Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-501/09/AZ
z 29 maja 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-501/09/AZ
Data
2009.05.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
odliczenia
podatek naliczony
zadania publiczne
zadania własne


Istota interpretacji
Z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budowa drogi



Wniosek ORD-IN 842 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2009r. (data wpływu 13 maja 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą „Poprawa dostępu do J. - przebudowa układu drogowego otoczenia J. w C. - ul. K”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu pod nazwą „Poprawa dostępu do J. - przebudowa układu drogowego otoczenia J. w C. - ul. K”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jako podatnik podatku od towarów i usług będzie stroną umowy o dofinansowanie do projektu realizowanego przez Miejski Zarząd Dróg pod nazwą „Poprawa dostępu do J. - przebudowa układu drogowego otoczenia J. w C. - ul. K”.

Przedmiotem projektu jest przebudowa istotnego elementu układu komunikacyjnego miasta stanowiącego infrastrukturę uzupełniającą kluczową sieć drogową województwa.

Przebudowa ulicy K będzie obejmowała: przebudowę dróg powiatowych na odcinku o długości 1,07 km, wybudowanie jednego skrzyżowania, wybudowanie 47 punktów oświetleniowych i 0,25 km chodników oraz przebudowanie 1,5 km chodników.

Wydatki dotyczące powyższego projektu ponoszone są od czerwca 2007r. i będą ponoszone do grudnia 2009r. Zadanie inwestycyjne realizowane jest przez Miejski Zarząd Dróg w C. posiadający status jednostki budżetowej Gminy. W związku z realizacją projektu Miejski Zarząd Dróg nabywa i będzie nabywać towary i usługi, które nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Gmina przekazuje środki finansowe do Miejskiego Zarządu Dróg na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu. Środki trwałe wytworzone w wyniku inwestycji tj. drogi powiatowe, chodniki i punkty oświetleniowe znajdować się będą w ewidencji księgowej Miejskiego Zarządu Dróg. Przedmiotowa inwestycja mieści się w ramach zadań własnych gminy wymienionych w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu pod nazwą „Poprawa dostępu do J. – przebudowa układu drogowego otoczenia J. w C. – ul. K...

Zdaniem Wnioskodawcy, generalna zasada dotycząca prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wyrażona została w art. 86 ust 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ww. ustawy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Najistotniejszym warunkiem umożliwiającym podatnikowi VAT skorzystanie z tego prawa jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Publiczna droga gminna zostanie oddana w nieodpłatne użytkowanie, co wyklucza możliwość odliczenia od należnego podatku VAT, podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pod nazwą „Poprawa dostępu do J. - przebudowa układu drogowego otoczenia J. w C. - ul. K”.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania własne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w myśl art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne gminy obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów oraz organizacji ruchu drogowego.

Gmina za pośrednictwem jednostki budżetowej - Miejski Zarząd Dróg zrealizuje projekt współfinansowany ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej pod nazwą „Poprawa dostępu do J. - przebudowa układu drogowego otoczenia J. w C. - ul. K”. Nabywcą towarów i usług związanych z realizacją zadania jest Miejski Zarząd Dróg.

Inwestycja ta nie będzie wykorzystywana przez Gminę na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Przedmiotowa inwestycja mieści się w ramach zadań własnych gminy. Zatem zgodnie z powołanymi wyżej przepisami nabywane towary i usługi, związane z realizacją tejże inwestycji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, gdyż w wyniku zrealizowanej inwestycji drogowej nie wystąpi sprzedaż towarów i usług, podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym samym nie będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach przedmiotowej inwestycji. Reasumując przedstawione zdarzenie przyszłe i biorąc pod uwagę powołane przepisy Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych ramach w realizowanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytuł nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Z treści wniosku wynika, iż Gmina za pośrednictwem jednostki budżetowej - Miejskiego Zarządu Dróg realizuje projekt współfinansowany ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej pod nazwą „Poprawa dostępu do J. - przebudowa układu drogowego otoczenia J. w C. - ul. K”. Przedmiotem projektu jest przebudowa istotnego elementu układu komunikacyjnego miasta stanowiącego infrastrukturę uzupełniającą kluczową sieć drogową województwa.

Wydatki dotyczące powyższego projektu ponoszone są od czerwca 2007r. i będą ponoszone do grudnia 2009r. Nabywcą towarów i usług związanych z realizacją zadania jest Miejski Zarząd Dróg. Inwestycja ta nie będzie wykorzystywana przez Gminę, ani przez Miejski Zarząd Dróg na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Gmina przekazuje środki finansowe do Miejskiego Zarządu Dróg na pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu. Środki trwałe wytworzone w wyniku inwestycji tj. drogi powiatowe, chodniki i punkty oświetleniowe znajdować się będą w ewidencji księgowej Miejskiego Zarządu Dróg.

Z powyższego wynika, iż realizatorem zadania oraz nabywcą towarów i usług dotyczących przedmiotowej inwestycji jest Miejski Zarząd Dróg - jednostka budżetowa Gminy. Natomiast Gmina przekazuje środki finansowe do Miejskiego Zarządu Dróg na pokrycie kosztów realizacji projektu.

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia uzależnione jest od otrzymania przez podatnika faktury VAT. Co do zasady zatem faktury, aby skutkowały powstaniem prawa do odliczenia, muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Przede wszystkim zaś zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 212 poz. 1337) faktura dokumentująca sprzedaż powinna zawierać między innymi dane nabywcy i sprzedawcy (nazwy, numery identyfikacji podatkowej) - § 5 ust. 1 pkt 1 i 2.

W przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu jest Miejski Zarząd Dróg, będący w świetle przepisów ustawy o VAT odrębnym od Gminy podatnikiem VAT.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców, nawet jednostek budżetowych powołanych do wykonywania zadań własnych Gminy, których działalność jest finansowana z budżetu Gminy. Dla prawa do odliczenia nie ma znaczenia źródło finansowania wydatków na nabycie towarów i usług w tym podatku naliczonego. Także pokrycie tych wydatków (podatku naliczonego) nie z własnych środków podatnika nie pozbawia go prawa do odliczenia podatku.

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Gminie nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania projektu pod nazwą „Poprawa dostępu do J. - przebudowa układu drogowego otoczenia J. w C. - ul. K.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj