Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-83/09-4/AA
z 10 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-83/09-4/AA
Data
2009.04.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Ulga uczniowska


Słowa kluczowe
ulga uczniowska
wypłata pieniężna


Istota interpretacji
Czy istnieje możliwość wypłaty zgromadzonych pieniędzy na koncie w Urzędzie Skarbowym?



Wniosek ORD-IN 330 kB


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2009 r. (data wpływu 19 stycznia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 23 lutego 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczeń od dochodu – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczeń od dochodu.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 13 lutego 2009 r., znak ILPB1/415-83/09-2/AA, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawczynię do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 18 lutego 2009 r., a w dniu 23 lutego 2009 r. wniosek uzupełniono o brakujące informacje.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni w latach 1991-2001 prowadziła działalność gospodarczą i z tego tytułu szkoliła uczniów. Za wyszkolenie ucznia przysługiwała Jej ulga w podatku dochodowym. Zainteresowana informuje, że w latach, w których prowadziła działalność nie wykorzystała ulgi w pełni. Z konieczności zakończenia działalności wynikającej z wieku emerytalnego i pogarszającego się stanu zdrowia Wnioskodawczyni, ww. ulga pozostała na koncie w urzędzie skarbowym w kwocie 26.600,00 zł.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami z kwoty bazowej odlicza się bieżący podatek dochodowy naliczany przy emeryturze.

Zainteresowana podaje, iż z uwagi na to że Jej emerytura za 40 lat pracy w handlu wynosi 1.063,83 zł brutto, a Ona ma 73 lata, to naliczona ulga nie będzie wykorzystana.

Wnioskodawczyni jest inwalidką pierwszej grupy inwalidzkiej, ciężko choruje i znaczną część emerytury przeznacza na leczenie, część na opłaty mieszkaniowe i na wyżywienie niewiele Jej pozostaje. Dochody netto Zainteresowanej wynoszą 965,36 zł emerytury, 153,00 zł zasiłku w formie zapomogi z Urzędu Miasta i Gminy, co łącznie stanowi dochód w wysokości 1.118,36 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy istnieje możliwość wypłaty zgromadzonych pieniędzy na koncie w urzędzie skarbowym...

Zdaniem Wnioskodawczyni, obowiązujące wówczas przepisy dotyczące ulgi za wyszkolenie ucznia były krzywdzące dla szkolącego, a premia wypłacana przez urząd pracy w latach ówczesnych była bardzo niska i w związku z tym wypłata ww. kwoty byłaby pewną formą rekompensaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 pkt 24 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 202 poz. 1956 ze zm.) z dniem 1 stycznia 2004 r. uchylony został art. 27c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) regulujący zasady przyznawania ulgi uczniowskiej. Jednakże podatnikom umożliwiono korzystanie z tej ulgi na zasadzie praw nabytych.

Stosownie do art. 13 ust. 4 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw podatnicy, którym przysługuje prawo do korzystania z ulgi uczniowskiej po dniu 31 grudnia 2003 r., mają prawo do obniżenia podatku opłacanego na zasadach określonych w art. 27 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, pod warunkiem, że kwoty te nie zostały odliczone od podatku opłacanego w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych lub w formie karty podatkowej. Jednocześnie zgodnie art. 13 ust. 1 ww. ustawy podatnikom, którzy przed dniem 1 stycznia 2004 r. nabyli prawo do obniżki podatku dochodowego o kwotę ulgi uczniowskiej w zakresie i na zasadach określonych w art. 27c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., a odliczenia te nie znalazły pokrycia w podatku dochodowym obliczonym za lata poprzedzające rok 2004, przysługuje prawo do dokonywania tych odliczeń na zasadach określonych w ustawie wymienionej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r.

Natomiast w myśl art. 27c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r. podatnicy, uzyskujący przychody wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 3, mogą korzystać z ulgi polegającej na obniżeniu podatku dochodowego z tytułu szkolenia uczniów, zwanej dalej "ulgą uczniowską". Zauważyć przy tym należy, iż z treści cytowanych wyżej art. 27c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., jednoznacznie wynika, iż ulga na wyszkolenie uczniów realizowana może być tylko w jednej formie tj. poprzez obniżenie należnego podatku dochodowego.

Dlatego też nie jest możliwe wypłacenie w gotówce niewykorzystanej ulgi uczniowskiej. Zarówno bowiem przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jak i ustawy Ordynacja podatkowa nie przewidują możliwości innego niż obniżenie podatku sposobu skorzystania z tejże ulgi. W szczególności podkreślić należy, iż niewykorzystana ulga na wyszkolenie uczniów nie stanowi nadpłaty podatku w rozumieniu art. 72 § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa. Zgodnie bowiem z treścią ww. art. 72 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa za nadpłatę uważa się kwotę:

  1. nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku;
  2. podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej;
  3. zobowiązania zapłaconego przez płatnika lub inkasenta, jeżeli w decyzji, o której mowa w art. 30 § 4, określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej;
  4. zobowiązania zapłaconego przez osobę trzecią lub spadkobiercę, jeżeli w decyzji o ich odpowiedzialności podatkowej lub decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego spadkodawcy określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej.


Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni została przyznana ulga na wyszkolenie uczniów. Jednakże w związku z przejściem na emeryturę Zainteresowana nie wykorzystała jej w pełnej wysokości.

Mając na względzie powołane powyżej przepisy stwierdzić należy, iż nie istnieje podstawa prawna do wypłacenia Wnioskodawczyni przez urząd skarbowy w gotówce niewykorzystanej części ulgi za szkolenie uczniów.

Jednocześnie zauważyć należy, iż zgodnie z powołanym powyżej art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw Wnioskodawczyni ma prawo do wykorzystania przyznanej Jej ulgi uczniowskiej do czasu pełnej realizacji, bowiem nieodliczoną w roku podatkowym kwotę ulgi uczniowskiej ma prawo realizować – obniżając w następnych latach podatkowych podatek dochodowy wynikający z innych niż pozarolnicza działalność gospodarcza źródeł przychodu np. emerytury – aż do pełnego wyczerpania ww. ulgi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj