Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-240/09-2/EN
z 15 maja 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-240/09-2/EN
Data
2009.05.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencja
kasa rejestrująca
najem


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca może skorzystać – na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510) – ze zwolnienia do dnia 31 grudnia 2009 r. z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i podatku należnego od usług w zakresie wynajmowania nieruchomości na rachunek własny osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej przy użyciu kasy rejestrującej oraz nie ewidencjonowania tychże usług w całym zakresie fakturą VAT?



Wniosek ORD-IN 496 kB


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2009 r. (data wpływu 24 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, świadczy usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Zainteresowany do końca 2008 r. korzystał ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasach rejestrujących ww. usługi, a także wystawiania faktur ewidencjonujących te czynności na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2008 r. Nr 113, poz. 720).

Udział obrotu Wnioskodawcy z tytułu sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących w pierwszym półroczu 2008 r. w jego obrotach ogółem z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) był wyższy niż 70% i wyniósł 85,31%.

Udział obrotu Wnioskodawcy z tytułu sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510) w całym 2008 r. w jego obrotach ogółem z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług jest również wyższy niż 70% i wyniósł 85,70%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na podstawie przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca może skorzystać z dalszego zwolnienia na czas określony do dnia 31 grudnia 2009 r. (na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510)) z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i podatku należnego od usług w zakresie wynajmowania nieruchomości na rachunek własny osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej przy użyciu kasy rejestrującej oraz nie ewidencjonowania tychże usług w całym zakresie fakturą VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, do wykonywanych usług w zakresie wynajmowania nieruchomości na rachunek własny osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej może on zastosować dalsze zwolnienie na czas określony do dnia 31 grudnia 2009 r. (na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących – Dz. U. Nr 228, poz. 1510) z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu podatku należnego od usług w zakresie wynajmowania nieruchomości na rachunek własny osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz nie ewidencjonowania tychże usług w całym zakresie fakturą VAT.

Podstawą do skorzystania z ww. zwolnienia jest wysokość udziału obrotu z tytułu usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510) w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zainteresowany, oprócz ww. usług świadczy również inne usługi wymienione w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510):

  • poz. 2 – PKWiU 40 – energia elektryczna, gaz, para wodna i gorąca woda,
  • poz. 3 – PKWiU 41 – usługi w zakresie rozprowadzania wody,
  • poz. 27 – PKWiU 90.0 – usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne,
  • poz. 31 – PKWiU ex 93.05 – usługi w zakresie schronisk dla zwierząt.


Do wniosku załączono wyliczenie przedstawiające sposób obliczenia ww. obrotu. Z ww. załącznika wynika, iż w 2008 r. udział obrotu z tytułu sprzedaży przez Wnioskodawcę usług wynajmu pomieszczeń użytkowych i mieszkalnych (poz. 15 załącznika do rozporządzenia), stanowił prawie 50% w jego obrotach ogółem z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Natomiast w myśl § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510), zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie kas, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania:

  1. do dnia 31 marca 2009 r. – podatników korzystających ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720), do których nie ma zastosowania zwolnienie określenie w § 3 ust. 1 pkt 1;
  2. do dnia 31 grudnia 2009 r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.


W poz. 15 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas, wymieniono usługi o symbolu PKWiU ex 70.2 – usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek – których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą – jako zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących. Przepis ten dotyczy zarówno zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania nieruchomości o charakterze mieszkalnym, jak i niemieszkalnym.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”, był wyższy niż 70%.

Natomiast ust. 2 pkt 1 stanowi, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 4, traci moc po upływie dwóch miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po sześciomiesięcznym okresie prowadzenia sprzedaży w 2009 r., jeżeli w okresie tym udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania wymienionej w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, w obrotach ogółem podatnika, z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był równy albo niższy niż 70% – w przypadku podatników kontynuujących działalność lub rozpoczynających działalność w pierwszym półroczu 2009 r.

Zwolnienie o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas, odnosi się wprost do czynności wymienionych w poz. 1-33 załącznika do tego rozporządzenia, w którym wymieniono czynności zwolnione z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kas rejestrujących. W myśl ww. § 2 pkt 2, czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia zwolnione są do dnia 31 grudnia 2009 r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, świadczy usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Zainteresowany, na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących, korzystał do końca 2008 r. ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania ww. usług na kasach rejestrujących. W pierwszym półroczu 2008 r. udział obrotu Wnioskodawcy z tytułu sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących w jego obrotach ogółem z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, był wyższy niż 70% i wyniósł 85,31%. Ponadto, również w całym 2008 r. udział obrotu Wnioskodawcy z tytułu sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w jego obrotach ogółem z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług jest wyższy niż 70% i wyniósł 85,70%.

W związku z przedstawionym stanem faktycznym na dzień 31 grudnia 2008 r. udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z ewidencjonowania w obrotach ogółem, wyniósł ponad 70%. Zatem, biorąc pod uwagę przepis § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas, Zainteresowany może korzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania na kasie rejestrującej obrotów z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych do dnia 31 marca 2009 r.

Jednakże, istotnym dla sprawy jest zapis § 3 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas, wskazujący okoliczności, w jakich następuje utrata zwolnienia określonego w § 3 ust. 1 pkt 1 tego rozporządzenia. Jeżeli zatem Wnioskodawca chce korzystać ze zwolnienia określonego w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas, to po każdym sześciomiesięcznym okresie sprzedaży w 2009 r. musi zbadać, czy w okresie tym udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania, której dotyczy poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, w obrotach ogółem podatnika, z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy, był nadal wyższy niż 70%.

W związku z powyższym do wyliczenia struktury, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1, podatnik bierze ustalony w sześciomiesięcznych okresach sprzedaży w 2009 r. udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania w obrotach ogółem podatnika, z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy – jeżeli udział ten będzie wyższy niż 70%, Zainteresowany ma prawo korzystać ze zwolnienia określonego w tym przepisie.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że Wnioskodawca może korzystać, do końca 2009 r. na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas, ze zwolnienia z ewidencjonowania na kasie rejestrującej, jeżeli udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania na podstawie § 2 pkt 1 tegoż rozporządzenia, był wyższy w 2008 r. niż 70%. Ponadto należy mieć na uwadze zapis § 3 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia zgodnie, z którym podatnik po każdym sześciomiesięcznym okresie sprzedaży wylicza udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej w obrotach ogółem. Do wyliczenia udziału procentowego sprzedaży zwolnionej w sprzedaży ogółem zgodnie z § 3 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 należy wziąć czynności wymienione w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia z dnia 19 grudnia 2008 r., czyli w przypadku najmu zgodnie z poz. 15 usługi te muszą być dokumentowane fakturą. W przeciwnym razie nie wchodzą one do wyliczenia struktury jako sprzedaż zwolniona z obowiązku ewidencjonowania. Jeżeli tak wyliczony udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej będzie niższy lub równy 70% – zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po sześciomiesięcznym okresie prowadzenia sprzedaży w 2009 r.

Zatem, jeżeli Zainteresowany nie dokumentuje usług w zakresie wynajmowania nieruchomości (poz. 15 załącznika) fakturami, tym samym nie mogą być one uwzględnione w obrocie zwolnionym z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Podkreślić jednak należy, iż bez uwzględnienia ww. usług w obrocie zwolnionym z obowiązku ewidencjonowania nie będzie możliwe osiągnięcie przez Wnioskodawcę wskaźnika udziału obrotów ze sprzedaży zwolnionej z ewidencjonowania w obrotach ogółem, powyżej 70% – co wynika z załącznika do wniosku, o ile proporcje w nim przedstawione nie ulegną zmianie w 2009 r. Bowiem tut. Organ zwraca uwagę, na zapis § 2 pkt 2 rozporządzenia w sprawie kas – zgodnie z którym zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej do 31 grudnia 2009 r. usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek wymienione w poz. 15 załącznika, których sprzedaż dokumentowana jest fakturą.

Art. 106 ust. 1 ustawy wskazuje, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Wyjątek od ww. zasady dotyczącej obowiązku wystawiania faktur przez podatnika, wynika z art. 106 ust. 4 ustawy. Wskazuje on, iż podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Na mocy § 17 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), za fakturę uznaje się również rachunki, o których mowa w art. 87-88 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), wystawiane przez podatników nieobowiązanych do wystawiania faktur według zasad określonych w § 4, 5, 7-14, 16-20 i 22.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma obowiązku dokumentowania czynności w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej fakturami, chyba że najemca wystąpi z takim żądaniem. Jednakże uwzględniając ograniczenia wynikające z poz. 15 załącznika i przepisu § 3 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas, w celu uznania czynności najmu jako zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, Zainteresowany ma obowiązek dokumentować je fakturami.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj