Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1183/09/AZ
z 21 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1183/09/AZ
Data
2009.10.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
stowarzyszenia


Istota interpretacji
Prawo podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach Działania 4.31 Funkcjonowanie lokalnej grupy działania.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2009r. (data wpływu 28 września 2009r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 października 2009r. (data złożenia 15 października 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu w ramach Działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektu w ramach Działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 października 2009r. (data złożenia 15 października 2009r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP4/443-1183/09/AZ z dnia 7 października 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001r. Nr 79 poz. 855 ze zm.). Celem jego działania, zgodnie ze statutem oraz wpisem do KRS, jest:

- działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich,

- aktywizowanie ludności wiejskiej,

- realizacja lokalnej strategii rozwoju,

- poprawa jakości życia na obszarach wiejskich, ze szczególnym uwzględnieniem zastosowania nowych technologii, popularyzacji produktów lokalnych oraz ochrony, promocji i właściwego wykorzystania środowiska naturalnego, krajobrazu czy zasobów historyczno-kulturowych dla potrzeb zrównoważonego rozwoju,

- upowszechnianie i wymiana informacji o inicjatywach związanych z aktywizacją ludności wiejskiej.

Zgodnie z § 24 Statutu Stowarzyszenia, majątek LGD, tworzą środki pieniężne i inne składniki majątkowe, które służą wyłącznie do realizacji statutowych celów Stowarzyszenia.

Stowarzyszenie LGD otrzyma środki w formie pomocy finansowej, pochodzące z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2007-2013 w zakresie działania 4.31, na funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, a więc na realizację jego działań statutowych. Realizując te cele, Stowarzyszenie nie prowadzi i nie będzie prowadziło działalności gospodarczej.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Korzysta z tego tytułu ze zwolnienia.

Przedmiotem działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania jest realizacja misji Stowarzyszenia Lokalna Grupa Działania, którą jest: „Wzmocnienie kapitału społecznego i poprawa jakości życia mieszkańców oraz wzrost atrakcyjności obszaru dla przyjezdnych i turystów poprzez wykorzystanie bogactwa przyrodniczego, historycznego i kulturowego pogranicza M. i Ś C”, wynikających z niej celów ogólnych i szczegółowych wyznaczonych w Lokalnej Strategii Rozwoju na lata 2008-2015.

Wnioskodawca w ramach realizacji działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania, będzie realizował określone operacje, które wynikają zarówno z celów statutowych Stowarzyszenia, jak i celów założonych do osiągnięcia w Lokalnej Strategii Rozwoju. Związane są one z funkcjonowaniem LGD, czyli z prawidłową administracją i zarządzaniem pracami LGD poprzez Biuro oraz nabywaniem umiejętności i aktywizacją.

Główne przedsięwzięcia przyczyniające się do osiągnięcia zamierzonych celów, to dwa konkursy w ramach LSR z zakresu „małych projektów” oraz Odnowy i Rozwoju Wsi i związane z tym koszty administracyjne wynikające z przygotowania, prawidłowego przeprowadzenia i zrealizowania ww. konkursów. Zakup niezbędnego wyposażenia, sprzętu, poszerzenie kadry, wszelkie koszty związane z funkcjonowaniem Biura (wynagrodzenia i inne świadczenia pracowników etatowych oraz na umowę zlecenie, najem i utrzymanie pomieszczeń biurowych, usługi telekomunikacyjne, opłaty notarialne, skarbowe i sądowe, zakup materiałów biurowych) oraz organów Stowarzyszenia, w tym udział w szkoleniach i podróże służbowe (Rada, Zarząd, Komisja Rewizyjna, pracownicy).

Wnioskodawca w ramach realizacji działania 4.31 podejmie działania w kierunku:

a) organizowania i finansowania:

- przedsięwzięć o charakterze informacyjno-szkoleniowym;

- imprez kulturalnych: festynu integracyjnego dla mieszkańców obszaru LSR, którego celem jest aktywizacja mieszkańców i wzmocnienie kapitału społecznego na obszarze LGD oraz wzrost atrakcyjności obszaru poprzez zachowanie, wykorzystanie i promocję zasobów dziedzictwa kulturowego i historycznego, promocji regionu i jego tożsamości kulturowej,

- działalności propagandowej, promocyjnej i informacyjnej i poligraficznej, w tym zaplanowano kampanię informacyjną poprzez upowszechnienie i bieżącą aktualizację strony internetowej LGD, emisje ogłoszeń w lokalnej prasie, radiu, zamieszczanie informacji na stronach internetowych urzędów gmin i w gminnych wydawnictwach, rozwieszenie plakatów, opracowanie i dystrybucję materiałów informacyjnych o LGD, udostępnienie niezbędnych informacji i dokumentów potencjalnym wnioskodawcom,

b) prowadzenie bezpłatnego doradztwa w zakresie przegotowywania i realizacji projektów inwestycyjnych, związanych z realizacją LSR,

c) współpracę i wymianę doświadczeń z instytucjami publicznymi i organizacjami pozarządowymi działającymi w zakresie objętym celem Stowarzyszenia na poziomie krajowym i międzynarodowym,

d) w zakresie aktywizowania społeczności lokalnej przewidziano organizację szkolenia z zakresu „małych projektów” dla wszystkich organizacji pozarządowych z obszaru LSR. Celem szkolenia jest informacja na temat działania, zakresu, wytycznych, możliwości i promocja oraz zachęcanie do wzięcia udziału w konkursie.

Przewidziano również prace związane z aktualizacją LSR.

Akcja informacyjno-promocyjna pozwoli na dotarcie z informacją do mieszkańców, którzy są potencjalnymi wnioskodawcami jak i odbiorcami inicjatyw LGD.

Efekt szkolenia z zakresu „małych projektów” będzie długofalowy, gdyż przewidzianych jest 6 edycji konkursu na „małe projekty”, a zgodnie z budżetem planuje się dofinansować ok. 120 projektów, co daje możliwości i promocję oraz stanowi zachęcenie do wzięcia udziału w konkursie, będącym szansą dla wszystkich organizacji, które posiadają ciekawe pomysły, blokowane do tej pory przez brak środków finansowych. Poszerzenie i przeszkolenie kadry oraz poprawa funkcjonowania Biura, pozwoli na efektywniejszą obsługę Beneficjentów.

Natomiast efektem festynu będzie prezentacja poszczególnych gmin poprzez występy lokalnych zespołów, prezentacje kulinarne kół gospodyń oraz wystawy lokalnych przedsiębiorców. Przyczynią się one do rozpowszechnienia posiadanego dziedzictwa, wzmocnienie poczucia tożsamości i identyfikacji przez mieszkańców obszaru, a co za tym idzie - promocja na zewnątrz. Wspólne spotkanie przyczyni się również do realizacji celu 4.3 Pobudzanie wspólnych działań gospodarczych, kulturalnych, turystycznych i edukacyjnych poprzez wielopłaszczyznowe kontakty społeczności lokalnej z partnerami.

W związku z realizacją projektu (działanie 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania), Stowarzyszenie uzyska jedynie przychód w postaci refundacji kosztów związanych z jego wykonaniem. Środki te będą pochodzić z Unii Europejskiej - Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Nie są to środki opodatkowane podatkiem VAT.

Z efektów projektu skorzystają mieszkańcy obszaru objętego działaniem LGD, tj.:

- rolnicy, małżonkowie rolników oraz domowników (ubezpieczeni w KRUS),

- osoby fizyczne lub osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, które prowadzą działalność jako mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające poniżej 10 osób i mające obrót nieprzekraczający 2 mln Euro,

- gminy, instytucje kultury, kościoły lub inne związki wyznaniowe, organizacje pozarządowe mające status organizacji pożytku publicznego.

Prowadzenie doradztwa w zakresie przygotowywania i realizacji projektów inwestycyjnych związanych z realizacją LSR, a także szkolenia w zakresie aktywizowania społeczności lokalnej, będą odbywać się nieodpłatnie.

Zakupy w ramach realizacji działania będą związane z zatrudnieniem personelu w ramach umów o pracę i umów cywilnoprawnych, sprzętu i wyposażenia, promocji, szkoleń i doradztwa itd.

Zakupione środki trwałe zostaną wykorzystane przy realizacji kolejnych wniosków w ramach działania 4.31, które składane będą rokrocznie na kolejne lata, a po okresie dofinansowania, przeznaczone do bieżącej (statutowej) działalności Stowarzyszenia.

Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją wskazanego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując swoje cele określone w Statucie i wpisane do KRS, nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, a co za tym idzie, nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług (art. 15 ust. 1 ww. ustawy).

W związku z powyższym, w odniesieniu do całej działalności Stowarzyszenia, w tym do zadań dofinansowanych środkami pomocy finansowej pochodzącymi z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2007-2013, nie ma zastosowania Ustawa o podatku od towarów i usług, która określa m.in. zasady odliczenia i zwrotu ww. podatku (Dział IX).

Na tej podstawie, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w całości ani też w jakiejkolwiek części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, iż dla uznania danego podmiotu za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Oznacza to, że aby uznać działalność podmiotu za działalność gospodarczą nie jest konieczne, aby przyniosła ona jakiekolwiek efekty. Podatnikiem jest zatem również podmiot prowadzący działalność generującą straty, a nawet podmiot, który w ogóle nie dokona żadnej sprzedaży.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca otrzyma środki w formie pomocy finansowej, pochodzące z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2007-2013 w zakresie działania 4.31, na funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania.

Wnioskodawca w ramach realizacji działania 4.31 podejmie działania w kierunku:

a) organizowania i finansowania:

- przedsięwzięć o charakterze informacyjno-szkoleniowym;

- imprez kulturalnych: festynu integracyjnego dla mieszkańców obszaru LSR, którego celem jest aktywizacja mieszkańców i wzmocnienie kapitału społecznego na obszarze LGD oraz wzrost atrakcyjności obszaru poprzez zachowanie, wykorzystanie i promocję zasobów dziedzictwa kulturowego i historycznego, promocji regionu i jego tożsamości kulturowej,

- działalności propagandowej, promocyjnej i informacyjnej i poligraficznej, w tym zaplanowano kampanię informacyjną poprzez upowszechnienie i bieżącą aktualizację strony internetowej LGD, emisje ogłoszeń w lokalnej prasie, radiu, zamieszczanie informacji na stronach internetowych urzędów gmin i w gminnych wydawnictwach, rozwieszenie plakatów, opracowanie i dystrybucję materiałów informacyjnych o LGD, udostępnienie niezbędnych informacji i dokumentów potencjalnym wnioskodawcom,

b) prowadzenie bezpłatnego doradztwa w zakresie przegotowywania i realizacji projektów inwestycyjnych, związanych z realizacją LSR,

c) współpracę i wymianę doświadczeń z instytucjami publicznymi i organizacjami pozarządowymi działającymi w zakresie objętym celem Stowarzyszenia na poziomie krajowym i międzynarodowym,

d) w zakresie aktywizowania społeczności lokalnej przewidziano organizację szkolenia z zakresu „małych projektów” dla wszystkich organizacji pozarządowych z obszaru LSR. Celem szkolenia jest informacja na temat działania, zakresu, wytycznych, możliwości i promocja oraz zachęcanie do wzięcia udziału w konkursie.

Akcja informacyjno-promocyjna pozwoli na dotarcie z informacją do mieszkańców, którzy są potencjalnymi wnioskodawcami jak i odbiorcami inicjatyw LGD.

Efekt szkolenia z zakresu „małych projektów” będzie długofalowy, gdyż przewidzianych jest 6 edycji konkursu na „małe projekty”, a zgodnie z budżetem planuje się dofinansować ok. 120 projektów. Natomiast efektem festynu będzie prezentacja poszczególnych gmin poprzez występy lokalnych zespołów, prezentacje kulinarne kół gospodyń oraz wystawy lokalnych przedsiębiorców.

W związku z realizacją projektu (działanie 4,31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania), Stowarzyszenie uzyska jedynie przychód w postaci refundacji kosztów związanych z jego wykonaniem. Środki te będą pochodzić z Unii Europejskiej - Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Nie są to środki opodatkowane podatkiem VAT.

Z efektów projektu skorzystają mieszkańcy obszaru objętego działaniem LGD, tj.:

- rolnicy, małżonkowie rolników oraz domowników (ubezpieczeni w KRUS),

- osoby fizyczne lub osoby prawne, jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, które prowadzą działalność jako mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające poniżej 10 osób i mające obrót nieprzekraczający 2 mln Euro,

- gminy, instytucje kultury, kościoły lub inne związki wyznaniowe, organizacje pozarządowe mające status organizacji pożytku publicznego.

Prowadzenie doradztwa w zakresie przygotowywania i realizacji projektów inwestycyjnych związanych z realizacją LSR, a także szkolenia w zakresie aktywizowania społeczności lokalnej, będą odbywać się nieodpłatnie.

Zakupy w ramach realizacji działania będą związane z zatrudnieniem personelu w ramach umów o pracę i umów cywilno - prawnych, sprzętu i wyposażenia, promocji, szkoleń i doradztwa itd. Szczegółowy opis zakupów przedstawiony został we wniosku.

Zakupione środki trwałe zostaną wykorzystane przy realizacji kolejnych wniosków w ramach działania 4.31, które składane będą rokrocznie na kolejne lata, a po okresie dofinansowania, przeznaczone do bieżącej (statutowej) działalności Stowarzyszenia.

Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Prawo to przysługuje wyłącznie podatnikom zarejestrowanym jako „podatnicy VAT czynni”, składającym deklaracje VAT-7.

Natomiast jak wynika z treści wniosku, jedynym przychodem jaki osiągnie Wnioskodawca w związku z realizacją projektu będzie refundacja kosztów poniesionych w związku z jego realizacją, efekty projektu nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, bowiem Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a dokonane w ramach realizacji projektu zakupy nie będą miały żadnego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zatem Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektu w ramach Działania 4.31 Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, z którego wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT. Niniejsza interpretacja indywidualna nie rozstrzyga czy Wnioskodawca faktycznie nie prowadzi działalność gospodarczej. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element zaistniałego stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj