Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-221/08/JP
z 18 lutego 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-221/08/JP
Data
2009.02.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
koszt kwalifikowany
odliczenia


Istota interpretacji
możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od czynności związanych z realizacją projektu pn. „Lokalna strategia działania na lata 2007 – 2015”



Wniosek ORD-IN 391 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2008r. (data wpływu 11 grudnia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 lutego 2009r. (data wpływu 10 lutego 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od czynności związanych z realizacją projektu pn. „Lokalna strategia działania na lata 2007 – 2015”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od czynności związanych z realizacją projektu pn. „Lokalna strategia działania na lata 2007 – 2015”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 lutego 2009r. (data wpływu 10 lutego 2009r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 stycznia 2009r. znak IBPP4/443-221/JP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie Rozwój Inicjatyw lokalnych X realizować będzie projekt pn. „Lokalna strategia działania na lata 2007 – 2015”. Wiąże się to z najmem i utrzymaniem pomieszczeń biurowych, zakupem sprzętu, obsługą finansowo księgową, prowadzeniem i obsługą strony internetowej, zamieszczaniem materiałów prasowych w prasie, opracowaniem i drukiem materiałów informacyjnych, udziałem w szkoleniach i konferencjach itd.

Celami strategii są:

  1. wykreowanie markowych produktów turystycznych,
  2. przyciąganie inwestorów i rozwój przedsiębiorczości,
  3. wypromowanie produktów lokalnych,
  4. poprawa oferty spędzania wolnego czasu,
  5. ochrona dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego,
  6. aktywizacja społeczności wiejskiej, w tym zwiększenie stopnia wykorzystania środków unijnych i współpracy z innymi społecznościami wiejskimi.

Projekt ten będzie realizowany do końca 2009r. Przygotowanie tej strategii wiąże się z urządzeniem całego zaplecza biurowego i zatrudnieniem pracowników, którzy będą się tym tematem zajmować. W związku z tym zachodziła będzie konieczność najmu odpowiednich pomieszczeń biurowych, zakup sprzętu biurowego (meble, komputery itd). Ponadto niezbędnym będzie zabezpieczenie obsługi finansowo-księgowej, prowadzenie i obsługa strony internetowej. Niezbędnym będzie też zapewnienie pracownikom udziału w szkoleniach i konferencjach. W związku z realizacją strategii konieczne będzie wydawanie materiałów promocyjnych i informacyjnych o obszarze LSR i LGD, zamieszczanie reklam w prasie, radiu i telewizji, organizowanie szkoleń dla beneficjentów Lokalnej Strategii Działania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (stanowisko sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 9 lutego 2009r.):

Czy Stowarzyszenie ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od czynności opisanych powyżej a dotyczących urządzenia i funkcjonowania biura do obsługi realizacji Lokalnej Strategii Działania...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 9 lutego 2009r.), Stowarzyszenie nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Nie składa deklaracji VAT-7. Wydaje się, iż realizacja czynności wskazanych we wniosku nie jest związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje jedynie podatnikom podatku VAT. Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są podmioty wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel i rezultat tej działalności. Mając zatem na uwadze, iż X nie wykonuje działalności gospodarczej zasadnym wydaje się być twierdzenie, iż nie będzie mu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., ost. zm. Dz. U. z 2008r. Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ww. ustawy o VAT, zgodnie którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca do końca 2009r. będzie realizował projekt pn. „Lokalna strategia działania na lata 2007 – 2015” Celami strategii są:

  1. wykreowanie markowych produktów turystycznych,
  2. przyciąganie inwestorów i rozwój przedsiębiorczości,
  3. wypromowanie produktów lokalnych,
  4. poprawa oferty spędzania wolnego czasu,
  5. ochrona dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego,
  6. aktywizacja społeczności wiejskiej, w tym zwiększenie stopnia wykorzystania środków unijnych i współpracy z innymi społecznościami wiejskimi.

Dodatkowo z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca przyznanie Wnioskodawcy prawa do skorzystania z odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Wnioskodawcy nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowanego projektu pn. „Lokalna strategia działania na lata 2007 – 2015”.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj