Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-748/09/UH
z 16 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-748/09/UH
Data
2009.12.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
świadczenie usług
usługi najmu
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
opodatkowanie usługi najmu lokalu



Wniosek ORD-IN 999 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2009r. (data wpływu 16 września 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 października 2009r. (data wpływu 4 listopada 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca ma prawo do stosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 7% jako podmiot świadczący usługi krótkotrwałego zakwaterowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca ma prawo do stosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 7% jako podmiot świadczący usługi krótkotrwałego zakwaterowania.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 października 2009r. (data wpływu 4 listopada 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 20 października 2009r., znak: IBPP2/443-748/09/UH.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Planuje zakup lokalu w budynku hotelowym, który następnie będzie wynajmowany osobom trzecim. Wnioskodawca planuje zawrzeć umowę najmu tego lokalu z firmą, która będzie bezpośrednio wynajmowała go klientom zespołu sanatoryjno-hotelowego.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał symbol usługi wymienionej we wniosku z dnia 14 września 2009r. wg PKWiU 55.23.15 - Usługi wynajmu lokalu krótkotrwałego zakwaterowania.

W umowie najmu Wynajmujący (Wnioskodawca) oddaje Najemcy (Zespołowi Sanatoryjno-Wczasowemu) lokal apartamentowy na czas określony np: 3 m-ce z możliwością przedłużenia na kolejny czas określony a Najemca oferować będzie pobyty klientom pod swoją marką handlową pobierając pożytki (będzie wynajmować osobom trzecim w imieniu własnym i na własny rachunek).

Najemca zobowiązuje się na rzecz Wynajmującego do zapłaty określonego czynszu za faktycznie wykorzystane doby hotelowe wg comiesięcznego zestawienia.

Najemca będzie prowadził również działania marketingowe w celu pozyskania klientów pod swoja marką handlową.

Najemca ponieważ ma swoją bazę hotelową, korzysta w ramach podpisanej umowy najmu tylko wtedy kiedy tzw. obłożenie jest wysokie czyli kiedy brakuje mu miejsc noclegowych.

Dlatego umowy najmu są zawierane na czas określony z możliwością ewentualnego przedłużenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do stosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 7% jako podmiot świadczący usługi krótkotrwałego zakwaterowania...

Zdaniem Wnioskodawcy, ma prawo do stosowania obniżonej stawki VAT w wysokości 7% jako podmiot świadczący usługi krótkotrwałego zakwaterowania, gdyż nabył powyższy lokal w tym celu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel.

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy o VAT stanowi iż, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Podstawowa stawka podatku od towarów i usług, w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Dla towarów i usług wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (art. 41 ust. 2 ustawy o VAT).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza nabyć lokal w budynku hotelowym, który następnie na podstawie zawartej umowy z firmą (Zespół Sanatoryjno-Hotelowy) będzie wynajmowany osobom trzecim (klientom ww. Zespołu).

Najemca (Zespół Sanatoryjno-Hotelowy) oferować będzie pobyty klientom pod swoją marką handlową pobierając pożytki, będzie wynajmować lokal apartamentowy osobom trzecim w imieniu własnym i na własny rachunek.

Najemca na podstawie określonych warunków umowy będzie płacił na rzecz Wynajmującego określony czynsz za faktycznie wykorzystane doby hotelowe wg comiesięcznego zestawienia.

Umowy najmu będą zawierane na czas określony z możliwością ewentualnego przedłużenia.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, iż świadczona przez niego usługa wynajmu lokalu mieści się pod symbolem PKWiU 55.23.15 - Usługi wynajmu lokalu krótkotrwałego zakwaterowania.

Z opisanej we wniosku sytuacji wynika, iż Wnioskodawca, świadcząc na rzecz Zespołu Sanatoryjno-Hotelowego jako Najemcy, usługę najmu lokalu apartamentowego, zaklasyfikował ją według PKWiU do grupowania 55.23.15 – usługi wynajmu lokalu krótkotrwałego zakwaterowania, mimo iż jak wskazał też we wniosku to najemca (Zespół Sanatoryjno-Hotelowy) będzie wynajmować przedmiotowy lokal apartamentowy osobom trzecim w imieniu własnym i na własny rachunek.

W oparciu zatem o przedstawione wyżej zdarzenie przyszłe oraz wskazany stan prawny należy stwierdzić, iż o ile faktycznie opisaną we wniosku usługę najmu lokalu apartamentowego należy, jak wskazał to we wniosku Wnioskodawca, klasyfikować wg PKWiU do grupowania 55.23.15, wówczas świadczenie jej podlega opodatkowaniu według stawki 7%, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, w związku z poz. 140 załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została udzielona w oparciu o przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego. Przedstawione w tym opisie zaklasyfikowanie według PKWiU świadczonych przez Wnioskodawcę usług, przyjęto jako element, wskazanego we wniosku, zdarzenia przyszłego, bez dokonywania oceny jego prawidłowości. Należy bowiem zauważyć, iż tut. organ nie jest uprawniony do rozstrzygnięcia w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi jest bowiem odpowiedzialny producent lub dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę. To właśnie ten podmiot obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług.

Stosownie do zasad metodycznych klasyfikacji statystycznych na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, w tym także dla usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

W konsekwencji powyższego należy podkreślić, iż niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów tego zdarzenia przyszłego, w szczególności w sytuacji gdy opisane we wniosku usługi świadczone przez Wnioskodawcę, należy klasyfikować według PKWiU do innego grupowania (np. 70.2) lub zmiany stanu prawnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj