Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-110/09-2/AG
z 22 kwietnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-110/09-2/AG
Data
2009.04.22


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
banki
działalność gospodarcza
podatek liniowy
pracodawca
umowa o pracę


Istota interpretacji
możliwość wyboru opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym według stawki 19%



Wniosek ORD-IN 648 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10.02.2009 r. (data wpływu 17.02.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości wyboru opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym według stawki 19% – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.02.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości wyboru opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej podatkiem liniowym według stawki 19%.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Pan Andrzej M. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Podatnik”) w okresie od dnia 01 marca 2006 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. był zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas nie określony w Banku w W. SA. Wnioskodawca był zatrudniony na stanowisku dyrektora wykonawczego w Departamencie Instytucji Finansowych i Sektora Publicznego w Pionie Bankowości Korporacyjnej, w Sektorze Bankowości Komercyjnej i Inwestycyjnej. Miejscem świadczenia pracy była W.

Zakres podstawowych obowiązków Wnioskodawcy obejmował m.in.:

  • realizację zadanego budżetu oraz wymaganych zwrotów na kliencie;
  • zapewnienie rozwoju współpracy w ramach oferowanej przez Bank oferty produktowej z przydzielonymi klientami, w szczególności poprzez regularne spotkania w celu definiowania potrzeb/możliwości i budowanie mocnych relacji z klientami oraz doskonalenie wiedzy produktowej;
  • zapewnienie produktywnej współpracy z partnerami produktowymi i branżowymi w ramach struktur Banku w celu wzbogacenia oferty dla klientów i wzmacnianie konkurencyjności Banku;
  • koordynowanie prac i projektów prowadzonego Biura w zakresie sprzedaży produktów i usług - współpraca z Doradcą Bankowym i Doradcą kredytowym;
  • przygotowanie we współpracy z Doradcą Bankowym, Doradcą Kredytowym oraz korzystając ze źródeł zewnętrznych, analiz branżowych i rynku docelowego w celu lepszego zaadresowania potrzeb klienta;
  • zapewnienie zasad współpracy, w tym zgodności ofert składanych klientom z kryteriami akceptacji ryzyka i wymogami polityki kredytowej Banku, w tym zakresie bliska współpraca z Doradcą Kredytowym i Szefami Ryzyka;
  • weryfikację dokumentacji kredytowej klientów z przydzielonego portfela.


W grudniu 2008 r. Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej pod firmą „M. Andrzej”. Figuruje on w ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Wójta Gminy N. pod numere. W lutym 2009 r. Wnioskodawca planuje zawrzeć umowę o świadczenie usług z Bankiem w W. SA (dalej: „Usługobiorca” lub „Bank”, który jest jego byłym pracodawcą. Jednakże zakres obowiązków, jakie Wnioskodawca wykonywał w ramach umowy o pracę z Bankiem, jest odmienny od zakresu usług, które planuje on świadczyć na rzecz tego samego podmiotu. Na podstawie planowanej umowy Wnioskodawca będzie świadczyć na rzecz Usługobiorcy m.in. następujące usługi:

  • doradztwo w zakresie budowania i realizacji strategii Usługobiorcy wobec podmiotów sektora publicznego;
  • doradztwo w zakresie strukturyzowania i prowadzenia transakcji i projektów z podmiotami sektora publicznego realizowanych przez Usługobiorcę;
  • działalność lobbingowa na rzecz Usługobiorcy w celu uwzględnienia przez podmioty sektora publicznego Usługobiorcy w procesie wyboru wykonawcy projektu/ów;
  • usługi w obszarze działań marketingowych w zakresie budowania i/lub umacniania relacji Usługobiorcy z podmiotami sektora publicznego w procesie wyboru wykonawcy projektów;
  • wsparcie Usługobiorcy w budowaniu relacji z podmiotami z sektora publicznego (w szczególności z ministerstwami oraz jednostkami samorządu terytorialnego);
  • organizowanie spotkań z podmiotami z sektora publicznego w celu prowadzenia i realizacji projektów.

Zgodnie z projektem umowy, Wnioskodawca będzie świadczyć wskazane usługi na podstawie zleceń lub zapytań Usługobiorcy. Usługodawca będzie wykonywał usługi w Polsce, jako niezależny podmiot gospodarczy na własny rachunek i własne ryzyko. Usługi nie będą wykonywane w miejscu i czasie, ani też pod kierownictwem Banku. Wnioskodawca będzie ponadto ponosił koszty prowadzenia działalności. Wnioskodawca będzie świadczył usługi w swojej siedzibie. Jednocześnie, z uwagi na charakter świadczonych usług oraz konieczność zachowania poufności danych i tajemnicy bankowej, Bank wyraził zgodę na dodatkowy dostęp Wnioskodawcy m.in. do systemów informatycznych oraz poczty elektronicznej (Outlook). W tym celu także Bank umożliwi Wnioskodawcy świadczenie części usług w siedzibie Banku. Wnioskodawca nie będzie miał prawa zlecania osobom trzecim wykonywania swoich obowiązków wynikających z umowy. Ponadto, Podatnik złożył przed dniem 20 stycznia 2009 r. pisemne oświadczenie o wyborze sposobu opodatkowania określonego w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy według przedstawionego stanu faktycznego spełnione są przesłanki z art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych... Czy pomimo świadczenia usług na rzecz byłego pracodawcy, Wnioskodawca ma prawo wybrać opodatkowanie na podstawie art. 9a ust.2 ustawy...

Zdaniem wnioskodawcy, na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) (dalej: „ustawa o PIT” lub „ustawa”), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 3, źródłami przychodów jest m. in. pozarolnicza działalność gospodarcza. Stosownie natomiast do zapisu art. 9a ust. 1 ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek tub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Możliwość wyboru opodatkowania tzw. podatkiem liniowym normuje przepis zawarty w art. 9a ust. 2 ww. ustawy o PIT, w myśl którego podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30a. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w art. 9a ust. 2 ustawy, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

  1. wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub
  2. wykonywał łub wykonuje w roku podatkowym
    -w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek (art. 9a ust 3 ustawy).

W opinii Wnioskodawcy, z treści powołanych powyżej uregulowań prawnych wynika, że możliwości wyboru sposobu opodatkowania 19% podatkiem liniowym pozbawieni zostali ci podatnicy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyskują przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik, w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy wykonywał na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy.

Z przestawionego powyżej stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca był zatrudniony na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy w Banku Handlowym w okresie od 01 marca 2006 r. do 31 grudnia 2008 r.

W ramach stosunku pracy do zakresu jego czynności należało m.in.: koordynowanie prac i projektów prowadzonego Biura w zakresie sprzedaży produktów i usług (współpraca z Doradcą Bankowym i Doradcą Kredytowym), przygotowanie analiz branżowych i rynku docelowego w celu lepszego zaadresowania potrzeb klienta, weryfikacja dokumentacji kredytowej klientów z przydzielonego portfela. W ramach stosunku pracy dla Banku Handlowego Wnioskodawca wykonywał pracę głównie dla podmiotów sektora prywatnego.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca będzie świadczyć usługi dla Banku Handlowego, który jest jego byłym pracodawcą. Wykonywane usługi będą miały charakter usług doradczych i marketingowych. Istotne również jest, że usługi Wnioskodawcy będą dotyczyć doradztwa i marketingu w relacjach Bank - podmioty sektora publicznego. W ramach wykonywanej pracy Podatnik nadzorował pracę wyznaczonych departamentów Banku oraz utrzymywał kontakt z istniejącymi klientami komercyjnymi Banku. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca będzie dążył do nawiązania i/lub zacieśnienia współpracy z przedstawicielami sektora publicznego. Podatnik będzie m.in. świadczył usługi w obszarze działań marketingowych w zakresie budowania i/lub umacniania relacji Usługobiorcy z podmiotami sektora publicznego w procesie wyboru wykonawcy projektów.

Ponadto, Podatnik będzie wykonywał doradztwo w zakresie budowania i realizacji strategii Usługobiorcy wobec podmiotów sektora publicznego, doradztwo w zakresie strukturyzowania i prowadzenia transakcji i projektów z podmiotami sektora publicznego realizowanych przez Usługobiorcę. Do zakresu obowiązków wynikających z umowy o świadczenie usług będą także należały: organizowanie spotkań z podmiotami z sektora publicznego oraz działalność lobbingowa na rzecz Usługobiorcy w celu uwzględnienia przez podmioty sektora publicznego Usługobiorcy w procesie wyboru wykonawcy projektu/ów. Podatnik świadcząc usługi na rzecz Banku, nie będzie w żaden sposób nadzorował pracy Banku, nie będzie odpowiedzialny za realizację i wykonanie budżetu, tak jak to było w przypadku zajmowania stanowiska dyrektora wykonawczego. Jego działalność będzie miała charakter wyłącznie konsultingowy i doradczy i będzie dotyczyła wybranego, ale strategicznego z punktu widzenia Banku — sektora publicznego.

W opinii Wnioskodawcy będzie on niewątpliwie wykonywał czynności na rzecz swojego byłego pracodawcy. Jednakże, możliwość skorzystania z formy opodatkowania (19%) wyłącza jedynie odpłatne wykonywanie usług na rzecz pracodawcy, które w obecnym i poprzednim roku podatkowym wchodziły w zakres obowiązków tego podatnika jako pracownika u tegoż pracodawcy (zatrudnionego w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy).

W świetle przedstawionego stanu faktycznego, zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskane przez niego z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą podlegać opodatkowaniu tzw. podatkiem liniowym wg stawki 19%. Czynności wykonywane w ramach stosunku pracy nie są bowiem tożsame z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej. Inny jest zakres i charakter prac wykonywanych przez Podatnika oraz inna jest jego pozycja w stosunku do Usługobiorcy. W konsekwencji, nie zostaną spełnione przesłanki z art. 9a ust. 3 ustawy o PIT.

Zdaniem Wnioskodawcy czynności wykonywane przez niego w ramach stosunku pracy jako dyrektora wykonawczego nie odpowiadają czynnościom, jakie Wnioskodawca zamierza wykonywać z tytułu świadczenia usług doradczych, co uprawnia podatnika do opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

W myśl art. 30c ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Deklarując wybór 19% podatku liniowego podatnik musi uwzględnić przesłanki określone w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 9a ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki nie mającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub, co najmniej jeden ze wspólników:

  1. wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy, lub
  2. wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
    - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Zgodnie z powyższymi przepisami możliwość opodatkowania dochodu z działalności gospodarczej w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik lub przynajmniej jeden z jego wspólników, wykonywał na rzecz tegoż pracodawcy w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym ten rok w ramach stosunku pracy.

Dla możliwości wyboru opodatkowania podatkiem liniowym nie stanowi natomiast przeszkody fakt świadczenia na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy innych usług, które nie odpowiadają czynnościom wykonywanym przez podatnika w ramach stosunku pracy.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że wnioskodawca w okresie od dnia 01 marca 2006 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. był zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas nie określony w Banku w W. SA. na stanowisku dyrektora wykonawczego w Departamencie Instytucji Finansowych i Sektora Publicznego w Pionie Bankowości Korporacyjnej, w Sektorze Bankowości Komercyjnej i Inwestycyjnej.

W grudniu 2008 r. Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej, natomiast w lutym 2009 r. Wnioskodawca planuje zawrzeć umowę o świadczenie usług z Bankiem w W. SA, który jest jego byłym pracodawcą.

Wnioskodawca przedstawiając stan faktyczny sprawy oraz swoje stanowisko w sprawie wskazał, iż czynności wykonywane z umowy o pracę z Bankiem Handlowym nie odpowiadają czynnościom wykonywanym w ramach działalności gospodarczej na rzecz tego Banku. Wnioskodawca określił, iż zakres obowiązków, jakie wykonywał w ramach umowy o pracę jest odmienny od zakresu usług, który planuje świadczyć na rzecz byłego pracodawcy.

Wobec powyższego, idąc za wnioskodawcą, iż zakres czynności, wykonywanych w ramach działalności gospodarczej nie pokrywa się z obowiązkami wynikającymi z umowy o pracę, wykonywanymi w roku podatkowym lub roku poprzedzającym rok podatkowy - wnioskdoawca może opodatkować dochody uzyskane z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej wg 19% stawki liniowej, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem wybrania tej formy opodatkowania w stosownym, a określonym w cytowanych powyżej przepisach prawa terminie.

Jednocześnie wskazać należy, iż jeżeli wnioskodawca w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej świadczyć będzie usługi na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy chociaż częściowo odpowiadające czynnościom, które wykonywał w ramach stosunku pracy w roku poprzedzającym rok podatkowy lub w roku podatkowym, straci prawo do rozliczenia dochodów zgodnie z zasadami, określonymi w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

W tym miejscu podkreślić należy, iż w przedmiotowej sprawie, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, tut. Organ wydając interpretację prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, czy czynności wykonywane z umowy o pracę nie odpowiadają czynnościom wykonywanym w ramach działalności gospodarczej. Do postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj