Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-557/09-2/TR
z 21 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-557/09-2/TR
Data
2009.08.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych


Słowa kluczowe
działalność wykonywana osobiście
koszty uzyskania przychodów
nagrody
płatnik
radny
szkolenie


Istota interpretacji
Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów radnych



Wniosek ORD-IN 554 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa Powiatowego, przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2009 r. (data wpływu: 28 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów radnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów radnych.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

  1. Radni Rady Powiatu będą brali udział w szkoleniu o tematyce samorządowej i wykorzystaniu środków unijnych. Szkolenie będzie przeprowadzone przez zewnętrzną firmę szkolącą oraz Regionalną Izbę Obrachunkową i sfinansowane będzie przez Starostwo Powiatowe ze środków budżetowych. Na pokrycie kosztów dojazdu radny otrzyma delegację, a udział w szkoleniu będzie dla radnego nieodpłatny.
  2. Po zakończeniu kadencji przewidziane jest dla radnych ufundowanie i wręczenie nagród książkowych o wartości około 150- 200 zł każda, jako podziękowanie za zaangażowaną pracę w Radzie Powiatu.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy koszt szkolenia, w którym będzie uczestniczył radny będzie stanowić nieodpłatne świadczenie uzyskane jako przychód z działalności wykonywanej osobiście określonej w art. 13 pkt 5 ustawy z 26 lipca 1991 r. ze zm....
  2. Czy koszt szkolenia, w którym będzie uczestniczył radny będzie stanowić nieodpłatne świadczenie uzyskane z innych źródeł określonych w art. 20 ust. 1...
  3. Czy otrzymana przez radnego nagroda książkowa będzie świadczeniem nieodpłatnym uzyskanym w związku z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich (art. 13 pkt 5 ustawy o pdof), czy też będzie świadczeniem nieodpłatnym uzyskanym jako przychód z innych źródeł określonych w art. 20 ust. 1 ustawy o pdof...
  4. Przyjmując, że ww. nieodpłatne świadczenia należą do przychodów określonych w art. 13 pkt 5 ustawy, to czy do tych świadczeń należy zastosować koszty uzyskania przychodów określone w art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy o pdof...
  5. Czy zaliczkę na podatek dochodowy radny powinien wpłacić na konto starostwa przed otrzymaniem nagrody i przed udziałem w szkoleniu...


Zdaniem Wnioskodawcy,

  1. Koszt szkolenia radnego, nawet jeżeli temat szkolenia będzie związany z tematyką samorządową i finansową nie jest przychodem uzyskanym z działalności wykonywanej osobiście określonej w art. 13 pkt 5 ustawy o pdof. Uzyskany przychód nie powstaje u radnego z tytułu działalności wykonywanej osobiście, bo osoba biorąca udział w szkoleniu nie wykonuje działalności należącej do obowiązków radnego. Pełnienie obowiązków radnego polega na uczestniczeniu w zawiadywaniu sprawami samorządowymi, uczestniczeniu w pracy rady powiatu jako reprezentanta lokalnej społeczności. Uczestniczenie w szkoleniu nie jest wypełnianiem obowiązków społecznych i obywatelskich; radny nie reprezentuje tam i nie rozstrzyga spraw w imieniu społeczności tylko uczestniczy w szkoleniu, które służy poszerzaniu wiedzy ogólnej czy specjalistycznej radnego. Ta wiedza może też być wykorzystywana w celach innych niż pełnienie funkcji radnego.
  2. Koszt szkolenia, w którym będzie uczestniczył radny należy potraktować jako przychód (nieodpłatne świadczenie) uzyskany z innych źródeł określonych w art. 20 ust. 1. W katalogu przychodów tam określonych wymienia się, m. in. nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 ustawy o pdof. Jak wyżej wspomniano udziału w szkoleniu, a więc zdobywaniu dodatkowej wiedzy, aczkolwiek jest ona związana z tematyką samorządową i pomocna w podejmowaniu decyzji, nie można wiązać z uzyskiwaniem przychodu związanego z pełnieniem obowiązku obywatelskiego i społecznego sensu stricto. Przychodem związanym z pełnieniem obowiązków radnego są korzystające na mocy art. 21 ust. 1 pkt 17 diety i zwrot kosztów. Sfinansowanie przez starostwo kosztów szkolenia nie można, zdaniem Zainteresowanego, zaliczyć jako zwrotu kosztów, do których miałoby zastosowanie zwolnienie od podatku.
  3. Otrzymana przez radnego nagroda książkowa będzie świadczeniem nieodpłatnym określonym w art. 20 ust. 1 ustawy o pdof. Radni otrzymają te nagrody za aktywną pracę na rzecz lokalnej społeczności, ale to nie znaczy, że przychód (nieodpłatne świadczenie) będzie pochodzić ze źródła związanego z pełnieniem obowiązków społecznych (art. 13 pkt 5); nie należy on również do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 ustawy o pdof. W ocenie Wnioskodawcy, z tytułu uzyskanego przychodu z innych źródeł nie będzie On zobowiązany do pobrania zaliczki na podatek, natomiast w terminie do końca lutego następnego roku będzie obowiązany sporządzić informację PIT 8C o wysokości przychodu (świadczenia nieodpłatnego).
  4. Gdyby jednak przyjąć, że ww. nieodpłatne świadczenia należą do przychodów określonych w art. 13 pkt 5, to przed obliczeniem zaliczki, według Zainteresowanego, należy zastosować koszty uzyskania przychodu w kwocie 111,25 zł.
  5. Zakładając, że nieodpłatne świadczenia należą do przychodów określonych w art. 13 pkt 5 i przedmiotem świadczenia nie będą pieniądze (książki i pokrycie kosztów szkolenia) to, jak podaje Wnioskodawca, radni będą zobowiązani wpłacić na konto starostwa zaliczkę na podatek przed otrzymaniem ww. nieodpłatnych świadczeń.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z przepisu art. 13 pkt 5 tej ustawy wynika, iż za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Natomiast w świetle art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł.

Z obowiązkami społecznymi i obywatelskimi mamy do czynienia w przypadku czynności i zadań związanych z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych jakimi są obowiązki wynikające z funkcji np. radnego, posła czy senatora. Będą to przede wszystkim obowiązki związane z uczestniczeniem obywateli w sprawowaniu władzy publicznej (zarówno wykonawczej, sądowniczej, jak i ustawodawczej). Dotyczy to również określonych funkcji w ramach organizacji o charakterze społecznym (organizacje pozarządowe), w tym również w ramach wolontariatu. Powyższe oznacza, że pojęcie obowiązków społecznych i obywatelskich jest spełnione w przypadku czynności i zadań, związanych z pełnieniem funkcji publicznych i państwowych, a takimi niewątpliwie są obowiązki radnego.

W myśl art. 21 ust. 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), na zasadach ustalonych przez radę powiatu, z zastrzeżeniem ust. 5, radnemu przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych.

Ze przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż radni Rady Powiatu będą uczestniczyć w szkoleniu związanym z pełnieniem przez nich funkcji publicznych, a koszty tego uczestnictwa poniesione zostaną przez Starostwo Powiatowe. Ponadto, że radni za pracę w Radzie Powiatu otrzymają nagrody książkowe o wartości około 150-200 zł.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż radni wykonują czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich; co więcej taka jest właśnie istota pracy Rady Powiatu. W związku z czym, w świetle art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnieniu od podatku dochodowego podlegać będą tylko diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych, o których mowa w art. 21 ust. 4 ustawy o samorządzie powiatowym, do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł.

Zatem zarówno wartość szkolenia sfinansowanego przez Starostwo Powiatowe, jak również wartość ww. otrzymanych nagród książkowych, stanowić będą dla radnych Rady Powiatu nieodpłatne świadczenia. Świadczenia te nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 17 ww. ustawy i należy je zakwalifikować do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym świadczeń tych nie będzie można zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, określonych w art. 20 ust. 1 tejże ustawy.

Obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy od wypłaconego świadczenia wynika z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie do art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Zgodnie z art. 42 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11).

W myśl art. 22 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej wynoszą 111 zł 25 gr miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż 1.335 zł, w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody z tytułu jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej.

Stosownie do treści art. 22 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej nie mogą przekroczyć łącznie 2.002 zł 05 gr za rok podatkowy, w przypadku gdy podatnik uzyskuje przychody równocześnie z tytułu więcej niż jednego stosunku służbowego, stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej.

Zgodnie z treścią art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy koszty uzyskania niektórych przychodów określa się z tytułów określonych w art. 13 pkt 5, 7 i 9 w wysokości określonej w ust. 2 pkt 1, a jeżeli podatnik tego samego rodzaju przychody uzyskuje od więcej niż jednego podmiotu albo od tego samego podmiotu, ale z tytułu kilku stosunków prawnych, w wysokości określonej w ust. 2 pkt 2.

Z powyższego wynika, że Zainteresowany – jako płatnik – zobowiązany będzie pobrać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od ww. przychodów uzyskanych przez radnych, a także sporządzić informacje PIT-11 (nie PIT-8C). Ustawodawca nie unormował jednak technicznego sposobu rozliczeń płatnika z radnymi, a zatem na radnych nie ciąży obowiązek wpłacenia na konto płatnika zaliczek w związku z otrzymaniem przedmiotowych świadczeń, jednakże takiego rozwiązania też nie wykluczył. Sposób uregulowania tych rozliczeń pozostaje zatem w gestii uzgodnienia stron. Przed obliczeniem zaliczek należy uwzględnić koszty uzyskania przychodu zgodnie z zasadami określonymi w art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj