Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-61/09-4/JK
z 14 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-61/09-4/JK
Data
2009.04.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze sprzedaży nieruchomości


Słowa kluczowe
sprzedaż nieruchomości


Istota interpretacji
Opodatkowanie przychodów ze sprzedaży nieruchomości.



Wniosek ORD-IN 548 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2009 r. (data wpływu 19 stycznia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 marca 2009 r. (data wpływu 26 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości.


W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 20 marca 2009 r. nr ILPB2/415-61/09-2/JK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia – w terminie 7 dni od dnia doręczenia przedmiotowego wezwania – braków formalnych wniosku poprzez doprecyzowanie treści przedstawionego stanu faktycznego oraz wyrażenia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu.


Jednocześnie poinformowano, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem przez Wnioskodawczynię nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.


Wezwanie wysłano w dniu 20 marca 2009 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 24 marca 2009 r.), zaś w dniu 26 marca 2009 r. (data nadania 25 marca 2009 r.) do tut. organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Na podstawie umowy użyczenia zatwierdzonej przez Starostwo Powiatowe i Urząd Skarbowy z dnia 16 maja 2000 roku Zainteresowana nabyła grunt o powierzchni 0,0428 ha (niezabudowany).

Wnioskodawczyni wraz z mężem otrzymała pozwolenie na rozbudowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego w dniu 29 sierpnia 2000 roku. Zainteresowana wraz z mężem otrzymała również odbiór tego budynku w dniu 18 kwietnia 2006 roku.

Następnie grunt został podzielony na działki nr 2… i 2…, gdzie 2….to działka, na której stoi rozbudowa budynku mieszkalnego.

Po przeprowadzonej inwentaryzacji Starostwo Powiatowe przysłało informację Wnioskodawczyni, że budynek na działce 2…. (a przynależny do budynku na działce 2….), stanowi osobny budynek mieszkalny.

W dniu 22 lutego 2008 roku Zainteresowana na podstawie umowy darowizny otrzymała grunt wraz z zabudową mieszkalną. Wnioskodawczyni zaznacza, że w akcie notarialnym zapisane zostało jakby budynek był przepisywany wraz z gruntem jako jedno. W przedmiotowym akcie wpisano również, iż budynek mieszkalny stanowi odrębny przedmiot własności od gruntu, ponieważ właścicielami była Zainteresowana wraz z małżonkiem (zgodnie z wydaniem pozwolenia na budowę). Wycena całości wynosiła 60.000 zł.

Krótko po otrzymaniu darowizny podjęta została decyzja o sprzedaży darowizny (ponieważ Zainteresowana i Jej mąż byli w trakcie budowy i potrzebowali gotówki na zakończenie inwestycji). Sprzedaż nastąpiła w dniu 22 października 2008 roku za kwotę 275.000 zł (w całości pieniądze zostały przeznaczone na wykończenie budynku).

Darowana działka, o której mowa w większości jest o przeznaczeniu ornym, nie ma własnych przyłączy energii, kanalizacji wodociągowej (wszystko jest ciągnięte jest od budynku przynależnego usadowionego na działce 2….). Droga dojazdowa do ww. działki jest służebnością gruntową.

Wartość samej działki w ocenie Zainteresowanej nie jest zbyt wielka.

Wnioskodawczyni w przedmiotowym domu zameldowana była na pobyt stały przez okres przekraczający 12 miesięcy (od 30 marca 2007 roku).


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Jaki podatek Wnioskodawczyni musi odprowadzić ze sprzedaży darowanego gruntu i od jakiej kwoty...
  2. Czy dochód uzyskany ze sprzedaży domu (który był własnością Zainteresowanej i męża) może zostać przeznaczony na cele mieszkaniowe...

Zdaniem Wnioskodawczyni, podatek dochodowy od gruntu powinien wynosić 19% od wartości 20 000,00 zł (działka nie ma własnych przyłączy, ani drogi dojazdowej, wszystko na zasadzie służebności). Jeśli chodzi o nieruchomość Zainteresowana zaznacza, że posiada wiedzę, iż musi minąć jakiś okres w którym można sprzedać dom i nie płaci się podatku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zm.) zwanej dalej updof, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r.


Tak więc istotnym jest ustalenie daty nabycia przedmiotowej nieruchomości przez Zainteresowaną.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni wraz z mężem na użyczonym gruncie dokonała wybudowania budynku mieszkalnego, którego odbiór nastąpił w 2006 roku. Przedmiotowy grunt został w 2008 roku przepisany na rzecz Zainteresowanej i Jej męża w drodze darowizny.

Mając na uwadze postanowienia art. 46-48 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.) budynek wybudowany na gruncie stanowiącym odrębny przedmiot własności staje się integralną częścią tego gruntu, stanowiąc zabudowaną nieruchomość właściciela.

Tak więc należy stwierdzić, że Zainteresowana właścicielem gruntu i posadowionego na nim budynku stała się w 2008 roku, kiedy otrzymała grunt w darowiźnie.

Z uwagi na fakt, iż przedmiotową nieruchomość Zainteresowana nabyła w 2007 roku w niniejszej sprawie znajdą zastosowanie przepisy updof, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 roku do dnia 31 grudnia 2008 roku.

W myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 updof w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) podatek dochodowy wynosi - 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.


W odniesieniu do przychodu uzyskanego przez Zainteresowaną ze sprzedaży gruntu należy więc stwierdzić, że będzie on podlegał opodatkowaniu 19% podatkiem dochodowym w myśl ww. przepisu art. 30 updof.

W myśl art. 19 updof, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znaczenie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.


Mając powyższe na uwadze Dyrektor Izby Skarbowej nie odnosi się do prawidłowości ustalenia wysokości podstawy opodatkowania dokonanej przez Zainteresowaną.


W odniesieniu natomiast do przychodu uzyskanego przez Wnioskodawczynię ze sprzedaży domu tut. organ stwierdza co następuje.


Zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 126 updof, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

  1. budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,
  2. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,
  3. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,
  4. prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
    - jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit a) - d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia.

Zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Należy jednak zaznaczyć, iż w dniu 9 kwietnia 2008 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 kwietnia 2008 r. w sprawie przedłużenia terminu do złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości i określonych praw majątkowych (Dz. U. Nr 59, poz. 361), zwane dalej rozporządzeniem. Zgodnie z § 1 pkt 2 rozporządzenia termin do złożenia oświadczenia dla podatników, którzy uzyskali dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości w 2008 r. został wydłużony do dnia 30 kwietnia 2009 r.


Stosownie do art. 21 ust. 22 updof, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 126, ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków.

Podkreślić bowiem należy, iż w razie zbycia lokalu stanowiącego współwłasność obojga małżonków, każdy z małżonków jako odrębny podatnik uzyska dochód w wysokości połowy wartości prawa, a zatem kwestię zastosowania zwolnienia należy rozpatrywać odrębnie w stosunku do każdego z małżonków. Tym samym 12 miesięczny okres zameldowania na pobyt stały należy liczyć odrębnie dla każdego z małżonków. Każdy z małżonków musi więc złożyć oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 21 updof.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawczyni sprzedała, dom, w którym była zameldowana na pobyt stały przekraczający 12 miesięcy przed datą zbycia. Tak więc w przypadku dokonania przedmiotowej sprzedaży spełniony został warunek zameldowania na pobyt stały przez okres minimum 12 miesięcy przed datą zbycia lokalu. Jeżeli więc Wnioskodawczyni złoży oświadczenie, o spełnieniu warunków koniecznych do skorzystania z ulgi meldunkowej, w terminie do dnia 30 kwietnia 2009 r. to przychód uzyskany ze sprzedaży domu jednorodzinnego w części Jej przypadającej będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania.

W związku z tym, iż przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię ze sprzedaży domu podlega zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 updof – w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. – bezprzedmiotowa jest odpowiedź na pytanie „Czy dochód uzyskany ze sprzedaży domu (który był własnością Zainteresowanej i męża) może zostać przeznaczony na cele mieszkaniowe...”

Z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego został złożony przez jednego ze współwłaścicieli przedmiotowej nieruchomości, zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla drugiego z nich, tj. męża Zainteresowanej.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj