Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-5/09-5/TW
z 27 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-5/09-5/TW
Data
2009.03.27


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Znaki akcyzy --> Obowiązek oznaczania znakami akcyzy --> Moment oznaczenia wyrobów akcyzowych znakami akcyzy


Słowa kluczowe
procedura zawieszenia poboru akcyzy
przemieszczanie
skład podatkowy
znaki akcyzy


Istota interpretacji
1. Czy przemieszczanie produktu pomiędzy składem podatkowym Spółki, a składem podatkowym Nabywcy marki może odbywać się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy stosowanej przez Wnioskodawcę?
2. Która ze stron umowy, tj. Nabywca marki, czy też Spółka, będzie zobowiązana do oznaczenia znakami akcyzy gotowych produktów przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy?



Wniosek ORD-IN 2 MB


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. u. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. u. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2009 r. (data wpływu 10 lutego 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 stycznia 2009 r. (data wpływu 26 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie znaków akcyzy – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie znaków akcyzy. Dnia 26 marca 2009 r. uzupełniono przedmiotowy wniosek w zakresie opisu zdarzenia przeszłego oraz brakującej opłaty.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca dokonał sprzedaży technologii produkcji oraz marki jednego z produktów (dalej: produkt). Produkt jest sklasyfikowany pod kodem CN 2208.

Nabywca technologii produkcji i marki (dalej: Nabywca marki) zamierza wytwarzać produkt we własnym zakresie. z uwagi jednak na fakt, iż obecnie Nabywca marki nie posiada ani sprzętu ani pracowników wykwalifikowanych w zakresie wytworzenia produktu, Spółka i Nabywca marki planują zawrzeć umowę, której przedmiotem będzie czasowe wytwarzanie przez Wnioskodawcę produktu z wykorzystaniem jej dotychczasowych zasobów technicznych.

Zainteresowany będzie wytwarzał produkt w prowadzonym składzie podatkowym w trybie art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku akcyzowym, tj. w trybie procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Na podstawie zawartej umowy Wnioskodawca zobowiązany będzie do:

  • wytwarzania produktu zgodnie z założeniami produkcji wyznaczonymi przez nabywcę przy wykorzystaniu materiałów i produktów nabytych przez Spółkę,
  • rozlewania produktu do pojedynczych opakowań i oznaczania go etykietami,
  • magazynowania produktu przed jego wysłaniem do Nabywcy marki.


W momencie wyprowadzenia produktu ze składu podatkowego Spółki na Nabywcę marki przechodzi wszelkie ryzyko i koszty związane z transportem produktu.

Produkt będzie transportowany do składu podatkowego Nabywcy marki i przez niego sprzedawany.

Rozpoczęcie czynności objętych zakresem wniosku planowane jest na marzec 2009 r., tj. po dniu wejścia w życie ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

Zgodnie z założeniami Spółki oraz Nabywcy marki przemieszczanie produktu pomiędzy ich składami podatkowymi ma się odbywać w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy przemieszczanie produktu pomiędzy składem podatkowym Spółki, a składem podatkowym Nabywcy marki może odbywać się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy stosowanej przez Wnioskodawcę...
  2. Która ze stron umowy, tj. Nabywca marki, czy też Spółka, będzie zobowiązana do oznaczenia znakami akcyzy gotowych produktów przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy...


Zdaniem Wnioskodawcy, przemieszczanie produktu pomiędzy składami podatkowymi stron umowy będzie objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy. w konsekwencji powyższego, do czasu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy wytworzony produkt nie będzie podlegał opodatkowaniu akcyzą, a co za tym idzie Spółka nie będzie zobowiązana do oznaczania gotowych produktów znakami akcyzy, o czym świadczą poniższe wyjaśnienia.

1. Przemieszczanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych pomiędzy składami podatkowymi w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. u. z 2009 r. Nr 3, poz.11), procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe przemieszczane są między składami podatkowymi na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest łączne spełnienie przez podmiot prowadzący skład podatkowy następujących warunków:

  • dołączenie do przewożonych wyrobów akcyzowych zharmonizowanych administracyjnego dokumentu towarzyszącego (tzw. ADT),
  • złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.


Jeżeli zatem przemieszczenie produktów odbywać się będzie pomiędzy składami podatkowymi, a Spółka będzie do nich dołączać ADT oraz złoży stosowne zabezpieczenia akcyzowe, spełnione zostaną wszystkie warunki do objęcia transportu produktów procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Dla możliwości zastosowania do transportu produktów procedury zawieszenia poboru akcyzy przez Spółkę nie ma znaczenia fakt, iż przeniesienie własności towarów następuje w momencie ich wydania z magazynu Spółki. Żaden z przepisów ustawy o podatku akcyzowym ani rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy nie przewiduje, aby objęcie wyrobu akcyzowego procedurą zawieszenia poboru akcyzy uzależnione było od posiadania statusu ich właściciela.

W konsekwencji, Spółka nie będąc właścicielem produktu jest uprawniona do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku jego przemieszczania pomiędzy składami podatkowymi.

Stanowisko Spółki potwierdził również WSA w Białymstoku, a także organy celne:

Wyrok z dnia 14 grudnia 2007 r. wydany przez WSA w Białymstoku, sygn. akt i SA/Bk 521/07: „Fizyczne wyprowadzenie wyrobów poza teren składu podatkowego bez zawieszania poboru akcyzy jest niczym innym jak dopuszczeniem wyrobów do konsumpcji. Natomiast dokonywanie jakichkolwiek czynności, które zgodnie z zasadami ogólnymi rodziłyby powstanie obowiązku podatkowego, nie wpływa na powstanie obowiązku podatkowego tak długo, jak wyroby akcyzowe zharmonizowane objęte są procedurą zawieszenia poboru akcyzy”.

Pismo z dnia 9 lutego 2006 r. Urzędu Celnego w Krośnie, sygn. 404000-PA-9101 -18(3)/05/06/BB: „Dokonywanie jakichkolwiek czynności, które zgodnie z zasadami ogólnymi rodziłyby powstanie obowiązku podatkowego, nie wpływa na powstanie obowiązku podatkowego tak długo, jak wyroby akcyzowe zharmonizowane objęte są procedurą zawieszenia poboru akcyzy. w sytuacji natomiast, gdy dana czynność opodatkowana, zostanie wykonana w procedurze zawieszenia poboru akcyzy pomiędzy dwoma podmiotami prowadzącymi skład podatkowy (lub też korzystającymi z usługowych składów podatkowych), obowiązek podatkowy nie powstanie w ogóle z tytułu dokonanej transakcji sprzedaży, jeżeli wyroby akcyzowe zharmonizowane zostaną przemieszczone pomiędzy dwoma składami podatkowymi”.

Pismo z dnia 23 grudnia 2004 r. Urzędu Celnego w Białymstoku, sygn. 311000-PA-055 -53/04/JZ: „Właścicielem wyrobów akcyzowych magazynowanych w składzie podatkowym może być inny podmiot niż wysyłający czy odbiorca, natomiast warunkiem koniecznym do zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest z pewnością przemieszczenie wyrobów akcyzowych między składami podatkowymi”.

Pismo z dnia 27 czerwca 2005 r. Urzędu Celnego w Krakowie, sygn. 351000-RPA-91103-20 -1/05: „Przemieszczanie w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych zharmonizowanych pomiędzy składami podatkowymi jest czynnością odmienną od sprzedaży tych wyrobów”.

2. Obowiązek oznaczania znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 114 ustawy o podatku akcyzowym, obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.

Jako, iż produkt został wymieniony w pozycji 6 załącznika nr 3 do ustawy o podatku akcyzowym, podlega on obowiązkowi oznaczenia znakami akcyzy.

W myśl art. 117 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy (…).


Warunki, w jakich dochodzi do zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy zostały wymienione w art. 42 i art. 44 ustawy o podatku akcyzowym.


W świetle uregulowania art. 42 ust. 1 pkt 1 do pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje:

  1. z dniem wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy (…),
  2. z dniem zużycia wyrobu akcyzowego w składzie podatkowym (…),
  3. w przypadku nieotrzymania przez podmiot prowadzący skład podatkowy, w terminie 2 miesięcy od dnia wysyłki ze składu podatkowego wyrobów akcyzowych, administracyjnego dokumentu towarzyszącego z potwierdzeniem ich odbioru albo wyprowadzenia poza terytorium Wspólnoty Europejskiej, jeżeli przemieszczanie miało miejsce na terytorium kraju (…).


W myśl art. 44 ust. 1 ustawy o podatkowym akcyzowym, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje również w przypadku:

  1. cofnięcia zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego,
  2. upływu okresu, na jaki zostało wydane zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, jeżeli podmiot prowadzący skład podatkowy nie uzyskał nowego zezwolenia na prowadzenie tego składu podatkowego, przed upływem tego okresu,
  3. zaprzestania przez podmiot prowadzący skład podatkowy wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą,
  4. likwidacji przedsiębiorstwa podmiotu prowadzącego skład podatkowy,
  5. utraty ważności zabezpieczenia akcyzowego, jeżeli przed utratą ważności podmiot prowadzący skład podatkowy nie złożył nowego zabezpieczenia akcyzowego lub nie uzyskał zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w art. 64 ust. 1,
  6. utraty ważności zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego, o którym mowa w art. 64 ust. 1, jeżeli przed utratą ważności podmiot prowadzący skład podatkowy nie złożył zabezpieczenia akcyzowego lub nie uzyskał przedłużenia zwolnienia.


W świetle powyższych przepisów, nie ulega wątpliwości, iż w sytuacji będącej przedmiotem niniejszego wniosku nie zachodzi żaden ze wskazanych powyżej przypadków zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Wyprowadzenie produktu ze składu podatkowego Spółki będzie odbywać się wyłącznie w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy. Procedura ta nie ulegnie przerwaniu w wyniku dostawy produktu do składu podatkowego Nabywcy marki. Produkty te będą bowiem nadal objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy jako wyroby akcyzowe przechowywane w składzie podatkowym Nabywcy marki.

W konsekwencji, jako że nie dojdzie do zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy, nie powstanie obowiązek oznaczenia produktu znakami akcyzy przez Spółkę.

Obowiązek ten powstanie dopiero w momencie wyprowadzenia produktu ze składu podatkowego Nabywcy marki i będzie on spoczywał na Nabywcy marki.

Prawidłowość powyższego stanowiska potwierdza m.in. interpretacja Ministra Finansów z dnia 24 czerwca 2008 r., sygn. ITPP3/443-100/08/WW: „Wnioskodawca nabywając wewnątrzwspólnotowo przedmiotową wódkę z Danii do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, a następnie dokonując jej sprzedaży do sklepów wolnocłowych (zarejestrowanych handlowców) działających na terenie kraju, do składów podatkowych na terenie kraju oraz do składów podatkowych mieszczących się na terytorium innych krajów UE, nie ma obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy”.


W świetle powołanych powyżej przepisów ustawy o podatku akcyzowym nie ulega wątpliwości, że:

  • przemieszczenie gotowego produktu pomiędzy składami podatkowymi Spółki i Nabywcy marki, będzie podlegało procedurze zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o podatku akcyzowym,
  • do czasu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy produkt nie będzie podlegał opodatkowaniu akcyzą, ani nie powstanie obowiązek jego oznaczenia znakami akcyzy,
  • obowiązek ten powstanie bowiem dopiero w momencie wyprowadzenia produktu ze składu podatkowego Nabywcy marki i będzie on spoczywał na Nabywcy marki.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Dodatkowo tut. Organ pragnie zwrócić uwagę na treść art. 116 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:

  1. podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6;
  2. importerem;
  3. podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;
  4. przedstawicielem podatkowym;
  5. podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;
  6. właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. u. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj