Interpretacja Ministra Finansów
AE3/8012/3/FLL/09/9034
z 30 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
AE3/8012/3/FLL/09/9034
Data
2009.10.30



Autor
Minister Finansów


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Składy podatkowe --> Zezwolenie wyprowadzenia


Słowa kluczowe
akcyza
podmiot pośredniczący
skład podatkowy


Istota interpretacji
Czy podmiot gospodarczy posiadający skład lub składy podatkowe, może być jednocześnie podmiotem pośredniczącym i prowadzić działalność gospodarczą, polegającą na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem ze względu na przeznaczenie, z innego (którego podmiot nie jest właścicielem) składu podatkowego na terytorium kraju, do podmiotu zużywającego?



Wniosek ORD-IN 442 kB

ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14 e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) oraz art. 2 pkt 23, art. 16 ust. 1, art. 56 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r.. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11, z późn. zm.),


Minister Finansów z urzędu zmienia interpretację indywidualną


z dnia 31 lipca 2009 r. Nr ILPP3/443-76/09-2/TW wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w imieniu Ministra Finansów na wniosek D. Sp. z o.o., stwierdzając, że:

  1. nie jest prawidłowe stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu zawarte w interpretacji indywidualnej wydanej w imieniu Ministra Finansów z dnia 31 lipca 2009 r., Nr ILPP3/443-76/09-2/TW uznające za prawidłowe stanowisko D. Sp. z o.o. zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 7 maja 2009 r.;
  2. jest prawidłowe stanowisko D. Sp. z o.o. zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego z dnia 7 maja 2009 r.


UZASADNIENIE


W dniu 11 maja 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie podmiotu pośredniczącego.


We wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca wnosi o wyjaśnienie kwestii związanej z prowadzeniem działalności gospodarczej przez podmiot jako skład podatkowy i jednocześnie jako podmiot pośredniczący. Wnioskodawca podnosi, iż niektórzy Naczelnicy Urzędów Celnych stosując literalną definicję art. 2 pkt 23 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.) odmawiają wydania zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący tylko z powodu tego, że podmiot posiada w innej części kraju składy podatkowe.


W związku z zaistniałym stanem faktycznym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:


Czy podmiot gospodarczy posiadający skład lub składy podatkowe, może być jednocześnie podmiotem pośredniczącym i prowadzić działalność gospodarczą, polegającą na dostarczaniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem ze względu na przeznaczenie, z innego (którego podmiot nie jest właścicielem) składu podatkowego na terytorium kraju, do podmiotu zużywającego...


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy, podmiot prowadzący skład podatkowy może być jednocześnie podmiotem pośredniczącym.


Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu zawarte w interpretacji indywidualnej wydanej w imieniu Ministra Finansów:


Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznał za nieprawidłowe.

W uzasadnieniu Dyrektor Izby Skarbowej stwierdził, przytaczając treść art. 2 pkt 23 ustawy, stanowiącego definicję podmiotu pośredniczącego, iż podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy, nie może zostać wydane zezwolenie dla podmiotu pośredniczącego.

Odnosząc się do kwestii sprzedaży wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie z innego składu podatkowego (którego podmiot nie jest właścicielem) mieszczącego się na terytorium kraju, do podmiotu zużywającego, Dyrektor Izby Skarbowej zauważył, iż jest to sytuacja dopuszczalna również dla podmiotu będącego składem podatkowym. W tej sytuacji, zgodnie z art. 13 ust. 3 ustawy, podatnikiem z tytułu wyprowadzenia ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy jest podmiot będący właścicielem tych wyrobów, który uzyskał od właściwego naczelnika urzędu celnego zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej wskazał, iż wniosek o wydanie zezwolenia wyprowadzenia powinien zawierać dane dotyczące podmiotu oraz prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania, numer w Krajowym Rejestrze Sądowym lub ewidencji działalności gospodarczej, numer identyfikacyjny REGON, numer identyfikacji podatkowej (NIP), adres poczty elektronicznej oraz określenie rodzaju wyrobów akcyzowych, a także adres, pod którym jest zlokalizowany skład podatkowy, z którego będzie następowało wyprowadzanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, oraz numer akcyzowy tego składu podatkowego (art. 54 ust. 2 ustawy). Do wniosku o wydanie zezwolenia wyprowadzenia załącza się pisemną zgodę podmiotu prowadzącego skład podatkowy na magazynowanie w tym składzie wyrobów akcyzowych podmiotu występującego z wnioskiem oraz dokumenty potwierdzające spełnienie warunków, o których mowa w art. 48 ust. 1 pkt 2-4 i 6.

Właściciel wyrobów jest obowiązany przekazać kopię zezwolenia wyprowadzenia podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy przed pierwszym wyprowadzeniem wyrobów akcyzowych z tego składu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, natomiast podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany przekazać ostatniego dnia miesiąca właściwemu naczelnikowi urzędu celnego pisemną informację zawierającą dane o wyrobach akcyzowych i podmiotach, które wyprowadziły te wyroby ze składu podatkowego w ramach posiadanych zezwoleń wyprowadzenia – wynika to z art. 54 ust. 14 i ust. 15.

Reasumując Dyrektor Izby Skarbowej uznał, iż Wnioskodawca będąc podmiotem prowadzącym skład podatkowy, nie może otrzymać jednocześnie zezwolenia na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący. W samej definicji podmiotu pośredniczącego jest zawarta klauzula, iż jest to podmiot „inny niż podmiot prowadzący skład podatkowy”. Nie ogranicza to jednak prawa do sprzedaży wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na przeznaczenie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy z cudzego składu podatkowego do podmiotu zużywającego. Warunkiem jednak jest uzyskanie od właściwego naczelnika urzędu celnego zezwolenia na wyprowadzenie wyrobów akcyzowych.


Po zapoznaniu się z materiałami sprawy Minister Finansów zważył, co następuje:


Zgodnie z definicją podmiotu pośredniczącego określoną art. 2 pkt 23 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11, z późn. zm.) podmiotem pośredniczącym jest podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, inny niż podmiot prowadzący skład podatkowy, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie działalności polegającej na dostarczeniu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1, pochodzących również z importu.

Zatem z powyższego przepisu wynika, iż podmiot prowadzący skład podatkowy nie posiada z samego faktu prowadzenia składu podatkowego statusu podmiotu pośredniczącego, ale może się o taki status ubiegać na podstawie odrębnych przepisów ustawy o podatku akcyzowym (art. 56 ustawy).

Zgodnie z art. 56 ust. 1 ww. ustawy, zezwolenie na prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący jest wydawane na czas oznaczony, nie dłuższy niż 3 lata, albo na czas nieoznaczony, na wniosek podmiotu, który spełnia łącznie warunki określone tym przepisem prawa. Zgodnie z ust. 2, wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać dane dotyczące podmiotu oraz prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w szczególności imię i nazwisko lub nazwę podmiotu, adres jego siedziby lub zamieszkania, numer w Krajowym Rejestrze Sądowym lub ewidencji działalności gospodarczej, numer identyfikacyjny REGON, numer identyfikacji podatkowej (NIP), adres poczty elektronicznej oraz określenie zakresu działalności, która będzie prowadzona przez podmiot, a także proponowane zabezpieczenie akcyzowe.

Podmiot pośredniczący, zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego. Zgodnie z ust. 8 tegoż artykułu przepisy ust. 1–7 nie mają zastosowania do podmiotów prowadzących działalność z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, niemających na terytorium kraju siedziby, miejsca zamieszkania albo miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

W konkluzji należy stwierdzić, iż podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie może prowadzić tę działalność zarówno jako „podmiot prowadzący skład podatkowy”, jak również, jednocześnie, jako „podmiot pośredniczący”, z tym że czynności podmiotu pośredniczącego nie mogą być wykonywane na terenie i w ramach składu podatkowego prowadzonego przez ten podmiot.

Reasumując, stanowisko zawarte we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej– należy uznać za prawidłowe.


Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania zmienionej interpretacji.


Wnioskującemu przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od daty doręczenia odpowiedzi Ministra Finansów na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli Minister nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj