Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-351/09/ZK
z 20 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-351/09/ZK
Data
2009.07.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
podatek liniowy
usługi medyczne


Istota interpretacji
Czy wnioskodawczyni może korzystać z opodatkowania podatkiem liniowym?



Wniosek ORD-IN 949 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 21 kwietnia 2009r. (data wpływu do tut. Biura – 28 kwietnia 2009r.), uzupełnionym w dniu 19 czerwca 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania tzw. podatkiem liniowym dochodów uzyskiwanych z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej – jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2009r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania tzw. podatkiem liniowym dochodów uzyskiwanych z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też, pismem z dnia 05 czerwca 2009r. wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 19 czerwca 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest lekarzem medycyny. Od kilku lat korzysta z prawa do podatku liniowego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W 2008r. od 01 stycznia do 30 kwietnia była dodatkowo zatrudniona w ramach obowiązkowego stażu do specjalizacji medycznej w Oddziale Stacjonarnym Hospicjum. Warunkiem odbycia tego stażu było zatrudnienie w ramach umowy o pracę. Równocześnie w tym czasie nadal prowadziła działalność gospodarczą. Praca wykonywana w ramach umowy o pracę była wykonywana w Oddziale i dotyczyła opieki medycznej nad pacjentami wówczas przebywającymi w Oddziale Stacjonarnym Hospicjum. W dniu 30 kwietnia 2008r. po zakończeniu obowiązkowego stażu rozwiązano z wnioskodawczynią umowę o pracę równocześnie zatrudniając ją na umowę- zlecenie w Poradni Medycyny Paliatywnej. Poradnia ta jest częścią tej samej instytucji Hospicjum, a praca lekarza zatrudnionego w takiej Poradni polega na świadczeniu konsultacji lekarskich w domu pacjenta (wizyty domowe).

W uzupełnieniu wniosku wyjaśniono, iż:

    ­
  1. umowa zlecenia została zawarta w ramach prowadzonej już wcześniej działalności gospodarczej,
  2. zakres obowiązków wynikających z umowy o pracę: praca pod ścisłym nadzorem lekarza specjalisty (niesamodzielna) w ramach nauki do specjalizacji szczegółowej z Medycyny Paliatywnej,
  3. do obowiązków lekarza stażysty należy:
    - wykonywanie procedur związanych z przyjmowaniem chorego na Oddział (wywiad lekarski),
    - badanie fizykalne,
    - założenie wkłucia dożylnego i/lub podskórnego,
    - przygotowanie leków do pompy infuzyjnej, obsługa strzykawek automatycznych i pomp PCA,
    - toaleta tchawicy i drzewa oskrzelowego u chorego z rurką tracheotomijną,
    - wykonanie nakłucia jamy opłucnej w celu odbarczenia płynu,
    - podawanie leków do cewników nadoponowych,
    - obsługa koncentratora tlenu,
    - profilaktyka i leczenie odleżyn,
    - zakładanie sondy żołądkowej i karmienie przez sondę,
    - pielęgnacja stomii,
    - cewnikowanie pęcherza moczowego,
    - obsługa nefrotomii i urostomii,
    - prowadzenie dokumentacji lekarskiej pobytu chorego w Oddziale dziennym,
    - praca w zespole z pielęgniarką, rehabilitantem medycznym, psychologiem,
    - uczestnictwo w zebraniach zespołowych z omówieniem problemów opieki nad chorym,
  4. praca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jest pracą w trybie Poradni i polega na świadczeniu samodzielnie usług konsultacyjnych dla pacjentów pozostających w domu, u których lekarze rodzinni (POZ) nie radzą sobie z leczeniem objawów towarzyszących zaawansowanej chorobie nowotworowej lub innej przewlekłej choroby w końcowej jej fazie; są to specjalistyczne konsultacje lekarskie, na które składa się wywiad lekarski i badanie fizykalne oraz zalecanie odpowiedniego leczenia, tj. przepisywanie recept na leki, które pacjent sam lub rodzina mu ordynuje; ewentualnie, jeśli jest taka konieczność kierowanie pacjenta do leczenia szpitalnego lub do pobytu w Oddziale stacjonarnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wobec tego, że jest to ta sama jednostka nadrzędna zatrudniająca wnioskodawczynię najpierw w ramach umowy o pracę, a następnie w ramach umowy zlecenia, to traci prawo do podatku liniowego...
  2. Czy może skorzystać z klauzuli mówiącej o tym, że jeśli działalność gospodarcza obejmuje usługi, których wcześniej podatnik nie świadczył jako pracownik to podatek liniowy jest dopuszczalny...

Zdaniem wnioskodawczyni, dla osób patrzących z zewnątrz praca lekarza medycyny zawsze polega na tym, aby leczyć ludzi. W istocie choć proces leczenia zawiera w sobie zawsze te same elementy, tj. właściwe rozpoznanie a następnie wdrożenie odpowiedniej, zgodnie z aktualną wiedzą medyczną terapii, to jednak praca ta różni się w swoim zakresie obowiązków, a także rodzaju świadczonych usług zależnie od miejsca zatrudnienia. Biorąc pod uwagę te różnice, wydaje się możliwe zachowanie prawa do podatku liniowego, pomimo faktu świadczenia usług na rzecz tego samego pracodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl art. 9a ust. 2 ww. ustawy, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu Z powyższych przepisów wynika, iż możliwość opodatkowania dochodów 19% stawką tzw. podatku liniowego dotyczy tylko i wyłącznie dochodów uzyskanych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 9a ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

  1. wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub
  2. wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
    - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

W myśl art. 30c ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Zgodnie z powyższym, możliwość opodatkowania dochodu z działalności gospodarczej w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik, lub przynajmniej jeden z jego wspólników, wykonywał na rzecz tegoż pracodawcy w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym ten rok w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawczyni jest lekarzem medycyny prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą. W okresie od 01 stycznia do 30 kwietnia 2008r. była dodatkowo zatrudniona w ramach obowiązkowego stażu do specjalizacji medycznej w Oddziale Stacjonarnym Hospicjum. Natomiast w dniu 30 kwietnia 2008r. została zatrudniona na podstawie umowy zlecenia w Poradni Medycyny Paliatywnej, będącej częścią tego Hospicjum. Przedmiotowa umowa zlecenia została zawarta w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Ze złożonego wniosku wynika, iż czynności składające się na treść wykonywania zawodu lekarza medycyny, a więc na przedmiot usług, które wnioskodawczyni świadczy na rzecz byłego pracodawcy, nie odpowiadają czynnościom wykonywanym przez nią uprzednio w charakterze pracownika zatrudnionego na podstawie umowy o pracę ramach obowiązkowego stażu do specjalizacji medycznej. Zgodnie bowiem z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 1996r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (t. j. Dz. U. z 2008r. Nr 136, poz. 857 ze zm.) wykonywanie zawodu lekarza polega na udzielaniu przez osobę posiadającą wymagane kwalifikacje, potwierdzone odpowiednimi dokumentami, świadczeń zdrowotnych, w szczególności: badaniu stanu zdrowia, rozpoznawaniu chorób i zapobieganiu im, leczeniu i rehabilitacji chorych, udzielaniu porad lekarskich, a także wydawaniu opinii i orzeczeń lekarskich. Natomiast stosownie do § 25 ust. 2 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 20 października 2005r. w sprawie specjalizacji lekarzy i lekarzy dentystów (Dz. U. Nr 213, poz. 1779 ze zm.), lekarz odbywa specjalizację pod kierunkiem wybranego przez siebie lekarza, spośród lekarzy wykonujących swój zawód na podstawie stosunku pracy lub w ramach służby w danej jednostce organizacyjnej albo spośród lekarzy, o których mowa w § 11 ust. 2 pkt 6 i 7, wyznaczonych przez kierownika tej jednostki, w porozumieniu z konsultantem wojewódzkim w danej dziedzinie medycyny lub odpowiednio z właściwym konsultantem powołanym do realizacji zadań związanych z obronnością kraju, zwanego dalej "kierownikiem specjalizacji" - za jego zgodą. W myśl natomiast § 25 ust. 3 ww. rozporządzenia, lekarz odbywa staż kierunkowy pod kierunkiem lekarza specjalisty w danej dziedzinie medycyny, a w uzasadnionych przypadkach - w pokrewnej dziedzinie medycyny, wyznaczonego przez kierownika jednostki organizacyjnej, w której odbywa staż kierunkowy, w porozumieniu z właściwym konsultantem, o którym mowa w ust. 2, i kierownikiem specjalizacji.

Stosownie do treści § 26 ust. 3 pkt 3-5 ww. rozporządzenia, do obowiązków kierownika specjalizacji należy w szczególności:

  • wyznaczenie lekarzowi pacjentów do prowadzenia, konsultowanie i ocenianie proponowanych przez niego badań diagnostycznych i ich interpretacji, rozpoznania choroby, sposobu leczenia, rokowania i zaleceń dla pacjenta (pkt 3),
  • bezpośredni nadzór nad wykonywaniem przez lekarza zabiegów diagnostycznych, leczniczych i rehabilitacyjnych, objętych programem specjalizacji, do czasu nabycia przez lekarza umiejętności samodzielnego ich wykonywania(pkt 4),
  • bezpośredni udział w wykonywanym przez lekarza zabiegu operacyjnym albo stosowanej metodzie leczenia lub diagnostyki stwarzającej podwyższone ryzyko dla pacjenta, do czasu nabycia przez lekarza umiejętności samodzielnego ich wykonywania lub stosowania (pkt 5).

Z cyt. wyżej przepisów rozporządzenia Ministra Zdrowia, wynika zatem, iż lekarz stażysta nie posiada samodzielności, podlega "kierownikowi specjalizacji" i lekarzowi specjaliście w danej dziedzinie medycyny (w zakresie stażu kierunkowego). Skoro lekarz stażysta wykonuje określone czynności pod kierunkiem i nadzorem innych osób, to czynności tych nie można uznać za tożsame z czynnościami i usługami wykonywanymi przez lekarza medycyny samodzielnie w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Wobec powyższego, w przedstawionym przez wnioskodawczynię stanie faktycznym nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 9a ust. 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec tego dochody uzyskiwane przez wnioskodawczynię w ramach prowadzonej działalności gospodarczej mogą być opodatkowane 19% podatkiem liniowym na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj