Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/436-292/09-2/MS
Data
2009.10.26
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Czynności podlegające opodatkowaniu
Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
podatek od czynności cywilnoprawnych
przedmiot opodatkowania
umowa spółki
Istota interpretacji
Czy po stronie Wnioskodawcy powstanie obowiązek podatkowy w zakresie podatku PCC z tytułu zakupu nieruchomości
Wniosek ORD-IN
620 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 27.07.2009 r. (data wpływu 31.07.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania zakupu nieruchomości - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 31.07.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania zakupu nieruchomości.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością nabyła od Spółki Y prawo własności nieruchomości położonej w W, składającej się z gruntu, czternastopiętrowego budynku oraz niezbędnej infrastruktury (dalej: Nieruchomość). Przedmiotowa Nieruchomość stanowiła jeden z elementów zorganizowanego zespołu składników niematerialnych i materialnych, przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej, konstytuujących przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55¹ ustawy Kodeks Cywilny, które to zostało wniesione aportem do Spółki Y w dniu 17 kwietnia 2009 r. W skład przedsiębiorstwa wchodziły przenaszalne składniki majątkowe należące do zbywającego podmiotu, takie jak:
- środki trwałe i wartości niematerialne i prawne (w tym grunty, budynki wraz z wyposażeniem i budowle),
- inne rzeczowe składniki majątkowe (środki trwałe w budowie),
- prawa wynikające z umów (w tym handlowe i kredytowe),
- księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,
- pozostałe składniki przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55¹ KC należące do spółki wnoszącej aport do Spółki Y oraz zobowiązania z kilkoma nieistotnymi wyłączeniami (m.in. część środków pieniężnych oraz umowa jednego z rachunków bankowych, część zobowiązań z tytułu umów pożyczek, umowa z X, itp.).
Na gruncie ustawy o VAT wniesienie przedsiębiorstwa aportem jest uznawane za zbycie przedsiębiorstwa. W konsekwencji, na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o VAT, do takiej transakcji nie stosuje się przepisów tej ustawy, co oznacza, że ta transakcja jest neutralna z punktu widzenia podatku od towarów i usług. Powyższa teza została potwierdzona w interpretacjach wydanych dla spółki Y w dniu 8 maja 2009 r. (sygn. IPPP1-443736/08-3/RK oraz IPPP1 -443-736/08-4/RK). W zamian za aport Spółka Y wydała zbywającemu udziały o wartości nominalnej nie wyższej od wartości rynkowej składników majątkowych wchodzących w skład otrzymanego przedsiębiorstwa. Po otrzymaniu aportu spółka Y kontynuowała prowadzoną dotychczas przez wnoszącego aport działalność gospodarczą, w szczególności kontynuując prace związane z zakończeniem budowy oraz oddaniem Nieruchomości najemcom (wydanie Nieruchomości pierwszym użytkownikom nastąpiło w maju 2009 r.). Spółka, po otrzymaniu Nieruchomości w ramach aportu przedsiębiorstwa, nie wprowadziła budynku stanowiącego część Nieruchomości do ewidencji środków trwałych, lecz uznała go dla celów rachunkowych za inwestycję w toku (środek trwały w budowie). W związku z pracami prowadzącymi do zakończenia inwestycji, a także przystosowania Nieruchomości do indywidualnych potrzeb najemców, Spółka Y ponosiła liczne wydatki inwestycyjne, przy czym korzystała z prawa do odliczenia kwot naliczonego podatku od towarów i usług związanego z tymi wydatkami. Jednocześnie od maja 2009 r. Spółka Y wystawiała faktury na najemców z tytułu wynajmu powierzchni biurowej. W dniu 17 czerwca 2009 r. Spółka Y sprzedała przedmiotową Nieruchomość Wnioskodawcy. Sprzedaż została udokumentowana fakturą VAT oraz opodatkowana podatkiem od towarów i usług w wysokości 22%.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy sprzedaż przedmiotowej nieruchomości przez Spółkę Y na rzecz Wnioskodawcy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 22% ...
- Czy po stronie Wnioskodawcy powstanie obowiązek podatkowy w zakresie podatku PCC ...
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.
W zakresie podatku od towarów i usług została wydana odrębna interpretacja indywidualna Nr IPPP3/443-646/09-2/MM z dnia 08.09.2009 r.
Zdaniem Wnioskodawcy:
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że sprzedaż przedmiotowej Nieruchomości, stanowiąca dostawę towarów, jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług według stawki 22%, a w konsekwencji - w myśl art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o PCC - czynność ta nie podlega opodatkowaniu PCC. Na mocy art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o PCC podatkowi od czynności cywilnoprawnych nie podlegają czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania danej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów usług. W przedmiotowym stanie faktycznym, sprzedaż budynku przez Spółkę Y do spółki podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 22%, to ta transakcja nie podlega opodatkowaniu PCC. Konsekwentnie, spółka nie podlega obowiązkowi podatkowemu w PCC z tytułu nabycia przedmiotowej nieruchomości. Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy sprzedaż przedmiotowej Nieruchomości stanowi dostawę towarów opodatkowaną podatkiem od towarów i usług według stawki 22% i w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem PCC.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy podatkowi temu podlegają
1. następujące czynności cywilnoprawne: - umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,
- umowy pożyczki,
- (uchylona)
- umowy darowizny – w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,
- umowy dożywocia,
- umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności – w części dotyczącej spłat lub dopłat,
- (uchylona)
- ustanowienie hipoteki,
- ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,
- umowy depozytu nieprawidłowego,
- umowy spółki.
2. zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4; 3. orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak czynności cywilnoprawne wymienione w pkt 1 lub 2.
Ustawodawca wprowadził zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Na podstawie art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych sformułowano warunki, które muszą zostać spełnione, aby konkretna czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy podlegała temu podatkowi. Przepis art. 1 ust. 4 ww. ustawy określa zakres terytorialny opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych: czynności cywilnoprawne podlegają podatkowi, z zastrzeżeniem ust. 5, jeżeli ich przedmiotem są:
- rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W przypadku, gdy nie są spełnione powyższe warunki czynność cywilnoprawna w ogóle nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych. W przedmiotowym stanie faktycznym nieruchomość jest położona w Warszawie, a zatem umowa ta podlega podatkowi na podstawie art. 1 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy. W ustawie przewidziano również sytuacje, w których czynność cywilnoprawna mieszcząca się w jej zakresie przedmiotowym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Stosownie do art. 2 pkt 4 ww. ustawy, nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:
- opodatkowana podatkiem od towarów i usług,
- zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:
- umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
- umowy spółki i jej zmiany,
- umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.
O wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony (lub strona) tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z tego podatku zwolniona. Jednocześnie, zgodnie z definicją zawartą w art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych użyte w ustawie określenie „podatek od towarów i usług” oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich. W związku z tym podkreślić należy, iż jakkolwiek zapytanie Wnioskodawcy dotyczy opodatkowania umowy sprzedaży nieruchomości podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia, czy powyższa transakcja będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia jej podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Opodatkowanie tej czynności podatkiem od towarów i usług skutkuje wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych.
W wydanej interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług Nr IPPP3/443-646/09-2/MM z dnia 08.09.2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, iż nabyta nieruchomość podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z tym czynność taka jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock
Referencje
|