki, I. B.V., spółka prawa holenderskiego, wniesie do polskiego funduszu inwestycyjnego zamkniętego (dalej: Fundusz) działającego na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 roku o funduszach inwestycyjnych 100% posiadanych udziałów w Spółce tytułem objęcia certyfikatów inwestycyjnych emitowanych przez Fundusz. W wyniku tej transakcji Fundusz stanie się jedynym udziałowcem Spółki.
  2. Po wniesieniu udziałów w Spółce do Funduszu dojdzie do przekształcenia Spółki w spółkę osobową (spółkę komandytowo-akcyjną, dalej: spółka osobowa).
  3. Przekształcenie Spółki w spółkę osobową może zostać przeprowadzone bezpośrednio w trakcie roku kalendarzowego, w którym dojdzie do wniesienia udziałów w Spółce do Funduszu, bądź też alternatywnie w kolejnym roku kalendarzowym (następnych latach kalendarzowych). Rok obrotowy (podatkowy) Spółki jest zgodny z rokiem kalendarzowym.


Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: SSE). Podstawę działalności Spółki na terenie SSE stanowi zezwolenie z dnia 28 października 1998 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE wydane przez Specjalną Strefę Ekonomiczną S.A. działającą w imieniu Ministra Gospodarki. Zezwolenie wydane zostało na podstawie art. 16 ust. 1, 5, 8 i 9 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych.

Wskazane zezwolenie zostało zmienione na podstawie decyzji z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie zmiany zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE (dalej: Decyzja z 2003 r.) wydanej przez Ministra gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.

Zgodnie z pierwotnym brzmieniem zezwolenia Spółka uprawniona była do prowadzenia na terenie SSE działalności gospodarczej, tj. działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w zakresie wytwarzania wyrobów mineralnych na bazie bentonitów, w tym bentonitowych wyrobów hydroizolacyjnych.

W zezwoleniu zawarto również warunki, do których przestrzegania zobowiązana jest Spółka. Warunki te dotyczyły poniesienia określonego zezwoleniem poziomu wydatków inwestycyjnych, osiągnięcia określonego zezwoleniem stanu zatrudnienia, rozpoczęcia działalności gospodarczej w terminie do dnia 31 grudnia 1999 r. oraz przestrzegania na terenie SSE Regulaminu Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Zezwolenie udzielone zostało do dnia 23 września 2017 r.

Jak wskazano powyżej, zezwolenie zostało zmienione na podstawie Decyzji z 2003 r. wydanej przez Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej. Decyzja z 2003 r. została wydana w wyniku złożonego przez Spółkę wniosku o rozszerzenie przedmiotu działalności określonej w zezwoleniu. Na podstawie Decyzji z 2003 r. dokonano zmian w zezwoleniu rozszerzając przedmiot działalności objętej zezwoleniem. Dodatkowo, Decyzja z 2003 r. dokonała zmian w zezwoleniu w zakresie warunku poniesienia przez Spółkę określonego poziomu wydatków inwestycyjnych oraz osiągnięcia przez Spółkę stanu zatrudnienia, podwyższając ww. warunki. Decyzja z 2003 r. wprowadziła również zmianę aktualizacyjną do treści zezwolenia, wynikającą z wejścia w życie przepisów regulujących funkcjonowanie Krajowego Rejestru Sądowego.

Warunki wynikające z przepisów regulujących działanie specjalnych stref ekonomicznych, jak i wskazane w zezwoleniu oraz wynikające z Decyzji z 2003 r., które uzależniały możliwość skorzystania przez Spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych zostały przez Spółkę spełnione. W szczególności wskazać należy, iż Spółka w terminach określonych w zezwoleniu i Decyzji z 2003 r. rozpoczęła działalność w SSE, poniosła określone w zezwoleniu i Decyzji z 2003 r. poziomy wydatków inwestycyjnych, spełniła warunek osiągnięcia określonego stanu zatrudnienia (zarówno w wymiarze wskazanym w zezwoleniu, jak i w Decyzji z 2003 r.). Spółka przestrzega również Regulaminu obowiązującego na terenie SSE.

Zgodnie z opinią Naczelnika Urzędu Skarbowego w postanowieniu w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 30 czerwca 2005 r., wydanego na wniosek Spółki, na dzień 1 maja 2004 r., tj. na dzień uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkowstwa w Unii Europejskiej, Spółka pozostawała średnim przedsiębiorcą w rozumieniu załącznika Nr 1 do rozporządzenia Nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 roku w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (dalej: rozporządzenie z dnia 12 stycznia 2001 r.).

Spółka nie skorzystała z prawa określonego w art. 6 ust. 1 ustawy zmieniającej z 2003 roku i nie wystąpiła z wnioskiem do Ministra właściwego do spraw gospodarki o zmianę polegającą na zastosowaniu do Spółki przepisów dotyczących zwolnień podatkowych określonych w art. 5 ustawy zmieniającej z 2003 roku w miejsce art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu obowiązującym w dniu 31 grudnia 2000 r.


W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytania:


  1. Jakie regulacje dotyczące specjalnych stref ekonomicznych będą miały zastosowanie do powyższych planowanych transakcji Spółki...
  2. Czy, i od którego dnia, Spółka utraci prawo do zwolnienia podatkowego z tytułu prowadzenia działalności na terenie SSE w związku z powyższymi planowanymi transakcjami...
  3. Czy powyższe planowane transakcje spowodują, że Spółka będzie zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego objętego zwolnieniem w przeszłości...
  4. Czy planowane transakcje – oprócz utraty prawa do zwolnienia opisanego w pytaniu 2 – będą miały jakiekolwiek inne negatywne konsekwencje związane z korzystaniem przez Spółkę ze zwolnienia podatkowego z tytułu działalności prowadzonej na terenie SSE...


Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze i drugie. Zagadnienie zawarte w pytaniu trzecim i czwartym będzie przedmiotem odrębnej interpretacji indywidualnej.


Zdaniem Wnioskodawcy – w części dotyczącej pytania pierwszego i drugiego – w związku z wniesieniem przez I. B.V. udziałów w Spółce do Funduszu tytułem objęcia certyfikatów inwestycyjnych oraz przekształceniem Spółki w spółkę osobową, do powyższych planowanych transakcji zastosowanie będą miały odpowiednie przepisy:


  • ustawy z dnia 2 października 2003 roku o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840) – dalej: ustawa zmieniająca z 2003 r.,
  • ustawy z dnia 20 października 1994 roku o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r.,
  • rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 września 1997 roku w sprawie ustanowienia specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 135, poz. 909, dalej: rozporządzenie SSE) w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy zmieniającej z 2003 r. przedsiębiorca, który posiada zezwolenie uzyskane przed dniem 1 stycznia 2001 r. zachowuje prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r., do końca 2010 r. lub 2011 r. w zależności od tego, czy przedsiębiorca ten był w dniu wejścia w życie ustawy zmieniającej z 2003 r. odpowiednio średnim lub małym przedsiębiorcą w rozumieniu załącznika 1 rozporządzenia Nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Zastosowanie odpowiednich przepisów ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r. powoduje również konieczność zastosowania odpowiednich przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tej ustawy, w ich brzmieniu obowiązującym na 31 grudnia 2000 r., tj. rozporządzenia SSE w brzmieniu obowiązującym na 31 grudnia 2000 r.

Konsekwentnie, z uwagi na fakt, że Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE przed 1 stycznia 2001 r. oraz w dniu wejścia w życie ustawy zmieniającej z 2003 r., tj. dnia 1 maja 2004 r., była średnim przedsiębiorcą w rozumieniu rozporządzenia z dnia 12 stycznia 2001 r. (takie stanowisko zostało przedstawione przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w interpretacji wydanej na wniosek Spółki) konsekwencje podatkowe przedstawionych zdarzeń przyszłych należy rozpatrywać w oparciu o odpowiednie regulacje dotyczące warunków korzystania ze zwolnienia podatkowego, które zostały określone w ustawie zmieniającej z 2003 r., ustawie o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r. oraz rozporządzeniu SSE w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r.


W odniesieniu do kwestii poruszonej w pytaniu drugim Spółka stoi na stanowisku, iż utraci prawo do zwolnienia podatkowego z tytułu prowadzenia działalności na terenie SSE od następnego roku obrotowego po roku, w którym wniesienie udziałów będzie miało miejsce, czyli:


  • od pierwszego dnia pierwszego roku obrotowego spółki osobowej w przypadku przekształcenia Spółki w spółkę osobową w tym samym roku kalendarzowym, w którym dojdzie do wniesienia udziałów w Spółce do Funduszu, lub
  • od pierwszego dnia roku kalendarzowego (obrotowego) następującego po roku, w którym dojdzie do wniesienia udziałów w Spółce do Funduszu, w przypadku przekształcenia Spółki w spółkę osobową po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym dojdzie do wniesienia udziałów w Spółce do Funduszu.


Zgodnie z art. 5 ust. 6 ustawy zmieniającej z 2003 r., począwszy od roku obrotowego następującego po roku, w którym:


  1. zostało zbytych 100% wkładów udziałów lub akcji przedsiębiorcy będącego małym lub średnim przedsiębiorcą,
  2. spółka będąca małym lub średnim przedsiębiorcą połączyła się z inną spółką,
  3. nastąpiło nabycie przedsiębiorstwa od przedsiębiorcy będącego małym lub średnim przedsiębiorcą,


przedsiębiorca traci prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 5 ust. 1 ustawy zmieniającej z 2003 r. Analizowany przepis nie przewiduje konieczności zwiększenia podstawy opodatkowania o dochód zwolniony od opodatkowania przed zbyciem udziałów w spółce.


W wyniku wniesienia przez I. B.V. udziałów w Spółce do Funduszu, które jest jednoznaczne ze zbyciem przez A. udziałów w Spółce, spełni się przesłanka utraty prawa do zwolnienia wskazana w punkcie 1 powyżej.

W konsekwencji Spółka utraci prawo do zwolnienia podatkowego począwszy od roku obrotowego następującego po roku, w którym doszło do wniesienia udziałów w Spółce przez I. B.V. do Funduszu.

W wyniku przekształcenia Spółki w spółkę osobową, które nastąpi już po wniesieniu udziałów w Spółce do Funduszu, na podstawie art. 12 ust. 2 pkt 3 ustawy o rachunkowości dojdzie do zamknięcia ksiąg rachunkowych Spółki na dzień poprzedzający dzień przekształcenia (dzień ten będzie ostatnim dniem roku obrotowego Spółki). Z dniem przekształcenia, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, zostaną otworzone księgi rachunkowe spółki osobowej i z tym dniem rozpocznie się rok obrotowy tej spółki.


Mając na uwadze, że przyjęty przez Spółkę rok obrotowy jest równy rokowi kalendarzowemu oraz fakt, że w przypadku przekształcenia Spółki w spółkę osobową zakończony zostanie rok obrotowy Spółki przed zakończeniem roku kalendarzowego:


  • w przypadku przekształcenia Spółki w spółkę osobową w tym samym roku kalendarzowym, w którym dojdzie do wniesienia udziałów w Spółce do Funduszu, na skutek przekształcenia dojdzie do zakończenia roku obrotowego Spółki i rozpoczęcia pierwszego roku obrotowego spółki osobowej, co będzie skutkowało utratą prawa do zwolnienia podatkowego z pierwszym dniem pierwszego roku obrotowego spółki osobowej,
  • w przypadku przekształcenia Spółki w spółkę osobową po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym dojdzie do wniesienia udziałów w Spółce do Funduszu, utrata prawa do zwolnienia nastąpi z pierwszym dniem roku kalendarzowego (obrotowego) następującego po roku, w którym dojdzie do wniesienia udziałów w Spółce do Funduszu.


Ponieważ przekształcenie nie zostało wymienione w powyżej wskazanym przepisie art. 5 ust. 6 ustawy zmieniającej z 2003 r., samo przekształcenie Spółki w spółkę osobową nie będzie skutkować utratą prawa do zwolnienia podatkowego, ani koniecznością zwiększenia podstawy opodatkowania o dochód zwolniony od opodatkowania przed przekształceniem.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj