Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-69/13-3/AJ
z 22 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22.01.2013 r. (data wpływu 24.01.2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 05.03.2013 r. (data wpływu 07.03.2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwestii alokacji dochodów z polskich spółek osobowych do Wnioskodawcy proporcjonalnie do liczby objętych przez niego w FGR certyfikatów inwestycyjnych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 24 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kwestii alokacji dochodów z polskich spółek osobowych do Wnioskodawcy proporcjonalnie do liczby objętych przez niego w FGR certyfikatów inwestycyjnych oraz obowiązku holenderskiego funduszu FGR kalkulowania oraz uiszczania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych w Polsce w ciągu roku podatkowego oraz złożenia zeznania rocznego i rozliczenia podatku rocznego.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca (dalej: Fundusz) jest osobą prawną, utworzoną zgodnie z przepisami ustawy dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. z 2004 r., Nr 146 poz. 1546 ze zm., dalej: ustawa o Funduszach).


Fundusz zarządzany jest przez C S.A. (dalej: TFI).


Planowane jest, że Wnioskodawca obejmie certyfikaty inwestycyjne funduszu inwestycyjnego założonego zgodnie z prawem holenderskim w formie fonds voor gemene rekening (dalej: FGR). Ponadto planowane jest, że FGR dokona inwestycji w spółki kapitałowe lub osobowe (komandytowe lub jawne) z siedzibą na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (dalej: Polskie Spółki) poprzez przystąpienie w charakterze wspólnika.

Polskie Spółki będące spółkami osobowymi (niebędącymi podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych) będą prowadziły działalność gospodarczą w Polsce na rynku nieruchomości. W konsekwencji, podmioty te będą uzyskiwały przychody i ponosiły koszty w Polsce, które powinny być alokowane do podatnika podatku dochodowego od osób prawnych, który posiada bezpośredni lub pośredni (za pośrednictwem innych podmiotów transparentnych podatkowo) udział w zysku tych spółek osobowych.

W wyniku dokonanych inwestycji, w związku z uzyskaniem statusu wspólnika w Polskich Spółkach, FGR może otrzymywać dywidendy (ze spółek kapitałowych) lub wypłaty z zysku (ze spółek osobowych). W przyszłości FGR może również uzyskiwać przychody z tytułu inwestycji w zagraniczne spółki (kapitałowe i osobowe) (dalej: Zagraniczne Spółki) (łącznie dalej: Spółki).

Wnioskodawca planuje objąć certyfikaty w funduszu kontraktualnym i umownym (w języku holenderskim „fonds voor gemene rekening”, w skrócie „FGR”), podlegającym holenderskim przepisom dotyczącym nadzoru finansowego (Ustawa o Nadzorze Finansowym).

Z perspektywy prawnej, FGR nie posiada zdolności do czynności prawnych, nie ma też osobowości prawnej, w szczególności, nie jest trustem, spółką kapitałową ani osobową, inną osobą prawną ani też jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej. FGR działa na mocy i w oparciu umowę (dalej: Umowa FGR) sporządzoną przez założycieli.


Umowa FGR składa się z:

  • Ogólnych Warunków Zarządzania Funduszem i Przechowywania jego aktywów (dalej: Ogólne Warunki) oraz
  • umowy przystąpienia/umowy członkowskiej, dokumentującej m.in.:

    • akceptację Ogólnych Warunków przez podmiot zarządzający funduszem FGR oraz depozytariusza,
    • przystąpienie do FGR inwestorów oraz
    • datę powstania FGR.


Tytuł prawny do inwestycji dokonywanych w imieniu podmiotów inwestujących w FGR (inwestorów) posiada - bezpośrednio lub poprzez pośredniczące podmioty holdingowe - depozytariusz. FGR jest zarządzany przez podmiot zarządzający (menedżera), którym jest niezależny podmiot (działający zwykle w formie holenderskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością - Certyfikaty emisyjne jednostki uczestnictwa) w FGR są przyznawane inwestorom - za zgodą menedżera - przez depozytariusza i wpisywane do rejestru inwestorów FGR.

W świetle powyższego, z perspektywy holenderskiego prawa FGR stanowi wyodrębnioną masę majątkową, do której tytuł prawny posiada depozytariusz, działający na rachunek inwestorów.

Przedmiotowa masa majątkowa nie ma zdolności prawnej ani nie posiada struktury organizacyjnej (w szczególności organów stanowiących, pracowników).

Zgodnie z holenderskim prawem podatkowym, FGR w którym Wnioskodawca zamierza objąć certyfikaty, będzie jednostką transparentną podatkowo. Transparentny podatkowo FGR nie podlega Holandii podatkowi dochodowemu od osób prawnych ani podatkowi u źródła z tytułu dywidend. Dochody generowane przez FGR będący podmiotem transparentnym podatkowo podlegają opodatkowaniu na poziomie jego inwestorów. Zgodnie z holenderskimi przepisami podatkowymi, ani depozytariusz, ani podmiot zarządzający aktywami FGR nie podlegają opodatkowaniu z tytułu aktywów składających się na masę majątkową FGR.


Wnioskodawca planuje objąć certyfikaty inwestycyjne w FGR będącym podmiotem transparentnym z perspektywy holenderskich przepisów podatkowych. W konsekwencji przedmiotowy FGR jako podmiot transparentny podatkowo w Holandii:

  • nie uzyska numeru identyfikacji podatkowej w Holandii,
  • nie będzie składać w Holandii deklaracji na podatek dochodowy od osób prawnych / podatek u źródła od dywidend,
  • nie będzie mógł uzyskać certyfikatu rezydencji podatkowej od holenderskich władz podatkowych,
  • nie będzie posiadać w Holandii przedstawiciela podatkowego.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym przychody i koszty generowane przez Polskie Spółki niebędące osobami prawnymi w części odpowiadającej udziałowi holenderskiego funduszu FGR będą alokowane do Wnioskodawcy proporcjonalnie do liczby objętych przez niego w FGR certyfikatów inwestycyjnych na podstawie art. 5 ustawy o PDOP i będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 10 ustawy o PDOP ?
  2. Czy holenderski fundusz FGR będzie zobowiązany do kalkulowania oraz uiszczania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych w Polsce w ciągu roku podatkowego oraz do złożenia zeznania rocznego i rozliczenia podatku rocznego ?

Jednocześnie Wnioskodawca nadmienił, iż zadaje pytanie 2 na podstawie art. 14n ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. 2012 r. poz. 749 ze zm.), jako osoba prawna planująca utworzenie holenderskiego funduszu FGR.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest wykładnia przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) w zakresie pytania oznaczonego nr 1.

Wniosek w zakresie pytania oznaczonego nr 2 zostanie rozpatrzony odrębnie.


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy, przychody i koszty generowane przez Polskie Spółki niebędące osobami prawnymi w części odpowiadającej udziałowi holenderskiego funduszu FGR będą alokowane do Wnioskodawcy proporcjonalnie do liczby objętych przez niego w FGR certyfikatów inwestycyjnych na podstawie art. 5 ustawy o PDOP i będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 10 ustawy o PDOP.


Uzasadnienie:


Zgodnie z art. 1 ust. 1-3 oraz art. la ustawy o PDOP podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych są:

  • osoby prawne,
  • spółki kapitałowe w organizacji,
  • jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej,
  • spółki niemające osobowości prawnej mające siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania oraz
  • podatkowe grupy kapitałowe.


Wyżej wymieniony katalog podmiotów, które mogą być uznane za podatników w rozumieniu ww. ustawy ma charakter zamknięty. Zdaniem Wnioskodawcy, FGR z uwagi na swoją charakterystykę prawno-podatkową, nie mieści się w powyższym katalogu.

Jak wskazano wstanie faktycznym, FGR nie jest ani osobą prawną, ani spółką, ani też podatkową grupą kapitałową, Zdaniem Wnioskodawcy, holenderskiego funduszu FGR nie można także klasyfikować jako jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, gdyż stanowi on jedynie wyodrębnioną masę majątku, do której tytuł prawny posiada depozytariusz (działający na rachunek inwestorów), przy czym ten wyodrębniony majątek nie ma ani zdolności prawnej, ani też nie posiada struktury organizacyjnej.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, iż FGR nie stanowi żadnej formy prawnej wymienionej w katalogu podatników podatku dochodowego od osób prawnych. Powyższe znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 21 czerwca 2012 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB5/423-215/12-2/AJ, w której Minister Finansów uznał w odniesieniu do niemieckiego funduszu o charakterystyce prawnej zbliżonej do FGR, iż wyodrębniona masa majątkowa nie mieści się w żadnej z kategorii podatników wymienionych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, że FGR nie może zostać uznany za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych. Tak stwierdził też Minister Finansów w przywołanej powyżej interpretacji uznając, że „z uwagi na brak osobowości prawnej przy jednoczesnym braku struktury organizacyjnej oraz zdolności do czynności prawnych majątku odrębnego (dalej: Funduszu) nie można uznać za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.”

Mając zatem na uwadze, że FGR nie może zostać uznany za podatnika podatku dochodowego ani Polsce, ani w Holandii, nie posiada osobowości prawnej ani też nie stanowi jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, przychody (dochody) FGR z udziału w Polskich spółkach niebędących osobami prawnymi nie mogą być opodatkowane na poziomie FGR, lecz powinny być alokowane do jego wspólników / inwestorów będących podatnikami podatku dochodowego.

Alokacja powyższych przychodów i kosztów do wspólników i inwestorów będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce powinna być dokonana na podstawie art. 5 ustawy o PDOP.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o PDOP, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału).

Ponadto, zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy o PDOP, zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na transparentność podatkową FGR i fakt, że Wnioskodawca (właściciel certyfikatów inwestycyjnych w podmiocie transparentnym podatkowo) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce, przychody i koszty wygenerowane przez Polskie Spółki niebędące osobami prawnymi w części przypadającej na holenderski fundusz FGR będą alokowane do Wnioskodawcy proporcjonalnie do liczby objętych przez niego w FGR certyfikatów inwestycyjnych.

Jednocześnie, alokowane do Wnioskodawcy dochody z inwestycji FGR w Polskie Spółki niebędące osobami prawnymi będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania w świetle art. 6 ust. 1 pkt 10 ustawy o PDOP.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ust. 1-3 oraz art. 1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej także: „updop”) podatnikami (podatku dochodowego od osób prawnych) są:

  • osoby prawne,
  • spółki kapitałowe w organizacji,
  • jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej,
  • spółki niemające osobowości prawnej mające siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania oraz
  • podatkowe grupy kapitałowe.


Należy zatem zgodzić się z Wnioskodawcą, iż FGR jako masy majątkowej nieposiadającej zdolności do czynności prawnych (tudzież struktury organizacyjnej, organów) nie można uznać za podatnika polskiego podatku dochodowego od osób prawnych.

Należy przy tym zauważyć, iż zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego „tytuł prawny do inwestycji dokonywanych w imieniu podmiotów inwestujących w FGR (inwestorów) posiada - bezpośrednio lub poprzez pośredniczące podmioty holdingowe – depozytariusz”.

Zatem to depozytariusz lub podmiot holdingowy będzie ujawniony jako wspólnik polskich spółek osobowych (komandytowych) w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego.

Status spółki komandytowej lub jawnej na gruncie przepisów prawa handlowego jako spółki osobowej niemającej osobowości prawnej powoduje, że w zakresie opodatkowania dochodów spółki prowadzącej działalność gospodarczą w takiej formie, to nie spółka jest podatnikiem podatku dochodowego, lecz jej wspólnicy. Przychody osiągane przez spółkę są przyporządkowywane wspólnikom tej spółki w proporcji do udziałów posiadanych w spółce, zaś każdy wspólnik łączy przychody z udziału w spółce z innymi swoimi przychodami.

Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej także: „updop”) przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, z zastrzeżeniem art. 1 ust. 3, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy i praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału). W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że udziały wspólników w przychodach są równe. Na mocy ust. 2 art. 5 updop zasady te stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku.

Stosownie do treści art. 12 ust. 3 ww. ustawy, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Z powołanych powyżej przepisów prawa wynika, że z uwagi na transparentność podatkową spółki osobowej (spółki komandytowej lub jawnej), przychód należny jest alokowany na poszczególnych wspólników w takiej proporcji, w jakiej wspólnicy partycypują w jej zyskach na podstawie umowy spółki. Podobnie ustala się wysokość kosztów uzyskania przychodów u każdego wspólnika, uwzględniając jednak te wydatki, które nie mogą stanowić kosztu podatkowego u danego wspólnika.

Podsumowując, przychody i koszty związane z działalnością spółki osobowej (spółki komandytowej lub jawnej), z zachowaniem proporcji określonej przepisem art. 5 ust. 1 updop powinny być uwzględniane przez wspólnika w rozliczeniu za dany rok podatkowy.

Tym samym więc wartości stanowiące przychody tej spółki co do zasady stanowią już w momencie ich powstania przychody wspólników i u nich też są opodatkowane.

Zatem w przedmiotowej sprawie zobowiązanym do opodatkowania (podatkiem dochodowym od osób prawnych) dochodów generowanych przez polską spółkę osobową będzie depozytariusz albo „podmiot holdingowy” (w przypadku, gdyby podmiot holdingowy był transparentną spółką osobową – wspólnicy tej spółki). Bowiem to depozytariusz lub podmiot holdingowy będą wspólnikami polskiej spółki osobowej.

Należy przy tym podkreślić, iż kwalifikacja prawnopodatkowa określonych dochodów Holandii, czy też okoliczność, iż FGR jest transparentny podatkowo w Holandii (dochody generowane przez majątek Funduszu opodatkowane są na poziomie inwestorów) nie ma wpływu na rozstrzygnięcie w przedmiotowej sprawie.

Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w prawomocnym orzeczeniu w sprawie o sygn. III SA/Wa 1226/09 z 22.12.2009 r. (potw. wyrokiem NSA II FSK 638/10 z 06.10.2011 r.) „kwalifikacja podmiotowa dla potrzeb ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych następuje niezależnie od rozwiązań przyjętych w innych jurysdykcjach podatkowych. Możliwość traktowania podatkowego danego podmiotu dla potrzeb ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie instytucji zagranicznego ustawodawstwa musiałaby wynikać wprost ze szczególnego odesłania zawartego w przepisach tej ustawy”.

Należy jednocześnie zauważyć, iż polski Ustawodawca przewidział dla opodatkowania dochodów uczestników funduszy inwestycyjnych (w przedmiotowej sprawie - Wnioskodawcy jako uczestnika holenderskiego funduszu inwestycyjnego) inny tryb, niż określony w art. 5 ust. 1 i ust. 2 updop.

Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 1 pkt 4a updop przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności dla uczestników funduszy inwestycyjnych - otrzymane dochody funduszu, w przypadku gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.

Jednocześnie w myśl art. 16 ust. 1 pkt 8 powołanej ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów albo akcji w spółce oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych wkładów, udziałów, akcji oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 7e.

W konsekwencji należy uznać, iż dochody Wnioskodawcy związane z uczestnictwem w FGR uzyskane zarówno w wyniku wykupu certyfikatów inwestycyjnych, ich umorzenia, jak i bez odkupywania tych certyfikatów należy zakwalifikować jako dochody podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych (przychód określony w art. 12 ust. 1 pkt 1 lub pkt 4a updop, koszty uzyskania przychodu na podstawie art. 15 ust. 1 w zw. z art. 16 ust. 1 pkt 8 updop).

Jednocześnie stosownie do treści art. 6 ust. 1 pkt 10 updop zwalnia się od podatku fundusze inwestycyjne działające na podstawie przepisów ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546). Nie ulega zatem wątpliwości, iż z uwagi na ww. zwolnienie podmiotowe, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do opodatkowania również ww. dochodów uzyskanych z uczestnictwa w FGR.

Wbrew twierdzeniom Wnioskodawcy, zwolnieniu temu będą podlegały nie alokowane do Wnioskodawcy proporcjonalnie do liczby objętych przez niego w FGR certyfikatów inwestycyjnych dochody generowane przez polskie spółki osobowe, lecz Wnioskodawca, w tym w zakresie uzyskanych dochodów związanych z umorzeniem, wykupem certyfikatów inwestycyjnych FRG lub bez ich odkupywania.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj