Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-528/09/KB
z 2 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-528/09/KB
Data
2009.07.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
pomoc publiczna
specjalna strefa ekonomiczna
zwolnienie


Istota interpretacji
możliwość korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów uzyskiwanych z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej przez wspólnika rozwiązanej Spółki jawnej, kontynuującego prowadzenie działalności gospodarczej indywidualnie



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2009r. (data wpływu do tut. Biura – 09 kwietnia 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej m. in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

  • sukcesji praw i obowiązków wynikających z udziału w dwuosobowej Spółce jawnej z tytułu kontynuowania przez wspólnika tej Spółki indywidualnej działalności gospodarczej, w przypadku gdy Spółka ulega rozwiązaniu na skutek wystąpienia jednego ze wspólników – jest nieprawidłowe,
  • możliwości korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych dochodów uzyskiwanych z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej przez wspólnika rozwiązanej Spółki jawnej, kontynuującego prowadzenie działalności gospodarczej indywidualnie – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09 kwietnia 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m. in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej przez wspólnika kontynuującego prowadzenie działalności gospodarczej indywidualnie na skutek wystąpienia jednego ze wspólników z dwuosobowej spółki jawnej posiadającej zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie strefy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Agencja działając w imieniu Ministra Gospodarki wydała dla wnioskodawcy oraz jego żony – wspólników spółki cywilnej w dniu 21 listopada 2000r. zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (zwanej w dalszej części „SSE”). W związku z obowiązkiem przewidzianym przez art. 26 § 4 Kodeksu spółek handlowych, nastąpiło przekształcenie Spółki cywilnej w Spółkę jawną. W konsekwencji, Spółka jawna stała się z mocy prawa (art. 26 § 5 K.s.h.) podmiotem, na który przeszły wszystkie prawa i obowiązki wspólników Spółki cywilnej, w tym również prawa z ww. Zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie SSE. Potwierdzenie przejścia wszystkich praw na Spółkę jawną nastąpiło poprzez wydanie decyzji z dnia 18 marca 2003r. na prowadzenie działalności na terenie SSE przez Spółkę jawną (dalej: Zezwolenie).

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych, w brzmieniu na dzień wydania Zezwolenia dla wnioskodawcy, Zezwolenie stanowi podstawę dla każdego ze wspólników Spółki jawnej do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego. Zwolnienie to wynika również z art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Obowiązująca na dzień wydania Zezwolenia treść art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych stanowiła, że dochody każdego ze wspólników Spółki jawnej są zwolnione od podatku dochodowego:

  • całkowicie na okres 10 lat (tj. połowa okresu na jaki została ustanowiona strefa),
  • w części wynoszącej 50% dochodu – w pozostałym okresie na jaki została ustanowiona strefa.

W dniu 01 maja 2004r. weszła w życie ustawa z dnia 02 października 2003r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840). Zgodnie z art. 5 tej ustawy podmiot, który posiada zezwolenie uzyskane przed dniem 01 stycznia 2001r. – tak jak ma to miejsce w przypadku Spółki jawnej – zachowuje prawo do zwolnień podatkowych na dotychczasowych zasadach do dnia 31 grudnia 2010r.

Oznacza to, że dochody poszczególnych wspólników Spółki jawnej z tytułu działalności na terenie SSE korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego całkowicie przez okres 10 lat, tj. do dnia 31 grudnia 2010r.

W przyszłości mogą wystąpić następujące zdarzenia:

  • przekształcenie Spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością na podstawie art. 551 § 1 oraz art. 571 Kodeksu spółek handlowych, gdzie przekształcenie łączyć się będzie z sukcesją uniwersalną (art. 553 K.s.h.), lub
  • zmiany osobowe w składzie wspólników Spółki jawnej.

W związku z powyższym zadano m. in. następujące pytanie:

Czy zmiana składu osobowego wspólników w Spółce jawnej, w ten sposób, że ze Spółki jawnej wystąpi jeden wspólnik (w związku z wypowiedzeniem udziału w Spółce jawnej), w wyniku czego w Spółce jawnej pozostanie wyłącznie jeden wspólnik, oznacza dla wspólnika pozostającego, że będzie on uprawniony do kontynuowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych przewidzianego przez art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ramach indywidualnie prowadzonej działalności gospodarczej...

(pytanie oznaczone we wniosku nr 3 lit. b)

Zdaniem wnioskodawcy zmiana składu osobowego wspólników w Spółce jawnej, w ten sposób, że ze Spółki jawnej wystąpi jeden wspólnik (w związku z wypowiedzeniem udziału w Spółce jawnej), w wyniku czego w Spółce jawnej pozostanie wyłącznie jeden wspólnik, oznacza dla wspólnika pozostającego, że będzie on uprawniony do kontynuowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych przewidzianego przez art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ramach indywidualnie prowadzonej działalności gospodarczej.

Spółka jawna może istnieć tylko wówczas, gdy jest co najmniej dwóch wspólników. Jeżeli w Spółce jawnej pozostanie jeden wspólnik, jest to przyczyna rozwiązania tej Spółki, przy czym bez obowiązku przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego.

W myśl art. 66 K.s.h. jeżeli w spółce składającej się z dwóch wspólników po stronie jednego z nich zaistnieje powód rozwiązania spółki (np. wypowiedzenie udziału w spółce), sąd może przyznać drugiemu wspólnikowi prawo do przejęcia majątku spółki z obowiązkiem rozliczenia się z występującym wspólnikiem. Nie ma jednakże prawnych przeszkód, aby ustalić przejście przedsiębiorstwa Spółki jawnej na drugiego wspólnika, bez uciekania się do wstępowania na drogę sądową.

Konsekwencją powyższego scenariusza jest wykreślenie Spółki jawnej z rejestru przedsiębiorców – Krajowego Rejestru Sądowego i wpisanie do ewidencji działalności gospodarczej wspólnika jako indywidualnego przedsiębiorcy (osoby fizycznej) (art. 14 ust. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej). W takiej sytuacji dochodzi do swoistego „przekształcenia” Spółki jawnej dwuosobowej w przedsiębiorcę jednoosobowego. W doktrynie prawa podkreśla się, iż art. 66 K.s.h. ma na celu ochronę przedsiębiorstwa spółki. Nie przewiduje on przedłużenia spółki, ale zapobiega likwidacji jej przedsiębiorstwa (tak. A. Kidyba, „Kodeks spółek handlowych. Komentarz. Tom I” Komentarz do art. 1-300 k.s.h., LEX 2008, wyd. VI).

Jeżeli chodzi o skutki powyższego w sferze praw i obowiązków, należy przyjąć sukcesję konstytutywną, tożsamą w istocie z zasadą kontynuacji, przyjętej w procesach przekształcania spółek (art. 551 i n. K.s.h.) czy „przerejestrowania” spółki cywilnej w spółkę jawną (art. 26 § 3-6 K.s.h.). Uzasadnione jest to tym, aby działalność Spółki jawnej była nieprzerwana, niezakłócona z punktu widzenia przede wszystkim uczestników obrotu (kontrahentów) dotychczasowej spółki.

Powyższe uzasadnia w szczególności fakt, iż w przedmiotowej sytuacji nie przeprowadza się postępowania likwidacyjnego Spółki jawnej. Następuje bowiem przejście całego majątku Spółki na jednego ze wspólników (przejście majątku spółki na pozostającego wspólnika nie jest nawet uzależnione od obowiązku rozliczenia się z drugim wspólnikiem, który nie uzyskał prawa do przejęcia i nie zależy od jakichkolwiek innych czynności w tym zakresie). Natomiast prawu wspólnika do majtku odpowiada roszczenie drugiego wspólnika o rozliczenie się, stosownie do art. 65 K.s.h.

Podsumowując powyższe, przyjąć należy, że byt prawny Spółki jawnej ustaje z chwilą wykreślenia z rejestru przedsiębiorców na podstawie wniosku któregokolwiek ze wspólników. Następstwem tego jest przejście majątku Spółki jawnej na wspólnika kontynuującego działalność Spółki.

W przypadku wspólników Spółki jawnej w przedmiotowej sytuacji wspólnik, który będzie kontynuował działalność, na bazie przejętego majątku Spółki jawnej, wchodzi w skutki praw i obowiązków po Spółce jawnej – występuje tutaj sukcesja konstytutywna, będzie on uprawniony do kontynuowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych przewidzianego przez art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ramach indywidualnie prowadzonej działalności gospodarczej.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zasady i tryb ustanawiania specjalnych stref ekonomicznych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zarządzanie strefami oraz szczególne zasady i warunki prowadzenia na ich terenie działalności gospodarczej określa ustawa z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007r. Nr 42, poz. 274 ze zm.).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 tej ustawy w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2000 r. dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mogą być, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, zwolnione odpowiednio od podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych w okresie równym połowie okresu, na jaki ustanowiona została strefa.

Stosownie natomiast do treści art. 16 ust. 1 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2000r. – prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy, z zastrzeżeniem ust. 2, wymaga zezwolenia, zwanego dalej "zezwoleniem". Zezwolenie określa przedmiot oraz warunki działalności gospodarczej, która ma być prowadzona przez przedsiębiorcę na terenie strefy, i termin, w ciągu którego przedsiębiorca jest zobowiązany do rozpoczęcia na terenie strefy działalności określonej w zezwoleniu (art. 16 ust. 8 ww. ustawy). Zezwolenie stanowi podstawę do korzystania przez przedsiębiorcę ze zwolnień od podatku lub preferencji podatkowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 12 ust. 5 (art. 16 ust. 10 ww. ustawy).

W dniu 1 stycznia 2001r. weszła w życie ustawa z dnia 16 listopada 2000r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 117, poz. 1228) wprowadzająca m.in. zmianę treści przepisów (w tym ww. art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994r.) przyznających zwolnienia i preferencje dla podatników prowadzących działalność gospodarczą na terenach objętych specjalnymi strefami ekonomicznymi.

Jednocześnie w art. 5 ust. 1 tej ustawy wskazano, że przedsiębiorcy, którzy przed dniem wejścia w życie ustawy (tj. przed dniem 1 stycznia 2001r.) uzyskali zezwolenia na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, zachowują przez okres ważności zezwolenia prawo do zwolnień i preferencji podatkowych określonych w art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, w brzmieniu obowiązującym przed wejścia w życie tej, zmieniającej ustawy (tj. przed 1 stycznia 2001r.).

Przyjęcie Polski do Unii Europejskiej przyniosło kolejną zmianę przepisów dotyczących specjalnych stref ekonomicznych. Z dniem 1 maja 2004 r. weszła w życie ustawa z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 ze zm.), która – postanowieniami art. 3 - uchyliła art. 5 nowelizacji z dnia 16 listopada 2000r.

Tym samym – co do zasady - przedsiębiorcy, którzy uzyskali zezwolenie przed dniem 1 stycznia 2001 r. stracili prawo do 100% zwolnienia od podatku dochodowego na dotychczasowych zasadach.

Artykuł 5 ustawy zmieniającej z dnia 2 października 2003 r., wskazując bowiem, że przedsiębiorca, który posiada zezwolenie uzyskane przed dniem 1 stycznia 2001 r., zachowuje prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, - podzielił przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie danej strefy, na 3 grupy.

Przedsiębiorcy mali i średni w dalszym ciągu uzyskali prawo do 100% zwolnienia w zakresie ustalonym w art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. (w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000r.), ale prawo to jest ograniczone czasowo – odpowiednio do dnia 31 grudnia 2011 r. i dnia 31 grudnia 2010r. (art. 5 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 2 października 2003r.).

W stosunku do dużych przedsiębiorców, którzy zachowali prawo do zwolnień od podatku dochodowego w zakresie ustalonym w art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994r., (w brzmieniu wówczas obowiązującym) przepis ten ograniczył wielkość zwolnień poprzez określenie maksymalnej wielkości zwolnienia (czyli pomocy publicznej): do 30% równowartości kosztów inwestycji (sektor motoryzacyjny) bądź 75% tych kosztów (zezwolenia wydane przed 1 stycznia 2000 r.) lub 50% tych kosztów (zezwolenia wydane po 31 grudnia 1999 r.) - art. 5 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 2 października 2003r.

Stosownie do treści art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 30 maja 2008r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. Nr 118, poz. 746) zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie stref wydane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. przed 4 sierpnia 2008r.) zachowują moc.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka cywilna, której wspólnikiem był wnioskodawca, otrzymała zezwolenie na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w dniu 21 listopada 2000r. Następnie 18 marca 2003r. w związku ze zmianą formy prawnej prowadzenia działalności, zezwolenie to przeszło na Spółkę jawną. Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, iż w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym zastosowanie znajdą przepisy ww. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w brzemieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2000r., z ograniczeniami wynikającymi z ww. przepisów zmieniających ww. ustawę.

Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.- określanego dalej skrótem K.s.h.) spółka osobowa to - spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa i spółka komandytowo- akcyjna.

W myśl art. 22 § 1 K.s.h. spółką jawną jest spółka osobowa, która prowadzi przedsiębiorstwo pod własną firmą, a nie jest inną spółką handlową.

Biorąc pod uwagę cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej udzielane jest przedsiębiorcom. Natomiast przedsiębiorcą, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 02 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007r., Nr 155, poz. 1095 ze zm.) jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną – wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą. Powyższe oznacza, że zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej otrzymuje Spółka jawna, a nie poszczególni jej wspólnicy. Jednakże ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych korzystają wspólnicy spółki, będący podatnikami tego podatku.

Na gruncie prawa podatkowego problematykę następstwa prawnego reguluje m. in. art. 93a Ordynacji podatkowej. Zgodnie z art. 93a § 1 Ordynacji podatkowej osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej
    - wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

  1. osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:
    a. innej spółki niemającej osobowości prawnej,
    b. spółki kapitałowej;
  2. spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

(art. 93a § 2 Ordynacji).

W ww. katalogu, regulującym sukcesję praw i obowiązków podatkowych, nie mieści się zmiana formy prawnej prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej ze spółki osobowej na działalność indywidualną.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż wnioskodawca jest wspólnikiem dwuosobowej Spółki jawnej, prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. W przyszłości możliwym jest, że jeden ze wspólników wystąpi ze Spółki. W związku z powyższym Spółka ulegnie rozwiązaniu. Natomiast drugi wspólnik będzie kontynuował prowadzenie działalności indywidualnie, z wykorzystaniem składników majątku należących do Spółki. W świetle cyt. wyżej przepisów stwierdzić należy, iż wspólnik kontynuujący prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej indywidualnie, z punktu widzenia prawa podatkowego nie jest sukcesorem praw i obowiązków Spółki jawnej. Nie wchodzi zatem w podatkowe prawa i obowiązki tej Spółki.

Odnosząc się natomiast do kwestii zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez wspólnika Spółki kontynuującego prowadzenie na terenie specjalnej strefy ekonomicznej działalności gospodarczej indywidualnie stwierdzić należy, iż w myśl art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 5a-5c, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ww. ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie niniejszego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zwolnienie to przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy (art. 21 ust. 5a wyżej cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W razie cofnięcia zezwolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 63a, podatnik traci prawo do zwolnienia i jest obowiązany do zapłaty podatku za cały okres korzystania ze zwolnienia podatkowego (art. 21 ust. 5b ww. ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, iż utrata prawa do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów uzyskanych z prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej następuje w przypadku cofnięcia zezwolenia na prowadzenie tej działalności na terenie ww. strefy.

W myśl art. 19 ust. 3 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych zezwolenie może być cofnięte albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony, jeżeli przedsiębiorca:

  1. zaprzestał na terenie strefy prowadzenia działalności gospodarczej, na którą posiadał zezwolenie, lub
  2. rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu, lub
  3. nie usunął uchybień stwierdzonych w toku kontroli, o której mowa w art. 18, w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka jawna, której wspólnikiem jest wnioskodawca, posiada zezwolenie na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Zezwolenie to jest podstawą do korzystania przez wspólników tej Spółki ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych. W przyszłości możliwe jest rozwiązanie Spółki i kontynuowanie działalności gospodarczej na terenie strefy przez jednego ze wspólników indywidualnie. Mając na względzie cyt. wyżej przepisy stwierdzić należy, iż jeżeli na skutek przeprowadzonych zmian w formie prowadzenia działalności gospodarczej (ze Spółki jawnej na działalność indywidualną jednego ze wspólników), na podstawie odrębnych (niepodatkowych) przepisów dojdzie do przejścia zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej ze Spółki jawnej na wspólnika samodzielnie prowadzącego pozarolniczą działalność gospodarczą na terenie strefy, to wspólnik ten nie utraci prawa do zwolnienia z opodatkowania dochodów uzyskanych z działalności na terenie tej strefy.

Zauważyć przy tym należy, iż przepisy prawa podatkowego nie regulują problematyki związanej z wydawaniem, zmianami i cofaniem zezwoleń na prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych. Zagadnienia te regulowane są przez odrębne przepisy, nie będące przepisami prawa podatkowego, do których interpretacji tut. Organ nie jest uprawniony.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, iż w sprawach będących przedmiotem pytań określonych we wniosku Nr 1, 2 i 3 lit. a wydano odrębne interpretacje.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie ul. Kraszewskiego 4a, 35 – 016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj