Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-505/09/BM
z 24 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-505/09/BM
Data
2009.07.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
duplikat faktury
faktura
odliczenie podatku
treść faktury


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca będzie mógł odliczyć podatek VAT na podstawie otrzymanych duplikatów w rozliczeniu za okres, w którym je otrzyma, bądź w rozliczeniu za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, czy poprzez korektę deklaracji za okresy związane z pierwotnym doręczeniem oryginałów faktur



Wniosek ORD-IN 554 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2009r. (data wpływu 21 maja 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 czerwca 2009r. (data wpływu 30 czerwca 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca będzie mógł odliczyć podatek VAT na podstawie otrzymanych duplikatów w rozliczeniu za okres, w którym je otrzyma, bądź w rozliczeniu za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, czy poprzez korektę deklaracji za okresy związane z pierwotnym doręczeniem oryginałów faktur - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2009r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 26 czerwca 2009r. (data wpływu 30 czerwca 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca będzie mógł odliczyć podatek VAT na podstawie otrzymanych duplikatów w rozliczeniu za okres, w którym je otrzyma, bądź w rozliczeniu za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, czy poprzez korektę deklaracji za okresy związane z pierwotnym doręczeniem oryginałów faktur.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w dniu 11 maja 2009r. otrzymał od kontrahenta potwierdzenie salda na dzień 31 grudnia 2008r. Z potwierdzenia wynikało, iż nie uregulował on zobowiązania wobec kontrahenta z tytułu trzech faktur nr 3720 z dnia 21.11.2007r., nr 3747 z dnia 29.10.2008r., oraz nr 4149 z dnia 09.12.2008r., dokumentujących zakup materiałów. Po przeprowadzonej analizie ksiąg rachunkowych okazało się, iż do działu księgowości nie wpłynęły do dnia 12 maja 2009r. ww. faktury, wobec czego zobowiązanie wobec kontrahenta nie zostało zaewidencjonowane w księgach rachunkowych, faktury nie zostały ujęte w rejestrze VAT, nie odliczono podatku naliczonego VAT z oryginałów faktur.

Spółka zwróciła się z zapytaniem do kontrahenta w jaki sposób ww. faktury zostały przekazane do Wnioskodawcy. Z uzyskanych informacji wynikało, iż wszystkie faktury odebrał upoważniony do odbioru faktur pracownik Spółki, na potwierdzenie czego na kopiach faktur widnieje jego podpis.

Jednakże pracownik oryginały faktur zagubił. Faktury nie zostały więc zarejestrowane w książce korespondencyjnej prowadzonej w siedzibie jednostki, dokumentującej wpływy wszystkich przychodzących do Spółki faktur zakupu, w związku z czym nie mogły zostać ujęte w ewidencji księgowej i rejestrze VAT. Data rejestracji faktury w książce korespondencyjnej jest równoznaczna z otrzymaniem dokumentu (faktury) i podstawą ujęcia jej w rejestrze VAT (jednostka nabywa prawo do odliczenia podatku VAT w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma fakturę) .

W dniu 9 grudnia 2008r. Kontrahent wystawił duplikat do faktur nr 3747, który został odebrany przez upoważnionego pracownika spółki, lecz także zaginął - nie został zaewidencjonowany w księdze korespondencyjnej i nie ujęto go w ewidencji księgowej. W związku z zaistniałą sytuacją spółka zwróci się jeszcze raz z wnioskiem o wystawienie duplikatów wszystkich zagubionych faktur.

Wnioskodawca wskazał również, że jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług a zakupy materiałów udokumentowane ww. fakturami służą w całości sprzedaży opodatkowanej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca będzie mógł odliczyć podatek VAT na podstawie otrzymanych duplikatów w rozliczeniu za okres, w którym je otrzyma (zaewidencjonuje ich wpływ w księdze korespondencyjnej), bądź w rozliczeniu za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, czy poprzez korektę deklaracji za okresy związane z pierwotnym doręczeniem oryginałów faktur...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie skorzystała z prawa do pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z oryginałów faktur VAT i ich duplikatów, gdyż te zaginęły zanim zostały zaewidencjonowane w rejestrze zakupów.

Ujęcie faktur w rejestrach VAT odbywa się na podstawie daty otrzymania dokumentu (faktury) do jednostki. Datą tą jest moment rejestracji faktury w książce korespondencyjnej (nadawana jest data wpływu faktury i numer kolejny dziennika) jeżeli faktura nie została zaewidencjonowana, nie ma podstaw do ujęcia jej w ewidencji VAT i odliczenia podatku naliczonego. W sytuacji gdy faktura zaginęła zanim dotarła do spółki (pracownik upoważniony odebrał fakturę lecz ją zagubił i nie została ona zarejestrowana w książce korespondencyjnej), podstawę obniżenia kwoty podatku należnego stanowić będzie duplikat faktury skutecznie doręczony Wnioskodawcy (zaewidencjonowany w księdze korespondencyjnej).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit.a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 86 ust. 10 cyt. ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2 – 4 oraz ust. 11, 12, 16, 18.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy o VAT jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ust. 13).

Zgodnie z zapisami art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy mają obowiązek wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Zasady wystawiania faktur VAT i innych dokumentów z nimi zrównanych uregulowane zostały szczegółowo w przepisach, obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

Na podstawie § 20 ust. 1, ust. 3 i ust. 4 ww. rozporządzenia jeżeli oryginał faktury lub faktury korygującej ulegnie zniszczeniu albo zaginie, sprzedawca na wniosek nabywcy ponownie wystawia fakturę lub fakturę korygującą, zgodnie z danymi zawartymi w kopii tej faktury lub faktury korygującej. Faktura i faktura korygująca wystawiona ponownie musi dodatkowo zawierać wyraz „DUPLIKAT” oraz datę jej wystawienia. Duplikat faktury i faktury korygującej wystawia się w dwóch egzemplarzach, przy czym oryginał otrzymuje nabywca, a kopię zatrzymuje sprzedawca.

Powyższe zagadnienia były uregulowane w § 22 ust. 1 i ust. 2 , obowiązującego do dnia 30 listopada 2008r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.).

Oznacza to, że duplikat taki jest ponownie wystawioną na wniosek nabywcy fakturą, zawierającą dane zawarte w kopii faktury, której oryginał uległ zniszczeniu albo zaginął, opatrzoną wyrazem "duplikat". Duplikat faktury jak i faktury korygującej, ma moc prawną równą fakturze pierwotnej, dokumentuje w ten sam sposób to samo zdarzenie gospodarcze, co faktura pierwotna i stanowi na równi z nią podstawę do odliczenia podatku naliczonego.

Reasumując, duplikat faktury VAT wystawia sprzedawca na wniosek nabywcy wyłącznie w przypadku gdy jej oryginał ulegnie zniszczeniu bądź zaginie.

Tak więc przesłanką do wystawienia duplikatu faktury VAT jest spełnienie łącznie wszystkich określonych poniżej przesłanek tj:

  • oryginał faktury bądź faktury korygującej zaginął lub uległ zniszczeniu,
  • nabywca musi się zwrócić z wnioskiem o wystawienie duplikatu faktury do sprzedawcy,
  • dane zawarte w duplikacie faktury VAT muszą być zgodne z danymi zawartymi w kopii tej faktury lub faktury korygującej będącej w posiadaniu sprzedawcy
  • ponownie wystawiona faktura musi posiadać dodatkowo wyraz „DUPLIKAT” oraz datę jej wystawienia

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, iż w związku z zaginięciem oryginałów trzech faktur nr 3720 z dnia 21.11.2007r., nr 3747 z dnia 29.10.2008r., oraz nr 4149 z dnia 09.12.2008r., dokumentujących zakup materiałów służących w całości sprzedaży opodatkowanej Wnioskodawca nie dokonał odliczenia podatku naliczonego.

Faktury te nie zostały zarejestrowane w książce korespondencyjnej prowadzonej w siedzibie jednostki, dokumentującej wpływy wszystkich przychodzących do Spółki faktur zakupu. Data rejestracji faktury w książce korespondencyjnej jest równoznaczna z otrzymaniem dokumentu (faktury) i podstawą ujęcia jej w rejestrze VAT (jednostka nabywa prawo do odliczenia podatku VAT w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma fakturę). W dniu 9 grudnia 2008r. Kontrahent wystawił duplikat do faktur nr 3747, który został odebrany przez upoważnionego pracownika spółki, lecz także zaginął - nie został zaewidencjonowany w księdze korespondencyjnej i nie ujęto go w ewidencji księgowej.

W związku z zaistniałą sytuacją spółka zwróci się jeszcze raz z wnioskiem o wystawienie duplikatów wszystkich zagubionych faktur.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że dokonane przez Wnioskodawcę - podatnika podatku VAT - na podstawie ww. faktur zakupy materiały służą sprzedaży opodatkowanej.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz przepisy prawa podatkowego obowiązujące w tym zakresie należy stwierdzić, że skoro wcześniej Wnioskodawca nie otrzymał faktur pierwotnych, nie zaewidencjonował ich i nie dokonał obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z oryginałów faktur, ma prawo pomniejszyć podatek należny w okresie rozliczeniowym, w którym otrzyma duplikaty faktury lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, o ile nie zachodzą wyłączenia, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług .

Tym samym przedstawione przez Wnioskodawcę stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj