Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-63/09/JP
z 9 marca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-63/09/JP
Data
2009.03.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
koszt kwalifikowany
odliczenia


Istota interpretacji
Możliwość odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „Renowacja z przebudową zabytkowego Podzamcza na ponadregionalne centrum kultury”.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 stycznia 2009r. (data wpływu 22 stycznia 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 marca 2009r. (data wpływu 5 marca 2009r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „Renowacja z przebudową zabytkowego Podzamcza na ponadregionalne centrum kultury” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 stycznia 2009r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów usług w związku z realizacja projektu pn. „Renowacja z przebudową zabytkowego Podzamcza w na ponadregionalne centrum kultury”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 marca 2009r. (data wpływu 5 marca 2009r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 19 lutego 2009r. znak IBPP4/443-63/09/JP

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach programu operacyjnego infrastruktura i środowisko - priorytet XI Kultura i Dziedzictwo Kulturowe - Działanie 11.1 - Ochrona i Zachowanie Dziedzictwa Kulturowego o Znaczeniu Ponadregionalnym, Gmina przystąpi do realizacji projektu pn. „Renowacja z przebudową zabytkowego Podzamcza na ponadregionalne centrum kultury”. Przedmiotem projektu jest remont i termomodernizacja zabytkowego budynku „..." mieszczącego się przy ulicy P. Budynek jest obecnie w bardzo złym stanie technicznym, a fakt, że nie jest on użytkowany sprawia, iż stale niszczeje. Obiekt ten wpisany jest do Wojewódzkiego Rejestru Zabytków pod numerem. Projekt będzie realizowany na działkach numer: … . Wyżej wymienione działki, są własnością Gminy.

Zadanie to stanowi realizację przez Gminę zadania publicznego określonego w art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. W trakcie realizacji projektu - renowacji obiektu, zakupione zostaną towary, usługi i wyposażenie budynku będące opodatkowane podatkiem VAT. Po zakończeniu i sfinansowaniu przez Gminę inwestycji właścicielem obiektu i wyposażenia będzie Gmina. Wyżej wymienioną inwestycję Gmina wykonuje w ramach zadań statutowych. Środki na refundację poniesionych kosztów będą pochodziły z Unii Europejskiej, zakup towarów i usług związanych z tą inwestycją będzie finansowany w całości ze środków Gminy, a po przedstawieniu wniosków o płatność nastąpi refundacja części poniesionych kosztów ze środków Unii Europejskiej poprzez wyżej wskazany program operacyjny.

W trakcie trwania inwestycji towary i usługi, które będą nabywane, opodatkowane będą podatkiem VAT.

Po wykonaniu inwestycji Gmina nie będzie sprzedawała towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT.

Według Gminy mając na uwadze brak możliwości sprzedaży jakichkolwiek towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT przez Gminę, nie będzie miała ona żadnych możliwości odliczenia i odzyskania naliczonego podatku VAT zawartego w zakupionych w trakcie realizacji inwestycji towarach i usługach od podatku VAT należnego.

W piśmie z dnia 19 lutego 2009r. uzupełniającym opis stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, że jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, składającym deklaracje VAT-7. Z efektów projektu będą nieodpłatnie korzystali mieszkańcy oraz turyści. Korzystanie z obiektu będzie między innymi sprowadzało się do zwiedzania zabytku. Z tytułu użytkowania obiektu Gmina nie będzie osiągała żadnych przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina w przedstawionym powyżej stanie faktycznym, nie będzie miała żadnych możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT zawartego w towarach i usługach, które zostaną zakupione w trakcie trwania inwestycji...

Zdaniem Wnioskodawcy mając na uwadze brak możliwości sprzedaży jakichkolwiek towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT przez Gminę, nie będzie miała ona żadnych możliwości odliczenia i odzyskania naliczonego podatku VAT zawartego w zakupionych w trakcie trwania inwestycji towarach i usługach od podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r. przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r., zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zdania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy).

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w ramach programu operacyjnego infrastruktura i środowisko - priorytet XI Kultura i Dziedzictwo Kulturowe - Działanie 11.1 - Ochrona i Zachowanie Dziedzictwa Kulturowego o Znaczeniu Ponadregionalnym, Gmina przystąpi do realizacji projektu pn. „Renowacja z przebudową zabytkowego Podzamcza na ponadregionalne centrum kultury”. Przedmiotem projektu jest remont i termomodernizacja zabytkowego budynku mieszczącego się przy ulicy P.

Powyższe zadanie jest zadaniem własnym gminy określonym w ustawie o samorządzie gminnym.

Z efektów projektu będą nieodpłatnie korzystali mieszkańcy oraz turyści. Z tytułu użytkowania obiektu Gmina nie będzie osiągała żadnych przychodów.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że zadanie polegające na realizacji projektu inwestycyjnego pn. „Renowacja z przebudową zabytkowego Podzamcza na ponadregionalne centrum kultury”, związane jest z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. W zakresie realizacji zadań publicznych Gmina jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie § 13 ust. 1 pkt 11 cyt. wyżej rozporządzenia. Ponadto realizacja projektu nie będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, bowiem jak wskazał Wnioskodawca korzystanie z efektów projektu będzie nieodpłatne i z tytułu użytkowania obiektu Gmina nie będzie osiągała żadnych przychodów.

Tym samym stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Reasumując, ze względu na fakt, iż nie zostanie spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w cenie towarów i usług nabytych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj