Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-550d/09/BS
Data
2009.08.31
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
korekta podatku naliczonego
zmiana przeznaczenia
Istota interpretacji
Korekta podatku naliczonego w związku ze zmianą przeznaczenia nabytych środków trwałych.
Wniosek ORD-IN
2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 czerwca 2009 r. (data wpływu 15 czerwca 2009 r.), uzupełnionym w dniach 11 i 17 sierpnia 2009 r. (daty wpływu do organu) w sprawie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokonania korekty podatku naliczonego w związku ze zmianą przeznaczenia nabytych środków trwałych - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15 czerwca 2009 r. został złożony wniosek uzupełniony wnioskiem z dnia 6 sierpnia 2009 r. i pismem z dnia 14 sierpnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie dokonania korekty podatku naliczonego w związku ze zmianą przeznaczenia nabytych środków trwałych.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie ze statutem, przedmiotem działalności jest:
- doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,
- działalność pomocnicza związana z pośrednictwem finansowym,
- pozostałe pośrednictwo finansowe, gdzie indziej nie sklasyfikowane,
- działalność holdingów, działalność komercyjna pozostała, gdzie indziej nie sklasyfikowana,
- działalność badawczo - rozwojowa 1131.
Obecnie Wnioskodawca złożył wniosek aplikacyjny o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Oś priorytetowa 3. Kapitał dla Innowacji, Działanie 3.1 Inicjowanie działalności Innowacyjnej pod nazwą „Wsparcie innowacyjnych przedsięwziąć przez „A” SA w latach 2010-2015". Na sfinansowanie działań w tym projekcie otrzymana będzie dotacja rozwojowa, która pokryje wyłącznie wydatki kwalifikowane. Celem tego projektu jest zwiększenie liczby nowopowstałych przedsiębiorstw działających w oparciu o innowacyjne rozwiązania. Realizacja projektu pozwoli na inicjowanie działalności innowacyjnej wygenerowanej ze środowisk akademickich i naukowych, wsparcia jej w początkowych etapach wzrostu wraz z zaangażowaniem kapitałowym w nowoutworzone przedsiębiorstwa.
Projekt ten będzie realizowany w trzech etapach:
- Ocena i selekcja projektów innowacyjnych zgłoszonych przez osoby fizyczne.
- Preinkubacja przedsięwzięć innowacyjnych.
- Zasilenie kapitałowe nowopowstałych przedsiębiorstw.
Następnie, zgodnie z założoną strategią „wejścia - wyjścia" kapitałowego w nowoutworzone spółki, Agencja po osiągnięciu zakładanej stopy zwrotu przeznaczy wpływy pochodzące ze zbycia akcji lub udziałów w spółkach na dalsze inicjowanie działalności innowacyjnej.
W ramach I etapu tego projektu będą realizowane przez specjalnie powołany zespół projektowy następujące czynności:
- Promocja projektu.
- Nabór projektów innowacyjnych.
- Analiza i badanie projektów.
- Wybór projektów do preinkubacji.
II etap będzie realizowany poprzez
- Udostępnienie infrastruktury dla preinkubowanych podmiotów (umeblowany lokal biurowy, sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem).
- Wsparcie doradcze w trakcie preinkubacji.
Zakupione meble i sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem będą udostępniane poszczególnym podmiotom preinkubowanym (czyli osobom fizycznym) do nieodpłatnego używania. Z uwagi na fakt, że przy zakupie nie wystąpi prawo do odliczenia podatku naliczonego (wydatki na zakup będą pokryte z dotacji rozwojowej w kwotach brutto) czynność udostępnienia do używania nie będzie opodatkowana.
Na III etap złożą się czynności:
- Podjęcie decyzji Komitetu Inwestycyjnego o wyborze projektów do zasilenia kapitałowego.
- Założenie spółek z udziałem inkubowanego podmiotu i Agencji.
- Wniesienie aportem do nowoutworzonych spółek bogatej dokumentacji związanej z danym projektem innowacyjnym oraz mebli, sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem.
Oszacowanie ceny rynkowej bogatej dokumentacji powstałej podczas współpracy inkubowanego podmiotu z Agencją, będzie przeprowadzone przez niezależną jednostkę świadczącą tego rodzaju usługi, wybieraną każdorazowo w drodze konkursu ofert. Po upływie okresu od 3 do 5 lat Agencja zamierza zakończyć cały cykl inwestycyjny i wyjść z istniejącego już przedsiębiorstwa. Ustalenie sposobu oraz terminu wyjścia będzie zależało od analizy branży, w której będzie działać dana spółka. Dopuszczalne są następujące strategie wyjścia:
- sprzedaż udziałów/akcji wspólnikowi (wspólnik zgodnie z umową inwestycyjną będzie miał zagwarantowane prawo pierwokupu akcji/udziałów po cenie rynkowej),
- sprzedaż inwestorowi strategicznemu,
- wprowadzenie spółki na publiczny rynek kapitałowy,
- sprzedaż udziałów/akcji innej instytucji finansowej lub funduszowi,
- umorzenie udziałów/akcji.
Cały projekt ma trwać do 2015 r. włącznie. Od 2016 r. wszelkie środki finansowe uzyskane ze zbycia akcji muszą być ponownie inwestowane w kolejne nowe przedsiębiorstwa. Agencja nie będzie miała prawa wykorzystać tych środków finansowych na inne cele. Budżet projektu został tak opracowany, że najwięcej środków zostanie przekazanych we wcześniejszym etapie preinkubacji w formie udostępnienia infrastruktury (meble i sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem) i wsparcia gospodarczego, a następnie w formie bezpośrednich inwestycji dla powstałych przedsiębiorstw (kapitał zakładowy wyniesie do 49% udziałów/akcji max 200.000 EUR, pozostałą część kapitału zakładowego wniosą podmioty prywatne). Wydatki na preinkubację i analizy to ok. 29% , wydatki na inwestycje kapitałowe w nowopowstałe przedsiębiorstwa mają wynieść ok. 65%, zaś wydatki na administrację i zarządzanie ok. 6% całości budżetu projektu.
Główne wydatki z podatkiem naliczonym to:
A. Wydatki na administrację i zarządzanie: - wynajem powierzchni biurowych,
- opłaty za media i usługi komunalne (energia elektryczna i cieplna, woda i ścieki, ochrona budynku)
- materiały biurowe i eksploatacyjne do sprzętu biurowego,
- usługi telefonii stacjonarnej i komórkowej oraz dostęp do Internetu,
- sprzęt, urządzenia i wyposażenie stanowisk pracy,
- konserwacja i naprawy sprzętu i urządzeń biurowych.
B. Wydatki na działania preinkubacyjne: - ekspertyzy, opracowania i analizy eksperckie,
- najem powierzchni biurowych dla podmiotów preinkubowanych,
- zakup mebli i sprzętu komputerowego warz z oprogramowaniem w celu ich udostępnienia podmiotom preinkubowanym,
- inne usługi obce niezbędne z punktu widzenia preinkubowanych podmiotów,
C. Wydatki na zaangażowanie kapitałowe z punktu widzenia preinkubowanych podmiotów, - usługi wyceny wartości aportu wnoszonego do nowopowstałych spółek,
- usługi prawnicze i notarialne związane z zakładaniem spółek,
usługi prawnicze i notarialne związane ze zbywaniem akcji/udziałów w spółkach.
Jeżeli po procesie preinkubacji zostanie podjęta decyzja o wejściu kapitałowym w nowoutworzone przedsiębiorstwo, wówczas Wnioskodawca przekaże aportem środki trwałe i wartości niematerialne i prawne nabyte w związku z prowadzeniem działań w ramach procesu preinkubacji. Okres, który upłynie od dnia nabycia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel ma trwać od kilku miesięcy do 1 roku. Środkami trwałymi będą meble oraz sprzęt komputerowy wraz z oprogramowaniem.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w związku z opodatkowaniem czynności przekazania środków trwałych aportem wystąpi prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie tych środków trwałych poprzez korektę...
Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w związku z tym, że wartość początkowa środków trwałych nie przekroczy 15.000 zł., to aport wnoszony w tym samym roku co zakup tych środków trwałych (sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem i mebli), przyczyni się do możliwości dokonania korekty podatku naliczonego przy zakupach tych środków trwałych w deklaracji za styczeń następnego roku. Jeżeli jednak wniesienie aportu nastąpi w roku/latach następnych od daty zakupu, wówczas Wnioskodawca nie będzie miał prawa do korekty podatku naliczonego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.
W interpretacji indywidualnej z dnia 27 sierpnia 2009 r. znak: ITPP1/443-550c/09 przesądzono, iż aport opisanych we wniosku środków trwałych podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Stosowanie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 91 ust. 1 powołanej ustawy po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4 a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych. W myśl art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 powołanej ustawy). Na podstawie art. 91 ust. 4 powołanej ustawy, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty. Z kolei zgodnie z brzmieniem art. 91 ust. 5 ustawy, w przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.
W myśl art. 91 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:
- opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
- zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.
Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi (art. 91 ust. 7 ustawy). Zgodnie z brzmieniem art. 91 ust. 7a ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty. Na podstawie art. 91 ust. 7b ustawy, w przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c. Z kolei w myśl, art. 91 ust. 7c ustawy, jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy. Z przepisu art. 91 ust. 7d ustawy wynika, iż w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana. Z treści wniosku wynika, iż w momencie zakupu środków trwałych (sprzętu komputerowego wraz z oprogramowaniem i mebli), które Wnioskodawca nieodpłatnie przekazał do użytkowania, nie służyło prawo do odliczenia podatku naliczonego. Zatem z chwilą wniesienia ich aportem nastąpi zmiana przeznaczenia tych środków trwałych na związane z czynnościami opodatkowanymi. W związku z powyższym zaistnieje okoliczność zmieniająca prawo do obniżenia podatku należnego, która ma wpływ na prawo do korekty nieodliczonego wcześniej podatku naliczonego. W konsekwencji stwierdzić należy, iż w przypadkach opisanych środków trwałych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty należy dokonać zgodnie z zasadami wynikającymi z powołanego art. 91 ustawy, a szczególności ust. 7c. Nie można zatem zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż korekty należy dokonać w deklaracji za styczeń następnego roku, gdyż w przedmiotowej sprawie korekty należy dokonać w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła zmiana przeznaczenia (wniesienie aportu). Na podstawie powołanego przepisu korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Referencje
|