Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-954/09/HS
Data
2009.12.18
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
drogi
wywłaszczenie
zbycie nieruchomości
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
Możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze zbycia nieruchomości na rzecz Gminy.
Wniosek ORD-IN
2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2009r. (data wpływu do tut. Biura 29 września 2009r.), uzupełnionym w dniu 26 października 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze zbycia nieruchomości na rzecz Gminy - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 29 września 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze zbycia nieruchomości na rzecz Gminy. W związku z brakami formalnymi, pismem z dnia 13 października 2009r. Znak IBPB II/2/415-954/09/HS wezwano wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 26 października 2009r.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawczyni zbędzie swoją nieruchomość zabudowaną o powierzchni 0,070 ha na rzecz Gminy w związku z realizacją celu publicznego związanego z zaplanowaną przebudową ulic, dla której pozwolenie na budowę zostanie wydane w trybie ustawy z dnia 10 kwietnia 2003r. o szczegółowych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych – Dz. U. z 2003r. Nr 80, poz. 721 ze zm. Dla wykonania tej inwestycji przedmiotowa nieruchomość, na której stoi budynek mieszkalny i budynek gospodarczy będzie podlegała wyburzeniu, co znajduje uzasadnienie do wywłaszczenia tej nieruchomości. Aktualnie trwają negocjacje wywłaszczeniowe mające na celu ustalenie ceny wykupu w drodze dobrowolnej umowy sprzedaży. Wnioskodawczyni zaproponowane zostało odszkodowanie za działkę, drogę na działkę oraz dopłata w łącznej kwocie 204 268 zł. Dopłata w wysokości 120 000 zł będzie wykorzystana na budowę nowego domu w stanie surowym. Wnioskodawczyni podaje, iż nabyła nieruchomość wywłaszczaną dnia 12 kwietnia 2007r. zaznaczając przy tym, iż nieruchomość ta została nabyta w drodze spadku po jej rodzicach: matce zmarłej dnia 22 marca 2005r. oraz ojcu zmarłym dnia 28 marca 2005r.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Czy zbywając swoją nieruchomość zabudowaną na rzecz Gminy w związku z realizacją celu publicznego (drogi publicznej) wnioskodawczyni będzie mogła skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego...
Czy wolna od podatku dochodowego jest zamiana gruntów z dopłatą w związku z realizacją przez Gminę drogi przez posiadłość wnioskodawczyni...
Zdaniem wnioskodawczyni, zastosowanie znajdzie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) źródłem przychodu jest odpłatne zbycie m.in. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie. Cytowane w powyższym przepisie art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych „odpłatne zbycie" oznacza każde przeniesienie prawa własności lub innych praw majątkowych w zamian za korzyść majątkową. Ustawą z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej do przychodu (dochodu) uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) – c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006r. stosuje się zasady określone w ww. ustawie – w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007r.
W przedmiotowej sprawie – dla określenia właściwej podstawy normującej zasady opodatkowania przychodu, uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości nabytej w drodze spadku po ojcu oraz po matce – istotne znaczenie ma ustalenie daty nabycia przedmiotowej nieruchomości. Zgodnie z art. 924 i 925 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. nr 16, poz. 93 ze zm.) spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku, natomiast otwarcie spadku następuje z chwilą śmierci spadkodawcy. Oznacza to, że z chwilą śmierci należące do spadkodawcy prawa i obowiązki stają się spadkiem, który podlega przepisom prawa spadkowego, a data śmierci (chwila śmierci) spadkodawcy ustala, kto staje się spadkobiercą oraz co wchodzi w skład masy spadkowej. Tak więc dniem nabycia spadku przez wnioskodawczynię jest data śmierci spadkodawcy. Z kolei postanowienie Sądu o stwierdzeniu nabycia spadku potwierdza jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia. Istotny zatem dla podatku dochodowego jest dzień otwarcia spadku, czyli data śmierci spadkodawcy. Z uwagi na fakt, iż nabycie przez wnioskodawczynię nieruchomości nastąpiło w drodze spadku po matce zmarłej dnia 22 marca 2005r. oraz po ojcu zmarłym dnia 28 marca 2005r., dokonując oceny skutków prawnych przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007r.
Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. d) ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006r. wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) z zastrzeżeniem ust 2 i 2a w całości, jeżeli ich nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny. Fakt nabycia nieruchomości w drodze spadku w 2005r. pod rządami ustawy obowiązującej do dnia 31 grudnia 2006r. skutkuje zastosowaniem przedmiotowego zwolnienia. Zatem, w świetle ww. zwolnienia przewidzianego art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. d) przychód uzyskany przez wnioskodawczynię ze sprzedaży nieruchomości nabytej drodze spadku w 2005r. jest objęty zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych. Wnioskodawczyni, przedstawiając własne stanowisko, wiąże możliwość zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze zbycia nieruchomości na rzecz Gminy w związku z realizacją celu publicznego ze zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłaconego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.
Podkreślić należy, iż dla właściwego ustalenia zasad opodatkowania odpłatnego zbycia nieruchomości decydujące znaczenie ma data i sposób nabycia tej nieruchomości. W opisanym zdarzeniu z uwagi na fakt, iż nabycie nieruchomości nastąpiło w roku 2005 w drodze spadku po rodzicach, bez znaczenia dla uzasadnienia tych zasad pozostaje w jakiej formie i na jakie cele zostanie dokonane odpłatne zbycie.
W wydawanych interpretacjach ocenia się stanowisko wnioskodawcy. W niniejszej sprawie stanowisko wnioskodawczyni uznane zostało za nieprawidłowe z tego względu, że przychód uzyskany przez wnioskodawczynię ze sprzedaży nieruchomości nabytej w drodze spadku w 2005r. – jak wykazano powyżej - jest zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. d) ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006r.
Bez znaczenia więc w przedmiotowej sprawie pozostaje cel zbycia nieruchomości.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
|