Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-492/09-3/ŁM
z 25 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-492/09-3/ŁM
Data
2009.09.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty pośrednie
koszty uzyskania przychodów
potrącalność kosztów
specjalna strefa ekonomiczna
usługi doradcze
zezwolenie


Istota interpretacji
Czy poniesione wydatki za czynności związane ze zmianą terenu Strefy m. in. za pomoc w przygotowaniu wniosku, przeprowadzenie procedury utworzenia nowej Podstrefy o nazwie N. , konsultacje i doradztwo w zakresie planowanej na terenie nowoutworzonej Podstrefy inwestycji, stanowią koszty uzyskania przychodów w roku podatkowym od dnia 01.01.2008 r. do dnia 31.12.2008 r., w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 870 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 01 lipca 2009 r. (data wpływu 03.07.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków za czynności związane ze zmianą terenu strefy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03 lipca 2009 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 24 września 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków za czynności związane ze zmianą terenu strefy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Siedziba Spółki znajduje się w N. Dnia 15.02.2008 r. Spółka podpisała umowę ze Specjalną Strefą Ekonomiczną S.A. z siedzibą w K.(zwaną dalej Zarządzającym), której celem było wszczęcie przez SSE odpowiednich procedur zmierzających do zmiany granicy Strefy i utworzenia nowej Podstrefy nazwanej Podstrefą N.

Po objęciu obszarem Strefy terenu będącego własnością Spółki i po zaakceptowaniu przez Zarządzającego procesu włączenia Podstrefy N. do obszaru Strefy, Spółka zobowiązała się do zapłaty na rzecz Zarządzającego wynagrodzenia za czynności związane ze zmianą terenu Strefy m. in. za pomoc w przygotowaniu wniosku, przeprowadzenie procedury utworzenia nowej Podstrefy o nazwie Podstrefa N., konsultacje i doradztwo w zakresie planowanej na terenie nowoutworzonej Podstrefy inwestycji.

Rozporządzeniem Rady Ministrów z dn. 17.03.2008 r. – zmieniające rozporządzenie w sprawie Specjalnej Strefy Ekonomicznej został włączony obszar Podstrefy N. do SSE.

Dnia 17.07.2008 r. SSE wystawiła fakturę na łączną kwotę brutto 702.720,00 zł (netto = 576.000 + VAT 22% = 126.720,00) tytułem wynagrodzenia zgodnie z umową z dn. 15.02.2008 r.

W piśmie z dnia 24 września 2009 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazano, iż Spółka dnia 20.08.2008 r. otrzymała zezwolenie na prowadzenie działalności w Specjalnej Strefie Ekonomicznej. W chwili obecnej Spółka jest w fazie realizacji inwestycji i nie osiągnęła jeszcze przychodów zwolnionych z działalności prowadzonej na terenie SSE, a tym samym nie korzysta ze zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy poniesione wydatki za czynności związane ze zmianą terenu Strefy m. in. za pomoc w przygotowaniu wniosku, przeprowadzenie procedury utworzenia nowej Podstrefy o nazwie N., konsultacje i doradztwo w zakresie planowanej na terenie nowoutworzonej Podstrefy inwestycji, stanowią koszty uzyskania przychodów w roku podatkowym od dnia 01.01.2008 r. do dnia 31.12.2008 r., w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Kosztami uzyskania przychodów są wszystkie wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów, tak aby to źródło przyniosło przychody także w przyszłości.

Poniesione wydatki za usługi przygotowawcze do objęcia terene SSE Podstrefy N., należy traktować jako kategorie działań podejmowanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zmierzających do zabezpieczenia przychodów w przyszłości. Proces ten ma przyczynić się do wzmocnienia pozycji ekonomicznej prowadzonego przedsiębiorstwa i tym samym zapewnić uzyskanie przez Spółkę przychodów, bądź nawet ich zwiększenie. Spółka uważa, że wydatki związane z procesem włączenia terenu Podstrefy N. do SSE powinny być kwalifikowane jako koszty pośrednie, które są zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z powołanego przepisu wynika, że podatnik ma możliwość zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, pod tym jednak warunkiem, że mają one związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma, bądź też może mieć wpływ na wielkość osiąganych przychodów lub służyć zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Koszty podatkowe ponoszone przez podmiot gospodarczy można podzielić na koszty bezpośrednie i pośrednie. Koszty bezpośrednie obejmują wydatki, które są ściśle (bezpośrednio) związane z konkretnymi przychodami, jakie osiąga podmiot gospodarczy. Natomiast do kosztów pośrednich zalicza się wydatki, które nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych przychodach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje prawidłowe funkcjonowanie podmiotu gospodarczego. Jest to wówczas koszt ogólny działalności gospodarczej. Aby określić czy dany koszt jest bezpośrednio związany z przychodem, należy rozstrzygnąć czy istnieje możliwość powiązania tego wydatku z przychodem osiągniętym w roku podatkowym. Przy ocenie tej, decydującym jest moment dokonania tegoż wydatku, a nie moment osiągnięcia przychodu. Gdy związek między poniesionym kosztem a uzyskanym przychodem jest wyraźny, koszt taki jest kosztem bezpośrednio związanym z tym właśnie przychodem.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka podpisała umowę z Zarządzającym Specjalną Strefą Ekonomiczną, której celem było wszczęcie przez Zarządzającego Strefą odpowiednich procedur zmierzających do zmiany granicy Strefy i utworzenia nowej Podstrefy nazwanej Podstrefą N. Po objęciu obszarem Strefy terenu będącego własnością Spółki i po zaakceptowaniu przez Zarządzającego procesu włączenia Podstrefy N. do obszaru Strefy, Spółka zobowiązała się do zapłaty na rzecz Zarządzającego wynagrodzenia za czynności związane ze zmianą terenu Strefy m. in. za pomoc w przygotowaniu wniosku, przeprowadzenie procedury utworzenia nowej Podstrefy o nazwie Podstrefa N., konsultacje i doradztwo w zakresie planowanej na terenie nowoutworzonej Podstrefy inwestycji.

Tym samym wydatków poniesionych na czynności związane ze zmianą terenu Strefy nie można uznać za koszty bezpośrednio związane z przychodami. Wobec powyższego zastosowanie będą miały przepisy art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

W myśl ust. 4e ww. artykułu za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Zatem ujęcie (zaksięgowanie) kosztu w księgach rachunkowych określa datę powstania kosztu podatkowego.

Biorąc powyższe pod uwagę poniesione przez Spółkę wydatki na czynności związane ze zmianą terenu Strefy, powinny być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia.

Powyższej interpretacji udzielono na podstawie stanu faktycznego opisanego w złożonym w dniu 03 lipca 2009 r. wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji celem wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj