Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/436-323/12/MZ
z 12 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2012 r. (data wpływu do tut. Biura – 21 września 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zakupu wyrobów jubilerskich od osób fizycznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 września 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zakupu wyrobów jubilerskich od osób fizycznych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca m.in.:

  • udziela pożyczek pod zastaw (pożyczki lombardowe),
  • nabywa od osób fizycznych niezarejestrowanych jako czynni podatnicy podatku od towarów i usług używane wyroby jubilerskie ze złota, srebra lub platyny (przeważnie przedmiotem sprzedaży jest rodzinna biżuteria sprzedających),
  • sprzedaje przetworzone wyroby jubilerskie (przetworzenie polega na usunięciu z nabytych wyrobów jubilerskich elementów niezawierających złota, srebra lub platyny).

Obecnie Wnioskodawca rozważa oferowanie osobom fizycznym niezarejestrowanym jako czynni podatnicy podatku od towarów i usług (lub niedziałającym w charakterze podatnika podatku od towarów i usług) zakupu od nich używanych wyrobów jubilerskich ze złota, srebra lub platyny (np. pierścionków, naszyjników, medalików, itp.) na następujących zasadach:

  • Wnioskodawca będzie zawierał ze sprzedającym umowę w formie pisemnej,
  • sprzedającemu będzie przysługiwało umowne prawo odstąpienia od umowy w ciągu oznaczonego terminu (zazwyczaj będzie to termin kilkudziesięciu dni), o którym mowa w art. 395 Kodeksu cywilnego,
  • oświadczenie sprzedającego o odstąpieniu będzie skuteczne tylko wtedy, gdy jednocześnie ze złożeniem oświadczenia sprzedający dokona zapłaty na rzecz Wnioskodawcy oznaczonej w umowie sumy (odstępnego), o której mowa w art. 396 Kodeksu cywilnego,
  • z chwilą odstąpienia sprzedającego od umowy, Wnioskodawca zwróci wyroby sprzedającemu, a ten zwróci Wnioskodawcy cenę (oprócz zapłaty odstępnego).

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie co do zasady zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych w terminie 14 dni od zawarcia umowy sprzedaży?

Wnioskodawca, przytaczając art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, stwierdził, iż ustawa ta nie przewiduje zwolnienia lub wyłączenia z opodatkowania umów sprzedaży z powodu zastrzeżonego umownego prawa odstąpienia. Następnie wskazując na art. 10 ust. 1 oraz art. 3 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, Wnioskodawca stwierdził, iż jego zdaniem w opisanym zdarzeniu przyszłym będzie on co do zasady zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych w terminie 14 dni od zawarcia umowy.

Jednocześnie – zdaniem Wnioskodawcy – umowy sprzedaży zawierane przez niego będą podlegały na zasadach ogólnych zwolnieniu z podatku od czynności cywilnoprawnych w przypadkach wystąpienia przesłanek określonych w art. 9 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy tylko w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku od towarów i usług, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają też zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne (art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy).

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego. Zgodnie z art. 6 ust. 2 ww. ustawy wartość rynkową określa się na podstawie przeciętnych cen przedmiotu czynności cywilnoprawnych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Przepis art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych określa stawki podatku, które wynoszą od umowy sprzedaży:

  1. nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym - 2%,
  2. innych praw majątkowych - 1%.

O powstaniu obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnej decyduje, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, moment dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym. Na mocy art. 10 ust. 1 tej ustawy, na podatnikach ciąży obowiązek, bez wezwania organu podatkowego, złożenia deklaracji w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru (PCC-3), oraz obliczenia i wpłacenia podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że sprzedaż wyrobów jubilerskich jako sprzedaż rzeczy podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.

Niezależnie od powyższego – jak słusznie stwierdził Wnioskodawca – w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych, w art. 9, przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy np. umowa sprzedaży rzeczy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zwolnienie takie może być zastosowane przy spełnieniu warunku ustawowo określonego, np. zgodnie z art. 9 pkt 6 ww. ustawy zwalnia się od podatku sprzedaż rzeczy ruchomych, jeżeli podstawa opodatkowania nie przekracza 1.000 zł.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że Wnioskodawca, będący podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie zakupu używanych wyrobów jubilerskich ze złota, srebra lub platyny. Wnioskodawca kupuje te wyroby od osób fizycznych, niebędących podatnikami podatku od towarów i usług, na podstawie zawieranych umów kupna-sprzedaży. Wyroby jubilerskie są kupowane przez Wnioskodawcę w celu ich przetworzenia i dalszej sprzedaży.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że opisana czynność sprzedaży, na podstawie której Wnioskodawca będzie nabywać wyroby jubilerskie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Z tytułu zawarcia każdej umowy kupna-sprzedaży tych wyrobów podatek od czynności cywilnoprawnych należny będzie w wysokości 2%, naliczanej od wartości rynkowej nabywanego towaru. Stosownie do art. 4 pkt 9 ww. ustawy obowiązek zapłaty podatku będzie ciążył na Wnioskodawcy - kupującym. Kierując się postanowieniami zawartymi w art. 10 ust. 1 tej ustawy, podatek ten Wnioskodawca będzie zobowiązany zapłacić bez wezwania w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego (chwila dokonania czynności cywilnoprawnej). Wraz z zapłatą podatku należy złożyć deklarację PCC-3.

Jedynie w sytuacji, gdy zostaną spełnione przesłanki do zwolnienia, określone w art. 9 powołanej ustawy od zawartej umowy nie wystąpi obowiązek uiszczenia podatku.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj