Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-525/09-4/AS
z 23 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-525/09-4/AS
Data
2009.11.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
Europejski Fundusz Społeczny
kapitał ludzki
koszty uzyskania przychodów
partnerstwo
program partnerski
projekt
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
szkoły
umowa patronacka
wydatek


Istota interpretacji
Czy Spółce przysługuje prawo do zaliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Projektu do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 762 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 07.09.2009 r. (data wpływu 10.09.2009 r.) oraz piśmie z dnia 24.09.2009 r. (data nadania 25.09.2009 r., data wpływu 20.09.2009 r.) na wezwanie Nr IPPP3/443-772/09-2/MM oraz Nr IPPB5/415-525/09-2/AS z dnia 16.09.2009 r. (data nadania 16.09.2009 r., data odbioru 21.09.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów Spółki podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących ponoszone koszty w ramach projektu „Kompleksowy program podnoszenia kwalifikacji zawodowych uczniów (…) we współpracy z „X.” Sp. z o. o. w ramach Działania 9.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10.09.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów Spółki podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących ponoszone koszty w ramach projektu „Kompleksowy program podnoszenia kwalifikacji zawodowych uczniów (…) we współpracy z „X.” Sp. z o. o. w ramach Działania 9.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”) jest jedną z sześciu strategicznych spółek Grupy Kapitałowej „X.Y.Z.” pełniących funkcję operatorów gazowego systemu dystrybucyjnego.

W ramach prowadzonej działalności Spółka świadczy podmiotom zajmującym się sprzedażą gazu ziemnego usługę dystrybucji (transportu) paliw gazowych oraz rozbudowuje sieć wysokiego, średniego i niskiego ciśnienia.

Działalność gospodarcza prowadzona przez Spółkę podlega, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej: VAT).

W 2008 r. Spółka zawarła Umowę patronacką z Zespołem Szkół Ponadgimnazjainych w „X.” (dalej: „ZSP”), na podstawie której utworzono w ramach ZSP oddział „Technikum Urządzeń Sanitarnych o specjalizacji sieci i instalacje gazu” (dalej: „klasa gazownicza”). Spółka objęła patronat nad tym kierunkiem nauczania.

Zgodnie z Umową Patronacką zawartą w dniu XX.XX.2008 r., Umową Partnerstwa zawartą w dniu XX.XX.2008 r. oraz Listem Intencyjnym z dnia XX.XX.2008 r. celem Patronatu jest wykształcenie wykwalifikowanej kadry dla potrzeb Spółki (§ 1 pkt 3 Umowy Patronackiej).

Z ww. dokumentów wynika również, że Spółka będzie prowadzić na swoim terenie praktyczną naukę zawodu dla uczniów wskazanej powyżej klasy gazowniczej (§ 1 pkt 2 oraz § 5 pkt 1 i 2 Umowy Patronackiej).

Ponadto, ZSP zobowiązuje się informować uczniów o tym, że Spółka jest uprawniona do zawierania z uczniami indywidualnych umów, w tym przewidujących podjęcie pracy w Spółce po zakończeniu nauki ( § 6 Umowy Patronackiej).

Spółka otrzymała dofinansowanie na realizację projektu „Kompleksowy program podnoszenia kwalifikacji zawodowych uczniów (…) we współpracy z „X.” Sp. z o. o. w ramach Działania 9.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013” (dalej: „Projekt”).

Dofinansowanie pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (komponent regionalny Programu przeznaczony na projekty realizowane w województwie „x.”). Projekt polega na realizacji programu zajęć pozalekcyjnych dla 60 uczniów z klasy gazowniczej ZSP, która jest objęta patronatem Spółki, a także pozostałych 90 uczniów uczęszczających do Technikum Urządzeń Sanitarnych w ZSP. Łącznie Projekt obejmuje 150 uczniów ZSP.

Przyjęto założenie, że Spółka pełni w Projekcie rolę Lidera, tj. reprezentuje partnerstwo, odpowiada za całość Projektu i jego rozliczanie wobec Urzędu Marszałkowskiego w „X.”, ZSP pełni zaś w Projekcie rolę Partnera.

W ramach Projektu będą realizowane następujące zadania (w nawiasach wskazano zaplanowane wydatki, które poniesie MSG):

  • zarządzanie Projektem (wynagrodzenia pracowników Biura Projektu, zakup laptopów i drukarki, zakup materiałów biurowych, zakup porad prawnych, koszty delegacji pracowników),
  • stworzenie w ZSP „Biblioteki gazownika i mechanika” (zakup książek i prenumerata czasopism, zakup regałów ekspozycyjnych),
  • organizacja kursów specjalistycznych dla uczniów (150 osób) i nauczycieli zawodu: zgrzewacz polietylenu, spawacz elektryczny, uprawnienia elektryczne kategorii „E” (zlecenie opracowania programu kursów, zakup atestowanej odzieży ochronnej dla uczniów i nauczycieli zawodu, zlecenie przeprowadzenia kursów podwykonawcy),
  • organizacja warsztatów dla uczniów w zakresie kształtowania umiejętności miękkich oczekiwanych na rynku pracy (zakup laptopa i rzutnika na potrzeby warsztatów, zakup pendrive-ów dla uczniów i trenerów, zlecenie opracowania programu i materiałów dydaktycznych, wynagrodzenie trenera, zakup materiałów na potrzeby realizowanych warsztatów, wynajęcie sali, catering),
  • organizacja seminarium naukowego dla nauczycieli zawodu i innych specjalności (opłacenie wykładowców, noclegi w hotelu, zakup materiałów na potrzeby przeprowadzenia seminarium, zlecenie opracowania programu seminarium oraz materiałów i prezentacji multimedialnych na seminarium, catering, wynajem sali, transport uczestników, zwrot kosztów dojazdu wykładowców, zakup pendrive-ów dla nauczycieli biorących udział w seminarium),
  • organizacja wizyt studialnych dla uczniów i nauczycieli zawodu (wynajem transportu uczestników, ubezpieczenie grupowe od następstw nieszczęśliwych wypadków, wynagrodzenie opiekuna grupy, catering, wynagrodzenie specjalisty w zakresie funkcjonowania zwiedzanego obiektu),
  • organizacja udziału uczniów i nauczycieli zawodu w targach gazowniczych (wynajem transportu uczestników, ubezpieczenie grupowe od następstw nieszczęśliwych wypadków, wynagrodzenie opiekuna grupy, catering, wynagrodzenie specjalisty w dziedzinie tematyki targów),
  • działania z zakresu promocji i informacji związanej z Projektem unijnym (zaprojektowanie szaty graficznej Projektu, zakup banerów informacyjnych i roll-upów, zakup gadżetów - torby, długopisy, notatniki, zaprojektowanie i utrzymanie witryny internetowej Projektu, opracowanie materiału promującego efekty Projektu, organizacja konferencji promującej rezultaty na zakończenie Projektu, ogłoszenia w prasie promujące Projekt).

Co do zasady, do dofinansowania w Działaniu 9.2 Program Operacyjny Kapitał Ludzki kwalifikują się wszystkie przedstawione wyżej kategorie wydatków zaplanowane w ramach Projektu. Zgodnie z „Krajowymi wytycznymi dotyczącymi kwalifikowania wydatków w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007-2013” zapłacony podatek VAT naliczony może być uznany za wydatek kwalifikowany tylko wyłącznie wówczas, gdy beneficjentowi, zgodnie z obowiązującym ustawodawstwem krajowym, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT.

Opierając się na powyższych zapisach uznano, że w przypadku Projektu, którego liderem jest MSG, za wydatek kwalifikowany nie może zostać uznany podatek VAT naliczony, gdyż Spółce będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z Projektem. Wobec powyższego we wniosku o dofinansowanie jako podstawę do obliczenia wysokości dotacji zadeklarowano wydatki w kwotach netto. W rezultacie, uzyskana przez Spółkę dotacja nie pokrywa kwot podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółce przysługuje prawo obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony od wydatków ponoszonych na realizację Projektu w ramach Działania 9.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego...
  2. Czy Spółce przysługuje prawo do zaliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Projektu do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Przedmiotem niniejszej interpretacji przepisów prawa podatkowego jest odpowiedź na pytanie w pkt 2 wniosku.

Wniosek w zakresie pytania w pkt 1 rozpatrzony został odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Spółka stoi na stanowisko, iż w przypadku udzielenia przez Ministra Finansów negatywnej odpowiedzi na pytanie Nr 1 niniejszego wniosku, Spółce będzie przysługiwało prawo zaliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Projektu do kosztów uzyskania przychodów.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z kolei art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku VAT, z tym że jest kosztem uzyskania przychodów podatek naliczony:

jeżeli podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył towary usługi w celu wytworzenia albo odprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług, w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Z powyższych przepisów wynika, że kosztem uzyskania przychodu może być, na zasadzie wyjątku, podatek VAT naliczony, który - na podstawie odpowiednich przepisów ustawy VAT nie podłoga odliczeniu. W związku z tym, w sytuacji, gdy podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, może skorzystać z prawa zaliczenia tego podatku VAT naliczonego do kosztów uzyskania przychodu.

W przedmiotowej sprawie, udzielenie przez Ministra Finansów negatywnej odpowiedzi a pytanie nr 1 będzie oznaczało, że Spółce nie przysługuje prawo odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Projektu. W rezultacie, zajdzie przesłanka, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy PDOP, a zatem Spółka będzie mogła zaliczyć ww. podatek VAT naliczony do kosztów uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawę prawną kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów stanowi przepis art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), zgodnie z którym, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zgodnie z tymi uregulowaniami, podatnik ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, jednak pod tym warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, iż wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. W szczególności zaś wydatki poniesione w celu uzyskania przychodu (zachowania, zabezpieczenia źródła przychodu), względnie w celu uniknięcia ryzyka wystąpienia strat, bądź znacznego zmniejszenia uzyskiwanych dotąd dochodów.

Warunkiem formalnoprawnym zakwalifikowania przedmiotowych wydatków Spółki do kosztów uzyskania przychodów jest właściwe udokumentowanie faktu poniesienia danego wydatku.

W opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca, jako jedna z sześciu strategicznych spółek Grupy Kapitałowej „X.Y.Z.” pełniących funkcję operatorów gazowego systemu dystrybucyjnego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy podmiotom zajmującym się sprzedażą gazu ziemnego usługę dystrybucji (transportu) paliw gazowych oraz rozbudowuje sieć wysokiego, średniego i niskiego ciśnienia.

Działalność gospodarcza prowadzona przez Spółkę podlega, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W 2008 r. Wnioskodawca zawarł Umowę patronacką z Zespołem Szkół Ponadgimnazjainych w „X.” (dalej: „ZSP”), na podstawie której utworzono w ramach ZSP oddział „Technikum Urządzeń Sanitarnych o specjalizacji sieci i instalacje gazu” (dalej: „klasa gazownicza”).

Spółka objęła patronat nad tym kierunkiem nauczania.

Zgodnie z Umową Patronacką celem Patronatu jest wykształcenie wykwalifikowanej kadry dla potrzeb Wnioskodawcy. W tym celu Spółka będzie prowadzić na swoim terenie praktyczną naukę zawodu dla uczniów wskazanej powyżej klasy gazowniczej oraz będzie uprawniona do zawierania z uczniami indywidualnych umów, w tym przewidujących podjęcie pracy w Spółce po zakończeniu nauki.

Spółka otrzymała dofinansowanie na realizację projektu pt. „Kompleksowy program podnoszenia kwalifikacji zawodowych uczniów (…) we współpracy z „X.” Sp. z o. o. w ramach Działania 9.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013” Jak wskazał Wnioskodawca dofinansowanie pochodzi ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (komponent regionalny Programu przeznaczony na projekty realizowane w województwie „x.”). Projekt polega na realizacji programu zajęć pozalekcyjnych dla 60 uczniów z klasy gazowniczej ZSP, która jest objęta patronatem Spółki, a także pozostałych 90 uczniów uczęszczających do Technikum Urządzeń Sanitarnych w ZSP. Łącznie Projekt obejmuje 150 uczniów ZSP.

Przyjęto założenie, że Spółka pełni w Projekcie rolę Lidera, tj. reprezentuje partnerstwo, odpowiada za całość Projektu i jego rozliczanie wobec Urzędu Marszałkowskiego w „X.”, ZSP pełni zaś w Projekcie rolę Partnera.

Wnioskodawca wskazał, że w ramach Projektu będą realizowane następujące zadania:

  • zarządzanie Projektem (wynagrodzenia pracowników Biura Projektu, zakup laptopów i drukarki, zakup materiałów biurowych, zakup porad prawnych, koszty delegacji pracowników),
  • stworzenie w ZSP „Biblioteki gazownika i mechanika” (zakup książek i prenumerata czasopism, zakup regałów ekspozycyjnych),
  • organizacja kursów specjalistycznych dla uczniów (150 osób) i nauczycieli zawodu: zgrzewacz polietylenu, spawacz elektryczny, uprawnienia elektryczne kategorii „E” (zlecenie opracowania programu kursów, zakup atestowanej odzieży ochronnej dla uczniów i nauczycieli zawodu, zlecenie przeprowadzenia kursów podwykonawcy),
  • organizacja warsztatów dla uczniów w zakresie kształtowania umiejętności miękkich oczekiwanych na rynku pracy (zakup laptopa i rzutnika na potrzeby warsztatów, zakup pendrive-ów dla uczniów i trenerów, zlecenie opracowania programu i materiałów dydaktycznych, wynagrodzenie trenera, zakup materiałów na potrzeby realizowanych warsztatów, wynajęcie sali, catering),
  • organizacja seminarium naukowego dla nauczycieli zawodu i innych specjalności (opłacenie wykładowców, noclegi w hotelu, zakup materiałów na potrzeby przeprowadzenia seminarium, zlecenie opracowania programu seminarium oraz materiałów i prezentacji multimedialnych na seminarium, catering, wynajem sali, transport uczestników, zwrot kosztów dojazdu wykładowców, zakup pendrive-ów dla nauczycieli biorących udział w seminarium),
  • organizacja wizyt studialnych dla uczniów i nauczycieli zawodu (wynajem transportu uczestników, ubezpieczenie grupowe od następstw nieszczęśliwych wypadków, wynagrodzenie opiekuna grupy, catering, wynagrodzenie specjalisty w zakresie funkcjonowania zwiedzanego obiektu),
  • organizacja udziału uczniów i nauczycieli zawodu w targach gazowniczych (wynajem transportu uczestników, ubezpieczenie grupowe od następstw nieszczęśliwych wypadków, wynagrodzenie opiekuna grupy, catering, wynagrodzenie specjalisty w dziedzinie tematyki targów),
  • działania z zakresu promocji i informacji związanej z Projektem unijnym (zaprojektowanie szaty graficznej Projektu, zakup banerów informacyjnych i roll-upów, zakup gadżetów - torby, długopisy, notatniki, zaprojektowanie i utrzymanie witryny internetowej Projektu, opracowanie materiału promującego efekty Projektu, organizacja konferencji promującej rezultaty na zakończenie Projektu, ogłoszenia w prasie promujące Projekt).

Wnioskodawca podkreślił, iż we wniosku o dofinansowanie jako podstawę do obliczenia wysokości dotacji zadeklarowano wydatki w kwotach netto. W rezultacie, uzyskana przez Spółkę dotacja nie pokrywa kwot podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Projektu.

Wskazać należy, iż w przedmiotowej sprawie w dniu 23 października 2009 r. wydana została pisemna interpretacja przepisów prawa podatkowego Nr IPPP3/443-772/09-3/MM dotycząca podatku dochodowego od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku naliczonego, której rozstrzygnięcie rzutowało na stanowisko zajęte w interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów Spółki podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących ponoszone koszty w ramach projektu „Kompleksowy program podnoszenia kwalifikacji zawodowych uczniów (…) we współpracy z „X.” Sp. z o. o. w ramach Działania 9.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013”.

W rozstrzygnięciu interpretacji przepisów prawa podatkowego Nr IPPP3/443-772/09-3/MM dotycząca podatku dochodowego od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku naliczonego wskazano, że ponoszone wydatki związane z realizacją zadań ww. projektu będą w sposób pośredni służyły czynnościom opodatkowanym, bowiem wydatki ponoszone na pozyskanie pracowników oraz ich rozwój są niezbędne do właściwego funkcjonowania Spółki. Tym samym Wnioskodawcy przysługuje, na zasadach ogólnych przewidzianych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących powyższe wydatki, pod warunkiem, że nie występują przesłanki ograniczające to prawo, wynikające z art. 88 ustawy o VAT.

Ponadto Organ podatkowy wskazał, iż Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu tylko pod warunkiem, iż zakup tych towarów i usług będzie służył Spółce jedynie czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT. Zaznaczono przy tym, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, jeżeli zakupy te służyć będą czynnościom zwolnionym z opodatkowania podatkiem VAT.

Należy wskazać, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co do zasady, uniemożliwiają zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów zarówno należnego, jak i naliczonego podatku od towarów i usług.

Jednakże art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) tiret drugi ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje, że jest kosztem uzyskania przychodów podatek naliczony w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.

Powyższe oznacza, że w przypadku, gdy Spółce nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług, Wnioskodawca będzie mógł – na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a tiret drugi ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – uznać za koszt uzyskania przychodu Spółki kwotę podatku naliczonego od towarów i usług związanych z zaplanowanymi wydatkami na realizację projektu „Kompleksowy program podnoszenia kwalifikacji zawodowych uczniów (…) we współpracy z „X.” Sp. z o. o. w ramach Działania 9.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013”.

Podsumowując, w oparciu o przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do zaliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących ponoszone koszty w ramach projektu „Kompleksowy program podnoszenia kwalifikacji zawodowych uczniów (…) we współpracy z „X.” Sp. z o. o. w ramach Działania 9.2 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013” naliczonego od wydatków ponoszonych na jego realizację do kosztów uzyskania przychodów Spółki, pod warunkiem, że zakupy te służyć będą czynnością zwolnionym z opodatkowania podatkiem VAT.

Z uwagi na powyższe stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj