Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-849/09/JP
z 31 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-849/09/JP
Data
2009.08.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
zadania publiczne
zadania statutowe


Istota interpretacji
możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pod nazwą „..."



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2009r. (data wpływu do tut. organu 23 lipca 2009r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 sierpnia 2009r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pod nazwą „...”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w związku z realizacją projektu pod nazwą „...”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 sierpnia 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca ubiega się o przyznanie środków pomocowych UE dla projektu pn. „...”, w ramach Funduszu Rozwoju Regionalnego, Regionalnego Programu Operacyjnego, Działania 6.2 - Rozwój obszarów wiejskich, Schemat B -Infrastruktura społeczna, w tym edukacyjna i sportowa.

We wniosku aplikacyjnym podatek VAT został wliczony jako koszt kwalifikowany.

W wyniku realizacji projektu powstanie:

  • sala sportowa o wymiarach 63,30 m x 18,15 m, której łączna powierzchnia zabudowy wyniesie 849,83 m2, powierzchnia użytkowa 1 227,80 m2, a kubatura 7 223,00 m3,
  • sroga wewnętrzna oraz parking,
  • zieleń izolacyjna w formie wysokich krzewów iglastych od strony wschodniej oraz niskiej w formie strzyżonego trawnika na powierzchni łącznej wynoszącej 500 m2.

Celem bezpośrednim projektu jest zapewnienie uczniom Zespołu Szkół odpowiednich warunków do wspierania ich rozwoju fizycznego oraz realizacji pełnego programu zajęć sportowych. Sala będzie wykorzystywana także poza godzinami funkcjonowania szkoły w celu uprawiania sportu oraz organizowania wydarzeń sportowych i kulturalnych. Obiekt będzie stanowił własność Urzędu Miasta. Miasto zapewni środki techniczne i finansowe niezbędne do utrzymania produktów projektu w okresie technicznego zużycia tj. w okresie dłuższym niż 5 lat od zakończenia inwestycji. Podmiotem zarządzającym oraz prowadzącym obsługę techniczną będzie samorządowa jednostka organizacyjna Miasta -Zespół Szkół. Obiekt powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie przez Gminę wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Sala gimnastyczna będzie stanowić własność Gminy, natomiast podmiotem zarządzającym oraz prowadzącym obsługę techniczną będzie Zespół Szkół. Sala gimnastyczna będzie przekazana decyzją Burmistrza nieodpłatnie w trwały zarząd Zespołowi Szkół.

Zabezpieczenie finansowe zostanie zapewnione z dwóch źródeł:

  • z przychodów pochodzących z wynajmu sali, uiszczanych przez nowych użytkowników (przychody te nie będą stanowiły tzw. dochodu netto, będącego podstawą do obniżenia wartości dofinansowania).
  • z dotacji budżetu gminy (gmina jest w stanie zapewnić finansową zdolność do utrzymania projektu w okresie jego eksploatacji tj. minimum 5 lat od momentu rozpoczęcia jego funkcjonowania).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu, istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części przez Gminę...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy). Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. edukacji publicznej oraz kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 8 i 10 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż ubiega się o przyznanie środków pomocowych Unii Europejskiej dla projektu pn. „...”, w ramach Funduszu Rozwoju Regionalnego, Regionalnego Programu Operacyjnego, Działania 6.2 - Rozwój obszarów wiejskich, Schemat B -Infrastruktura społeczna, w tym edukacyjna i sportowa. W wyniku realizacji projektu powstanie sala sportowa, droga wewnętrzna oraz parking,

zieleń izolacyjna w formie wysokich krzewów iglastych od strony wschodniej oraz niskiej w formie strzyżonego trawnika.

Obiekt będzie stanowił własność Urzędu Miasta. Miasto zapewni środki techniczne i finansowe niezbędne do utrzymania produktów projektu w okresie technicznego zużycia tj. w okresie dłuższym niż 5 lat od zakończenia inwestycji. Podmiotem zarządzającym oraz prowadzącym obsługę techniczną będzie samorządowa jednostka organizacyjna Miasta -Zespół Szkół. Obiekt powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie przez Gminę wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Sala gimnastyczna będzie przekazana decyzją Burmistrza nieodpłatnie w trwały zarząd Zespołowi Szkół.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie Gmina nie będzie osiągała przychodów opodatkowanych podatkiem VAT z tytułu użytkowania wybudowanego obiektu. Podmiotem zarządzającym oraz prowadzącym obsługę techniczną będzie samorządowa jednostka organizacyjna Miasta -Zespół Szkół.

Trwały zarząd, w świetle regulacji przepisów art. 43 ust. 1 i 5, art. 44 ust.1 oraz art. 45 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (tj. Dz. U. z 2004r. Nr 261 poz. 2603 ze zm.), jest formą prawną władania nieruchomością przez jednostką organizacyjną. Nieruchomości stanowiące przedmiot własności lub przedmiot użytkowania wieczystego jednostki samorządu terytorialnego oddaje się w trwały zarząd odpowiedniej jednostce organizacyjnej za opłatą na czas oznaczony lub nieoznaczony. Trwały zarząd ustanawia właściwy organ w drodze decyzji. Przepisy art. 43 ust. 1 i 5, art. 44 ust. 1 oraz art. 45 ust. 1 i 2 ww. ustawy o gospodarce nieruchomościami, z których wynika oddanie nieruchomości powiatowych w trwały zarząd ich jednostkom organizacyjnym, wskazują zatem na inny niż cywilnoprawny charakter przekazania nieruchomości w trwały zarząd.

W konsekwencji czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a zatem ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania pod nazwą „...”.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj