Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-619/09/AW
z 28 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-619/09/AW
Data
2009.09.28


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
premia pieniężna
usługi


Istota interpretacji
Premia pieniężna udzielana za określone zachowanie kontrahenta polegające na świadczeniu na rzecz odbiorcy usługi, winna być dokumentowana fakturą VAT i rozliczana na zasadach ogólnych wraz prawem do odliczenia podatku naliczonego



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2009r. (data wpływu 15 czerwca 2009r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 3 września 2009r. oraz pismem z dnia 18 września 2009r. (data wpływu 23 września 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur dokumentujących premie pieniężne – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2009r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur dokumentujących premie pieniężne.

Wniosek został uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 3 września 2009r. oraz pismem z dnia 18 września 2009r. (data wpływu 23 września 2009r.) będącymi odpowiedziami na wezwania tut. organu z dnia 20 sierpnia 2009r. i z dnia 10 września 2009r. znak IBPP1/443-619/09/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje na rzecz kontrahentów odpłatnych dostaw towarów na terytorium kraju. Spółka ma zamiar zawrzeć z tymi kontrahentami umowy regulujące wzajemną współpracę, na podstawie których przy spełnieniu określonych warunków przez odbiorcę, Spółka zobowiązana będzie do wypłaty premii pieniężnej. Przesłanką otrzymania premii przez kontrahenta będzie zrealizowanie przez niego określonego poziomu obrotu w danym okresie. Premia będzie uzależniona od konkretnego zachowania odbiorcy, tj. zrealizowania określonej wartości zakupu w ustalonym okresie rozliczeniowym. Spółka będzie otrzymywać od kontrahenta fakturę VAT na premię pieniężną.

W uzupełnieniach wniosku podano ponadto, że:

  1. Kontrahent będzie świadczył na rzecz Wnioskodawcy usługę zwiększenia (intensyfikacji) poziomu sprzedaży towarów. Usługa ta nie jest wymieniona w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.
  2. Kontrahent będzie miał możliwość przyspieszenia dostawy węgla z IV kwartału na III kwartał, po wcześniejszym uzgodnieniu tego ze Sprzedawcą, w związku z czym odbiorca narażony będzie na dodatkowe koszty związane z: przechowaniem węgla na składzie, odpowiednim zwałowaniem, zabezpieczeniem, ubezpieczeniem węgla oraz wcześniejszą zapłatą za odebrany wcześniej węgiel. Okres rozliczeniowy – po zakończeniu przyspieszonych dostaw.
  3. Premie pieniężne miałyby być wypłacane w stałym procencie za każdy miesiąc przyspieszenia dostaw, niezależnie od obrotów dokonanych przez kontrahenta.
  4. Uprawnienie do otrzymania premii udzielane byłoby tylko kontrahentowi, który dostawy węgla w ramach obowiązującej umowy odbiera na bieżąco, oprócz bieżących dostaw przyspieszy dodatkowe dostawy z IV kwartału na III kwartał i ponadto wykaże, iż istotnie przyspieszył konkretne dostawy węgla.
  5. Kontrahenci, do których skierowana byłaby propozycja przyspieszenia dostaw oraz premia pieniężna, zostaliby wybrani spośród długoletnich kontrahentów pozostających w stałych kontaktach handlowych, posiadający umowy wieloletnie kupna-sprzedaży węgla. Otrzymanie premii pieniężnej uzależnione byłoby tylko i wyłącznie od wcześniejszego odbioru węgla.
  6. Zawarta umowa/aneks do umowy określałaby wartość procentową ewentualnej premii pieniężnej przysługującej kontrahentowi za każdy miesiąc przyspieszenia danej dostawy węgla. Premia przyznawana będzie tylko i wyłącznie z tytułu wcześniejszego odbioru węgla.
  7. Jeśli kontrahent nie przyspieszy dostaw węgla, premia pieniężna nie byłaby wypłacana.
  8. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
  9. Wypłacane premie pieniężne związane będą z wykonywanymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
  10. Usługa zwiększenia (intensyfikacji) poziomu sprzedaży świadczona przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy ma polegać na wcześniejszym niż planowano w umowie odbiorze węgla. Przykładowo, w umowie zaplanowano następujący harmonogram odbioru węgla:

    Tab. 1
    Kwartał: III kwartał, IV kwartał
    Miesiąc: Lipiec, Sierpień, Wrzesień, Październik, Listopad, Grudzień
    Ilość ton w : 33, 4, 3, 3, 4
    W wyniku przyspieszenia dostaw z IV kwartał na III, faktyczny odbiór przedstawiał się będzie następująco:

    Tab. 2
    Kwartał: III kwartał, IV kwartał
    Miesiąc: Lipiec, Sierpień, Wrzesień, Październik, Listopad, Grudzień
    Ilość ton w : 3, 3, 6, 3, 3, 2
    Nastąpi zatem przeniesienie wysyłki 2 tys. ton węgla z miesiąca grudnia na wrzesień.
    Konsekwentnie, kontrahent odebrałby większą o 2 tys. ton ilość węgla we wrześniu, niż wcześniej zadeklarował w harmonogramie dostaw zawartym w umowie sprzedaży.

  11. Premia pieniężna liczona będzie dla każdej przyspieszonej dostawy niezależnie od wielkości (ilości ton) dodatkowych dostaw ogółem, jednakże pod warunkiem zrealizowania dostaw zaplanowanych w harmonogramie dostaw węgla zawartym w umowie sprzedaży. Bazując na przykładzie podanym w punkcie 10, przykładowo premia za „przyspieszenie” dostawy 2 tys. ton węgla z grudnia na wrzesień, obliczona będzie jako: wartość netto 2 tys. ton węgla x ustalona wysokość premii x liczba miesięcy, o które przyspieszono dostawę (tutaj 3 miesiące, bo o 3 miesiące przyspieszono dostawy). Aby otrzymać powyższą premię, kontrahent musi odebrać 10 tys. ton węgla w III kwartale zgodnie z harmonogramem zawartym w umowie (Tab. 1), a w przyszłości musi się wywiązać z obowiązującego zmienionego harmonogramu dostaw na IV kwartał, zgodny z Tab. 2.
  12. W omawianym przykładzie, zgodnie z harmonogramem odbioru węgla obowiązującym do zawartej umowy, kontrahent był zobowiązany do odbioru 4 tys. ton węgla w miesiącu wrześniu (Tab. 1). Kontrahent złoży dodatkowe zamówienie na ilość węgla, której dostawa ulega przyspieszeniu i tym samym przesunięciu w czasie w stosunku do zadeklarowanego w umowie harmonogramu (w przedstawionym przykładzie: 2 tys. ton z grudnia na wrzesień). W zamówieniu będzie wskazane, że chodzi o przyspieszenie dostaw węgla. Spółka sprawdzi obowiązujący harmonogram odbioru węgla oraz jego realizację i na tej podstawie będzie można stwierdzić czy faktycznie dojdzie do „przyspieszenia" dostaw z grudnia na wrzesień.
  13. Premia będzie liczona od wartości netto węgla wynikającej z przyspieszonych dostaw (czyli de facto będzie wynikała z faktur dokumentujących ilości węgla odebranego przez kontrahenta w ramach przyspieszenia dostaw).Przykładowy zapis jaki obowiązywałby w takiej umowie: „W związku z koniecznością poniesienia przez Kupującego dodatkowych kosztów związanych z przyspieszeniem terminu zakupu węgla oraz jego zwałowaniem, Sprzedający zobowiązuje się do pokrycia Kupującemu tych kosztów w wysokości … % wartości netto za każdy 1 miesiąc przyspieszenia dostaw, na podstawie faktury lub innego dokumentu księgowego wystawionego przez Kupującego po zakończeniu realizacji przyspieszonych dostaw węgla”.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur dokumentujących premie pieniężne...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (dalej „ustawa o VAT”), opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez odpłatną dostawę towarów należy zaś rozumieć zgodnie z art. 7 ust. 1 powyższego aktu przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Zdaniem Spółki nie ulega wątpliwości, iż premia pieniężna nie jest wynagrodzeniem za dostawę towarów, nie jest bowiem w jej wyniku przenoszone prawo do rozporządzania jakimkolwiek towarem jak właściciel. Zgodnie z art. 8 ustawy o VAT każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej, jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów należy uznać za świadczenie usług. Konsekwentnie, premię pieniężną będzie należało uznać za wynagrodzenie za świadczone na rzecz Spółki usługi. Usługami tymi będzie zachowanie kontrahenta polegające na osiągnięciu określonego pułapu obrotów.

Stanowisko takie potwierdza zarówno Minister Finansów stanowiąc, iż w praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach (interpretacja Ministra Finansów z 30 grudnia 2004r., sygn. PP3-812-1222/2004/AP/ 4026). Analogiczne stanowiska zajmowały organy podatkowe (przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach: interpretacja indywidualna z dnia 7 stycznia 2009r., sygn. IBPP2/443-18/09/ICz; Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach: interpretacja indywidualna z dnia 8 września 2008r., sygn. IBPP2/443-552/08/ICz, czy też Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie: interpretacja indywidualna z 3 września 2008r., sygn. IP-PP2-443-956/08-2/BM).

Spółka także pragnie podkreślić, iż w związku z faktem, że premie pieniężne nie będą związane z żadną konkretną dostawą (będą należne za określone okresy rozliczeniowe w stosunku do wszystkich dokonanych w tym okresie dostaw), nie można ich potraktować jako rabatu.

Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z faktem, iż podatek VAT z faktur dokumentujących usługę osiągnięcia określonego pułapu obrotu przez kontrahenta jest dla Spółki podatkiem naliczonym, a usługa jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych oraz nie zachodzą inne wyłączenia, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT, Spółka jest uprawniona do obniżenia podatku należnego o kwotę tego podatku.

Powyższe stanowisko potwierdzają organy podatkowe stanowiąc, iż:

  • (...) premia pieniężna jest wynagrodzeniem za świadczenie na rzecz Wnioskodawcy ww. usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, które to świadczenie winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę – kontrahenta Wnioskodawcy – faktury VAT na rzecz nabywcy usługi – tj. Wnioskodawcy wypłacającego premię pieniężną (Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach: interpretacja indywidualna z dnia 7 stycznia 2009r., sygn. IBPP2/443-18/09/ICz);
  • Premie pieniężne, o których mowa we wniosku, powinny być udokumentowane przez otrzymującego fakturą VAT i opodatkowane 22% stawką podatku od towarów usług, zatem Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w fakturze otrzymanej od kontrahenta z tytułu udzielonej mu premii pieniężnej, pod warunkiem oczywiście spełnienia przesłanek pozytywnych określonych w art. 86 ust. 1 tej ustawy oraz niezaistnlenia innych przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy (Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach: interpretacja indywidualna z dnia 8 września 2008r., sygn. IBPP2/443-552/08/ICz);
  • (...) udzielenie przez spółkę bonusu pieniężnego jest wynagrodzeniem za usługę w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Spółce zatem, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT otrzymanych od firmy X z tytułu udzielonych przez wnioskodawcę bonusów pieniężnych, o ile wydatki te związane są z prowadzoną działalnością i można zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym a także nie zachodzą inne wyłączenia, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT (Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie: interpretacja indywidualna z 18 sierpnia 2008r., sygn. IPPP1-443-1081/08-4/JB).
  • Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka przyznaje na podstawie zawartych umów swoim kontrahentom premie pieniężne w zamian za dokonanie przez nich określonego poziomu obrotu w danym okresie (..). W związku z powyższym Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach wystawionych przez kontrahentów (jeżeli są oni czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług), dokumentujących odpłatne świadczenie usług, w zakresie, o którym mowa w powołanym art. 86 ust. 1 powołanej ustawy, o ile nie zachodzą inne wyłączenia, o których mowa w art. 88 ustawy (Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy: interpretacja indywidualna z 1 sierpnia 2008r., sygn. ITPP1/443-421/08/JJ).

Zdaniem Wnioskodawcy, z przedstawionego powyżej uzasadnienia jednoznacznie wynika, iż premie pieniężne należy potraktować jako wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT, opodatkowane 22% stawką podatku, który dla nabywcy będzie stanowił podatek naliczony. W związku z faktem, iż nabyte usługi są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, to o wysokość tego podatku naliczonego Spółka będzie uprawniona do obniżenia podatku należnego w miesiącu otrzymania faktury od kontrahenta, gdyż usługa ta będzie już wtedy wykonana.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu określonego zachowania się kontrahenta.

W opisanym zdarzeniu przyszłym mamy do czynienia z sytuacją, gdzie Wnioskodawca ma zamiar zawrzeć z kontrahentami umowy, na podstawie których – przy spełnieniu określonych warunków przez odbiorców – będzie zobowiązany do wypłaty premii pieniężnej. Przesłanką otrzymania premii przez kontrahenta będzie zrealizowanie przez niego określonego poziomu obrotu w danym okresie. Premia będzie uzależniona od konkretnego zachowania odbiorcy, tj. zrealizowania określonej wartości zakupu w ustalonym okresie rozliczeniowym. Spółka będzie otrzymywać od kontrahenta fakturę VAT na premię pieniężną.

Ponadto podano, że:

  1. Kontrahent będzie świadczył na rzecz Wnioskodawcy usługę zwiększenia (intensyfikacji) poziomu sprzedaży towarów. Usługa ta nie jest wymieniona w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.
  2. Kontrahent będzie miał możliwość przyspieszenia dostawy węgla z IV kwartału na III kwartał, po wcześniejszym uzgodnieniu tego ze Sprzedawcą, w związku z czym odbiorca narażony będzie na dodatkowe koszty związane z: przechowaniem węgla na składzie, odpowiednim zwałowaniem, zabezpieczeniem, ubezpieczeniem węgla oraz wcześniejszą zapłatą za odebrany wcześniej węgiel. Okres rozliczeniowy – po zakończeniu przyspieszonych dostaw.
  3. Premie pieniężne miałyby być wypłacane w stałym procencie za każdy miesiąc przyspieszenia dostaw, niezależnie od obrotów dokonanych przez kontrahenta.
  4. Uprawnienie do otrzymania premii udzielane byłoby tylko kontrahentowi, który dostawy węgla w ramach obowiązującej umowy odbiera na bieżąco, oprócz bieżących dostaw przyspieszy dodatkowe dostawy z IV kwartału na III kwartał i ponadto wykaże, iż istotnie przyspieszył konkretne dostawy węgla.
  5. Kontrahenci, do których skierowana byłaby propozycja przyspieszenia dostaw oraz premia pieniężna, zostaliby wybrani spośród długoletnich kontrahentów pozostających w stałych kontaktach handlowych, posiadający umowy wieloletnie kupna-sprzedaży węgla. Otrzymanie premii pieniężnej uzależnione byłoby tylko i wyłącznie od wcześniejszego odbioru węgla.
  6. Zawarta umowa/aneks do umowy określałaby wartość procentową ewentualnej premii pieniężnej przysługującej kontrahentowi za każdy miesiąc przyspieszenia danej dostawy węgla. Premia przyznawana będzie tylko i wyłącznie z tytułu wcześniejszego odbioru węgla.
  7. Jeśli kontrahent nie przyspieszy dostaw węgla, premia pieniężna nie byłaby wypłacana.
  8. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.
  9. Wypłacane premie pieniężne związane będą z wykonywanymi przez Spółkę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
  10. Usługa zwiększenia (intensyfikacji) poziomu sprzedaży świadczona przez kontrahenta na rzecz Wnioskodawcy ma polegać na wcześniejszym niż planowano w umowie odbiorze węgla. Przykładowo, w umowie zaplanowano następujący harmonogram odbioru węgla:

    Tab. 1
    Kwartał: III kwartał, IV kwartał
    Miesiąc: Lipiec, Sierpień, Wrzesień, Październik, Listopad, Grudzień
    Ilość ton w : 3, 3, 4, 3, 3, 4
    W wyniku przyspieszenia dostaw z IV kwartał na III, faktyczny odbiór przedstawiał się będzie następująco:

    Tab. 2
    Kwartał: III kwartał, IV kwartał
    Miesiąc: Lipiec, Sierpień, Wrzesień, Październik, Listopad, Grudzień
    Ilość ton w : 3, 3, 6, 3, 3, 2
    Nastąpi zatem przeniesienie wysyłki 2 tys. ton węgla z miesiąca grudnia na wrzesień.
    Konsekwentnie, kontrahent odebrałby większą o 2 tys. ton ilość węgla we wrześniu, niż wcześniej zadeklarował w harmonogramie dostaw zawartym w umowie sprzedaży.

  11. Premia pieniężna liczona będzie dla każdej przyspieszonej dostawy niezależnie od wielkości (ilości ton) dodatkowych dostaw ogółem, jednakże pod warunkiem zrealizowania dostaw zaplanowanych w harmonogramie dostaw węgla zawartym w umowie sprzedaży. Bazując na przykładzie podanym w punkcie 10, przykładowo premia za „przyspieszenie” dostawy 2 tys. ton węgla z grudnia na wrzesień, obliczona będzie jako: wartość netto 2 tys. ton węgla x ustalona wysokość premii x liczba miesięcy, o które przyspieszono dostawę (tutaj 3 miesiące, bo o 3 miesiące przyspieszono dostawy). Aby otrzymać powyższą premię, kontrahent musi odebrać 10 tys. ton węgla w III kwartale zgodnie z harmonogramem zawartym w umowie (Tab. 1), a w przyszłości musi się wywiązać z obowiązującego zmienionego harmonogramu dostaw na IV kwartał, zgodny z Tab. 2.
  12. W omawianym przykładzie, zgodnie z harmonogramem odbioru węgla obowiązującym do zawartej umowy, kontrahent był zobowiązany do odbioru 4 tys. ton węgla w miesiącu wrześniu (Tab. 1). Kontrahent złoży dodatkowe zamówienie na ilość węgla, której dostawa ulega przyspieszeniu i tym samym przesunięciu w czasie w stosunku do zadeklarowanego w umowie harmonogramu (w przedstawionym przykładzie: 2 tys. ton z grudnia na wrzesień). W zamówieniu będzie wskazane, że chodzi o przyspieszenie dostaw węgla. Spółka sprawdzi obowiązujący harmonogram odbioru węgla oraz jego realizację i na tej podstawie będzie można stwierdzić czy faktycznie dojdzie do „przyspieszenia" dostaw z grudnia na wrzesień.
  13. Premia będzie liczona od wartości netto węgla wynikającej z przyspieszonych dostaw (czyli de facto będzie wynikała z faktur dokumentujących ilości węgla odebranego przez kontrahenta w ramach przyspieszenia dostaw). Przykładowy zapis jaki obowiązywałby w takiej umowie: „W związku z koniecznością poniesienia przez Kupującego dodatkowych kosztów związanych z przyspieszeniem terminu zakupu węgla oraz jego zwałowaniem, Sprzedający zobowiązuje się do pokrycia Kupującemu tych kosztów w wysokości … % wartości netto za każdy 1 miesiąc przyspieszenia dostaw, na podstawie faktury lub innego dokumentu księgowego wystawionego przez Kupującego po zakończeniu realizacji przyspieszonych dostaw węgla”.

Jak wynika z zawartej umowy, sprzedający tj. Wnioskodawca, zobowiązuje się do pokrycia kupującemu tych kosztów w określonej wysokości za każdy miesiąc przyspieszenia dostaw.

Wypłata przedmiotowej premii pieniężnej jest zatem rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do sprzedawcy polegające na nabyciu określonej ilości towarów we wcześniejszym terminie, a w konsekwencji za zwiększenie (intensyfikację) sprzedaży w poszczególnych kwartałach roku. Zachowanie nabywcy stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Jako zapłatę za wykonaną usługę podatnik otrzymuje premię pieniężną. Zatem pomiędzy stronami zaistniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem.

Zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22 %, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

W świetle powyższego, w przedmiotowej sprawie, zachowanie kontrahenta należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i opodatkować podatkiem od towarów i usług wg stawki 22%, zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT.

Ponadto, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zatem w przedmiotowej sytuacji otrzymanie premii pieniężnej przez kontrahenta od Wnioskodawcy jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy (tj. kontrahenta Wnioskodawcy) w stosunku do sprzedającego stanowiące świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego (tj. Wnioskodawcy), podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według 22% stawki podatku VAT, oraz winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczącego usługę – kontrahenta Wnioskodawcy faktury VAT na rzecz nabywcy usług, tj. Wnioskodawcy wypłacającego premię pieniężną.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX ustawy o VAT oraz zgodnie z dyspozycją ustawową w rozdziale 8 i 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostało zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Zgodnie z art. 86 ust. 10 tej ustawy, prawo do tego obniżenia powstaje co do zasady w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny (…). Prawo to wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

W związku z tym Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w fakturze otrzymanej od kontrahenta z tytułu świadczonych na rzecz Wnioskodawcy usług, pod warunkiem oczywiście spełnienia przesłanek pozytywnych określonych w art. 86 ust. 1 tej ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj