Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-5/12/MS
z 5 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2011r. (data wpływu 2 stycznia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 marca 2012r. (data wpływu 26 marca 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT od dnia 1 stycznia 2012r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT od dnia 1 stycznia 2012r.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 marca 2012r. (data wpływu do tut. Biura 26 marca 2012r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-5/12/MS z dnia 19 marca 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest magistrem inżynierem budownictwa. Od maja 2009r. prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu projektów budowlanych (architektoniczno-konstrukcyjnych) oraz na wykonywaniu obowiązków kierownika budowy i inspektora nadzoru inwestorskiego zgodnie z ustawą Prawo budowlane. W związku z prowadzoną działalnością w okresie od maja 2009r. do grudnia 2011r. był czynnym płatnikiem podatku VAT. Dochód z prowadzonej przez niego działalności w 2011r. nie przekroczył 150.000 zł rocznie.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność, zgodnie z PKD (2007), zakwalifikowana jest pod numerami:

  • 71.11.Z - Działalność w zakresie architektury - opracowywanie projektów architektonicznych oraz doradztwo w zakresie architektury związane z projektowaniem budowlanym,
  • 71.12.Z - Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne - projektowaniem w zakresie inżynierii lądowej i wodnej, włączając doradztwo i sprawowanie nadzoru budowlanego,
  • 71.20.B - Pozostałe badania i analizy techniczne,
  • 82.19.Z - Wykonywanie fotokopii, przygotowanie dokumentów i pozostała specjalistyczna działalności wspomagająca prowadzenie biura.

Usługi wykonywane przez Wnioskodawcę, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU 2008) zaklasyfikowane są pod numerami:

  • 71.11.10 - Projekty i rysunki wykonywane dla celów architektonicznych,
  • 71.12.12 - Usługi projektowanie technicznego budynków,
  • 71.12.20 - Usługi kierowanie przedsięwzięciami związanymi z obiektami inżynierii lądowej i wodnej,
  • 71.20.19 - Pozostałe usługi w zakresie badań i analiz technicznych,
  • 82.19.11 - Usługi powielania,
  • 82.19.13 - Usługi przygotowywania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura

W numerach PKD 71.11.Z i 71.12.Z dotyczących działalności Wnioskodawcy wprowadzono usługi doradcze, które zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług objęte są obowiązkiem płacenia podatku VAT. Jednak ze względu na charakter prowadzonych usług (sporządzanie projektów architektoniczno-konstrukcyjnych, oraz pełnienie obowiązków kierownika budowy i inspektora nadzoru inwestorskiego wykonywanych zgodnie z ustawą Prawo budowlane) Wnioskodawca nie wykonuje usług doradczych.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie wykonuje i nie zamierza wykonywać jakichkolwiek czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT. Dlatego w miesiącu grudniu 2011r. Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w W. Wnioskodawca złożył aktualizację VAT-R stanowiącą o jego powrocie, od stycznia 2012r., do zwolnienia podmiotowego z VAT na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy o VAT. Jednocześnie do aktualizacji VAT-R Wnioskodawca dołączył oświadczenie, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie będzie świadczył usług doradczych.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 22 marca 2012r. Wnioskodawca stwierdził, że we wcześniej złożonym wniosku wskazał, iż był czynnym podatnikiem od maja 2009r. do grudnia 2011r. a winno być od czerwca 2009r. do grudnia 2011r.

W okresie tym (tj. od czerwca 2009r. do grudnia 2011r.) Wnioskodawca był czynnym podatnikiem podatku VAT gdyż utracił prawo do przedmiotowego zwolnienia. Utratę tego prawa Wnioskodawca zgłosił Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w W. w dniu 2 czerwca 2009r. (składając zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R). W 2011r. obrót z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności nie przekroczył 150.000 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z powyższym powrót Wnioskodawcy do zwolnienia podmiotowego z obowiązku płacenia podatku VAT jest słuszny, tj. czy przysługuje Wnioskodawcy prawo powrotu do zwolnienia podmiotowego z obowiązku opłacania podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, ze względu na charakter prowadzonej działalności (sporządzanie projektów architektoniczno-konstrukcyjnych oraz wykonywanie obowiązków kierownika budowy i inspektora nadzoru inwestorskiego zgodnie z ustawą Prawo budowlane) oraz w oparciu o interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 12 marca 2010r. sygnatura lBPP1/443-1247/09/AZb, przysługuje Wnioskodawcy prawo do zwolnienia podmiotowego z opłacania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010r. stosowana była Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Od dnia 1 stycznia 2011r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Jak stanowi art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W oparciu o art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (…). Natomiast zgodnie z art. 113 ust. 11 ustawy, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Ponadto, na mocy art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i ust. 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
    3. nowych środków transportu,
    4. terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;
  2. świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;
  3. nieposiadających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.


W świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż podatnik może korzystać ponownie ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług w sytuacji, gdy spełnione zostaną następujące warunki:

  • od końca roku, w którym podatnik utracił prawo do zwolnienia lub z niego zrezygnował upłynął co najmniej rok,
  • podatnik w poprzednim roku podatkowym oraz w trakcie roku podatkowego nie może przekroczyć określonej wartości sprzedaży, definiowanej zapisem art. 113 ust. 1 ustawy,
  • podatnik nie może wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.

Zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 113 ust. 14 pkt 2 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi w drodze rozporządzenia listę towarów i usług, o których mowa w ust. 13 pkt 1 lit. a i pkt 2, z uwzględnieniem klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

W wykonaniu delegacji ustawowej zawartej w art. 113 ust. 14 pkt 2 ww. ustawy Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Stosownie do § 27 ww. rozporządzenia, Minister Finansów określił listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku, określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy – stanowiącą załącznik do ww. rozporządzenia. Pod poz. 12 załącznika do ww. rozporządzenia (bez względu na symbol PKWiU), wymieniono doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest magistrem inżynierem budownictwa. Od maja 2009r. prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu projektów budowlanych (architektoniczno-konstrukcyjnych) oraz na wykonywaniu obowiązków kierownika budowy i inspektora nadzoru inwestorskiego zgodnie z ustawą Prawo budowlane. W związku z prowadzoną działalnością w okresie od czerwca 2009r. do grudnia 2011r. był czynnym płatnikiem podatku VAT.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność, zgodnie z PKD (2007), zakwalifikowana jest pod numerami:

  • 71.11.Z - Działalność w zakresie architektury - opracowywanie projektów architektonicznych oraz doradztwo w zakresie architektury związane z projektowaniem budowlanym,
  • 71.12.Z - Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne - projektowaniem w zakresie inżynierii lądowej i wodnej, włączając doradztwo i sprawowanie nadzoru budowlanego,
  • 71.20.B - Pozostałe badania i analizy techniczne,
  • 82.19.Z - Wykonywanie fotokopii, przygotowanie dokumentów i pozostała specjalistyczna działalności wspomagająca prowadzenie biura,

W numerach PKD 71.11.Z i 71.12.Z dotyczących działalności Wnioskodawcy wprowadzono usługi doradcze, które zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług objęte są obowiązkiem płacenia podatku VAT. Jednak ze względu na charakter prowadzonych usług (sporządzanie projektów architektoniczno-konstrukcyjnych, oraz pełnienie obowiązków kierownika budowy i inspektora nadzoru inwestorskiego wykonywanych zgodnie z ustawą Prawo budowlane) Wnioskodawca nie wykonuje usług doradczych.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie wykonuje i nie zamierza wykonywać jakichkolwiek czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

Usługi wykonywane przez Wnioskodawcę, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU 2008) zaklasyfikowane są pod numerami:

  • 71.11.10 - Projekty i rysunki wykonywane dla celów architektonicznych,
  • 71.12.12 - Usługi projektowanie technicznego budynków,
  • 71.12.20 - Usługi kierowanie przedsięwzięciami związanymi z obiektami inżynierii lądowej i wodnej,
  • 71.20.19 - Pozostałe usługi w zakresie badań i analiz technicznych,
  • 82.19.11 - Usługi powielania,
  • 82.19.13 - Usługi przygotowywania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura

W uzupełnieniu wniosku z dnia 22 marca 2012r. Wnioskodawca stwierdził, że w okresie od czerwca 2009r. do grudnia 2011r. był czynnym podatnikiem podatku VAT gdyż utracił prawo do przedmiotowego zwolnienia.

W 2011r. obrót z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności nie przekroczył 150.000 zł.

Należy zauważyć, iż ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwo. Termin „doradztwo” obejmować może szereg usług doradczych np. podatkowe, prawne, finansowe, techniczne, inżynierskie i inne. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.) pod pojęciem „doradca” należy rozumieć „ten, kto udziela porad”. Natomiast, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego, „doradzać” oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”.

Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych zaleceń, porad, zwłaszcza ekonomicznych, finansowych, a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza. Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć szeroko. Należy również podkreślić, iż w poz. 12 załącznika do cyt. wyżej rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom (…) nie został wskazany symbol PKWiU odnoszący się wprost do konkretnych usług doradczych.

Należy zatem stwierdzić, że najistotniejszym w przedmiotowej sprawie jest charakter wykonywanych czynności. Należy w tym miejscu wskazać, że porada czy opinia nie musi mieć charakteru odrębnego pisemnego dokumentu, bowiem już samo wykonywanie czynności, których istotą jest doradztwo, decyduje o wyłączeniu tych czynności ze zwolnienia podmiotowego.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku, w związku z tym, iż klasyfikacja PKD świadczonych przez Wnioskodawcę usług obejmuje również doradztwo, którego zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawca nie świadczy, Wnioskodawca powziął wątpliwości czy zasadnym jest ponowne korzystanie przez niego, na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy o VAT w związku z postanowieniami art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, ze zwolnienia podmiotowego wynikającego z przepisu art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Wnioskodawca podkreśla, iż ze względu na charakter prowadzonych usług (sporządzanie projektów architektoniczno-konstrukcyjnych, oraz pełnienie obowiązków kierownika budowy i inspektora nadzoru inwestorskiego wykonywanych zgodnie z ustawą Prawo budowlane) nie wykonuje i nie zamierza wykonywać usług doradczych. Ponadto w miesiącu grudniu 2011r. Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w Wadowicach Wnioskodawca złożył aktualizację VAT-R stanowiącą o jego powrocie, od stycznia 2012r., do zwolnienia podmiotowego z VAT na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy o VAT. Jednocześnie do aktualizacji VAT-R Wnioskodawca dołączył oświadczenie, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie będzie świadczył usług doradczych.

W świetle powyższego, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, jeżeli Wnioskodawca wykonuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej czynności obejmujące:

  • projekty i rysunki wykonywane dla celów architektonicznych,
  • usługi projektowanie technicznego budynków,
  • usługi kierowanie przedsięwzięciami związanymi z obiektami inżynierii lądowej i wodnej,
  • pozostałe usługi w zakresie badań i analiz technicznych,
  • usługi powielania,
  • usługi przygotowywania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura,

oraz o ile rzeczywiście nie wykonuje i nie zamierza wykonywać żadnych czynności, których istotą jest jakiegokolwiek rodzaju doradztwo (inżynieryjne, techniczne, czy też inne), wówczas w sprawie nie będzie mieć zastosowania wyłączenie ze zwolnienia podmiotowego, określone w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT w powiązaniu z poz. 12 załącznika do powołanego wyżej rozporządzenia.

Jednocześnie z uwagi na to, iż:

  • od chwili utraty prawa do zwolnienia podmiotowego przez Wnioskodawcę upłynął okres 2 lat, licząc od końca roku, w którym Wnioskodawca utracił prawo do zwolnienia (czerwiec 2009r.)
  • Wnioskodawca w 2011r. nie przekroczył wartości sprzedaży w wysokości 150.000 zł (zdefiniowanej zapisem art. 113 ust. 1 ustawy o VAT),
  • w sprawie nie ma zastosowania, jak zostało uprzednio stwierdzone, wyłączenie ze zwolnienia podmiotowego, określone w art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy o VAT w powiązaniu z poz. 12 załącznika do powołanego wyżej rozporządzenia,

Wnioskodawcy przysługiwać będzie od dnia 1 stycznia 2012r., w związku z postanowieniami art. 113 ust. 11 ustawy o VAT, prawo do ponownego zwolnienia podmiotowego z podatku od towarów i usług określonego w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że ze względu na charakter prowadzonej działalności (sporządzanie projektów architektoniczno-konstrukcyjnych oraz wykonywanie obowiązków kierownika budowy i inspektora nadzoru inwestorskiego zgodnie z ustawą Prawo budowlane) przysługuje Wnioskodawcy prawo do zwolnienia podmiotowego z opłacania podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy również podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślić należy, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmian legislacyjnych lub zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto należy zauważyć, iż powołana interpretacja przepisów prawa podatkowego niewątpliwie kształtuje sytuację prawną podatnika w jego indywidualnej sprawie, lecz nie ma ona mocy prawa powszechnie obowiązującego i dotyczy konkretnego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Powyższe oznacza, że interpretację przepisów prawa podatkowego należy traktować indywidualnie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj