Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1314/09/AZ
z 11 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1314/09/AZ
Data
2010.01.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
podatek naliczony
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pod nazwą „Przebudowa i modernizacja Parku Miejskiego w C.”



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2009r. (data złożenia 19 października 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 grudnia 2009r. (data wpływu 15 grudnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pod nazwą „Przebudowa i modernizacja Parku Miejskiego w C.” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2009r. złożono ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pod nazwą „Przebudowa i modernizacja Parku Miejskiego w C.”. Wniosek został uzupełniony pismem a dnia 8 grudnia 2009r. (data wpływu 15 grudnia 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1314/09/AZ z dnia 8 grudnia 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklaracje VAT-7K.

17 lutego 2003r. Gmina zawarła umowę dzierżawy na okres 10 lat, na podstawie której oddała Miejskiemu Ośrodkowi Kultury Sportu i Rekreacji - jednostce organizacyjnej Gminy, posiadającej osobowość prawną, wykonującej zadania własne gminy z zakresu kultury - majątek, w postaci parku miejskiego, stadionu sportowego, budynku biblioteki, budynku siedziby MOKSiR. Tytułem czynszu dzierżawnego dzierżawca uiszcza roczny czynsz w wysokości 1 zł netto + VAT 0,22 zł. Na terenie parku miejskiego Gmina obecnie (od 19 lutego 2009r.) prowadzi zadanie inwestycyjne pn. „Przebudowa i modernizacja parku Miejskiego w C.”. Planowany koszt inwestycyjny wynosi 2 722 075 zł netto + VAT 22% 598 856,50 zł. Inwestycja będzie realizowana w okresie dwóch lat tj. 2009-2010.

Podmiotem wskazanym jako nabywca w fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług dokonane w ramach realizacji projektu jest Urząd Miejski.

Dzierżawca tj. MOKSiR, przedmiot dzierżawy - Park Miejski wykorzystuje do realizacji zadań zarówno związanych ze sprzedażą opodatkowaną, tj. dzierżawa gruntu pod pawilony handlowe podczas imprez kulturalnych jak również do zadań zwolnionych od podatku - usług związanych z kulturą.

MOKSiR jest instytucją kultury utworzoną przez Gminę do prowadzenia działalności kulturalnej, która jest zadaniem własnym gminy o charakterze obowiązkowym. Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej gmina powinna zapewnić instytucji kultury środki niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym ta działalność jest prowadzona. Zgodnie z art. 27 ww. ustawy instytucja kultury gospodaruje samodzielnie przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania. Dyrektora instytucji kultury powołał burmistrz na czas nieokreślony, zaś zakładem pracy dla dyrektora jest MOKSIR. Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym do obowiązków burmistrza należy zatrudnianie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nakładami inwestycyjnymi prowadzonymi przez Wnioskodawcę przy realizacji zadania inwestycyjnego „Przebudowa i modernizacja Parku Miejskiego w C.”...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług towarów jest wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu. Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego uzależnione jest od zakresu w jakim towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. Realizowane przez Gminę zadanie związane jest ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z tym została spełniona przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Zdaniem Gminy przysługuje Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku.

Prawo do odliczenia może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10 - 13.

Ustawodawca przyznał zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT składającym deklaracje VAT-7K. 17 lutego 2003r. Gmina zawarła umowę dzierżawy na okres 10 lat, na podstawie której oddała Miejskiemu Ośrodkowi Kultury Sportu i Rekreacji - jednostce organizacyjnej Gminy, posiadającej osobowość prawną, wykonującej zadania własne gminy z zakresu kultury - majątek, w postaci parku miejskiego, stadionu sportowego, budynku biblioteki, budynku siedziby MOKSiR. Tytułem czynszu dzierżawnego dzierżawca uiszcza roczny czynsz w wysokości 1 zł netto + VAT 0,22 zł. Na terenie parku miejskiego Gmina obecnie (od 19 lutego 2009r.) prowadzi zadanie inwestycyjne pn. „Przebudowa i modernizacja parku Miejskiego w C.”. Planowany koszt inwestycyjny wynosi 2 722 075 zł netto + VAT 22% 598 856,50 zł. Inwestycja będzie realizowana w okresie dwóch lat tj. 2009-2010.

Podmiotem wskazanym jako nabywca w fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług dokonane w ramach realizacji projektu jest Urząd Miejski.

Należy w tym miejscu zauważyć, iż przepisy ustawy o VAT nie ograniczają podatnika w swobodzie ustalania ceny, czyli możliwa jest sprzedaż po cenie niższej niż rzeczywista wartość tych towarów i usług. Taka sytuacja nie różni się niczym od normalnej sprzedaży towaru z zyskiem. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży i nie ma znaczenia, że podatnik sprzedaje ten towar bądź usługę za cenę znacznie niższą.

Wysokość ceny nie ma żadnego wpływu na prawo do odliczenia. Dla zaistnienia prawa do odliczenia decydujące znaczenie ma bowiem związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi, a nie wartość obrotu uzyskanego ze sprzedaży towarów lub usług.

Jedynie w sytuacji, gdy pomiędzy podmiotami (kontrahentami) lub osobami pełniącymi u kontrahentów funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne zachodzą powiązania o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, majątkowym lub wynikające ze stosunku pracy, organ podatkowy może określić wysokość obrotu na podstawie wartości rynkowej, ale tylko w sytuacji, gdy związki te miały wpływ na ustalenie ceny – art. 32 ust. 1 i 2 ustawy.

Skoro więc podmioty mogą w sposób swobodny kształtować cenę, z pewnymi wyjątkami określonymi w art. 32 ustawy o VAT, a art. 86 ust. 1 nie uzależnia prawa do odliczenia podatku naliczonego od kwoty ustalonej za dostawę towarów czy świadczenie usług lecz wyłącznie uzależnia to prawo od wykonywania czynności opodatkowanych przez podmiot, to poziom ceny ustalony pomiędzy stronami nie będzie wpływał na prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zatem w oparciu o przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nakładami inwestycyjnymi prowadzonymi przez Gminę przy realizacji zadania inwestycyjnego pod nazwą „Przebudowa i modernizacja Parku Miejskiego w C.”, pod warunkiem spełnienia przesłanek wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT i niezaistnienia okoliczności wskazanych w art. 88 cyt. ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż w zakresie uznania czy pomiędzy Gminą a MOKSiR istnieje związek, o którym mowa w art. 32 ustawy o podatku od towarów i usług, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj